Opblazen van onderdelen

kun je 'm niet beter geheel aanleveren? BTW, als je een nwe monitor koopt betaal je verwijderingsbijdrage, het leverende bedrijf is dan verplicht het door jou afgedankte apparaat mee terug te nemen. Je betaalt immers de verwijderingsbijdrage niet voor niets!!

May The Force be with you...

een beeldbuis implodeert toch dus geen enkel probleem

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 13 april 2004 13:38:27 schreef The Force:
kun je 'm niet beter geheel aanleveren? BTW, als je een nwe monitor koopt betaal je verwijderingsbijdrage, het leverende bedrijf is dan verplicht het door jou afgedankte apparaat mee terug te nemen. Je betaalt immers de verwijderingsbijdrage niet voor niets!!

Het enige probleem is dat ik een monitor krijg van iemand (2ehands). Dus ik zal hem moeten inleveren bij de gemeenetlijke afvalverwerkingsplaats of iets dergelijks.

Op 13 april 2004 13:49:11 schreef stynus:
een beeldbuis implodeert toch dus geen enkel probleem

Het implodeert, dus alles vliegt naar het midden maar vliegt dan net zo hard weer door naar buiten, denk ik tenminste, heb het nog niet geprobeert :P

[Bericht gewijzigd door Erik1 op dinsdag 13 april 2004 13:53:38

Op 13 april 2004 13:51:55 schreef Erik1:
Het enige probleem is dat ik een monitor krijg van iemand (2ehands). Dus ik zal hem moeten inleveren bij de gemeenetlijke afvalverwerkingsplaats of iets dergelijks.

Geef je 'm aan hem mee, leverancier is leverancier :D:D:D

Het implodeert, dus alles vliegt naar het midden maar vliegt dan net zo hard weer door naar buiten, denk ik tenminste, heb het nog niet geprobeert :P

Klopt idd, ik heb per ongeluk een keertje een 14" monitor laten vallen... het ligt vol met glassplintertjes. Het implodeert idd, maar de glasscherven hebben een snelheid op het middenpunt van de implosie en zullen dus "doorschieten" Dat kan gevaarlijk zijn. Ik had nl ook glassplinters in mijn haren en in mijn oog (oppervlakkig gelukkig).
Sla dat ding iig niet kapot. Het bespaart je een tripje ziekenhuis voor controle van je ogen en een hoop met zooi...

Laat alles maar heel, in die monitor zitten drie verschillende giftige fosforverbindingen en vast nog meer troep. Wil je m toch slopen, tape 'm dan in en sla het dunne gedeelte waar de pinnen uitkomen stuk. Doe altijd een bril en stofkapje op. Pak de stukken met werkhandschoenen beet en lever ze in bij de chemokar. Niet in de glasbak, daar mag geen chemische troep in. Gooi de handschoenen ook weg.

Onderdelen opblazen is trouwens niet leuk, slecht voor 't milieu en gevaarlijk. :(

Gisteren op 't werk nog een bijna ongeluk gehad. Ik probeerde een 12V motortje te laten draaien op 230V (ik dacht toch echt dat 't een 230V motor was). Gevolg, grote rookpluim schiet uit de motor, klap en stekkers beschadigd. Raar maar waar zijn de stoppen niet gesprongen en is de motor nog heel! :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ik vindt iets opblazen niet leuk.
Ik heb namelijk maar een beperkt butget voor iets te proberen.
De meeste dingen krijg ik van een afbraak ergens van een fabriek.
Maar soms krijg ik dan van die trafo's zonder aansluitgegevens.
Niet bepaald leuk dus.
Zo heb ik vorige week de secundaire wikkeling op de netspanning aangesloten(per ongeluk)
Ik legde de netspanning aan en er gebeurde niets, pas toen ik mijn scoop erop aansluitte wist ik dat het fout was.
Nu is mijn scoop binnen voor te maken, ergens een zekering stuk denk ik.
ik maak soms dan wel eens iets stuk door echt domme fouten.
Zo maakte ik deze week een schakeling met een LM3914.
De schakeling ging wel werken maar als ik ze op mijn voeding aansloot zag ik dat er kortsluiting was..
Ik had mijn IC verkeert in de ic-voet gezet, spijtig want ik had maar 1 IC en de elektroboer is van bij mij thuis moeilijk te bereiken(wegens vervoer).

