blusdiode actuator

Hallo,

Ik heb een schakeling op een pcb gemaakt waarmee een aantal actuators links/rechtsom geschakeld worden. Op zich werkt het alleen heb ik een probleem met het schakelen van de actuators. Deze hebben een Inom van 2A wat bij schakelen zorgt voor een spanningspiek welke de gebruikte PIC 18F2550 doet stoppen... Ik heb de voeding welke van 24V naar 5V geregeld wordt mbv een lm317 ontkoppeld aan beide zijde met 100nF. Voor de LM317 heb ik een buffer elco en diode geplaatst zodat de sturing geen spanningsdip krijgt bij het schakelen.
Bij de PIC aansluitvoet heb ik ook een 100nF C staan.

Ook heb ik een ferriet huls om de voedingslijn gedaan om evt storingen te kunnen tegenhouden.

Nu rest volgens mij nog het tegengaan van schakelpieken waardoor de puls kan ontstaan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/blusdiode_001.jpg

Waar kan ik de blusdiodes het beste plaatsen?

Anode op gnd en kathode op P contact?

Alvast bedankt.

maartenbakker

Golden Member

De LED's moeten hoe dan ook de andere kant opstaan dan de blusdiodes. Afhankelijk van wat de + en wat de - is in je schema.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oh. ik heb de leds verkeerd om getekend. Het gaat mij om de blusdiodes over de motor die links/rechtsom geschakeld wordt.

De leds omgedraaid.. Hebben de diodes D1 en D11 zo zin om de schakelpieken te elimineren?

De motor zit aan rechts1 en rechts2.

http://www.uploadarchief.net/files/download/blusdiode_002.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 29 september 2011 18:38:48 (65%)

De diodes vervangen door snelle types bijv MBR340.

Een diode in de voedingslijn naar de LM317 zetten met een kleine elko erachter. Lezen is ook een vak :)

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op zaterdag 24 september 2011 09:43:52 (10%)

Mmm. snelle diodes heb ik zo niet liggen om wat te proberen.. Wel heb ik wat 6A diodes en de 1n4004 en wat TVS diodes, namelijk de SA30A. Zou ik hier enigsinds het probleem mee kunnen oplossen of is dit het proberen niet waard?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 29 september 2011 18:39:06 (38%)

een stapje verder... De 6A diodes als vrijloop over de contacten v/d relais heeft geen verbetering...
Ik heb de snelle diodes in bestelling maar vraag me af of de positie v/d vrijloopdiodes goed is?

Ik kan geen diode over P en S zetten want dan zal de motorstroom door de diode gaan lopen.

Heeft iemand een suggestie over het oplossen van dit probleem? Ik heb geen mogelijkheid op dit moment om een H-brug te maken..

Thanks

Ik zou naast diode d11 en d1, ook twee dinoden aan p zetten en met kathode aan de voedingsspanning. punt P kan dan niet meer dan .7v onder gnd of .7v boven voeding komen.

/edit: dat is over P en S, maar andersom als jij in gedacht hebt. (denk ik)

Een rommelig bureau is het teken van een genie.

De 2 diodes die je er nu ingetekend hebt staan goed, maar je moet er nog 2 toevoegen tussen P en S, maar dan andersom, zodat de motorstroom er niet door gaat lopen. Dus de anode aan P en de kathode aan S.

Bij een normale H-brug heb je ook 4 vrijloopdiodes nodig, in sommige gevallen kun je de body diodes van (moderne) MOSFETs gebruiken, dus hoef je ze niet extern te plaatsen.

Als je beide relais tegelijk zou laten schakelen, krijg je alsnog een spanningspiek op de voeding, omdat de energie die in de spoel zit opgeslagen in de voeding gedumpt wordt. Vaak helpt het om een weerstandje in serie met de diode voor de LM317 te zetten, zodat deze samen met de bufferelco een RC filter vormt. Kies de weerstand zo dat je bij de maximale belasting van de LM317 minimaal 8V aan zijn ingang overhoudt. Dit geeft geen extra warmteontwikkeling; het vermogen dat in de weerstand wordt opgestookt, was anders door de LM317 gedissipeerd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de duidelijke uitleg SparkyGSX. Ik zal de weerstand voor de LM317 ook zeker mee nemen! Nu heeft één v/d actuators een volledig belaste in- en uitschakeling. De mbr340 heeft als specs een 3A avarage forward current en 80A Surge current 40V Reverse voltage

In hoeverre weet ik nu of de betreffende diode geen last krijgt van de pieken en doorslaat?

Is hier een vuistregel voor?
Thanks

De diode doet niets bij het inschakelen; pas bij het uitschakelen moet hij aan het werk. Als de stroom niet (veel) groter wordt dan 2A, zou ik me geen zorgen maken. Bij het inschakelen zal de stroom kortstondig wel wat groter worden, tot de actuator op snelheid is, of als de actuator geblokkeerd is. De diode mag gemiddeld 3A voeren, maar hij hoeft maar heel kort in geleiding te gaan bij het uitschakelen, dus met relais zul je daar niet snel boven komen. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

De diodes voorkomen dat de spanning (veel) hoger kan worden dan 24V + 2x 0.6V, dus de spanning zal niet snel groter worden dan 40V. Zet wel een buffercondensator en ontkoppeling dicht bij de relais; als je lange draden naar de voeding gebruikt, kan de spanning wel te hoog worden, vanwege de inductie van de draden.

Ik houdt zelf als vuistregel aan dat de diode de maximale stroom continue moet kunnen voeren, dan heb je een forse veiligheidsmarge. Dit is dan wel bij H-bruggen met halfgeleiders, dus als je gaat PWM'en moeten die diodes veel harder werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de uitleg SparkyGSX! zeer duidelijk.
Nu nog even voor de weerstand aan de ingang om samen met de bufferelco van 6800 uF een rc filter te vormen om de LM317. De voedingsbron is een accu 24V welke weinig inzakt op het moment van belasten.. De LM317 wordt max belast met zo'n 300mA.

Hoe bepaal ik de weerstand nu om de juiste stoorpuls weg te filteren?

Thanks

Simpel zat; je moet van 24V naar 5V, waarbij je minimaal 3V marge moet overhouden voor de LM317. Over de weerstand mag dus maximaal 16V vallen. Als we dan ook nog een beetje marge houden voor een lagere spanning bij een bijna lege accu, zit je met 12V over de weerstand heel ruim veilig.

12V / 0.3A = 40 ohm, de eerstvolgende gangbare waarden zijn 39 en 47 ohm. Met 47 ohm zou er bij 300mA 14.1V over vallen, dat zou nog net kunnen, maar het wordt wel een beetje krapjes.

Het vermogen dat de weerstand moet opstoken is U * I oftewel I^2 * R (aangezien U = I * R), dus 0.3^2 * 47 ~= 4.2W.

Ik zou een 39 ohm 5W weerstand nemen, die zou 0.3^2 * 39 ~= 3.5W opstoken, zodat je ook daar nog een beetje marge hebt. Wel goed koelen, natuurlijk!

Met een condensator van 6800uF heb je dan een kantelfrequentie van 0.6Hz, als daar nog iets door komt, weet ik het ook niet meer.

Als je niet zo'n grote weerstand kwijt kunt, of je deze niet gemakkelijk kunt koelen, kun je hem duidelijk ook wat kleiner kiezen, aangezien het niet nodig is dat de kantelfrequentie zo ontzettend laag wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken