Elektrische verwarming op badkamer met schakelklok

Ik zou een electrische convector met ventilator willen laten lopen op een vast tijdstip door de week ('s morgens even en 's avonds even) en bijkomend een impuls schakelaar voorzien voor "onverwachte momenten".

Die Conrad kan uitschakelwissend worden aangesloten, zodat je bvb. een schakelklok met impuls trigger voor "timer" zou kunnen laten zorgen voor de voedingsstroom. Als de timer/schakelklok uitvalt, blijft door de stand uitschakelwissend nog stroom op de 15/18 van de Conrad staan voor even. Die zou ik naar de ventilator leiden. Immers: als zo'n element volop staat te verhitten en je haalt de stroom eraf, valt de ventilator ook uit met kans op oververhitting, brand,...

Ik loop echter een beetje verloren: Legrand heeft de Alpharex D11, D21, de Microrex D11,... en de beschrijvingen van al die zaken is niet altijd even helder.

Ik vraag me eigenlijk het volgende af:
* of er niet een mogelijkheid is om een alles-in-een aansluiting te maken met zo'n Alpharex, zoals hierboven beschreven dus;
* of die impuls start op zo'n schakelklok dan ook kan gebruikt worden om gedurende interval x (pakweg 30 minuten tot een uur) te schakelen en dan terug naar de klokstand te springen. Een klok die bij impulsprogrammering werkt als de timer van Conrad, daar heb ik immers ook niks aan. En dat dan gecombineerd met een vertraging voor het uitschakelen van de ventilator (lees: om de ventialtor na uitschakelen even te laten lopen).

Iemand zicht hierop, of een link naar een deugdelijke handleiding van die schakelklokken met impuls start?

GJ_

Moderator

Uit dit topic gehaald ivm topickaap:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/99524

En het antwoord van GM:

Op 8 november 2011 13:59:59 schreef GerardMonique:
@yourt:
Het mooiste en handigste is een Siemens Logo te nemen.
Die heeft 6 á 8 ingangen en 4 Relais uitgangen, welke met zijn diverse timers alles kan doen wat men wil.
Download daar de software, en ga daar eens mee werken. Succes verzekerd.
MVG Gerard.;)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 8 november 2011 14:06:27 (76%)

Ik zoek het eens op. Thx voor de tip.
En wat hijacking betreft: was de bedoeling niet. Grenzen en normen verschillen soms hard tussen onderlinge fora; ik wou gewoon niet een zoveelste topic over een gelijkaardig probleem aanmaken en sloot me dus aan bij iets wat op mijn probleem leek.
Maar goed, ik weet nu dat ik hier beter zelf een thread start.

@yourt: Zonodig kan ik het ook het programma maken, voor de Logo, als het nodig zal zijn.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ok,
ben eens gaan kijken... de Logo (en ook de Crouzet Millenium bvb.) werken op 24V voedingsspanning. Heb ik uiteraard ook (nog) niet. En ik wil een 3000W convector aansturen, dus heb ik al gelijk een Logo! contact nodig want 8A van de unit zal niet goed komen vrees ik.
Wat me dan wel weer aanspreekt is de mogelijkheid om de boel "ruimer" te gaan gebruiken.

Situatie: onze woning is van rond 1900 en ik heb veel electriciteit vervangen. Nu moet ik de hoofdzekeringkast nog vervangen, en op dat moment zou het wel handig zijn om een deel te automatiseren (hoef geen 1-knop-alles-uit-alarm-aan).
Ik denk dan aan die badkamerverwarming met bijkomend bewegingsdetector en verlichting bij schemering (voor de oprit en de fietsenstalling) alsook gewoon getimede buitenverlichting. Alleen zit ik dan in een aantal gevallen met het probleem dat ik niet anders dan voedingskabels heb liggen op 230V, in traditionele schakeling (zekering => schakelaars/dimmers => lichtpunt). Buitenverlichting en oprit: geen probleem. Badkamer (die verwarming) kan ik nog overal bij momenteel. Andere zaken: via die Wave (draadloos) van Siemens?

Is dat te betrouwen? En lopen de kosten dan uiteindelijk niet te hoog op?
Ik zou dan onmiddellijk nodig hebben: 24V voeding, controller en Logo! contact + software. Nadien nog veel bijkomend materiaal nodig om een stel lampen met bewegingsmelder + timing op die buitenverlichting met schemerstand (astro programma zeker)? Denk da'k die buitenverlichting nu al kan aansluiten wellicht, rechtstreeks op de basis unit, toch? Moet ik wel eventueel draad bijtrekken voor schakelaar om manueel in te grijpen. En dat gaat in aparte leiding zeker hé...

De Logo's zijn ook in 230V/AC te leveren.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
GJ_

Moderator

Op 8 november 2011 15:08:24 schreef yourt:..was de bedoeling niet...

