PWM omzetten

Hey!

Voor een projectje moet ik een PWM van 0 - 5V (1 khz)(van de PIC)
omzetten naar een PWM van -12 tot +12V.
Extra externe voeding is geen probleem.

Wat is de beste methode om dit te doen? Ik heb een redelijke stroom nodig om een kabel van +3m te overbruggen.

Met een opamp... Zoek even in de engelstalige wiki en je hebt de oplossing gevonden :)

Den Dries www.hulens.be

heb al wat zitten proberen met differentieel versterkers maar ik geraak er niet. 0 - 5 V naar -2.5 +2.5V is geen probleem, maar naar een spanning die groter is dan 5V lukt het mij niet :s

EDIt: gelukt, nog een gewone non-inv amp er bij gezet :-)
thx

[Bericht gewijzigd door Woulie op maandag 19 september 2011 13:22:51 (15%)

Wat is je voedingsspanning van de opamp ? En hoe heb je de weerstanden voor de versterking berekend ?

EDIT: Ah oke hij kon wrs de stroom niet leveren die je nodig had ?

[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op maandag 19 september 2011 13:24:49 (26%)

Den Dries www.hulens.be

Ben het gewoon nog maar in Multisim aan het maken maar zie een raar verschijnsel bij het schakelen.

Zou dit een multisim foutje zijn of zoek ik de schakeling te ver :D
screenshot

na die fout kan ik niet meer schakelen....

Comparator met -12V en +12V voeding en als referentie iets van 2.5v ofzo (hoeft niet te nauwkeurige te zijn)?

Wat jij maakt lijkt me enorm veel voor zo iets simpel.

PWM is aan uit, dat moet met een paar transistoren toch al lukken? Desnoods met een opto ertussen, dan kun je het ook galvanisch scheiden mocht je dat willen. 1KHz PWM betekent dan wel een opto van rond 500kHz bandbreedte als je 8-bit gebruikt. Bij 16 bit wordt het een factor 256 hoger.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Een opamp? Voor een digitaal signaal van 1kHz? Dat lijkt me toch een beetje overbodig.

@TS: hoeveel stroom moet je kunnen leveren? Ik zou het gewoon met een paar losse torren oplossen, denk ik.

Moeten de grounds van de in- en uitgang aan elkaar zitten? Je zegt dat je een signaal moet maken dat van -12V naar +12V gaat, maar als je geen gedeelde ground nodig hebt, kun je de -12V als referentie kiezen, en de ground van het inkomende signaal daar aan vast maken. Je gaat dan van 0-5V naar 0-24V, terwijl datgene wat er achter hangt een andere ground gebruikt, en daardoor een signaal van -12V tot +12V ziet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De schakeling moet werken naar bepaalde standaarden.
Op de +/- 12V mag er slechts 0.6V verschil zitten.

De PWM mag maximaal 0.5% afwijken van 1kHz.

En dit op de uiteinden van de 3-5m kabel.

Had het eerst op een PLC maar dit moet gekoper worden en moet werken onder temperaturen van -40° tot +40°.

De grond is gedeeld en wordt ook gebruikt om andere spanningen op te meten.

[Bericht gewijzigd door Woulie op maandag 19 september 2011 15:55:00 (11%)

Als het moet werken naar bepaalde standaarden, lijkt het je dan geen goed idee om die even te vermelden? Wat is eigenlijk de bedoeling van het geheel? Waar komt het signaal vandaan, en waar moet het heen?

Je hebt ook nog geen antwoord gegeven op mijn andere vraag: hoeveel stroom moet de uitgang kunnen leveren? Heb je toevallig ook nog een eis dat deze kortsluitvast moet zijn?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Een MAX232 zou al voldoen bij lage vermogens...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is de standaard IEC 61851-1 Modus 3 voor elektrische voertuigen.

Er is daar een oscillator (PWM) die aangeeft welke laadstroom er wordt gebruikt. Die PWM heeft een frequentie van 1 KHz en +/- 12V. De dutycycle bepaald de laadstroom voor de wagen.

Die oscillator moet ik verkrijgen. Het PWM signaal (0-5V) is natuurlijk geen probleem om te verkrijgen, maar die omzetting is wat anders.

