timer

voor het aansturen van een wachttijd ben ik op zoek naar een schema van een timer welke als volgt zou moeten werken:

als de schakelaar (eindeloop) bediend wordt begint de regelbare tijd te lopen en is de uitgang hoog (relais bediend)
na x seconden is de schakelaar open maar de tijd blijft lopen.
tijd ten einde is de uitgang laag (relais valt uit).

maw de start van de timer is geen puls

iets zoals deze, maar dan wel als de schakelaar S1 open is de timer blijft lopen en na de ingestelde tijd de relais aanschakelt.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/38/diversen/timer.html

Alvast bedankt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het schema dat je noemt begint pas met tellen als je de schakelaar loslaat.
Wat jij wilt, als ik het goed begrijp, is dat de schakeling al begint als je de schakelaar indrukt.
Dat kan bijvoorbeeld met deze schakeling.
Met de uitgang van de 555 kun je een relais aansturen. Als je voeding 12V is, mag je een 12V relais tot 200mA gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Frederick bedankt,

Dus deze schakeling ongeacht hoe lang de trigger is ingedrukt,
blijft de tijd doorlopen ook al valt de trigger na x sec weg.

Door met R1 een P1 in serie te zetten zou de tijd regelbaar moeten zijn.

Maar wat met de reset? wat doe ik hiermee?
Voeding zou 5V zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met de reset kun je de timer resetten. Hij houdt dan dus meteen op.
Je hoeft dat niet aan te sluiten als je het niet nodig hebt.

Als je de tijd bijvoorbeeld 10 seconden maakt, dan maakt het niet uit of de schakelaar heel kort, of twee seconden, of negen seconden ingedrukt wordt: 10 seconden na het begin van het indrukken loopt de timer af.

Maar als je de schakelaar langer dan die 10 seconden ingedrukt zou houden, loopt de timer pas af als je de schakelaar loslaat.
Als dat een probleem is (dat ze de schakelaar te lang ingedrukt houden) dan is daar ook wel wat aan te doen met een paar extra onderdeeltjes.

5V voeding kan ook, maakt voor de schakeling niet uit, alleen moet je dan natuurlijk een 5V relais aansluiten. Liefst ook wat minder stroom, want de spanning zakt wel wat in anders, wat op 5V natuurlijk erger is dan op 12V.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ok heb de reset niet nodig, dus sluit ik hem niet aan.

heb even zitten rekenen als ik R1: 1k neem en een P1 in serie zet van 500K zou ik de tijd moeten kunnen regelen van 0,22 sec tot 110 sec.
Klopt dit???

En als ik de voedingsspanning 12V neem en een voorschakelweerstand zet met de spoel van de relais moet dit ook lukken?

Moet er een diode over de spoel van de relais?

En hoe belet ik dat de schakelaar te lang ingedrukt blijft??

Hey Frederick,

Kun je me zeggen hoe ik belet dat de timer pas afloopt als de schakelaar wordt losgelaten.

Bedankt,

is het door een transistor te plaatsen voor de trigger?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 30 september 2011 13:14:48 (20%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

In dit datablad staat het hele verhaal. Op pagina 6 staat hoe je de pulstijd moet uitrekenen (T = 1.1 RC).
Op pagina 7 zie je hoe je de triggerpuls kunt verkorten.

code:


 +----+---- plus
 |    |
 R1   R2                R1= 10k
 |    |                 R2=  1k
 +-C--+---- trigger     C = 10n
 |                      S = drukschakelaar
 S
 |
 +--------- massa

Over de relaisspoel komt een blusdiode. Sluit hem 'tegengesteld' aan, dus zo dat hij normaal niét geleidt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Frederick,

sorry voor een lastpost te zijn,
maar heb niet veel kaas gegeten van electronica,
slechts 1 jaar de basisgekregen over 20jaar.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik een condensator van O,01 of 0,1uF gebruiken tussen de trigger?

Heel erg bedankt,
Groetjes Günther

Frederick E. Terman

Honourable Member

10n is 0,01µF. En twee weerstanden dus. Ik weet niet hoe ik het schema simpeler kan maken.

e: Die 10k zit al in het eerder gegeven schema.
Je moet nu die 10nF toevoegen, en dan nog de 1k weerstand naar de plus. C en R2 uit het schemaatje hierboven komen er dus bij.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 30 september 2011 12:49:15 (12%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org