Opblazen van onderdelen

Hallo, wat hebben jullie ooit al opgeblazen en blazen jullie soms onderdelen voor de fun op? Als je bv. met een 12v adaptor een ledje opblaast, dan kan dat toch geen kwaad voor de adaptor (wel tof, eerst gaat het ledje even aan, dan even uit , ik dacht,ja, het is kapot en dan PATS het spat helemaal uitmekaar.!) Ik heb ook gehoord dat het ongezond zou zijn om condensators op te blazen, wat is hier dan zo ongezond aan.. enz. eigenlijk gewoon alles wat je kwijtwilt over het opblazen van onderdelen.

Ives

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

de dampen zijn niet altijd even goed, electroliet van een elco is ook niet het beste wat je op je huid kan krijgen. als je het niet te vaak doet moet het niet gevaarlijk zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 12 april 2004 18:12:48

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

als je oliecondensators laat ontploffen dan heb je pas werk met het oppoetsen

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Misschien een tip voor een inkoopactie: alle dingen die je kan opblazen, met extra grote olliecondensators! En nog nooit gezien!: Leds die bij het opblazen geel,groen, rood of zelfs blauw licht geven!!

[Bericht gewijzigd door Ives op maandag 12 april 2004 18:36:38

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

De chemische stoffen in een condensator zijn giftig dus kom er maar beter niet mee in aanraking. Als je een electrolietische condensator opblaast moet je niet een te grote nemen. Het zijn net bommen. Als je een te grote opblaast zou je wel eens je hobby tafel of in het ergste geval de hele kamer weer kunnen opknappen.

Hier kun je er meer over lezen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/5894

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

LEDs bevatten ook niet al te vriendelijke stoffen... Gallium, fosfor, Arsenicum enz. dus ook niet teveel doen!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 12 april 2004 19:18:45 schreef Benadski:
LEDs bevatten ook niet al te vriendelijke stoffen... Gallium, fosfor, Arsenicum enz. dus ook niet teveel doen!

Wel gedaan bij een open raam.(ik hoop dat dat dan minder kwaad kan.

Gepost maandag 12-04-2004 18:38:33
De chemische stoffen in een condensator zijn giftig dus kom er maar beter niet mee in aanraking. Als je een electrolietische condensator opblaast moet je niet een te grote nemen. Het zijn net bommen. Als je een te grote opblaast zou je wel eens je hobby tafel of in het ergste geval de hele kamer weer kunnen opknappen.

Hier kun je er meer over lezen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/5894

Hangt dit ook niet van de spanning af, anders zou ik volgens "50-500mA; >1hartslag; bewusteloosheid en hartfibrilatie, stroommerktekens, snelle dood mogelijk"
van de 255mA van mijn Nokia gsm lader binnen de hartslag dood kunnen zijn (gezellig is toch anders)!

Je hebt het nu over het zelf aan de stroom hangen. Wat ik bedoel met het opblazen van die elco's is het kortsluiten van de kontacten van een geladen elco. Een elco kan dan ontploffen en als het een hele grote is kun je een hele grote ravage krijgen. En als je er zelf dichtbij stond zul je wel gewond zijn, laat staan de chemische rotzooi die je over je heen gekregen hebt.

Ik heb twee drie keer elco's opgeblazen en vind er eigenlijk niet zoveel aan. Aan de onderkant in het rubber zit een verzwakking. Hier spuit die rotzooi dan uit. Bij een hele grote zal het wel anders zijn hoor, maar ook duurder ;).

Per ongeluk heb ik laatst een IRFZ48N opgeblazen. Kortsluiting zonder zekering (heb geen 50A zekeringen) op een autoaccu :D. Pats, rook, behuizing doormidden en bedrading van 1mm doorsnee roodgloeiend.

Van een gsm-lader ga je echt niet dood hoor. Daar komt volgens mij 7V ofzo uit. Bij 7V op je lichaam gaat er echt nog geen 1mA lopen man. Dan praat je eerder over tientallen tot honderden volts. Maarja er zijn er meerdere die denken dat je van 12V van een autoaccu dood kunt gaan, omdat er honderden A's uit kunnen vloeien.

uit zo'n accu komen wel wat A's maar je zal er heus niet een doodgaan, je hebt zelf ook een paar k weerstand

maak dan eens een stepup convertor naar een paar 1000V op een accu, wordt ie vast wel dodelijk ^^

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

voel je maar even hoor als je mzzl heb

Op die adaptor staat dus echt " Output: 3.7V (en dan zo'n = tekentje met onderaan korte streepjes)355mA en 1.3VA??? (hij ligt nu voor mij) Dus hangt het toch af van de spannign???

Ives

Pfff, kik jij daar op ?
Ik kik op een ontwerp, een doel dat bereikt is.

beetje gek

LEDjes STINKEN als je ze opblaast! Wowie!!! Wat een lucht!

