Elco of condensator 2700 uF 6.3 Volt

Beste mensen, ik ben op zoek naar elco's of condensators van 2700 uF 6.3 Volt en liefs maat 10x21 mm.
Zijn deze in Nederland te verkrijgen ?
Bij ons in de buurt hebben ze er nog nooit van gehoord.
Ze zijn bestemd voor mijn moederbord van de Packard Bell.
Hopelijk kan iemand mijn verder helpen ?

Bij voorbaat dank, Rene

Bedankt Wintervogel, maar 2700 uF 6.3 Volt is geen standaard onderdeel.
Zijn niet bij speciaalzaak verkrijgbaar.
Misschien weet iemand een manier om ze in het buitenland te bestellen.

moederbord => LOW ESR !! geen gewone, kan je ze beter weglaten (zijn het degene die rond de CPU socket zitten ?)

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Gezien de capaciteit en de max. werkspanning i.c.m. mobo is dat wel heel waarschijnlijk.
In dat geval maak je bij Farnell grote kans op beschikbaarheid.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ja, het zijn degene die rond de CPU zitten.
Draait de computer ook zonder deze elco's.

Nee, absoluut niet.
Die condensatoren zijn ervoor om de ruwe gelijkspanning die de DC-DC converter op 't moederbord (die de voedingsspanning voor de CPU maakt) echt mooit strak glad te maken. Zonder die elco's zit er zo veel 'rommel' op die voedingsspanning dat de CPU binnen de kortste keren vastloopt. Kans is zelfs dat de CPU beschadigd raakt door de dan wel aanwezige spanningspieken...

MNM(tm) heb bij Farnell gekeken en indedaad daar zijn ze verkrijgbaar, alleen kan je daar bestellen als je een zaak hebt (kamer van koophandel en degelijke. Ik weet dat ik op de goede weg zit en voor degene die ook deze problemen hebben kijk dan maar eens bij www.badcaps.com daar verkopen ze complete set voor vervanging van de condensators.

Alle bedankt voor de info, ik zoek nog wel verder naar de CAPS.

Hugo Welther

Moderator

Is die waarde van 2700µF en de werkspanning zo kritisch dan?
Als die elko's alleen voor de afvlakking bedoeld zijn zal een grotere waarde met een hogere werkspanning toch ook voldoen. Als de maat klopt.

Wordt overigens een leuk klusje die elco's in een multilayer solderen. Als je de doormetalisering - die ongetwijfeld in de gaatjes van de elco's zal zitten - om zeep helpt kan je je MoBo wellicht afschrijven.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 20 april 2004 18:34:20 schreef Hugo Welther:
Is die waarde van 2700µF en de werkspanning zo kritisch dan?

Die waarde en de ESR is zeer belangrijk! de ESR gaat op deze frequenties meer de rimpel bepalen dan de capaciteit!

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

P'sies. En wat grotere capaciteit en/of werkspanning betreft: niet zelden zijn die dingen meteen een slag groter in diameter...

Hugo Welther

Moderator

Op 20 april 2004 18:47:02 schreef Evil Aedolon:

[...]

Die waarde en de ESR is zeer belangrijk! de ESR gaat op deze frequenties meer de rimpel bepalen dan de capaciteit!

Natuurlijk is de ESR belangrijk, maar als ze puur voor afvlakking worden gebruikt zal een 16V low-ESR net zo goed voldoen als een 6,3V. De waarde van bv 3300µF is wat makkelijker te verkrijgen. Zolang die dan maar low-ESR is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.