LabView koppelen aan hardware

Hallo, ik ben een student uit de richting industriële ict.

Ik heb een project voor school.

Het idee is om een 7-segment display (4 digits) te kunnen gebruiken om cijfers op weer te geven. (zoals op een digitale wekker)
Deze cijfers zullen aangestuurd worden door LabView op de computer.
Ook moeten we een microprocessor verwerken in het circuit.

Mijn vraag is naar jullie is;
- hoe je hardware kan koppelen aan een objectgeoriënteerde programmeertaal, LabView?

- Heb je daar een breadboard voor nodig of een printplaat?

- moet zo'n printplaat of breadboard voorzien zijn van een HDMI-aansluiting?

Als je hier antwoord op weet, gelieve dan een reactie te plaatsen.
Vriendelijke groeten dodger

Bij schoolvragen verwacht men dat je zelf aangeeft wat je al weet kan

Om je een beetje op weg te helpen wat zou je met een HDMI doen????
Zoek eens naar serieel verbindingen tussen PC en een µC (of usb)(18F4550 vb)

zoek eens op hoe een 7segments aangestuurd wordt (internet staat vol met vb)

en een breadbord zal misschien zeker wel handig zijn om te testen. Als alles goed werkt kan je kijken voor een printplaat te maken.

google is je vriend

ps: waar vol je die richting?

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

velleman kit K8055 kan je koppelen met labview .

Dan kan je tot 8 uitgangen sturen (dachtk )
-> dus net genoeg voor 1 7 seg display

Of
je kan er een van binair naar 7 segment omvormer voor maken
dan kan je er wat meer aansturen

Grtz

Leren kan je alleen maar door te Doen

Op 21 augustus 2011 10:26:36 schreef pipsie:
Om je een beetje op weg te helpen wat zou je met een HDMI doen????

Dat hij uberhaupt al op het idee komt om HDMI te vermelden...

@ pipsie

Ik volg les in Don Bosco Haacht.
Je hebt gelijk ivm serieel ipv HDMI (vergissing) :D

Dit jaar hebben eigenlijk alleen maar elektronische elementen zoals weerstanden, etc ... bestudeerd.
En op gebied van programmeren hebben we de basis van c++ geleerd.
Ook heb ik een boe-bot moeten programmeren als project.

Maar nu moet ik een display kunnen schakelen aan een microprocessor, en heb geen idee hoe ik de pinnen (in - out) moet koppelen aan die microprocessor.

Ik geef toe dat ik niet zoveel kennis heb van elektronica.

Maar ik zou graag bijleren...
En heb liever informatie van mensen die verstand van zaken hebben, dan dat ik halsoverkop informatie begin op te zoeken en zo misschien op een totaal verkeerd zijspoor terechtkom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 augustus 2011 14:10:00 (22%)

Ik vermelde al de PIC 18F4550 deze heeft de mogelijkheid om via USB te communiceren met de PC. (er zijn er nog hoor)
PIC voorziet zelf al code voor USB communicatie en er zijn ook wel voorbeelden over te vinden op het net.

Ik heb zelf nog nooit met labvieuw gewerkt en dat heeft een reden: dat is niet programmeren maar tekenen. Ik weet niet als je echt moet gebruiken maken van labvieuw maar als je kan/mag stap daar maar rap vanaf. Kijk eens naar een pakket zoals microsoft visual studio daar zal je meer van leren dan prentjes tekenen (als ik labvieuw correct interpreteer).

moet je met labvieuw werken dan zal je eens moeten uitvogelen als je daar ook dll's kan importeren (ik denk het wel). Zoja dan kan je die PIC wel gebruiken.

Wat betreft de displays. zoek eens op 7segment to BCD encoder decoder. (een 4511 is bv iets maar een 4028 ook) zoek daar wat dingen over op bekijk de verschillen en beslis wat je kan gebruiken.

Er zijn nog een hoop andere oplossingen (die misschien wel beter zijn) maar je zal vast wel nog wat ideeën krijgen van andere forumleden.

Even terzijde
Labvieuw is geen programmeertaal maar een programmeer omgeving en ik vind eigenlijk dat zelf overdreven een teken omgeving is meer gepast.
De taal is c,c+,c++,c#,assembler,borland,java,....... en nog vele andere zijn de programmeertalen.

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

Een 18F2550 is een beetje overkill, zeker als je bedenkt dat LabView zelf seriële communicatie ondersteunt. Geen DLLs voor nodig.
Het is grappig dat pipsie een oordeel over LabView weet te geven terwijl hij ook opmerkt het zelf nooit gebruikt te hebben.

LabView heeft zo zijn toepassingen, het is niet altijd nodig zelf iets in bijvoorbeeld VisualStudio te maken. Als ik even snel een rekenblad wil hebben pak ik Excel, en ga ik niet zelf iets lopen bouwen.

