Servo aansturing

Beste hobbyisten,

Al enige tijd was ik op zoek naar een schakeleing om een servo aan te sturen.
Nu heb ik een schakeling gevonden waarmee ik zeker uit de voeten kan. Echter rest mij nog een vraag.
Zoals degene bij het schema schrijft, zou er tussen poort 8 van de 555 en de massa nog een condensator moeten worden geplaatst.
Echter geeft hij niet aan welke waarde deze condensator moet hebben. Wie kan mij hiermee verder helpen.
http://www.ef-uk.net/data/images/servo-driver-schematic.gif

ik denk niet dat daar een condensator tussne moet
nog in geen enkele schakeling tegen gekomen

mss wat extra info rond je schakeling:
http://www.ef-uk.net/data/servo-driver.htm

Bedankt voor je info. Nu kan ik weer verder met mijn projectje.

Dit is alleen om je voeding wat af te vlakken, dit is meestal een 100nF condensator in combinatie met een elco.

Don't build anything you can't take apart

Op 21 augustus 2011 19:22:40 schreef TheBasher:
Dit is alleen om je voeding wat af te vlakken, dit is meestal een 100nF condensator in combinatie met een elco.

doe je dat meestal niet aan de voeding zelf al?

Als de voeding een 7805 chipje is dan kan het gaan gebeuren dat ie ziet: er is iets meer spanning nodig aan de uitgang... Vervolgens gaat ie z'n tor aansturen... maar tegen de tijd dat ie echt meer stroom levert, is er al weer te veel. stoppen!!! En omdat het tijd kost voordat de tor weer uitgaat... Weer te ver...

Daarom moet je, dicht bij de 7805 wat condensatortjes regelen. Dan is er dichtbij een plek waar die "meer meer" inkan zodat ie niet te ver regelt. Geen overshoot.

Omgekeerd, bij de verbruikers kan het zo zijn dat ie "ineens" even meer stroom nodig heeft. Nou, daar waar het vandaan moet komen "weet" nog van niks. In het uiterste geval heeft dat iets met de lichtsnelheid te maken. Het duurt dan even voordat de stroom "op gang" komt... Tot die tijd neemt de voedingsspanning bij het chipje af. Dat kan zodanige vormen aannemen dat die voedingsspanning te laag is voor het chipje om goed te werken. Dan krijg je ineens rare effecten.

Kortom goede ontwerpers zorgen voor zo'n klein "ontkoppel" condensatortje dicht bij ieder chippie om dit soort stroom-pieken locaal te kunnen opvangen. Elcos zijn hier trouwens niet zo goed in. Als je denkt "meer is beter" en eer een 10uF elco bij zet, helpt het niet. 100nF is een standaardwaarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En zeker omdat hier "digitaal" geschakeld wordt heb je nogal scherpe stroompieken. Daarom MOET er een 100n bij het IC. Eigenlijk is dat standaard.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Heren,

Ik dacht hier te maken te hebben met een "simpele" schakeling. Nu wordt er met dergelijke vaktermen gegooid waar voor mij geen touw aan vast te knopen is.

Ik ben een echte amateur!
Zo een van, ik zie een interessant schakelingetje, ga het opbouwen op een breadboard, werkt het niet, gooi ik de hele zooi in de kliko, werkt het wel teken ik de banen uit op een print en ets ik de hele zooi en knutsel zo een leuk printje in elkaar.

Hen ondertussen die schakeling opgebouwd, maar werkt voor geen meter. Wie kan deze amateur helpen zodat hij weer eindelijk eens een printje kan gaan etsen.
Thanx

Lambiek

Special Member

Met deze schakeling heb je twee standen, de servo heeft dus ook twee standen, is in te stellen met de twee potmeters. Is dat ook de bedoeling voor jou toepassing.

EDIT:
In het verleden maakte ik ze zo, zie schema.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/servo%20-%20tester.jpg
Kost ook weinig onderdelen, en er is gemakkelijk een print voor te maken. Kijk maar of je er iets aan hebt.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op donderdag 25 augustus 2011 20:01:15 (50%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 augustus 2011 14:53:44 schreef Dennis1976:
Ik dacht hier te maken te hebben met een "simpele" schakeling. Nu wordt er met dergelijke vaktermen gegooid waar voor mij geen touw aan vast te knopen is.