Dit zijn de specs:
Vosc+ = 12V (+/- 0.66V)
Vosc- = 12V (+/- 0.6V)
f = 1 kHz (+/- 0.5%)
Maximum rise time = 2 µs
Minimum settling time = 3 µs

De oscilator stuurt 2 pinnen (PC & GND) aan op volgende manier:
(de 2 pinnen maken deel uit van de laadstekker die dan naar de auto gaat)

code:


PC ------- R (1 k 3%) -----
      |                   |
      |                   |
      = (C = 300pF)       |
      |                   |
      |                   |
      |                   OSC
      |                   |
GND -----------------------

Op 19 september 2011 14:01:02 schreef chrome:
Comparator met -12V en +12V voeding en als referentie iets van 2.5v ofzo (hoeft niet te nauwkeurige te zijn)?

Wat jij maakt lijkt me enorm veel voor zo iets simpel.

Heb je voorstel eens geprobeerd en in simulatie lijkt dit inderdaad nog de beste oplossing. (zo simpel en nooit aangedacht :-))

Ik test het morgen eens uit in de praktijk.

Als er nog ideëen zijn, altijd welkom!
iedereen alvast bedankt ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 september 2011 20:21:51 (21%)

gebruik een standaard NPN tor om een "load" van 12V te schakelen:

Basis via weerstand aan de PIC, emitter aan aarde, load in de collector.

Als load maak je nu dezelfde schakeling, maar dan met een PNP tor die met z'n emitter aan de +12 hangt.

Deze schakeling met 2 torren maak je nu nogmaals, maar dan te beginnen met een PNP tor met z'n emitter aan de +5V.

De beide torren die aan de +/- 12V hangen hang je met de collectors aan mekaar, en dat is je uitgang! Klaar!

Als je 1A output-stroom wilt kunnen leveren moet je iets dikkere torren nemen. Geen probleem! Maar omdat het over een signaal gaat, denk ik dat het met BC547 en BC557's wel gaat lukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sorry voor een wat latere respons, heb er wat zitten aan bouwen maar nog niet met succes.

Met een comparator zou het moeten lukken maar de output stroom is niet voldoende. Na enkele testen zou het eingelijk moeten lukken vanaf 15-20mA.

Iemand een goeie comparator op-amp in gedachte die ook een goeie bandbreedte heeft?

@rew:
Heb die schakeling ook geprobeerd maar die werkt niet, mss heb ik de uitleg verkeerd opgevat :-)

EDIT:
Heb de comparator nu doen werken door nog een current amplifier toe tevoege

Dan toch maar een schema getekend, volgens mij is dit wat REW ook bedoelt: http://www.uploadarchief.net/files/download/5v%20naar%20%2B-%2012v%20level%20shifter.gif

R2 is optioneel om de uitgangsstroom te beperken, en afhankelijk van de gebruikte transistors in het laatste paartje. De rest van de weerstanden is helemaal niet kritisch; iets tussen de 2k en 10k of zo zal wel werken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 2 oktober 2011 11:23:21 (39%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oh your a hero!

werkt perfect, nog beter dan met opamp, wel wat overshoot maar ik denk dat het zo wel gaat lukken.

"you are" of "you're"!

Die schakeling komt toch niet volledig tot ±12v? Of is dat niet zo kritisch?

Op 3 oktober 2011 19:09:30 schreef chrome:
"you are" of "you're"!

Die schakeling komt toch niet volledig tot ±12v? Of is dat niet zo kritisch?

je hebt gelijk, zou die verstrooidheidsfout niet mogen maken met engels als 2de taal :-)

Schakeling haalt idd niet de volledige 12v, maar dat deed de comparator ook niet, mag een afwijking opzitten van 0.6v. De grootste fout komt op dit moment toch van de regulator.

Inderdaad, omdat het emittervolgers zijn, kan de uitgang niet voorbij ongeveer +- 11.3V komen. Als je de torren omdraait, kun je tot 0.2-0.3V onder resp. boven de voedingen komen, maar dan heb je dus een shoot-through situatie tijdens het schakelen, waar ik zelf niet bepaald dol op ben.

Als je echt helemaal tot +-12V moet kunnen, kun je volgens mij maar 2 dingen doen: een voeding gebruiken die iets meer dan 12V en minder dan -12V geeft, of aan het eind schakelen met MOSFETs. In de laatste situatie krijg je ook alleen echt +-12V als je geen (noemenswaardige) stroom trekt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken