Sturing 24VDC motor

Ik had graag een kleine sturing gemaakt voor een 24VDC motor,
echter niet met relais.
Links rechts zou ik hem willen laten draaien.
Ik heb lang geleden wat electronica gehad maar ... is wat vervaagd.

Enig idee voor een simpele schakeling?

Merci

Anoniem

H brug (H-bridge), als je daar eens op googled dan gooien ze je al dood met schema's.

Een voeding op de brug knopen. Verder zit ook een pin op voor L/R (door hoog of laag te maken gaat hij links/rechts). Ook kun je de brug met pwm aansturen, hierdoor is hij in toeren regelbaar

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 20 september 2011 15:27:26 (11%)

Je zult wat meer specificaties van de motor moeten geven. Hoe groot is die ongeveer, wat is de nominale stroom, en wat is de stroom bij een geblokkeerde rotor (stall current)?

Afhankelijk daarvan kun je een geïntegreerde H-brug gebruiken (L298, L6203, etc.), of zul je met MOSFETs, gate drives, etc. aan de slag moeten.

Op de website van Pros prosje.be staat veel bruikbare informatie en schema's.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het gaat om de motors van een robotmaaier 24VDC.
Heb de stroom nog niet kunnen meten daar de stuurprint stuk is.

De geïntegreerde houden wel zo'n beetje op bij 3-4A, en ik zou denken dat de motoren van zo'n robotmaaier af en toe wel grotere pieken trekken dan dat.

Je kunt dus op de website van Pros rondkijken naar verschillende ontwerpen. Waarom wil je perse geen relais gebruiken? Vaak is het eenvoudigste om een relais te gebruiken waarmee je de draairichting omdraait, en een enkele MOSFET om de snelheid te regelen. Als je het relais dan alleen laat schakelen terwijl de MOSFET spert, en er dus geen stroom loopt, zal het relais erg lang meegaan. Je hebt dan niet helemaal volledige controle, aangezien elektrisch remmen e.d. iets lastiger wordt, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Overigens staat de (waarschijnlijk) meest gebruikelijk constructie er niet tussen bij Pros; het gebruik van 4 N-channel MOSFETs, met half-bridge gate drivers met bootstrap condensators. Kijk daarvoor maar eens in de datasheet van de IR2184 o.i.d.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een relais valt af onder een bepaalde spanning
dus had ik gedacht van een electronische relais of electronische sturing

Alle elektronica stopt bij een bepaalde spanning met werken. Je kunt een 12V of zelfs 5V relais nemen, achter een spanningsregelaar. Tegen de tijd dat die stopt omdat de accu te ver leeg is, heb je die accu ook echt om zeep geholpen.

Een relais is verreweg de eenvoudigste manier om een DC motor met borstels te laten omkeren, als het niet bijzonder snel hoeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

thanks, heb kleine relais gevonden in de electroshop welke ik ga gebruiken.