stappenmotor uit diskette, onbekende waardes.

Dok

Golden Member

Wie niet horen wil moet TV kijken.

ahh bedankt!

bij power supply staat allen 5vdc...
als de stapper 12v nodig had zou dat er wel bij staan denk ik?
op de diskette drive zelf staat op de buitenkant ook 5vdc.

maar ik hoor overal dat oude diskette drive floppy's vaak 12v gebruiken... :O

sinds de stapper 4 draden heeft is het zeker dat het een bi-polaire stapper is toch?

Die 12 Volt kan zo'n diskettestation voor van alles en nog wat gebruiken, waarvoor zul je waarschijnlijk niet zo heel snel achter komen.

Stappenmotoren stuur je echter meer met een stroombron dan met een spanningsbron. Met alleen 12 Volt gaat je motor in ieder geval niet draaien, als je dat verwacht.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

nee nee dat weet ik :P ik zal een driver nodig hebben.
ik heb al een circuit in gedachten, dat werkt voor bipolaire stappers.

de reden dat ik wil weten of het een 12 of 5v stapper is omdat ik dan weet of ik een logic shift circuit moet gebruiken of niet.

als het een 5v stapper is hoeft dat niet echt, als het een 12v stapper is zit ik met de p-fets in mijn h bruggen. die door de logic 5v of 0v op de gate tegenover de 12v van de source altijd zullen geleiden.

Op 14 november 2011 17:54:58 schreef jrfrain:
een dc motor met 4 draden?

Vrijwel alle harddiskmotoren.... (behalve die van seagate).

edit: Maar dat neemt niet weg dat dit 100% zeker een stappenmotor is, hoor.

De P-fets zou ik gewoon aansturen met een bipolaire transistor en een pullup aan de gate. Dan kan je beginnen met 5V en kijken wat er gebeurt als je de boel omhoogdraait naar 12V....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 14 november 2011 20:11:18 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb met wat rond prikken van 5v van mijn voeding de stapper een beetje laten draaien.

ik meet ook twee draad paren, dus twee spoelen met iedere een weerstand van 15.7 Ohms.

als ik 12v over de spoel zou doen zou er 0.7 Ampere lopen (12/12.7)

als ik dan beide spoelen zou bekrachtigen zou het wel 18 watt worden!
(12*0.7*2)

met 5v zou ik maar rond de 3 watt trekken.

en sinds de motor diameter en lengte ongeveer 1.5 cm is, en ik het met 5v aan het bewegen heb gekregen denk ik dat het veilig is te zeggen dat het inderdaad een 5v stapper is?

benleentje

Golden Member

Stappen motoren hebben niet zoals dc motoren een spanning waarop ze werken. De enige belangrijke waarde van een stepper is de maximale stroom die het mag hebben. De maximale spanning die je erop mag zetten is afhankelijk van de isolatie weerstand van de draden in de stepper en hoe snel je driver de stroom piek kan regelen. Je kan dan ook vaak prima met 30V werken. Voordelen van een hogere spanning is dat de stepper veel sneller reageert. Nadeel is een driver met stroom regeling.

Ook met zomaar 5V op de stepper zetten kan deze kapot gaan . Als de stepper stil staat is er geen tegen EMK en is enkel de ohmse weerstand van de spoel de begrenzende factor oor de stroom. Met andere woorden kan de spoel in de stepper continu 0.31A aan ?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik maak een heel simpele driver met XOR gates en JK flip flops. i gebruik geen h-brug IC's, gewoon losse fet's.

een voltage regulator ga ik wel gebruiken voor de ic's, ook ga ik het signaal van de printer poort isoleren met opto-couplers, en ik zet er ook direct een 100 ma zekering op om de IC's te beschermen.

de sources van de hbrug fets verbind ik gewoon direct door met een 5v van een oude atx computer power supply.

erg veel verstand van elektro heb ik niet, daarom houd ik de driver hartstikke simpel. als ik later motoren sneller, efficienter en preciezer wil aansturen koop ik wel kant en klare drivers :)

Maar.... wat benleentje probeert te zeggen is dat de stappenmotoren mogelijk maar 100mA (*) mogen hebben. Bij stilstand betekent dat niet meer dan 1.5V (*) over de spoel. Wil je hem wat sneller laten stappen, heb je WEL spanningen hoger dan 1.5V nodig.

Maar goed, als je zorgt dat de stappenmotor aanpakbaar blijft dus niet zo heet dat je je vingers brand, dan gaat het wel goed. Als je hem in het begin even wat in de gaten houdt, dan kan je zelf zo z'n maximum werkspanning bepalen.

(*) Dit is een voorbeeld. Als die max stroom 0.3A is, kan je er zonder bezwaar gewoon 5V op zetten. Maar STEL dat de stroom max 0.1 continue mag bedragen...