Het is natuurlijk wel niet leuk als je splinternieuwe 2k5 € kostende computer de lucht ingaat :-( Of ook niet als je stukken glas in je gezicht krijgt. (Zeker niet als je af en toe eens de forums van GoT leest (iemand die bij het zelf verwijderen van een stukje vuil heel zijn netvlies meenam.))

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 13 april 2004 15:29:11 schreef Ives:
Het is natuurlijk wel niet leuk als je splinternieuwe 2k5 € kostende computer de lucht ingaat :-( Of ook niet als je stukken glas in je gezicht krijgt. (Zeker niet als je af en toe eens de forums van GoT leest (iemand die bij het zelf verwijderen van een stukje vuil heel zijn netvlies meenam.))

Ligt je netvlies niet aan de binnekant van je oog?
Don't kill me als het niet zo is he:-)

Een cent kan de grootste ster van het heelal verbergen, als je die cent maar dicht genoeg bij je ogen houdt.

Sla alsjeblieft niet zomaar die beeldbuis met een grote hammer aan diggelen! Het verhaal van imploderen en weer rondvliegen klopt min of meer, en er komen fikse stukken glas vanaf.

Vrijwel iedere beeldbuis heeft echter een stukje glas dat je wel kan breken om het vaccuum op te heffen. Meestal is het een soort uitstulping ergens in de buurt van de kleurvoet. Die kun je eraf tikken (zet wel een bril op etc), en vervolgens zou je de buis kunnen breken.

Als ik zou was zou ik trouwens het hele ding gewoon bij het grofvuil zetten hoor ;)

Het zal ongetwijfeld hoornvlies geweest zijn, maar dat is ook geen aanrader om te beschadigen.

[Bericht gewijzigd door Ben_ op dinsdag 13 april 2004 17:53:10

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Aan de achterkant van een beeldbuis zit tussen de aansluitpennetjes altijd een klein dun (5mm X 10 mm) glazen buisje, die kan je er zonder gevaar aftikken, je hoort even was gesis van het vacuus dat opgelost word en dat is alles, ik heb ik het verleden vaak oude schermen gesloopt en zo maakte ik ze "onschadelijk". dan kunnen ze tenminste niet meer imploderen.

http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D

Op 13 april 2004 17:46:55 schreef ~MYST~:

[...]

Don't kill me als het niet zo is he:-)

Allesinds op een of ander vlies, dat er helemaal mee uitkwam :+ Die gast heeft een half jaar niet goed gezien door dat oog, gelukkig herstelt dat traag, maar goed.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Oef, dachtal datik ECHT aan het slapen ben geweest tijdens biologielessen:D

Een cent kan de grootste ster van het heelal verbergen, als je die cent maar dicht genoeg bij je ogen houdt.

Op 13 april 2004 20:20:13 schreef ~MYST~:
Oef, dachtal datik ECHT aan het slapen ben geweest tijdens biologielessen:D

Da hebbe wij nog nie geleert:9
Dat was op dat moment het enige vlies in het oog dat ik mij nog herrinderde:+
Maar allesinds nog niet leuk om te vernielen. Dat ging erover dat een Dremel eigenlijk wel gevaarlijk was. Er zijn er een aantal mensen bij die al een aantal dremel schijfjes tegen 33000 toertjes per minuut 1 cm naast hun hoofd hebbe zien vliege. Dus, veiligheids-brilletje op!

onderdelen opblazen is wel leuk, mits je het veilig doet...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 13 april 2004 20:28:37 schreef Ives:

[...]

