Aankoop advies nieuwe multimeter

Hallo mensen.

Ik ben toe aan een nieuwe multimeter.
Mijn oude (merkloze ??) DVM 891 gaat wat kuren vertonen. Ik heb em al een jaar of 15.
http://www.dil.nl/scripts/TXDEWS.dll/GetImage?ImageFileName=dvm891.jpg

Ik heb een relatief hoog budget van 500,- ofzo.
Denk dat ik daar een aardig eind mee kom.

Vereisten:
Alle normale ohm, diode, volt dc en ac.
Ampere
Diode
Elco / condensator
Kristal
Hz
Doorpiepen (geluid dus)
Temperatuur en als het kan ook digitale niveau.

Ik vind het prima als er een soort scope functie of een ingewikkeld display op zit.
De multimeter blijft zo goed als altijd in een droge werkkamer staan.

Kunnen jullie mij adviseren in een merk / type?

Never touch a running system !
Arco

Special Member

Een universeelmeter met kristaltester zul je niet zo gauw vinden.
Meestal geldt trouwens dat hoe meer functies er op zitten, hoe slechter de boel werkt.
Voor capaciteit en frequentie kun je beter losse meters nemen.
Je had vroeger wel van die 27MHz teststations waar al dat soort functies (ook kristaltest) op zaten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tweedehands agilent 34410a wellicht?
nieuws zijn ze 1000 euro dus wellicht in goede staat tweedehands te vinden voor 500.
zijn erg goede en fijne dingen.

fred101

Golden Member

Voor 500 euro kun je lekker winkelen bij Fluke of Agilent. Agilnt heeft in die prijsklasse een paar mooie handmultimeters. ( heb zelf de U1252 uit mijn hoofd) Voor een benchmeter moet je het budget verdubbelen.
De functies die je noemt zijn op een paar na vrij standaard.

Hz zit op sommige meters erbij maar kijk dan wel tot welke frequentie.
Een kristaltester ga je niet vinden op een multimeter. Lijkt me vrij zinloos. Moet je zo'n ding toch hebben bouw dan een kristal oscillator met insteekvoetje en een uitgang voor bv scoop of counter of desnoods een diode detector met ledje.

Condensator: er zijn meters gericht op electriciteit/ industrie gebruik en er zijn er gericht op electronics/lab gebruik. De eerste doet capaciteit vaak vooral in grote waarden, dan kan hij bv niet kleiner dan 100 nF, maar voor radiogebruik heb je bv pF waarde nodig. Let daar dus op.

Diodefunctie, sommige kunnen maar 1 V aan, dus leds kan je dan niet testen.
Piepfunctie, bij die prijsklasse vaak instelbaar, dus bv piepen onder 10, 100 of 1000 ohm.

Temperatuur, kijk of de senor past hij de jouwe, je hebt Grofweg twee soorten. Veel meters kunnen beide aan. Bij dure meters meestal en losse optie, de Agilent kan het in ieder geval, heeft ook een omgevings sensor ingebouwd.

Dual display is handig, ik zou zeker true rms nemen.

Digitaal functie ken ik niet. Ik denk dat je bedoelt een logic analyser functie, dat heb ik nog niet gezien.

Scoopmeters van 500 euro zijn prullen. Koop liever een topmeter voor 3-400 euro en en leuk gebruikt scoopje. Je kan al voor 200 euro een echt goede meter kopen en voor 300 een goedkoop nieuw digitaal scoopje. Dat zal beter zijn dan de 500 euro scoopmeter.

Bij artikelen op deze site staat een verhaaltje over multimeters.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Persoonlijk vindt ik het zonde om zoveel geld aan alleen een multimeter uit te geven. Zeker voor hobbygebruik kom je al errrug ver voor pakweg 150,-. Grote voordeel: je houdt mooi wat geld over om er een meetapparaat bij te kopen. Welke? Da's afhankelijk van waar je je mee bezig houdt (bv een counter, generator, LSA, uV-meter, ...)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ok, agilent is inderdaad een mooie werkplaats meter.
Maar op Ebay staan ze voor dikke 22.000,- Ietsje boven budget. Zal niet meevallen die voor een lage prijs te bemachtigen.
Ik ben tevreden met een handheld Fluke.
Er is erg veel keus, en de meeste meters hebben capaciteit van nF en hoger.
pF meten ze niet, tenminste de true rms meters (met datalogging).

