simpel elektronisch projectje

Hallo,
Ik ben een beginner in electronica, maar wil er graag iets mee doen...
Ik heb dit pakket: http://www.amazon.com/Vintage-Sports-Cards-MX-906-Electronic/dp/B00005…
maar de dingen die daarin staan vind ik niet geweldig leuk.

Ik heb ook de vellemal K8055 interface card.

Ik heb ook de K8067 (thermometer, dat is ook de reden waarvoor ik de k8055 heb gekocht)

En ik heb een breadboard: http://fakkert-electronica.nl - Artikelcode: D12N (deze grootte breadboard dacht ik, maar is niet heel belangrijk)

Nu zou ik graag eens iets leuks maken, maakt niet uit wat, maar ik heb echt geen idee.

Al deze dingen kan ik ervoor gebruiken, natuurlijk ook alle componenten van de "130 in one" doos.

Ik hoop dat dat mogelijk is.

mvg jeroen

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.

het is moeilijk iets te verzinnen wat niet in de bouwdoos zit, wat zit er in en wat voor componenten?

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Tja, wat vind je interessant?

Je zou een simpele radio ontvanger kunnen maken, of een of andere schakeling die audio produceert of versterkt, of een kleine motorsturing voor een DC of stappenmotor, of een grappig lichteffect, of...

Kortom: mogelijkheden te over!

Kijk eens wat rond bij de schakelingen links in de balk, en op andere websites met simpele schakelingen. Misschien eens naar de projectjes op picbasic.nl kijken, etc.

Je zult zelf moeten bedenken wat je wilt gaan maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Dat ís een beetje een vraag als ik heb hier een doek, verf en ezel. Weet iemand iets leuks om er op te schilderen. Wij kunnen onmogelik zeggen wat jij leuk vindt en ook niet wat je met die doos kan maken.

Veel gemaakte projectjes:
Ledjes,:ze kan ze laten knipperen, reageren op licht of donker of op geluid. Lichtorgeltje, stoplicht, spelletjes.
Schakeltechniek: dingen met geluid, licht of aanraking schakelen. Bv een alarm, postverklikker, noodverlichting, flipflop.
Audio: koptelefoon versterkertje, sinus generator, blokgolf generator, orgeltje
Meettechniek: voltmeter, meetbrug experimenten, bv capaciteit meten. Electro- meter
RF: radiotje, FM of AM bugje.

Kijk eens bij de schakeling afdeling hier op CO.

Mijn eerste echte bouwsel ( na een philips doos als kind) een jaar of vijf geleden was terrarium nacht verlichting met leds welke uitging als het licht werd, het tweede was een accu spanning detector met 3 leds die nog steeds in mijn auto zit en werkt. Daarna werden het wat ontvangertjes, een KG zendertje en toen een zelf ontworpen ontvanger waarvan ik dacht dat hij niet werkte maar ik wist toen niet dat het zinloos is om op een winteravond naar 20 meter te luisteren. Waarschijnlijk werkte hij wel maar was de bnd gewoon dicht :-)
Tegenwoordig voornamelijk meetapparaatjes, meetexperimenten, en nu ben ik een transceiver aan het bouwen.

Je moet de basis leren dus iets bouwen, of je resultaat het nu bruikbaar of leuk vindt is minder van belang, je zult eerst moeten leren. En vooral proberen te begrijpen hoe het gene je gebouwd hebt wekt. Dan kleine dingen veranderen. Niet willekeurig maar doordacht. Wat gebeurd er in theorie als ik dat doe ?, dan probeer je dt en kijk je of het klopt, zo niet, des te leerzaam, dan kijk je waarom niet, en wat er wel gebeurd.
Dan pak je wat componenten die je begrijpt en doe je simpele experimenten. Bv een tor een ledje laten schakelen. Simpel ? Ja maar bereken dan eens welke stroom waar loopt en welke spanning. Schrijf dat bij je schema en meet het daarna en kijk of je gelijk hebt.