Da hebbe wij nog nie geleert:9
Dat was op dat moment het enige vlies in het oog dat ik mij nog herrinderde:+
Maar allesinds nog niet leuk om te vernielen. Dat ging erover dat een Dremel eigenlijk wel gevaarlijk was. Er zijn er een aantal mensen bij die al een aantal dremel schijfjes tegen 33000 toertjes per minuut 1 cm naast hun hoofd hebbe zien vliege. Dus, veiligheids-brilletje op!

Ik heb ooit dremelschijfje door men haar laten vliegen, was metaal aan het 'slijpen'(met veiligheidsbril op) toen opeens schijfje brak en wegvloog, ik heb dus lang haar, opeens hattik wel een kelin stukje minder, schijfje was gewoon in me haar gevlogen, en had een stuk haar afge"zaagd". Zijn wel momente waar je effe schrik hebt om een dremel vast te nemen hoor!!

Op 13 april 2004 20:52:53 schreef ~MYST~:

[...]

Ik heb ooit dremelschijfje door men haar laten vliegen, was metaal aan het 'slijpen'(met veiligheidsbril op) toen opeens schijfje brak en wegvloog, ik heb dus lang haar, opeens hattik wel een kelin stukje minder, schijfje was gewoon in me haar gevlogen, en had een stuk haar afge"zaagd". Zijn wel momente waar je effe schrik hebt om een dremel vast te nemen hoor!!

Slik, na de kettingzagen en de geweren in de games, ook de dremel (tm) of een dremelcloon. Primary fire: zage, Secundary fire: tege eender welke muur slijpen, en hopen dat het schijfje naar je tegenstander vliegt :-)

Op 13 april 2004 20:58:18 schreef Ives:

[...]

Slik, na de kettingzagen en de geweren in de games, ook de dremel (tm) of een dremelcloon. Primary fire: zage, Secundary fire: tege eender welke muur slijpen, en hopen dat het schijfje naar je tegenstander vliegt :-)

LOL:+

High met Henk

Special Member

Op 13 april 2004 20:44:02 schreef ledlover:
onderdelen opblazen is wel leuk, mits je het veilig doet...

Wat is er dan zo leuk aan? ik vindt het veel leuker om een werkende schakeling te bouwen dan een elco ineens als een springveer op mijn PCB te zien staan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Bachelorette in de Elektronica, Afstudeerrichting Telecommunicatie; bijna Master in de Electronica, Ontwerptechnieken

Op 13 april 2004 20:52:53 schreef ~MYST~:

[...]

mijn vader heeft ooit eens een grote slijpschijf in zijn lip gehad met metaal te slijpen.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 14 april 2004 11:07:49 schreef stynus:

[...]

mijn vader heeft ooit eens een grote slijpschijf in zijn lip gehad met metaal te slijpen.

Ok, daar kan ik niet tegen op:+

Mijn pa heeft een keer een stuk metaal door zijn veiligheidsbril gekregen, in z'n oog. Nu ziet ie slecht aan een kant, gelukkig is ie niet blind. Zonder bril was ie dat zeker. Dus dingen opblazen is gevaarlijk, met of zonder bril. Dus laat het gewoon lekker heel. Je zal zien dat je het ineens nodig hebt op een later tijdstip... :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Als je nou echt te veel onderdelen hebt waardoor je ze uit pure baldadigheid en verveling gaat opblazen, neem ze dan mee naar de Hobby Electronica Beurs en doneer ze daar in een speciaal voor dit doel nog op te richten "kijk eens wat ik over heb, misschien heb jij er nog wat aan" bak.

Iedereen blij... :)
GreetZ The Force

High met Henk

Special Member

hahaha, naast de pot voor CO, Why not 1 curver bak is genoeg!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

'k heb er eventueel nog wel eentje staan (als ik 'm wel weer mee naar huis krijg...) -=LOL=- :D