Jullie hebben gelijk eerst uitgebreid te verzinnen welke funcites ik wil hebben; Er zijn veel meters speciaal voor elektricein of voor elektronika hobby.
Ik zit daar tussenin. Voor elektro kan ik prima de meter van mijn (nieuwe) werkgever gebruiken. De elektronika meter mag wat geavanceerder zijn.

Veel bomen in dit bos dus. Thanx voor de tips zover.
Als ik iets op het spoor ben, zal ik dat posten.

Ik heb veel plezier gehad van mijn huidige meter, maar die krijgt langzaam kuren. Powerbutton, meetsnoeren gaan loszitten, krassen op display, zelfs een keer echte software vastloper! Geloof je gewoon niet, knop draaien, niets hielp. Uit, aan, bleef steken op oude meting. Batterij eruit, aan gezet, daarna batterij erin, en jahoor, werkt weer.

P.s., nieuwe baan per 10-10-2011 !
Na ruim 13 jaar bij de huidige werkgever een cariere wissel.
Nieuwe bus (Citroen jumper H2,L2), alle nieuwe gereedschap, etc. Vast contract onbepaalde tijd GEEN proeftijd.
Hoe doet ie dat? 1 collega die er 21 jaar werkte wordt mijn baas en neemt 2 collega's mee. We kennen elkaar al jaren dus.

Never touch a running system !
fred101

Golden Member

http://nl.farnell.com/jsp/search/productListing.jsp?MER=i-9b10-0000207…
Dat is de U1253 een duurder model en zelfs die valt in het budget.
Die kan trouwens pF meten maar wil je dat echt dan moet je een LCR meter hebben, dat is beter dan een hele dure meter warvan die functie toch nooit zo goed is ls van een lcr meter.
Ik denk dat jij naar een andere valuta hebt gekeken of naar iets heel anders, volgens mij is alleen hun top 8,5 digit zo extreem duur.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 2 oktober 2011 14:19:19 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Veel geld betalen voor functies als frequentie en capaciteit zou ik alleen doen als het om het gemak te doen is. De frequentie functie van een DMM haalt het nooit bij zelfs een goedkope frequentieteller, en de capaciteit haalt het zoals Fred aangeeft niet bij een echte LCR meter. Enige voordeel dat een DMM vaak wat robuuster is tegen zaken als overspanning.

Voor elektronica lijkt de Agilent U125x serie of de Fluke 87V mij de voor de hand liggende keus binnen de handhelds. Tafelmultimeters is natuurlijk een heel andere tak van de sport. Ze zijn een stuk nauwkeuriger, sneller, hebben minder extra functies zoals capaciteit en zijn minder robuust (kunnen minder goed tegen stoten of spanningspieken). Ze zijn dan ook gemaakt om in het lab gebruikt te worden, en niet in industriële toepassingen. Nieuw gaan die zeker boven je budget, tweedehands zijn er wel goede koopjes te vinden. Dat geldt trouwens ook voor de verschillende versies van de Fluke 87.

De link van Rik verwijst naar de 34401.
De 34410 is deze: http://www.hncsw.net/uploads/allimg/110224/1_110224163958_1.gif

De handheld U1253 is zeker een mooie meter.
Als ik zo de spullen eens probeer te vergelijken, lijkt een tafelmeter toch een geschikter model.
De industrie meter, met allen normale basis functies krijg ik nieuw van de baas, over ongeveer 1 week.

Ik ga me even proberen te verdiepen in de tafel meters.
Eens zien of de 34401 de specs heeft die ik wil.

Sja, capaciteit meten zal idd niet zo heel veel voorkomen. Ik ben geen zendamateur, waar je meer met die componenten te maken krijgt.
Wellicht is dan een goedkopere meter beter op zijn plaats. En voor de enkele pF component, is het dan stukken goedkoper om te vervangen, dan eerst met een dure meter uit te zoeken of het onderdeeltje nog werkt.

Zit wat in, ik ga even puzzelen.

Never touch a running system !

sorry, de 34401 en de 34410 zijn niet extreem verschillend, ik haal ze nog eens door elkaar.
heb op mijn stage veel met de 34401 gewerkt en ik vind het een erg fijn ding.

Henry S.

Moderator

Op 1 oktober 2011 23:39:08 schreef Paul-RT:
Mijn oude (merkloze ??) DVM 891 gaat wat kuren vertonen. Ik heb em al een jaar of 15.

Een Velleman, als je die bevalt koop dan dezelfde, kan je weer 15 jaar vooruit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Sja, of ie bevalt.... Vroeger wel.
De metingen zijn veelal erg traag, en fluctueren nogal.
Het enige snelle eraan is de batterij :D

Nee, ben toe aan wat nieuws. Als ik het contact gefixed krijg, gaat ie verhuizen.... naar Roemenie.

Essentiele verschil tussen 34401 en 34410 is dat de 410 een usb en lan aansluiting heeft. Verder wat uiterlijke kenmerken.
Ik zou niet kiezen voor de 401. Als ik dan nieuw doe, wil ik geavanceerd.

Never touch a running system !

Ik probeer het toch nog een keer hoor :-) ... Paul, wat doe je gemiddeld met een multimeter? Wat is je toepassing? Da's wel vraag #1 die je jezelf moet stellen bij aanschaf.
@fred hieronder: ach, ieder z'n meug hoor, maar bij een multimeter-tick kan ik me echt niets voorstellen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 2 oktober 2011 19:05:57 (24%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

Paul, kijk dan ook naar de Keitley 2000, wat goedkoper dan de agilent met net wat betere specs, ( kan je direct bij Keihley kopen) maar wel wat minders toeters en bellen. ( geen ethernet, twee regels) ook Fluke maakt een mooie benchmeter ( wordt ook onder Tek label verkocht. )

Flipflop, Te goed is nooit erg ;-) boys and their toys

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 2 oktober 2011 13:29:16 schreef Paul-RT:
Ok, agilent is inderdaad een mooie werkplaats meter.
Maar op Ebay staan ze voor dikke 22.000,- Ietsje boven budget

Dit is typisch geauwehoer van iemand die al een mening heeft voor-ie kijkt. Het topmodel van agilent (HP 3458A, 8.5 digit, voor als je je eigen calibratielab wilt beginnen) gaat weg voor $5000-$7000, incl. garantie en calibratie. Niks geen 22.000 euro. Inderdaad, overkill.

Een gebruikte HP 34401A kun je op ebay.de vinden voor prijzen rond de 400 euro. Nieuw rond de 1000 euro.

De eerder genoemde 34410A heeft een paar extra opties, maar kan vooral sneller meten (10k samples/sec ipv 1k samples/sec), maar kost je rond de 1500 euro nieuw. Zie je zelden tweedehands aangeboden. Voor een honderdtal euro extra zou ik meteen de 34411A nemen; die doet 50k samples/sec (4.5 digits, IIRC), en heeft nog wat extra toeters en bellen.

In alle gevallen is het 'overkill' ten opzichte van je huidige multimeter. Als je gewoon een 'aardige' voltmeter zoekt, kijk dan ook eens naar wat oudere 5.5-digit multimeters: keithley 199 , 196. Nadeel van de keithley 199 is dat-ie maar tot 300V DC/AC gaat (zowat alle andere benchmultimeters gaan tot 1kV). Kun je met wat mazzel vinden voor bedragen varierend van 75-175 euro.

Hele andere optie: oude legerdump-dmm's; solartron 7150/7150plus. 5.5 digit, 6.5digit met middelen. Kost typisch 75 euro incl. verzenden op ebay.co.uk.

Henry S.

Moderator

Op 2 oktober 2011 17:41:52 schreef Paul-RT:
Nee, ben toe aan wat nieuws. Als ik het contact gefixed krijg, gaat ie verhuizen.... naar Roemenie.

Maar voor het zelfde soort gebruik? Dan zou ik er geen honderden euro's aan besteden.

Op 2 oktober 2011 19:29:54 schreef RedTiger:
Alleen vandaag geldig:
[...]

Alleen voor jou geldig, alleen jij hebt de bijbehorende cookies.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Iemand ervaring met de volgende firma/site? Prijzen voor Fluke multimeters zijn wel erg scherp.(zelfs incl. btw) Hoe betrouwbaar is deze firma? Site is eigendom van de firma Handelsonderneming RaDu te Barendrecht.

http://www.meetinstrument.com/category.php?id_category=13

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De betrouwbaarheid is moeilijk te zeggen van zo'n jonge winkel. Was je wel opgevallen dat de prijzen excl. BTW zijn?

Edit, het nederlands dat wordt gebruikt in de omschrijvingen komt regelrecht van een vertaal site, daar krijg ik altijd de kriebels van.

[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op zondag 6 november 2011 14:59:46 (38%)

Goedemiddag Ruben,

Je kan het al raden, ik ben van bovenstaande website.
Kreeg een e-mail over peak traffic, weten we ook gelijk weer waarom.

Wat betreft de vertaling heb je helemaal gelijk.
Het merendeel van de bestellingen komen uit het buitenland en er wordt zeer vaak gebruik gemaakt van de google translate functie.
Helaas valt dat een beetje ongelukkig uit met onze nederlandse taal.

Je mag een e-mail gewoon in het nederlands sturen (graag zelfs).

Met vriendelijke groet,
Ramon

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 6 november 2011 19:06:57 (27%)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Deels off-topic maar ik denk dat het van belang kan zijn als mensen hier zoeken op ervaring met verkopers:

Ramon,

De uitstraling voelt gewoon niet goed aan, een paar tips om je winkel wat betrouwbaarder te laten aanvoelen:

- De prijs excl. BTW is enigszins misleidend. Pas als je doorklikt op een product of gaat afrekenen krijg je de melding dat de prijzen excl. BTW zijn.

- Het ongelukkige Nederlands wordt vaak geassocieerd met scammers, het is even wat werk maar als je de boel hebt vertaald kom je een stuk professioneler over. Op dit moment raken je algemene voorwaarden kant nog wal doordat ze vertaald zijn uit het engels.

U erkent dat dergelijke informatie en materiaal kan onnauwkeurigheden of fouten bevatten en wij uitdrukkelijk uitgesloten aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheden of fouten in de ruimste mate toegestaan door de wet.

- Ik kan zonder dat ik een account aanmaak niet kijken welke betalingswijzen er mogelijk zijn en wat de verzendkosten / opties zijn. Hierdoor is het niet makkelijk om prijzen te vergelijken.

- Er is enkel een invulformulier om contact te zoeken, geen e-mailadres, telefoon- of faxnummer.

- Er is geen enkel keurmerk te vinden (thuiswinkel waarborg etc.)

Op 6 november 2011 17:25:50 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
- Er is enkel een invulformulier om contact te zoeken, geen e-mailadres, telefoon- of faxnummer.

Dan heb je in ieder geval drie maanden afkoelperiode waarin je het product kosteloos terug kan sturen :).

Op 6 november 2011 17:25:50 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Deels off-topic maar ik denk dat het van belang kan zijn als mensen hier zoeken op ervaring met verkopers:

Ramon,

De uitstraling voelt gewoon niet goed aan, een paar tips om je winkel wat betrouwbaarder te laten aanvoelen:

- De prijs excl. BTW is enigszins misleidend. Pas als je doorklikt op een product of gaat afrekenen krijg je de melding dat de prijzen excl.)

Hi ruben,

dank voor je feedback, echter denk ik dat je de link van hierboven hebt gebruikt. Als je via www.meetinstrument.com op de site komt wordt er in volgorde gesproken met (even engels) prices, payment, carriage, ofwel prijs,betaling en verzending.

De verzondkosten worden berekend via een verbinding met UPS, pas als er een postcode bekend is kan een berekening gemaakt worden.
(hoe zou je dit eventueel anders willen zien ?)

Het telefoonnummer is een punt, echter als je handelsonderneming RaDu zou bellen moet er meer betaald worden (de kosten zijn tenslotte hoger), e-mail en fax ga ik bekijken hoe ik dat beter kan krijgen.

Op 6 november 2011 17:40:52 schreef alson:
[...]
Dan heb je in ieder geval drie maanden afkoelperiode waarin je het product kosteloos terug kan sturen :).

Volgens mij is het nu 8 dagen en wordt het 14.