2 DC Motoren aansturen (met h-brug en ?)

dit is dus beter:

http://img225.imageshack.us/img225/8224/l298narduino2dcmotors.png

en ja ik doe nu wat je zei al gebruik ik 1 pwn poort teveel maar dat maakt ni want ge moet pwn ni gebruiken en op deze manier staan ze allemaal naast een

Mijn L298n, breadboard en alle andere dinge zijn ondertussen aangekomen maar ik kreeg een probleem toen ik wou gaan aansluiten...

de l298n is geen DIP pak (op datasheet noemt het "Multiwatt 15 - Vertical) en past in deze uitvoering niet zomaar op mijn breadboard?? iemand een ideee???

Eh, nee, dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen. Het is sowieso niet zo'n goed idee om een dergelijke component op een breadboard te zetten; hij kan behoorlijk warm worden, de contacten van een breadboard zijn meestal niet gemaakt om 3A door te jagen, en als hij even niet helemaal lekker vast zit, en het IC zelf of de snubber o.i.d. even slecht contact maakt, kan het einde oefening zijn met het ding.

Ik zou hem op een experimenteerprint zetten, met de snubber erbij, en draden voor de voeding en de motor. Dan een paar dunne draadjes voor de ground en signalen naar het breadboard, en je kunt zomaar een motor aansturen. Ik zou flexibele draadjes nemen en die aan een female header solderen, of, als je dat niet hebt, aan elk draadje een kort stukje stijve draad dat geschikt is voor in het breadboard.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

wat is een experimenteerprint en wtf is een snubber?? en ik heb wel een koelvin (en koelvloeistof dus ook) voor de hbrug

experimenteer print ook wel bekent als gaatjes print.

Snubber = RC keten

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Staat in de datasheet, lees die eerst maar eens helemaal door, dat is zeker leerzaam, en anders gaat het ook echt niet goed komen.

Een snubber is een circuit dat de hoogfrequente rommel (spanningspieken) uit het schakelcircuit moet onderdrukken.

Wat moet je in vredesnaam met koelvloeistof? Of bedoel je de koelpasta die tussen de L298 en het koelprofiel moet?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ja, sry da bedoelde ik.
maar die snubber, heb ik zo'n circuit nodig? ik wil gewoon alles aansluiten van arduino naar hbrug naar motor zo simpel mogelijk met 2 ontkoppelingscondensatoren ertussen

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

nee zonder voorgemaakte driver, da wil ik zelf doen. met een h-brug en condensatoren en een deel draadjes en...

In de datasheet wordt geen woord gerept over snubbers; waarschijnlijk kun je die dus veilig weglaten. Ik was in de war met de L6203, die heeft wel snubbers nodig (schakelt misschien wat sneller?), en daarbij staat het ook duidelijk in de datasheet.

In de datasheet van de L298 staan voorbeeld schema's, onder andere voor het besturen van DC motoren. Kijk daar een goed naar, lees de begeleidende text, en bouw dat na.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik ben ondertussen al klaar met de auto te maken en hij werkt!!!
ik heb slechts 1probleem:
ik wou graag de auto's snelheid bepalen mbv PWM (analogWrite)
maar als ik een waarde van <150 geef doet hij niks
en of ik nu 160 of 255 geef maakt niks uit want dat is allebij volle gaaas vooruit...

iemand een idee hoe ik de snelheid kan veranderen??
bedankt aan iedereen voor de hulp tot nu toe

laat het maar...
ik heb zelf al een oplossing gevonden

bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft