Solenoid kracht-vraagje

Hi folks,

Ik ben bezig met een project waarvoor ik een solenoid wil gebruiken om e.e.a. aan te sturen.

Nu heb ik best wat kracht nodig. Na het nodige zoekwerk kwam ik uit op twee 24-volt solenoids waarvan één een piek van 130 Newton kan leveren, de andere een piek van ongeveer 100 N.

Bij Conrad besteld, ze zijn binnen. Ik wilde wat gaan testen. Bij gebrek aan een mooie labvoeding sluit ik de ene pool aan de -12 Volt-pool van een computervoeding (350W) en de andere op de +12 Volt voor een totaal van de 24 volt (met de multimeter zo'n 23 Volt gemeten).

Nu doen ze het op zich wel, maar bij lange na niet zo krachtig als verwacht (volgens de specificaties en de grafiekjes). Stroomsterkte meet 150mA, terwijl ik zo'n 3A verwacht. Met die computervoeding zou het moeten werken toch? Heb ik iets over het hoofd gezien? Doe ik iets fout?

Alvast bedankt, F.

Staat er toevallig in de datasheet iets over de spanning ?

Want de wet van ohm geld natuurlijk ook nog éh !

Leren kan je alleen maar door te Doen

De -12V van een PC voeding kan bijna niks leveren.
Heb je die spanning onbelast of belast gemeten?

Als je iets wilt proberen met PC voedingen, pak dan twee lossen en zet ze in serie.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Met wat geluk levert de -12v misschien 1A, maar vaak ook minder (100mA of zo)
Zal toch wel op de voeding staan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 oktober 2011 19:06:42 schreef henri62:Als je iets wilt proberen met PC voedingen pak dan twee lossen en zet ze in serie.

Wellicht een overbodige waarschuwing: de nul van de meeste voedingen is verbonden met aarde. Als je dus de +12V van voeding 1 verbindt met de nul van voeding 2 heb je een 'vrij grote' kans op kortsluiting.

Dat is inderdaad een hele goede! Gelukkig zijn de meeste kortsluitvast, maar het begint wel jammerlijk te piepen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Thanx mensen, bij betere bestudering van het boekje van de voeding... kan op de -12 V max 0,8 A leveren. En dus zal 9 W niet genoeg zijn voor de solenoids waarvan bij een een max van 80 staat aangegeven. Twee voedingen is geen optie, heb ik niet. Morgen maar eens proberen in de werkplaats met een 'normale' labvoeding.

cheers, F