Wij hadden laatst een paar slimme mensen die een opampschakelingetje verkeerd hadden aangesloten op "dikke bertha", een 50v/10A voeding. Resultaat-> een krater in het breadbordje. Altijd leuk, maar wel een roosterd ic-luchtje kado

foutje

[Bericht gewijzigd door E-Hoog op maandag 12 april 2004 21:25:03

Op 12 april 2004 20:13:29 schreef jeroen001:
uit zo'n accu komen wel wat A's maar je zal er heus niet een doodgaan, je hebt zelf ook een paar k weerstand

Dat klopt. Een autoaccu kan enkele 100den A's leveren in een korte tijd i.v.m. de startmotor. Die heeft een gruwelijke hoge stroom nodig. Vandaar de hele dikke kabel. Maar als je zelf de 2 polen van de accu beetpakt voel je helemaal nix. Je eigen interne weerstand is daar idd te hoog voor bij zo'n lage spanning. (enkele Mohm's) En ik kan het weten want een andere hobby van mij is het sleutelen aan mijn auto's.

Heb nu al paar keer meegemaakt dat dure dingen eraan gaan. Gewoon door pure domheid, stelletje CPLD's die gingen roken toen ik ze aansloot op de VGA van een gare monitor. Of door niet goed te lezen een 3.3v ding aan 5v aangesloten. Een TTL chip andersom erin dan ontsnapt de rook ook vaak.

Oh een ander ding, was bezig met een IDE interface voor een microcontroller, maakte ik de fout de IDE grond aan de VCC te koppelen (het was laat). Toen had ik nog domweg +5 van een computer voeding getrokken. opeens zie ik paar draadje op me breadboard glimmen en de isolatie begint te bubbelen. Dan hoor je TAK TAK van ontkoppel condensators die op de harddisk knallen. Gelijk op de noodknop drukken, HDD doet het nog, maar met een waarschuwing "smart: hard disk failure emminent".

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Zwak...

Mijn filosofie is dat je die dingen niet moet opzettelijk vernietigen waar andere mensen (soms hele teams) veel werk hebben ingestoken.
Als je een LED opblazen als leuk beschouwt, ga dan met rookbommetjes spelen, maar blijf met je poten van elektronica af. Ik weet al hoe het afloopt: het kan niet harder en feller zijn, dus je gaat steeds verder tot je op een bepaalt moment vergeet dat een paar KV dodelijk is, of dat een stukje glas in je oog heel veel pijn doet.

Tania

Bachelorette in de Elektronica, Afstudeerrichting Telecommunicatie; bijna Master in de Electronica, Ontwerptechnieken
High met Henk

Special Member

tja, ik snap de lol er ook niet van.
ik vindt het best leuk als anderen per ongeluk door een foutje een schakeling opblazen, maar dit is dan dus een ongeluk.

Dat valt dan meer onder de categorie: "Er is geen beter vermaak dan leedvermaak"

en we hebben hier ook al wat gevaarlijke truc's gezien (trafo's per ongeluk verkeerd aansluiten, Potmeter laten uitfikken)

Mensen het gaat een kar fout hoor, zeker als je het op gaat zoeken. Chemische stoffen van een elco in je oog en je kan permanent blind zijn. zelfs printjes boren zonder bril kan al gevaarlijk zijn

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Achja, voor de gein eens iets opblazen heeft vast iedereen wel eens gedaan. Elco's zijn trouwens niet zo'n goede keuze ivm de mogelijke rotzooi die daaruit komt. Ik heb wel eens zo'n 4700 uF/25v verkeerdom aangesloten (per ongeluk nog wel).. veel herrie, veel troep.

ICs opblazen kan trouwens ook leuke resultaten geven. Wel eens een flink IC aan 24 VAC/10A supply gehangen, en dan 1 pool per rijtje pennen - soms kun je precies de chip eruit lanceren (pas op voor je ogen). Dit werkt trouwens prima met defecte ICs en is dus tamelijk gratis ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Wat een topic >:). Ik heb een paar dagen geleden een webpagina over dit onderwerp gemaakt. Om elco's op te blazen neem je best axiale (liggende) types. Die kunnen wel een redelijke knal geven. Het is dan wel een goed idee om dit buiten te doen. Weerstandjes van 100 ohm of kleiner kunnen ook tof zijn. Enkele tientallen volt erover en ze beginnen te gloeien.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

/

[Bericht gewijzigd door Ives op dinsdag 13 april 2004 12:05:38

Oke ik heb hier een 50cm CRT (beeldbuis), die wil ik graag in kleine stukjes hebben zo dat ik em netjes in een zakje bij de chemokar kan inleveren ofzo. Nu vraag ik mij af hoe ik ervoor kan zorgen dat al die stukken glas niet overal heenvliegen. Als ik het ding in een kartonnen doos doe met wat verpakkingsschuim erbij en dan het bovenste buisje eraf mep gaat dat dan goed? of vliegt het glas zo hard weg dat er een betonnen bak omheen moet worden gebouwd :P (bij wijze van spreken)

Met andere woorden hoe los ik dit op zonder dat er stukken glas gevaarlijk in het rondt vliegen, en zonder dat ik die troep over de hele oprit verspreidt heb liggen.