Ultiboard 5.72 en Windows 7

Arco

Special Member

Meestal wordt 't met iedere nieuwe versie van een programma lastiger om ermee te werken... :)

Ik heb hier ook nog Ultiboard 5.72, werkt goed en redelijk snel.
Vaak gebruik ik zelfs nog Ultiboard 4.72 (de DOS versie!) omdat die intuitiever en sneller werkt als de Windows versie.
(die kreeg je bij de Windows versie gratis erbij en is ongelimiteerd in printgrootte en layers)

Ben nu met Diptrace bezig, werkt ook prettig en intuitief. Aanmaken libraries gaat snel en makkelijk.
Enige vreemde is dat voor bijv. weerstanden er nog steeds een Amerikaanse library bijzit (met die vreemde zaagtandweerstanden die niemand meer gebruikt...)
De IEC library die erbij zit ontbreken de shapes in, dus die moet je zelf erin zetten. Niet veel werk maar wel vreemd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier nog een die hard ultib5.72 gebruiker . Ik denk zowat het enige pakket dat ik ooit heb aangekocht . Ik gebruik het al bijna 20 jaar , zowel onder XP als onder W7x86 weinig of geen problemen .

Maar idd op een 64 bit systeem doet de installer gewoon niets .
Draait eventjes en stopt dan gewoon .
Geen foutboodschap , geen errors ....
De installer laten lopen in compatibiliteitsmodus werkt ook niet .

Heeft er iemand ondertussen een oplossing gevonden om het onder W7x64 aan de praat te krijgen ? Rechtstreeks dan , geen VM machine .

Anders ga ik zoals zovelen een dedicated XP machine moeten gebruiken . Maar het zou leuk zijn om het gewoon aan de praat te krijgen .

Pat

Arco

Special Member

Gewoon 32 bits windows op de pc zetten? (heb ik ook)
De 64 bits versie heeft meestal weinig voordelen voor 'gewone' programma's. (is vaak zelfs langzamer)
Alleen grafische programma's e.d. die speciaal voor 64 bits zijn hebben er voordeel bij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja idd als er geen oplossing beschikbaar is voor x64 is dat misschien nog de beste manier .

Pat

buckfast_beekeeper

Golden Member

@arco: kom je binnenkort toch in de problemen. Meer en meer programma's zijn nog alleen in 64-bits te verkrijgen. Oa Google Sketchup, DDP 4 Canon, Desktop Proto alleen nog op aanvraag 32bit zal dus ook nie lang meer duren, ...

Vind je van nieuwe hardware nog 32 bits drivers?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

En dan heb je het nog niet eens over het maximum van 4GB dat te adresseren valt. Daar moet je video-geheugen ook nog af. Voor een stenen-tijdperk Ultiboard natuurlijk voldoende, maar het lijkt me voor je moderne PC die je elke dag gebruikt een beetje weinig.

Ik zou gewoon een VM installeren. Ohnee, ik zou gewoon deze antieke software niet meer gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Ik draai toch veel programma's en nog nooit tekort gehad aan 4GB... :)
(ja, 1 keertje: door een lek in een Firefox versie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zit op een PC voor "kantoor gebruik" meestal nog niet in de weg, maar ik zou me toch wel twee keer achter het oor krabben als ik een 32-bit OS ging installeren op mijn dagelijks gebruikte 64-bit PC en me daarmee de mogelijkheid tot meer dan (zeg) 3,5GB aan RAM zou ontnemen.

Ik zou zeggen: laat de vraagsteller het meenemen in z'n overweging.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Er wordt helaas veel 'crappy' software voor Windows geschreven, met memory/resourceleaks (of erger...)
Zeker bij programma's die 24/7 draaien is dat een groot probleem; de zaak loopt vroeger of later vast.
Ik heb al voor diverse van die systemen nieuwe software gemaakt omdat ze soms meerdere keren per maand gereset moesten worden omdat de boel vast zat.
Na vervanging nooit meer een reset nodig gehad om deze reden...

Vaak worden dit soort programmeerfouten onterecht op Windows geschoven. (makkelijkst voor de programmeur... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 20 maart 2018 19:18:38 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb net even geprobeerd Ultiboard 5.72 cd-rom in de lade en deze gaat gewoon installeren op Win10-64.
Verder kom ik niet want ik ben mijn 5.72 licentie kwijt.
Daarna de 5.5 cd-rom erin en deze wilde alleen installeren als ik autostart.exe "Run as administrator" uitvoerde.
Van de 5.5 had ik nog wel de licentie (student version) en zowel Ulticap en Ultiboard werken.

Als ik Ultiboard 5.x zo weer zie na al die jaren dan ben mis ik het niet ;-)

guidob

Overleden

Ik heb nog een 5.6 versie draaiend in een VirtualBox (linux laptop met win7 in een zandbak).

Zo'n zandbak is ideaal. Even een win programma uitproberen, voordat je het echt wil installeren? Kopie maken van de instance en gaan. Bevalt het niet; kopie deleten en poef het is weg. Geen zooi die achterblijft op schijf en registry. En win7 mag niet uit de zandbak (internet, usb etc staan dicht).

[Bericht gewijzigd door guidob op woensdag 21 maart 2018 00:12:27 (62%)

Arco

Special Member

Als ik Ultiboard 5.x zo weer zie na al die jaren dan ben mis ik het niet ;-)

Ik ben er juist weer naar teruggegaan... :)
Na het uitproberen van diverse andere programma's (o.a. Designspark en Diptrace) vond ik Ultiboard veel sneller en intuitiever werken. (eigenlijk wel beschamend...)
Ik ben niet van plan om met een nieuwer programma te gaan werken 'alleen omdat het nieuw is', het moet meerwaarde hebben. (of minstens gelijk zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 maart 2018 18:51:01 schreef Jochem:
Het zit op een PC voor "kantoor gebruik" meestal nog niet in de weg, maar ik zou me toch wel twee keer achter het oor krabben als ik een 32-bit OS ging installeren op mijn dagelijks gebruikte 64-bit PC en me daarmee de mogelijkheid tot meer dan (zeg) 3,5GB aan RAM zou ontnemen.

je hebt pc's en je hebt pc's. ik werk thuis op een stokoude laptop met slechts 2GB ram. windows7, windows10,... ik draai het allemaal (nu blijkbaar weer windows 7 nadat ik de hard disk een tijdje geleden heb vervangen)
mijn pc reboot niet. allemaal geen problemen mee. houd zowat al mijn tabbladen open in chrome.
meer dan 4GB ram nodig? volgens mij niet. als het erin zit, zal de pc het gewoon onnodig vol duwen.
op mijn pc staan 2 explorers, 2x chrome (21tabs en 3tabs), putty, telegram, outlook, 2x paintshoppro, word en 4x arduino1.6. gebruikt geheugen, net 1GB of de helft van wat mijn pc heeft. zoals je ook kan zien is de hoeveel cached geheugen nog altijd minder dan de vrije ram. de pc zou alles dus gewoon in ram kunnen gouden zonder cache

op het werk heb ik een nieuwe desktop, 8GB ram, echter chrome geblokkeerd en enkel internet explorer. daar moet ik elke dag ALLE processen killen die meer dan 250MB geheugen afnemen. google maps, facebook en nog een paar andere websites lekken daar op 1nacht gewoon over de 1GB ram en dan wordt de disk traag. gebruikt geheugen zit maar op een 3-4GB vooralleer ik weer processen moet killen. ik kan daar dus ook niet meer dan 4GB gebruiken.
office openen duurt daar langer als mijn crappy pc thuis

ik gebruik blender voor 3D tekeningen. deze bestaat niet voor win10-32bit, enkel 32bit tot windows7. vanaf de 10 moet je 64bit nemen want het werkt niet.
ik installeer win7 32bit, installeer blender en doe dan een upgrade naar win10. en voila, blender werkt op een 32bit win10.
64bit zal ooit een must worden, maar dat is volgens mij nu nog niet, zeker niet bij office toepassingen

nu on topic: welke software zouden jullie aanraden voor occasioneel een printje te maken? zowat 1a2 per jaar. ik houd het nu altijd op experimenteerprint maar sommige worden iets te groot nu (heb nu 15x9 besteld voor het volgende project). vooral naar compatibiliteit om die printen online te laten maken. ik heb ultiboard vroeger ook nog geleerd maar t lijkt mij niet de moeite om er nu opnieuw mee te starten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Ben zelf met Layo in DOS begonnen, toen Orcad en Ultiboard en mis het ook niet erg. Daarna overgestapt op Protel99 waar ik de langste tijd heb doorgebracht. Zijn opvolger Altium was me “te groot”. Misschien schop ik mensen tegen de schenen maar het vaak bejubelde en gebruikte Eagle vond ik absoluut niet intuitief. Nog een paar krampachtige pogingen gedaan Protel in een VM te frutten maar dat werd m toch niet. Tijdje terug begonnen met Kicad, daar is qua tutorials, libraries etc heel veel te vinden , en ook de printboeren ondersteunen dit prima , inclusief weer een howto en of filmpje hoe je je Gerbers kunt exporteren. Jammer van de achter te laten zelfgemaakte libraries maar goed. Voorlopig Kicad voor mij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 maart 2018 00:02:18 schreef guidob:
Ik heb nog een 5.6 versie draaiend in een VirtualBox (linux laptop met win7 in een zandbak).

