Hallo,
Ik heb sinds kort mijn zender (stentor) werkend. Alleen nu zit ik met het probleem dat het volume van de ingang zo laag is dat er zoveel ruis is dat die de muziek bijna onderdrukt.
Nu wil ik voor de ingang van de zender een opamp zetten. Maar vraag ik me af of deze daar voor geschikt is?
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/10/audio/ic-microfoon-verst…
Het ingangssignaal is mono, dus een dubbele is niet nodig.
Het geluidssignaal komt trouwens van een laptop (met android aangestuurd).
mvg, Nicky
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Je laptop is geen microfoon, lijkt me niet de juiste keuze. Lees even een tutorial over opamp versterkers en je kunt aan de slag. Ik zou trouwens voor R1 geen 1k nemen bij een laptop als bron. Probeer eerst 10k of 22k. Zo is de versterking niet te hoog en voorkom je clippen van het signaal. De 741 is niet de beste keuze, de TL081 serie bijvoorbeeld is veel beter dacht ik.
Gaat daar niet iets anders fout. Lineout van laptop moet toch wel zo'n 1Vrms kunnen geven.
Opamp schema wat je meelinkt kan maximaal zo'n 3Vrms uitsturen wat je dan een gain opleverd van 3 (+/-10dB)
Als je omschrijft dat de audio echt in de ruis zit heb je schijnbaar nog meer gain nodig en denk ik dus dat er iets niet goed gaat in het modulatie gedeelte (varicap diode) van je zender
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Duif, als er alleen een koptelefoon uitgang op de laptop zit kan die best zijn gelimiteerd (tegen gehoorbeschadiging). Ik had laatst een Philips MP3 spelertje die slechts zo'n 80mV RMS produceerde. Daar moest ook een voorversterker voor om 'm op een normale versterker goed te kunnen gebruiken.
Er valt niet zoveel af te regelen in de zender er zit 1 trimmer in voor frequentie en 4 om het uitgangsvermogen te regelen. Voor de ingang zit er voor zover ik weet weinig in.
De muziek zit inderdaad echt in de ruis. Ik moet mijn versterker op half vermogen zetten om de muziek fatsoenlijk te kunnen horen. Maar als ik dat doe klinkt de ruis net zo hard als de muziek.
Toch is er iets fout.
Een laptop levert véééél meer audio dan een microfoon.
Heb je de 'mixer' instellingen van de laptop wel goed staan?
Meet anders even hoeveel mV audio er binnenkomt op het zendertje.
Aan de mixer instellingen kan het niet liggen want met mn telefoon eraan gebeurd precies hetzelfde.
dit is precies de zender die ik heb, alleen zit de audio direct aan de modulatie ingang. (plus op plus en min op min) Ik zal het voltage even meten. Dit is AC toch?
[Bericht gewijzigd door nocky2 op (24%)]
Benadski. Dat is goed wel mogelijk en mogelijk gelimiteerd wordt als er een lage impedantie als een koptelefoon op aangesloten wordt. Echer zal de gemiddelde laptop toch echt wel meer uitsturen. Als ik die van mij op mijn stereo aansluit geeft deze eenzelfde soort level als de gemiddelde CD-speler.
@nocky2, kun je meten door je laptop bijvoorbeeld een testtoontje te laten genereren (of een MP3 van bv een 1Khz toon) en dan maximaal uitsturen. Als je meet, wel je meter op AC zetten. Het DC gedeelte is niet zo spannend.
MP3 tje met een test-toon is zo gevonden. bijvoorbeeld op http://www.testsounds.com/ (niet gechecked op virussen)
[Bericht gewijzigd door duif op (10%)]
correctie ong. 1V
Maar op mijn geluidsinstallatie. werkt hij wel goed. Dus ik denk dat de zender gewoon een hoog ingangsvermogen nodig heeft.