Je kan pas echt leuke dingen maken als je de basis weet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor de reacties...
Maar het grootste probleem dat ik de meeste schakelingen niet kan maken, is omdat ik de componenten niet heb, en de dichtstbijzijnde electronicazaak, niet dichtbij is.
En de schakelingen in de doos, vind ik inderdaad niet heel erg leuk en interessant. Maar ik wil toch wel graag wat leren.
Maar als ik iets heb gebouwd, hoe kan ik dan erachter komen wat het onderdeel doet?
Ik heb ook een multimeter waarmee ik componenten door kan meten.
Want ik heb hier nu ook een touchscreen liggen, welke ik graag aan zou willen sluiten, maar dat is nog veel te moeilijk voor mij...

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.

Op 24 juli 2011 11:32:04 schreef electronica123:
Maar als ik iets heb gebouwd, hoe kan ik dan erachter komen wat het onderdeel doet?

De werking van individuele componenten is basiskennis. Die kun je opdoen door eens de reeks 'electronica echt niet moeilijk' door te nemen.
Hoe ze samenwerken om een schakeling te laten werken is ingewikkelder. De werking kan namelijk afhangen van verschillende aspecten van een component. Dit is afhankelijk van de situatie waarin ze gebruikt worden.
Neem een condensator. Deze worden onderandere gebruikt om gelijkspanning te bufferen. Zet je ze echter in serie met een gelijkspanning dan laat een condensator niets door. De weerstand van een condensator is afhankelijk van de frequentie van het signaal dat er doorheen moet.

Ik heb het boek electronica voor dummies wel gelezen.
Daar wordt over alle componenten best uitgebreid uitleg gegeven.
Is dat wat je bedoelt, of is electronica echt niet moeilijk een beter boek?

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.

Waarschijnlijk kun je de meeste schakelingen wel maken, aangezien het exacte type van een transistor en de waarden van weerstanden, condensators, etc. meestal ook niet kritisch is. Let bij de transistors op of je een NPN of PNP type moet hebben, en dan werkt het meestal wel. Een weerstand of condensator met een iets grotere of kleinere waarde zal in de meestal gevallen ook wel werken.

Waarmee voedt je de schakelingen? Gebruik je batterijen, een adaptor, of heb je iets wat voor een labvoeding door moet gaan?

Een multimeter is een onmisbaar instrument, maar om in een schakeling te meten waar wisselende signalen staan redelijk onbruikbaar. Daarbij moet je natuurlijk ook weten wat je meet en hoe je moet meten, en wat voor spanning, stroom, etc. je op een bepaalde plek zou verwachten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik gebruik bij die doos 6 1,5v batterijen (AA) en ik heb ook een 12v DC adapter.
Maar is er niet iets wat ik met die doos kan maken en aansturen met de K8055?
de meeste gebruikelijke componenten zitten in die doos, dus het meeste zal wel kunnen.

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.
Lambiek

Special Member

Hallo,
Als je iets wil doen met de K8055, heb ik nog wel wat simpele voorbeelden. Is pas een toppic vraag over geweest, kijk hier eens.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/96640

Als je de K8055 wil gebruiken dan moet je het wel programmeren, weet niet of je daar ervaring mee hebt.
Zoiets kan in VB of met profilab, denk dat profilab beter is voor jou. Omdat je daarvoor ook poorten gebruikt en componenten. Deze componenten knoop je aan elkaar, net als bij jou gekochte bouwdoos.

Profilab_exper4 is te koop bij ABACOM, hier heb je een demo. Dan kan je eens kijken of het iets is.
http://www.abacom-online.de/demos/profilab-expert40(demo).exe

De voorbeelden van het toppic zijn ook met profilab gemaakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo,
Ik heb even op de site van profilab gekeken, maar expert is net wat te duur voor mij.
Kan ik met dmm of digital profilab hetzelfde (niet evenveel, maar wel genoeg)?

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.
Lambiek

Special Member

Ja je kan er in principe mee werken, maar als je het wil simuleren werkt de simulatie maar een paar seconden.
Dus als je bv het looplicht wil maken kan je het niet goed simuleren, omdat een paar seconden te weinig is.

