9 volt batterij op motortje

ik wil een motortje op een 9volt blok batterij zetten
maar het aantal volt zakt steest meer als de batterij leeg raakt
is er iets dat het 9 volt kan blijven

Ouder en wijzer
Suffering from wiseass oneliner blackout

is er niet iets anderers een schematje ofszo iets

Ouder en wijzer
Henry S.

Moderator

Je kan niet zomaar energie opwekken, het moet allemaal uit die batterij komen, en die is dus ongeschikt.

Vertel eens wat meer over het motortje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

het is dezen
ik wil het voor een beetle bot gebruiken
werkt iets als dit niet

[Bericht gewijzigd door w12101 op dinsdag 6 september 2011 17:26:34 (32%)

Ouder en wijzer

Om uit een leeglopende batterij toch een constante spanning te halen heb je een geschakelde voeding nodig. Ik denk niet dat je daar mee weg komt omdat je daarvoor al behoorlijke electronica kennis nodig hebt.

In de praktijk is het verder zinloos om een schakelvoeding te bouwen om alleen motor o.i.d. op een batterij te laten draaien.

Ik denk dat het een stuk practischer is om batterij gevoede experimenten met LEDs, transistors en weerstandjes te doen. Dan gaat de batterij wat langer mee en je krijgt een idee wat er al bij komt kijken om "een simpel lampie" te laten branden zonder 'm op te blazen.

Henry S.

Moderator

Er zijn twee versies van dit motortje: http://www.mabuchi-motor.co.jp/cgi-bin/catalog/e_catalog.cgi?CAT_ID=fc… Het zal hier waarschijnlijk om de FC-260SA-10300 gaan.

Je ziet daar ook dat een 9V blokbatterijtje totaal ongeschikt is, die kan je met niet meer dan 20mA belasten zonder dat de spanning behoorlijk inzakt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja zoiets merkten ik al
kan ik daar nog iets aan doen
met de power supply dee ie het prima

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 september 2011 18:00:24 (70%)

Ouder en wijzer
Henry S.

Moderator

Op 6 september 2011 17:19:58 schreef Bert_mc:
Een grotere 9V batterij.

Dat was een duidelijke hint, grotere batterijen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

oke ik zal kijken hoe ik het ga oplossen

Ouder en wijzer

Op 6 september 2011 17:27:16 schreef MagicBox:
Om uit een leeglopende batterij toch een constante spanning te halen heb je een geschakelde voeding nodig. Ik denk niet dat je daar mee weg komt omdat je daarvoor al behoorlijke electronica kennis nodig hebt.

In de praktijk is het verder zinloos om een schakelvoeding te bouwen om alleen motor o.i.d. op een batterij te laten draaien.

Ik denk dat het een stuk practischer is om batterij gevoede experimenten met LEDs, transistors en weerstandjes te doen. Dan gaat de batterij wat langer mee en je krijgt een idee wat er al bij komt kijken om "een simpel lampie" te laten branden zonder 'm op te blazen.

zover was ik al wel

Ouder en wijzer
free_electron

Silicon Member

Op 6 september 2011 18:00:14 schreef Henry S.:
[...]
Dat was een duidelijke hint, grotere batterijen.

gewoon zo een adaptertje gebruiken. daar komt ene mooie 9 volt uit en dat zakt niet.. :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Als het op batterijen moet, ben je een stuk beter af met een stuk of 4 penlite oplaadbare batterijen. Die kunnen veel meer aan dan zo'n 9V blokje.

Op 6 september 2011 20:21:38 schreef Zonnepaneeltje:
Als het op batterijen moet, ben je een stuk beter af met een stuk of 4 penlite oplaadbare batterijen. Die kunnen veel meer aan dan zo'n 9V blokje.

ja dat heb ik nu ook en werkt wel oke

Ouder en wijzer