Ik gebruik af-en-toe UltiCAP 5.62 d.m.v. van Wine in Linux Mint 17.3. Met Wine kun je Windows-apps in Linux draaien.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 maart 2018 00:02:18 schreef guidob:
Ik heb nog een 5.6 versie draaiend in een VirtualBox (linux laptop met win7 in een zandbak).

Zo'n zandbak is ideaal. Even een win programma uitproberen, voordat je het echt wil installeren? Kopie maken van de instance en gaan. Bevalt het niet; kopie deleten en poef het is weg. Geen zooi die achterblijft op schijf en registry. En win7 mag niet uit de zandbak (internet, usb etc staan dicht).

Toch fantastische die linux? En telkens weer komt de noodzaak voor de VM naar boven om dan toch weer het verguisde windows er op te zetten. Uiteraard met licentie of wordt dat toevallig vergeten?

@fcapri: ik weet ondertussen toch een groot verschil tussen mijn oude vista x32 laptop met 4GB geheugen en mijn huidige met 64GB. Het renderen van 100 even grote RAW bestanden (22MP) naar JPG duurt nu minder als een kwartier (DPP4) terwijl dit in het verleden ruim een uur was met DPP?.

Ook mijn neefje zijn 4GB win10 pc is een groot verschil met 64GB. Al zeker bij het gebruik van sketchup.

Voor office niet meer dan 2GB nodig? Steek dan maar eens >100 foto's van elk 5MB in een bedieningsinstructie en vul dat aan met tekst en een 200 tal pijltjes. Eens zien hoe lang je PC er over gaat doen. Uiteindelijk gaat hij constant gaan swappen.

Op een bepaald moment moet je gewoon toegeven dat je oude pc het niet meer red. Wat je dan kan doen? In het oude blijven leven tot end of life of je doet mee de stap naar de toekomst en gooit desnoods oude rommel de deur uit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb nog wt zaken geprobeerd .
Het programma op de cd-rom dat uiteindelijk de installatie doet
is _ISDeL.EXE .

Ik heb wat met settings en compatibiliteits settings aanhet spelen geweest , maar helaas geen resultaat .
XP met verschillende service packs , zelf W98 compatibiliteitsmodus geeft steeds hetzelfde .

Het programma start blijkbaar wel op , maar loopt na het eerste scherm ergens vast . Op en bepaald moment had ik er zes draaiend in taskmanager .

@2N3055
Bizar dat het in W10-64 wel gaat .
Gebruik je gewoon de "autorun" installer van een originele cd ?

Ik wil ultiboard5.72 blijven gebruiken gewoon omdat ik geen zin heb om met een nieuw programma te leren werken . Als ik een schema of een print wil tekenen dan wil ik direct kunnen beginnen en niet een halve dag uitzoeken hoe ik bepaalde zaken moet doen .

Ik heb ook doorheen de jaren meerder libraries opgebouwd . Stukken van bestaande ontwerpen worden herbruikt in nieuwe enz .
Diverse design parameters zijn aangepast aan mijn eigen vereisten ( lees film printen , etsen en boren ) om tot een goed resultaat te komen .

Pat

bprosman

Golden Member

Als ik een schema of een print wil tekenen dan wil ik direct kunnen beginnen en niet een halve dag uitzoeken hoe ik bepaalde zaken moet doen .

Dat is natuurlijk niet blijvend.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik heb niets tegen een nieuw programma 'aanleren', maar dat moet dan wel meerwaarde hebben.
Het moet niet langzamer werken en/of minder functionaliteit hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gedeeltelijk succes !

Hoe stom kan een mens zijn :)

Op de cd staat een autorun bestand , en dat werkt niet .
Maar als je de scroll functie gebruikt staat er verder een
bestandje genaamd setup , stel je voor ;). Dat werkt wél, en UB wordt geinstalleerd . Zoals gezegd hoe stom kan een mens zijn .....

Lic code invoeren , en daarna loop ik vast op de verkeerde hasp driver , maar ik denk dat daar wel een oplossing voor te vinden zal zijn . Ik heb de hasp4 gebruikt , die ik ook onder XP gebruikte .
Dat zoek ik een dezer dagen uit en ik laat het hier weten .

[Bericht gewijzigd door Stragenmitsuko op woensdag 21 maart 2018 13:31:24 (10%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha inderdaad daar had ik naast gekeken blijkbaar

Ik heb het dus volledig werkend gekregen .