[Bericht gewijzigd door nocky2 op (79%)]
Dit zou gewoon moeten werken. Check het modulatie gedeelte eens goed. De varicap (BBxxx) en de koppeling naar de oscillator zou ik als eerste verdachten aanmerken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kan het niet zijn dat hij nu naar een mengproduct zit te luisteren en de zender gewoon op een heel andere frequentie zit ? Bv een spiegel ontstaan door oversturing van het front end van de ontvanger.
Hoe zendt je. Op de dummy of zit je op een antenne ?
Welke frequentie zie je op een counter of spectrum analyser ?
Ik zit op een antenne, met een swr waarde van 1:1.20 das dat is wel mooi. Ik zit momenteel op 101.6Mhz. Een counter of spectrum analyser heb ik niet en ook t geld niet voor.
Ik moet mn versterker half open draaien, als ik naar bijvoorbeeld 538 ga zouden mn 200w speakers klappen.
Heb t al geprobeert, maar echt alleen als mn trimmer op dit punt staat ontvang ik mn zender.
Wel jammer, maar ik kan dus niet zien of t een reflectie oid is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
En daarom moet je geen zenders aan antennes hangen zonder kennis en meetapparatuur. Die meetapparatuur is trouwens veel goedkoper dan de donatie aan het AT die je met zo 'n baggerding binnenkort mag doen .
Ik weet zelf ook wel dat ik gevaarlijk bezig ben, maar het is meer een project om wat hf kennis op te doen. Daar ga ik geen dure apparatuur voor kopen.
fred101
Golden Member
Om kennis op te doen hoeft er geen antenne aan ! Gebruik dan een dummyload of zeg dan dat je eigenlijk gewoon piraatje wil spelen. Moet je zelf weten, maakt mij niet uit, het is jouw geld ten slotte en er zijn genoeg piraten hier die je dan misschien verder wel nog van advies willen dienen.
Er hoeft inderdaad geen antenne aan, maar ik heb de weerstanden niet om even een dummy te maken. Ik ben maar een arme student haha.
Zit te denken om een paar grabbags te kopen zodat ik dingen kan maken zonder een week te moeten wachten op een bestelling.
Als je allen wat wil klooien met hoogfrequent schakel dan de eindtrap van de Stentor uit,of sluit de zender aan op een dummy.
De line-uitgang van een computer moet voldoende zijn voor de stentor.
Als je het geluid goed wil laten klinken gebruik dan ook een pre-emphasis.
Jullie begrijpen mij niet helemaal goed denk ik. Het geluid is echt veel te zacht. ik moet mn versterker 8x zover opendraaien om net zoveel geluid te ontvangen als bij een normale zender.
Die pre-emphasis is trouwens wel een slim idee om zoiets ervoor te knopen.
gr,
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik denk dat we je wel begrijpen maar jij begrijpt het een en ander niet.
Zoals fred101 al eerder zei misschien luister je naar een spiegel frequentie.
En zit de juiste frequentie op een plaats die jij niet kan ontvangen.
Midden in de luchtvaart band bijvoorbeeld.
dat zou inderdaad zo kunnen zijn maar helaas heb ik geen apparatuur om dat te testen.
Zonder die apparatuur is er geen mogelijkheid om toch te testen of ik goed zit?
Iemand zoeken met een doorlopende communicatieontvanger of scanner van 30MHz tot 1GHz o.i.d.
Zonder antenne aan die ontvanger zal je versteld staan waar je die Stentor hoort.
Als je daadwerkelijk in de luchtvaart of militaire band zendt is het gauw afgelopen en zal je minimaal de verplichte bijdrage aan de staatskas moeten voldoen. Daar koop je heel wat mooie HF-meetapparatuur voor.
Je kunt de ingang van de zender kortsluiten en luisteren of het stil is op 101.6MHz (of, waar nog meer). Als je wil kijken of je zender aan het spetteren is dan kun je zo'n handheld scannertje gebruiken als je geen budget hebt...
kan mijn zender vanuit een meetstation gepeild worden dan? zoveel bereik heb ik helemaal niet. Momenteel heb ik een vermogen van ong. 1W dat is te koste gegaan van de swr waarde, die is nu wel 1: 1.2