ISO-connector van Chinese autoradio/DVD/navi-set.

Sonytech

Overleden

Een vriend heeft bij een via Alibaba gevonden Chinese leverancier een "alles-in-één" indash-unit (http://www.car-dvdplayers.com/UserFiles/image/07154043239.gif) gekocht voor zijn Hyundai i10.

Hij wilde graag dat de audio-aansluiting van het voorfront ook op de achterkant hebben en een aansluiting voor een externe microfoon.

Op de radio zit een ISO-aansluitblok met de connectoren A, B en C.
Er zat verder geen aansluitkabel bij, dus bij Halfords is een kabeltje gekocht om op een voeding te kunnen testen of alles het na mijn operatie nog deed.

Ik had alleen +B, ACC en GND aangesloten en alles werkte prima. Tot het moment dat ik dacht dat het wel leuk was om ook even de verlichting van de toetsen te zien branden en ik daarom de (oranje) ILL draad met de plus verbond. Een knappe vonk was het resultaat...

De oranje draad van het Halfords-kabeltje zit op positie A6 van de ISO en dat is volgens de sticker op de radio ""ILLUMINIATION -". Bij meten bleek deze compleet kortgesloten te zijn naar massa.

Ik heb het hele ding weer uit elkaar gehaald om aan de hoofdprint te kunnen meten. Toen kon ik ook het subprintje achter het ISO-blok zien en daar blijkt pen A6 ("ILLUMINATION -") keihard verbonden te zijn met A8 (GND), hetgeen het vuurwerk verklaarde.

Het blijkt nu dat er volgens het de sticker op de radio ook nog een pen "ILLUMINATION +" zit op positie A3.

Is er iemand die iets dergelijks wel eens bij de hand gehad heeft en weet of ik op die pin A3 (die volgens ISO10487 "N/C" is) wél gewoon +12V kan zetten om het licht aan te doen?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Euhm je bent al in de fout gegaan met de Illumination - (negatief van de verlichting) deze kan aan de massa gehangen worden moest je 2 draden hebben voor de verlichting. de illumination + moet je dus aan je verlichting hangen.

btw is je zekering van de verlichting er niet door gegaan?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Sonytech

Overleden

Euhm, het is wel heel erg makkelijk om te roepen dat ik in de fout ben gegaan.

Ik zou op de eerste plaats niet weten om welke reden ik de negatieve kant van de verlichting op de radio zou moeten aansluiten, want die is gelijk aan massa.

Verder heb ik nog geen andere ISO-connectoren gezien dan waar de oranje draad voor verlichting op A6 zat, en daar is door mij ook alleen maar de +12V vanaf de verlichting opgezet.

Als ik kijk wat de specificatie van ISO10487 zegt, dan zie ik bij pin A3 hooguit dat daar de (plus van de) achteruitrijverlichting op aangesloten moet worden. De dashboardverlichting gaat volgens deze norm toch echt op A6.

En nee, de zekering van de verlichting is er niet door gegaan, want het toestel was aangesloten op een voeding, niet in de auto.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik zou het ook niet weten maar ik gaan nooit niet af van iso specs altijd wat de handleiding zegt, je weet maar nooit dat ze iets anders hebben aangesloten (zoals nu het geval dus is).

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
GJ_

Moderator

Op 10 september 2011 18:49:59 schreef Sonytech:...wat de specificatie van ISO10487 zegt...

Daar houd niet iedereen zich aan. Een radio met ISO connectoren in een auto met ISO connectoren prikken kan heel erg fout aflopen.

er zitten pennen in de isostekker met de 12v erop die normaal niet in gebruik zijn , maar er zit weleens canbus op of mutefunctie van de carkit ed. al verhalen hier gelezen van mensen die na een radio plaatsen de auto niet meer konden starten ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ja, of ramen die open gingen, deuren die van het slot gingen enz enz. (die laatste met name bij VW) Ook de snelheidspuls heeft nog wel eens in die stekkers gezeten. Dat was wel handig trouwens.