Anders moet je het in VB doen dat is gratis, maar voor een beginner wel een stuk moeilijker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dan ga ik toch liever met vb werken omdat ik geen 100 euro ga uitgeven aan een programma.
VB.NET is toch de meest recente waarmee de k8055 kan?
maar heeft iemand misschien een voorbeld VB.NET code, zodat ik het even kan bekijken?

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.
Lambiek

Special Member

Ja dat je geen € 100,- voor een programma over hebt is jou probleem natuurlijk. :)
Maar ik kan je vertellen dat het die € 100,- bubbel en dwars waard is. Het is goede software, en je kan er verschrikkelijk veel mee. Maar goed de keuze is aan jou natuurlijk. En helaas heb geen voorbeelden in vb. Er staan toch voorbeelden op de CD die bij de K8055 zitten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als ik het geld zou hebben, zou ik het programma kopen, maar ik ben 15 jaar, dus werk nog niet ;)
Ik heb http://www.velleman.eu/downloads/files/downloads/k8055_graphical_demo.… gedownload, maar wat is nou het vb.net bestand? en hoe gebruik ik die, zonder het kant-en-klare programma te gebruiken?
Want ik wil voor dat ik met vb begin, wel graag weten, of het werkt...

misschien kan iemand anders dan helpen, die wel een voorbeeld heeft?

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.

Als ik het goed zie, zit de source er wel bij, maar is het geschreven in C# (C-sharp). Als je de complete visual studio express installeert, in plaats van alleen VB.NET, kun je het wel openen. C# is iets lastiger dan VB.NET, maar naar mijn idee alsnog goed te doen als beginner. Er moeten ook wel voorbeelden te vinden zijn van een K8055 met VB.NET, er zijn genoeg mensen die dat doen. Heeft Velleman daar zelf geen voorbeelden van?

Je kunt prima iets maken en dat via de K8055 besturen, maar dan moet je zelf eerst bedenken *wat* je wilt maken. Als je een paar redelijke transistors hebt, kun je een H-brug maken, en daarmee een motortje besturen, waarbij je de snelheid en richting kan besturen.

Behalve wat je voor onderdelen in die doos hebt, kun je ook nog eens kijken of je nog oude apparaten hebt die je kunt slopen voor onderdelen. Sommige apparaten bevatten veel bruikbare delen, andere weinig tot niets. Oude printers en scanners zijn vaak een goede bron, maar ik gebruik ook nog regelmatig onderdelen uit oude computervoedingen en zo.

Oude/defecte moederborden hebben vaak een berg leuke MOSFETs, wat spoelen, en condensators (maar die zijn vaak slecht, als het board niet meer werkt). Het nadeel daarvan is dat het vaak lastig is om de MOSFETs eraf te krijgen, en omdat het SMD componenten zijn, zijn ze wat moeilijker om in simpele bouwwerken te gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@SPARKYGSX
Dat is fijn om te horen
In de doos heb ik (MAAR) 3 transistoren: 2 SA733Q, PNP, SL (2 stuks)
2 SC945Q, NPN, SL

Naast mij woont iemand met als bedrijf een oud-ijzer handel, en als ik wil mag ik daar best veel oude spullen van meenemen (echt ongelooflijk wat voor mooie werkende spullen mensen daar weggooien, zelfs werkende computers)

Ik heb Visual studio Express, maar welk bestand moet ik daar dan in openen?

@lambiek
De demo van profilab beviel me wel, dus ik heb toch maar profilab expert 4 gekocht, want scripten gaat me toch niet lukken.
Maar er is zeker geen nederlandse versie?
Maar als ik de k8055 kies en zelf onderdelen daaraan ga doen (in/uitgangen digitaal/analoog) moet ik die dan ook nog programmeren (vb code ofzo) of werken die dan meteen?

PS: Het is toch wel het geld waard ;)

[Bericht gewijzigd door electronica123 op zondag 24 juli 2011 21:54:59 (31%)

Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open Windows.