Vanuit de opleiding wordt LabView gebruikt, de opdracht zelf omvat ook LabView. Dan is het gebruik van LabView in mijn ogen gerechtvaardigd.

Voor de topicstarter: als je de boe-bot hebt geprogrammeerd, dan kun je hetzelfde truukje met de microcontroller die op die robot zat uithalen. Zoek vervolgens uit hoe seriële communicatie werkt op die betreffende controller, en hoe het vanuit LabView werkt.

dll's importeren? LabView kan direct met een seriele poort communiceren, daar is verder helemaal niets voor nodig. Als een uC vervoglens netjes aan een seriele poort geknoopt wordt kan je vanuit LabView makkelijk met de uC praten.

LabView afraden is nergens voor nodig. Het programma is erg krachtig en wordt ook veel gebruikt in de industrie. Het is inderdaad niet iedereen's soort programmeren maar het is absoluut geen slechte manier.

Ik liet serieel een beetje links liggen omdat niet alle computers nog een serieele poort hebben. Al is serieel inderdaad makkelijker dan USB.
Maar ik vind dat USB wel de inspanning waard is. (maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat serieel niet echt uit "mijn tijd" was/is :))
Maar ik heb de TS zijn post gemist over dat hij serieel bedoelde ipv HDMI.

Dus voor de TS zal een µC met een UART en genoeg I/O voor de 7 segment to BCD decoder dan wel volstaan.

Enja de aansturing van de 7 segment kan ook weer op tig manieren.
maar ik gebruik zelf graag de 4511.

De reden dat ik het niet zo voor labvieuw heb is simpel. De TS leert op school programmeren maar mijn inziens leer je dat best niet met labvieuw. (maar dat is natuurlijk mijn eigen mening). Je mist toch een heel stuk essentie en ik heb al vaker gezien dat studenten (ja ik studeer zelf ook nog) leren programmeern in java,c of dergelijk en al ervaring hebben in labvieuw (van vroeger). Het is soms ongelooflijk wat die mannen doen. En ze blijven dan maar gefocust op wat ze al kunnen ... Labvieuw
Maar dit even terzijde

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

Ik vind objectoriëntatie ook minder makkelijk dan geschreven programma... Maar onze leerkracht raadde het ons aan.

Maar ondanks dat ze het ons aanbevolen, hebben we de werkomgeving niet meegekregen.
En op het internet staan alleen maar betaal-versies.

Is het verstandig om ons een licentie te kopen of zijn er ook freeware-versies verkrijgbaar?

Vorig jaar een pic18F2553 via usb aan labview gehangen op twee manieren:
* Virtual Com port
* DLL

Maar met de kennis die je nu hebt, ga je zeker en vast niet zelf USB software gaan fabriceren. En de rommel die microchip je meegeeft trekt ook op niets.

Baken eerst je noden deftig af. Een FT232 breakout bordje kan ook handig zijn -> USB zonder de zorgen ervan.

Dient zo'n "FT232 breakout board" als tussenweg van µc naar USB?

Op 22 augustus 2011 11:04:00 schreef dodgerdodger:
Ik vind objectoriëntatie ook minder makkelijk dan geschreven programma... Maar onze leerkracht raadde het ons aan.

Bedoel je dat je objectgeorienteerde programmas moeilijker vind dan procedureel geschreven programmas?

Ik heb dat ook gehad, na een tijdje proberen, valt het kwartje en is het juist makkelijk. Het inzicht blijft dan ook nuttig met andere talen die ook objectgeorienteerd zijn. Die heb je dan zo onder de knie.

Op 22 augustus 2011 11:31:53 schreef dodgerdodger:
Dient zo'n "FT232 breakout board" als tussenweg van µc naar USB?

Ja.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op maandag 22 augustus 2011 11:36:56 (14%)

inderdaad, ik vind het soms niet erg overzichtelijk om in een werkomgeving als LabView te werken.
Een programmeertaal is abstracter en soms beter te begrijpen,
omdat je alle 'denkstructuren' kan volgen.

Maar is het aankopen van een licentie voor Labview een goede keuze?

download gewoon visual studio en koop een arduino.
dat is de makkelijkste manier om dit op te lossen.
de arduino is een extreem simpel bord met belachelijk veel voorbeelden en tutorials, en met ~25 euro niet zo duur.
visual studio heeft een gratis express versie en studenten kunnen via dreamspark gratis de professional versie krijgen.
dit lijkt mij veeeeeeeeel makkelijker dan labview en goedkoper.
een ft232 bordje is eigenlijk wat er in een USB naar serieel converter zit.
visual studio en dan voornamelijk visual basic wordt veel meer door hobbyisten gebruikt dan labview dus er zijn ook meer voorbeelden van te vinden.
koop van het geld wat je bespaard door gratis visual studio te downloaden een goed elektronicaboek, "the art of electronics" is een aanrader ;)

Hallo,

Allereerst LabVIEW is een programmeertaal. Het is alleen anders dan andere (textbased) talen. Voor de één is het een prima manier van programmeren en voor een ander is het niet te doen.
Op veel scholen is wel een student licentie aanwezig.