1) Installeer de hasp 4.95 driver . Geeft een soort foutboodschap
maar klik aan dat de driver goed geinstalleerd is en alles werkt zoals het hoort . Safenet driver is op mijn systeem niet nodig .
Misschien geeft een hogere versie hasp driver die foutboodschap niet , maar goed het werkt dus wel degelijk en die foutboodschap verschijnt maar 1 keer .
Een hogere versie hasp driver kon ik zo niet direct vinden .

2) Installeer UB_5.72 . Gebruik het setup programma dat op de cd-rom staat . Het autorun bestand werkt niet ! maar de setup wél .

3) Ik heb geen printerpoort meer op m'n laptop , dus ik gebruik de patch om een dongle te simuleren .
Probleem , de patcher loopt niet op een W7 machine . Ik heb dat omzeild door hem effe op een oude XP laptop te zetten , de nodige files gepatched en de gepatchte files op de W7 laptop gekopieerd . Er moet ook een dll file gekopieerd worden in windows/system32 directory , maar dat staat allemaal beschreven in de uitleg van de patch file .

4) De programma's ultishell en ulticap moet je in windowsxp(sp3) compatibiliteitsmodus zetten . Anders werkt de koppeling om oa netlists en component files naar ultiboard te maken niet .
Rechtermuisknoop , properties etc ...

5) That's it folks , een werkende Ub_5.72 op een 64bit W7 machine !

Een klein schoonheidsfoutje is dat bij het opstarten van ultishell telkens de vraag gesteld wordt "of het programma mag wijzigingen aanbrengen aan de computer " . Nu ja daar kan ik best mee leven .
Dat is maar 1 muisklik extra bij het opstarten .

Pat

guidob

Overleden

Op 21 maart 2018 09:08:36 schreef buckfast_beekeeper:
Toch fantastische die linux? En telkens weer komt de noodzaak voor de VM naar boven om dan toch weer het verguisde windows er op te zetten. Uiteraard met licentie of wordt dat toevallig vergeten?

Tsja, voor mij had het niet gehoeven. Mijn Vista laptop deed het nog prima voor waar ik het ding voor nodig had. Maar geen support meer, niet alleen het OS maar b.v. ook firefox. Overigens gebruik ik die nog altijd voor een aantal specifieke zaken (GPIB spul, logic analyser en zo).

Dus maar een nieuwe klapdoos met Win10. Daar hield ik het niet lang mee uit. Dan maar de stap maken en om naar Linux voor zoveel mogelijk zaken. Windows in de VM dan voor electronica gerelateerde programma's (orcad/ultiboard/eagle/mplab etc) en een financieel boekhoud programma. Wine had waarschijnlijk ook gekund, maar dit werkt echt prettig.

Waar de win7 vandaan komt laat ik maar even in het midden. Maar ik heb wel voor win10 moeten betalen, omdat je geen laptop zonder windows kan kopen (er zullen wel uitzonderingen zijn ja). En dat heeft me niets opgeleverd behalve een tijdje een hoop ellende.

Dat je geen laptop zonder OS kan kopen komt waarschijnlijk ook door de fabrikanten die een hoop zooi willen toevoegen.

Dus ja, ik ben eigenlijk heel blij met de huidige setup. Als windows 10 voor mij had gewerkt was het niet gebeurd. Maar nu zien ze me denk ik niet meer terug.

Reactie op post hieronder: ik lees dat vaker, maar zie dat niet zo. Ding draait stabiel en is snel (met SSD). Support houdt gewoon op vanwege de leeftijd. Gaat met 7 ook gebeuren.

Arco

Special Member

Vista was ook geen levensvatbare Windows versie, geen wonder dat daar weinig support voor was... :)
(hoort in het rijtje WinME, Vista, Windows 8...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 maart 2018 18:19:39 schreef Stragenmitsuko:

3) Ik heb geen printerpoort meer op m'n laptop , dus ik gebruik de patch om een dongle te simuleren .
Probleem , de patcher loopt niet op een W7 machine . Ik heb dat omzeild door hem effe op een oude XP laptop te zetten , de nodige files gepatched en de gepatchte files op de W7 laptop gekopieerd . Er moet ook een dll file gekopieerd worden in windows/system32 directory , maar dat staat allemaal beschreven in de uitleg van de patch file .

al eens geprobeerd om die patcher in compatibiliteitsmodus te draaien.
of CTRL+SHIFT en dan rechtermuisknop op de app en "uitvoeren als administrator" willen wel eens bepaalde problemen oplossen.
ik ben administrator op mijn pc met mijn account, maar sommige programmes moet ik toch als de echte "administrator" uitvoeren wil ik alle registry setups in orde krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken