rolluik motor aansluiten

Hallo,
Ik heb de schakelaar SKS 234.10 jaloezie schakelaar van jung gekocht.
Ik heb een 3 aderige rolluik motor.
Op de achterkant van de schakelaar staan 2 pijltjes en 1 L
Kunt u mij aangeven hoe ik deze kan aansluiten.
Op de vorige opbouw schakelaar werkte het rolluik ook.
Ik hoop dat ik hem ook aan de gang krijg met mijn inbouw schakelaar.
Groet,
Jos

Arco

Special Member

Kun je de draden niet gewoon overzetten van de oude schakelaar? Of is die anders?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

L1 op de schakelaar , daar komt de Fasedraad op .
De pijltjes op de schakelaar hebben dus afhankelijk van de stand de Fase op een van de(pijltjes)contacten staan.

Je rolluik heeft een Nuldraad , de andere 2 draden van het rolluik worden op de pijltjes contacten aangesloten.

De Fasedraad en de Nuldraad van rolluik en schakelaar gaan in een230Volt stekker naar een wandcontactdoos.

Hallo,
de vorige schakelaar had 3 schroeven boven:
links bruin voeding
midden bruin rolluik
rechts aarde

2 schroeven onder
links aarde rolluik
rechts blauw rolluik en blauw voeding

Nieuwe schakelaar heeft maar 3 schroeven boven
links zwart pijltje naar boven
Midden zwart pijltje naar beneden met een L
rechts zwart pijltje naar boven

gr jos

Hallo bertine,
Kun je dit aub iets duidelijker omschrijven.
Ik begrijp in ieder geval dat bruin voeding en bruin rolluik beide op de L moeten.
Maar waar moeten de 2 blauwe en de 2 geelgroene dan in?

gr jos

Ik zou drie draden verwachten om een rolluik zowel naar boven als naar onderen te kunnen laten gaan.

Daarnaast is nog een aarde nodig. dus vier draden. Drie naar de motor, 1 naar de behuizing van de motor. Klopt dat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Welke draden heeft je rolluik?
Ik vermoed 5:
bruin
zwart
zwart
blauw
geel/goen

Klopt dit?

De jacht is mooier dan de vangst....

De aansluitingen voor nul en aarde op je oude schakelaar zijn alleen maar doorverbindingsklemmen. Die hebben verder niks met de schakelaar te maken. Je kunt er dus net zo goed lasdoppen of kroonstenen voor gebruiken.

De schakelaar is een eenpolige wisselschakelaar. Op de L-klem komt de fase van je net, de stuurdraden van de motor (meestal bruin en zwart) komen ieder op een pijltjesklem. Als het luik de verkeerde kant op gaat, dan deze draden omwisselen.

De nul van de motor (blauw) gaat aan de blauwe van het lichtnet, de aarddraad van de motor gaat aan de aarde van het net.

En hier een schema van rolluiken/zonwering
http://www.uploadarchief.net/files/download/zonwering3b.jpg
Dit is een dubbele bediening de nul van de motor is blauw, de fase gaat naar de P van de schakelaar,
en de stuurdraden zijn zwart en zwart, en de aarde is geel/groen. Hopelijk is dit dan wel duidelijk genoeg.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hoi,
Mijn rolluik heeft 3 draden:
1 blauwe
1 bruine
en 1 groen / gele
Met de vorig opbouw schakelaar werkte hij .
Maar met mijn nieuwe inbouw schakelaar van Jung krijg ik hem niet meer aan het gaan.

gr jos

Is het soms dat de rolluik niet geaard is en dat de Geel/Groene draad dan als tweede schakeldraad is gebruikt?
Dan is de bruine en de geel/groene de schakel en blauw de nul. Anders even meten is weten .

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hallo,
Ik ben met de gegevens van Klaasz aan de slag gegaan.
Omdat ik alleen maar een blauwe, bruine en geel/groene draad heb, heb ik het volgende gedaan ervan uitgaande dat ze hier verkeerde kleuren hebben gebruikt.
Moet je zeggen heb het huis sinds 1 maart en heb al meerdere dozen ontdekt waar ik andere kabels getrokken heb omdat er verkeerde kleuren gebruikt waren.
Stukje voor stukje krijg ik het allemaal in orde.
Maar ik heb dus:

de bruine (voeding) op de L gezet
de geel/ groene van het rolluik op een pijl
en de bruine van het rolluik op een pijl.
Nu heb ik alleen het vermoeden dat er geen aarde op het rolluik aanwezig is.
Hoe kan ik dit veranderen.
Is dit een probleem, ga ervan uit dat het vroeger ook allemaal goed werkte?
gr jos

Als de kabel/snoer makkelijk veranderd kan worden, is het wel veiliger om het wel te aarden,
door een 4 aderige kabel/snoer te vervangen. En men heeft hier ook gelijk eventuele schema's.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hallo maar in het rolluik zit een kroonsteentje met 3 aansluitingen.
waar moet de aarde dan op?

gr jos

Als er metalen aanwezig zijn dan indien mogelijk aarde. En als men een snoer neemt, neem dan denoods
een 3 of 4 aderige 0,75 / 1,0 met een aardscherm, als extra bescherming. Dan is de boel wel wat veiliger.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

hallo,
heb kap rolluik er zojuist afgehaald.
Uit de motor komt een dik wit snoer met een zwarte bruine en blauwe draad. De bruine hebben ze met de groen gele verleng.
Dus ik heb een buismotor zonder aarde.
Zal wel goed zijn?

gr jos

Als men het nu toch aan het in orde wilt brengen, doe het dan gelijk goed,en neem een 4 aderige snoer,
en als het mogelijk is een met een aardmantel, dan is het snoer ook meerendeels mee beschermd.
Want in de buitenwerken is aarde van eerste belang. Desnoods een aardlek 30 mA ervoor, is optimaal.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Mijn mening is dat je de rolluik gewoon aardt mbv een 4 aderige kabel en geen aardlek ervoor zet. Is iets teveel van het goede (en niet verplicht)

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 2 augustus 2011 14:55:03 schreef htt:
De bruine hebben ze met de groen gele verleng.

Dat is dus echt een doodzonde. Groen/geel mag alleen voor aarde worden gebruikt, en nergens anders voor. Het beste sluit je de zaak opnieuw aan met een 4-aderig snoer met de juiste kleuren. Voor de aarddraad is in de constructie vast wel een schroef te vinden waar je hem op kan aansluiten.

Hoi,
Dus ik kan de aarde gewoon aan het ijzer van de rolluik kast vastmaken.

gr jos
en bedankt voor jullie hulp.

Ja de eventueel een tandveerring er tussen aan de rolluikframe.
Dus een bout - veerring - sluitring - kabelschoen voor aarddraad - tandveerring - rolluikframe en aan andere kant een moer.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.