5v Relais

Op 13 november 2011 16:46:00 schreef Henry S.:
[... led als vrijloop diode... ]
Nee.

Waarom niet Henry? 1 heb ik al bedacht: De reverse toegestane spanning (zener-spanning) is maar 5V bij de meeste leds. Dus als je meer dan 5V schakelt is de led in normaal bedrijf buiten specs in gebruik. Maar voor een 5V relais denk ik dat je een schattig flitsje te zien krijgt als ie uitschakelt. Het maakt het nut van de vrijloopdiode in ieder geval erg zichtbaar.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Ik zou niet te veel af laten hangen van de maximale sperspanning van een LED, de maximale stroom is ook zeer laag.

@Murmeltier: Lees de FAQ even door, onnodige quotes achterwege laten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Op 13 november 2011 15:55:10 schreef Henry S.:
Dat is nou echt het paard achter de wagen spannen...

Mijn stagebegeleider heeft me ook relais direct van Arduino laten sturen. Zouden relais zijn waarmee dat kon. Vond het ook vreemd. (Arduino was ook al "opgelegd")

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ja, inderdaad. Ik heb zelf al de gevolgen ervaren van wat zo'n inductieve piek kan doen.
Voor de mensen die hier meer uitleg over nodig hebben, dit heeft mij al veel geholpen: http://www.youtube.com/watch?v=LXGtE3X2k7Y

Failure is always not an option...

Mijn stagebegeleider heeft me ook relais direct van Arduino laten sturen. Zouden relais zijn waarmee dat kon. Vond het ook vreemd. (Arduino was ook al "opgelegd")

HM,
Wanneer dit waar is; denk ik, dat deze beste man het verkeerde vak uit oefent!

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Lucky Luke

Golden Member

Nee hoor, hij doet werktuigbouwkunde :)

(Maar heeft wel degelijk eerst elektro gedaan, en er bestaan relais met ingebouwde blusdiode. Of dit dat ook waren? Zal dan wel. Desondanks: ik had er ook liever gewoon een fet tegenaan gegooid, een relais direct aan een uC is gewoon een vreemde constructie)

Stage succesvol afgerond, volgende stage bijt ik wel wat meer. (Volgens de beoordeling aan het eind had 'ie ook liever wat meer eigen initiatief gezien, terwijl mijn insteek meer was niet al te brutaal te wezen. Ik ben per slot van rekening een groentje die wat komt leren.)

Maargoed, dat gaat offtopic, meer wat voor stageforum.nl als dat mocht bestaan.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 13 november 2011 19:07:34 (51%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 13 november 2011 18:31:45 schreef Lucky Luke:
Mijn stagebegeleider heeft me ook relais direct van Arduino laten sturen. Zouden relais zijn waarmee dat kon.

Met een een relais met ingebouwde diode 'zou' het kunnen, alleen zit je nog met een fikse aanloopstroom. Maar buiten dat zijn I/O poorten niet bedoeld om veel stroom te leveren. Naast de maximale stroom is er ook nog een specificatie van de continue stroom die een stuk lager ligt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

even een update hoe het er voor staat:
ik ga het schema van arduino/stan gebruiken. voor de relais/diodes/strokenprint staat een bestelling bij dick best. de weerstanden en transistoren heb ik, zoals pa3gws het zo mooi kan zeggen verkregen door middel van proletarisch winkelen op school.
als jullie het leuk vinden kan ik jullie via deze weg op de hoogte houden via dit topic, anders mag het dicht.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Op 13 november 2011 18:41:25 schreef heatseeker96:
Ja, inderdaad. Ik heb zelf al de gevolgen ervaren van wat zo'n inductieve piek kan doen.
Voor de mensen die hier meer uitleg over nodig hebben, dit heeft mij al veel geholpen: http://www.youtube.com/watch?v=LXGtE3X2k7Y

Voor een belangrijk deel klopt zijn verhaal, maar hij gaat ook zwaar in de fout in dit fillempje. Voor de puzzelaars: Op welk tijdstip/traject gaat de verteller de mist in?

Nee, liever niet dicht: Ik vind het leuk om te horen hoe het er mee staat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/