Ach, er staan geen hele zware straffen op hoor ;-)

Op 8 november 2011 15:49:50 schreef yourt:..de Logo (en ook de Crouzet Millenium bvb.) werken op 24V voedingsspanning...

Ook in 230Vac uitvoering leverbaar. Maar een bijpassende voeding (zelfde model) kost tussen de 20 en de 40 euro, afhankelijk van het vermogen. Dat is even een keuze die je moet maken. De 230Vac uitvoering heeft ook 230Vac ingangen. Beide types zijn verkrijgbaar met relaisuitgangen, de 24Vdc ook met solidstate.

OK, solidstate zie ik niet zo direct het nut van (produceert warmte, verbruikt een beetje,...) voor waar ik het voor zou gebruiken.

Die 230V versie kan ik dan gebruiken met mijn "schakelaars onder stroom". Pff.... vanavond eens kijken wat ik binnenshuis wil aansluiten en welke opties ik daar heb qua 230/24 sturing.

Wordt vervolgd...

Ok,

in minimumconfiguratie heb ik het volgende:

1/ verlichting terras , 2 lichtpunten en 3 schakelaars => bewegingsdetector + manuele schakelaar of timer door pulscontact vanop de schakelaar.
2/ verlichting gevel en portaal: timer op astraklok + manuele schakelaar
3/ verliching oprit: klok astra + bewegingsmelder die timer start.
4/ verwarming 3kW badkamer: klok weekprogramma + pulsschakelaar die timer start voor max. 1 uur. Eveneens na uitschakelen naloop op de ventilator van de convector.

Kan iemand aanraden welke module(s) ik hiervoor best aanschaf qua inputs, outputs en schakelogelijkheden?

Thx.

EDIT: als ik de astrofunctie wil op de Siemens moet ik blijkbaar voor de nieuwste (de 7 dus) gaan, en die kost meer dan 200 €.

Ok,

na veel zoeken en wikken en wegen ga ik voor de Siemens Logo gaan. Ik twijfel alleen nog tussen de OBA6 en de OBA7. De eerste vind je op het web al eens goedkoper, de tweede zo niet. Gaat me niet om de netwerkkabel (alhoewel dat ook meegenomen is ipv een USB-RS232 kabel).
Wel om de astro klok, gezien mijn schemerschakeling. Kan met een 0BA6 ook natuurlijk, maar dan met een echte detector buiten ipv met de klok.

Met een basiseenheid en een Logo! contact kom ik aan minimum vereisten. Plus nog een relais met vertraagd uit en pulsschakeling...Met een extra blokje in/uit ben ik helemaal ruim klaar met wat extra mogelijkheden.

Wordt dus Siemens Logo! + extra in/uit + contact 20A. En dan proggen, simuleren, nog wat kabelgedoe, uploaden en... genieten maar ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 november 2011 18:27:59 (26%)

Ik sta alweer een stap verder: heb de programmatie en simulatie reeds gedaan, en heb ook een leuke losse dimmer gevonden, en een timer. Als ik de buitenverlichting van het terras aan die timer/aan-uit hang, kom ik met één module van Logo toe (voorlopig).

Begrijp ik het Duitse datablad goed voor de Eltako trappenhuisschakelaar TLZ12-8E-230V+UC als ik denk dat ik deze onafhankelijk met een druktoets kan bedienen voor timerfunctie van bvb. 5 minuten of lang drukken voor 60 minuten, waarbij ik (nadien) ook op de aansturing kan schakelen met de Siemens Logo?

Enige probleem: als ik via de Siemens Logo een timer wil starten, ken ik de stand niet op dat moment (uit, timer lopend kort of lang).
IS dat op te lossen, of heb ik daar een andere schakelaar voor nodig?

Goed,

heb na wat ik hier gelezen had een beetje gezocht, en inderdaad op eBay goedkoper kunnen kopen (Siemens Logo! 230RC).
Nu zou ik nog een kabel moeten hebben, maar zelfbouw zit er niet in. Die kabels die ze voor de Logo! voor 15 of 30 € op eBay aanbieden, zijn die geschikt?

Thx.

PS: misschien titel veranderen in "mijn monoloog", of "hoe ik het zelf uitviste". (op Gerard na dan).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 november 2011 18:26:59 (21%)

Kijk dan wel naar een versie .....0BA5 of 0BA6, want 0BA7 is leuk maar zeer aan de prijzige kant.
En de kabel die is wel hard nodig als er veel in de Logo gaat en later is het makkelijker te veranderen.
De oude versie is een Serieële uitvoering en de nieuwe is een USB uitvoering en de nieuwste voor 0BA7 LAN.
Maar met een 5 of 6 kan men, met uitbreidings modules, heel veel mee doen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Thx Gerard, 't is een 6 geworden voor 71 €. De 7 is interessant omwille van de netwerkkabel (geen extra kabel nodig) en de astrotimer... maar ongeveer 3 keer de prijs van wat ik nu betaald heb. ;-)