Het 7-segments display kun je ook simpel aan een de parallel poort van de computer 'hangen', als deze er tenminste nog op zit.

Ja ik heb een parallel port, maar dient die niet om een printer op aan te sluiten?

Ik wil het wel eens proberen om er een display op aan te sluiten, maar hoe wil je dat ik dat dan doe?

Er komen 25 kabeltjes uit die display die ik heb, in 3 bundels.
Alle 3 met een rood gekleurd kantje.

Gewoon willekeurig in ieder gaatje een kabeltje steken? :p
Dat is toch een beetje onbezonnen tewerk gaan, niet?

gaat niet werken nee.

de printerpoort heeft een aantal in en uitgangen, die je kunt gebruiken om dingen te sturen.

als je even had gezocht zie je dat niet alle pinnen als in en uitgangen kunnen worden gebruikt:

http://www.planet-source-code.com/Upload_PSC/ScreenShots/PIC2004710732247537.gif

naast je data poort kun je volgensmij alleen de strobe, autofeed en je initout lijn worden gestuurd. Dus totaal 11 uitgangen.

Hallo,

Ik gebruik LabVIEW meestal om een prove of concept te doen. Dit samen met een Xilinx Spartan 3E. http://www.xilinx.com/support/documentation/spartan-3.htm

Zo een Xilinx bordje kost rond de €150 als ik me niet vergis en je kan een LabVIEW student licentie aanvragen voor €75. Deze licentie mag je behouden zolang je een student bent (is trouwens full version).

Ook is het nodig om minstens 1 usb poort in te stellen voor communicatie tussen de pc en het bordje. Dit doe je met Impact, een programma van Xilinx.

De prijs is naar mijn mening aan de hoge kant als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een Arduino. Maar zelf een bordje gaan ontwikkelen zou nog meer kosten als je de uren mee rekent die je daarvoor nodig hebt.

National instruments heeft nu ook een toolkit om ARM microcontrollers te programmeren in Labview.
Je kan dan op het RTOS die op de ARM draait een shared variable engine laten draaien en dit als communicatie kanaal gebruiken tussen de MCU en de PC

Op die manier kan je vrij eenvoudig een 7 segment display aansturen.
(hoewel dit al vrij overkill is voor de toepassing)

Andere mogelijkheden:

- FT232 + microcontroller en via COM port over USB communiceren (zoals hier al aangehaald)

- FT2232 + GPIO op I²C of SPI en via D2XX drivers vanuit LV aansturen.
Er staat een library op de FTDI site die de D2XX DLL via Labview toegankelijk maakt.

Aan de mensen die twijfelen aan Labview:
Het is een volwaardige programmeertaal waar je minstens evenveel mee kan bereiken als de andere mainstream text gebasseerde programmeertalen.
Het grote voordeel bij Labview is dat je parallelisme er gratis bij krijgt, en dat je ongelooflijk snel tot een resultaat kunt komen.

GJ_

Moderator

Op 21 augustus 2011 12:52:02 schreef lemming_nl:...en wordt ook veel gebruikt in de industrie....

Zeker niet!

Op 24 augustus 2011 12:05:13 schreef GJ_:
[...]
Zeker niet!

ik zie het vaak genoeg bij bedrijven.
hoor er van bedrijven eigenlijk alleen maar klachten over :)

GJ_

Moderator

Nou, het word iig niet "veel" gebruikt in de industrie, en zeker niet voor serieuze besturingen. Ik zie het een enkele keer bij pilots en daar zie ik de toepassingen ook geregeld "hangen". Niet industrieel dus. Maar goed: voor een pilot is het eigenlijk best een goed systeem geloof ik, zolang de veiligheid maar goed in het oog gehouden word.

Ik heb hier stagiaires gehad van de opleiding industriele automatisering die hadden geleerd dat PLC's vrijwel niet meer gebruikt werden en dat "alles" tegenwoordig met Labview gedaan werd. Die hadden in 3,5 jaar studie dus geen PLC gezien en dat is een schande. De leraren hebben die wijsheid naar hun zeggen van de vertegenwoordigers van NI.

Dat is hier trouwens de discussie niet. De keren dat ik het gezien heb is Labview via ethernet gekoppeld aan Beckhoff of WAGO modules.

GJ_

Moderator

We gaan off-topic.
CERN is niet industrieel maar een groot lab en die gebruiken veel Labview. In de industrie kom je het echt nauwelijks tegen, daar is het spul niet voor bedoeld ook. Overigens moet je de schrijvelarijen van NI niet al te serieus nemen, die heb ik te vaak op "vergissingen" betrapt.

Laten we verder gaan met de vraag van TS: hoe de hardware te koppelen.