Relax. Je vroeg wat de waarde van de C moest zijn die aan pin 8 moest. Dat antwoord heb je gekregen, en ook nog erbij waarom dat is. En nog gratis ook! Wat wil je nog meer, dat we bij je langs komen meten en solderen? Wat is je probleem nog?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Lambiek, bedankt voor je schema. Ik ga hem eens uittesten.
De bedoeling is inderdaad dat ik dmv een tuimelschakelaar een servo in twee verscillende (afgeregelde) standen kan zetten.

@flipflop
Sorry als ik een beetje "direct" overkwam in mijn vorige reactie.
Jij ook bedankt voor je input

Lambiek

Special Member

Dan moet er nog een potmeter bij, plus een schakelaar.
Maar dat is duidelijk denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Schakeling werk. Echter blijft de servo in beide standen " flipperen" in zijn afgeregelde max. standen. Hoe kan ik het zogenaamde " flipperen" opvangen.

Gr. Dennis

Zakt je voedingspanning in als hij flippert?

Don't build anything you can't take apart
Lambiek

Special Member

Zet eens een elco over de voeding, iets van 470 of 1000uF 25 of 35V.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Voedingsspanning zakt niet in voor zover ik kan meten.
Zal vanavond eens proberen er een elco overheen te zetten.

laat wel ff weten als het gelukt is.
Bedankt in ieder geval voor de tip

Lambiek,

Het heeft even geduurd voordat we het project weer hadden opgepakt. Maar goed, ik ben onlangs weer verder gegaan.

Welke waarde voor elco advisser je me om te plaatsen? Komt deze dan tussen pootje 8 van de "555" en spanning?
Of komt de elco over de + en -

Ben goed in het fabriceren van PCB`s maar van het schema zelf heb ik de ballen verstand.

Ik hoop dat je me hier verder mee kunt helpen.
Alvast bedankt

Anoniem

Kijk eens waar pin8 aan hangt ;).

100nf condensator op de voeding van de ne555 kan nooit kwaad.

Daarnaast, wat gebruik je nu als voeding? Het is misschien erg basic, maar zorg dat bij je voeding, mocht je een 78xx gebruiken, ook 100nf hebt zitten icm een elco van 470uf ofzo. Bij die elco, over het algemeen geld meer = beter, zolang je het maar niet overdrijft :P. Ergens op de site zijn wel richtlijnen te vinden voor de grootte van een elco gerelateerd aan de te leveren stroom.

Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2011 13:11:34 schreef Dennis1976:
Lambiek, bedankt voor je schema. Ik ga hem eens uittesten.
De bedoeling is inderdaad dat ik dmv een tuimelschakelaar een servo in twee verscillende (afgeregelde) standen kan zetten.

UUHHHH, welke heb je gemaakt.

Op 16 december 2011 15:30:52 schreef Dennis1976:
Lambiek,
Welke waarde voor elco advisser je me om te plaatsen? Komt deze dan tussen pootje 8 van de "555" en spanning?
Of komt de elco over de + en -

Hier heb je het weer over de NE555.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek,

ik heb het volgende schema gebruikt.

En ja, het gaat wééééér over de NE555

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.ef-uk.net/data/images/se…

Bedankt voor je reactie

Lambiek

Special Member

OK, probeer een elco van 470 of 1000uF/35VDC over de voeding, en kijk dan wat de servo doet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor je reactie. Ik ga het morgen direct uitproberen.

Nou Lambiek, met die elco`s wil het niet lukken.. Servo blijft klapperen. Iemand anders nog een idee waarom mijn servo niet stabiel blijft in beide ingestelde posities?

Ik weet het niet meer... Wellicht een andere schakeling proberen?

Lambiek

Special Member

Ja ik weet het dan ook niet, maar ik heb je ook nog een schema gegeven dus wat let je.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Denk dat ik dan toch maar een jou schema ga uitproberen.

Bedankt