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 14 november 2011 22:15:23 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ahh oke,

dus zodra ik de driver werkend heb, langzaam de volts voor de motor voeding opvoeren tot een verandwoord niveau. :) ik heb andere projecten bekeken waar men ze wel met 5v aandreef, dus hopelijk is dit voor mij ook geen probleem.

bedankt voor de waarschuwing benleentje en rew, ik zal er op letten!

benleentje

Golden Member

Je kan ze dan ook wel op 5V laten werken enkel zal je dan een weerstand ervoor moeten zetten die de stroom onder de maximale waarden houd. HEt er met name om als de stepper stil staat en je wilt deze op die positie vast zetten dan laat je hem dus onder spanning in die stap staan. Bij stilstaan trekt het de maximale stroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je oplet in het begin, kan je hem m.i. gewoon eerst op 5V aansluiten. Dus niet gloeiend heet laten worden. Als ie heet wordt, dan moet je er nog een weerstand tussen zetten. Als je daar alvast een plekje voor reserveert komt het helemaal goed. (eerlijk gezegd verwacht ik dat dit nodig gaat zijn, want 3W die iemand had uitgerekend lijkt me wat veel voor de floppydrive stappenmotoren die ik ken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dus als de stepper op 100ma rated is, en ik zou stilstaand 5v voeden.
dan zou er dus 300ma in iedere spoel ontstaan? I = 5V/15,8 Ohm
dat kan inderdaad een probleem worden...

met de juiste weerstand kan ik dus de ampéres limiteren.

ik ben geen held in het gebied van electronica, dus als iemand me uit kan leggen hoe ik de beste weerstand waarde kan uitrekenen zou ik dat op prijs stellen :)

btw, nu heb ik geen idee over de specs van de motor, dus 100ma is natuurlijk ook een speculatie. maar aan de hand van jullie expertise in het gebied ligt het dus zeker weten rond de 100ma? of is er een kans dat het prima op 5v werkt zonder weerstand? :P

Er is zeker een kans dat het prima werkt op 5V zonder weerstand. Het is pure speculatie, ik die 100mA gewoon uit m'n duim gezogen. Anderzijds, als het een 3.5" floppy is geweest is 300mA * 5V = 1.5W vrijwel zeker te veel. Maar het is niet zo veel dat je niet de kans hebt om op tijd de boel uit te zetten. Als je er spanning op houdt, zal de boel warm worden en als ie warmer wordt dan dat je kan aanraken, dan moet je stoppen (de boel uitzetten) en een weerstand monteren.

Dan zal je wat moeten experimenteren.

Stel dat je 100mA wil hebben dan is de totale weerstand op 5V: 5V/ 100mA = 50 ohm. Daar gaat de spoelweerstand van af, dus je moet een weerstand van 50 ohm - 15 ohm = 25 ohm monteren. Neem 27 Ohm.

Als je nu met 12V zou beginnen, dan krijg je 12V/100mA = 120 ohm. Je weerstand moet nu 120-15 = 105 Ohm zijn. De houdkracht is nu hetzelfde, maar de kracht als je snel probeert te draaien wordt veel groter.

Omdat je 105 ohm naar 120 ohm hoort af te ronden wordt je houdtkracht wat minder. Als je "stout" bent en afrond naar 100 ohm, wordt de statische stroom iets groter en daarmee ook je houdtkracht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bedankt voor de uitleg!

ik denk dat ik het bij 5v houd om het circuit simpeler te houden.
met of zonder weerstand. als ik de motor aandrijf met het juiste amperage op 5v, is het dus minder sterk dan met 12v.
ik ga van het schuif systeem gebruik maken om een micro cnc te bouwen.
het hoeft niets te snijden, ik doe er gewoon een pen op zodat het op een stukje papier kan tekenen. dus het heeft minime kracht nodig. ook mag het best traag gaan, als de motor bij lage toeren meer kracht heeft is het dus ook geen probleem.

met 5v moet dit gewoon lukken hoop ik?

bedankt! :)

free_electron

Silicon Member

Op 14 november 2011 20:08:51 schreef rew:
[...]Vrijwel alle harddiskmotoren.... (behalve die van seagate).

edit: Maar dat neemt niet weg dat dit 100% zeker een stappenmotor is, hoor.

De P-fets zou ik gewoon aansturen met een bipolaire transistor en een pullup aan de gate. Dan kan je beginnen met 5V en kijken wat er gebeurt als je de boel omhoogdraait naar 12V....

en steeds meer driedraad.

spindle motoren zijn 3 fase motoren met een centerpunt. dat centerpunt is met moderne driver stages niet meer nodig... De controller maakt zelf een synthetisch centerpunt aan om de motor te sturen. ( centerpunt wordt alleen gebruikt om de rotor positie te bepalen. kan evengoed met een synthetisch centerpunt )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

kan iemand mij fets aanraden?

ik wil het liefst grote fet's die makklijk op experimenteer plaat zijn te monteren.

source-drain zal 0 of 5v zijn, en gate ook 0 of 5 v

alvast bedankt!

Omdat professionals geen zin hebben in groter-dan-nodig componenten, kan je lastig meer goede FETs kopen die groot zijn. Wat vind jij "makkelijk op experimenteerplaat te monteren? SO8? sot323? sot23?

Voor op een gaatjesprint, neem ik twee draadjes van weerstanden. De eerste buig ik dubbel zodat ik twee van de pootjes van de sot23 er aan kan zetten. Dan steek ik hem in m'n breadboard en soldeer die twee pootjes vast. Daarna het derde pootje aan een tweede draadje solderen. Datgene wat boven de chip uitsteekt afknippen (onderandere dus de kortsluiting tussen de eerste twee pootjes) en klaar is kees. Nu past ie in een breadboard of op een gaatjesprint!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Er zijn nog best wel FET's in TO220 te krijgen, zaken zoals RS-components hebben redelijk bruikbare zoeksystemen op paramaters.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, maar dat zijn dan geen moderne fets. Dus niet de dingen die een RDSON van minder dan 10 m Ohm hebben. Of ze kosten een tientje terwijl je in een kleinere behuizing een beter ding (lagere RDSON, hogere max spanning) kan krijgen voor een tiende daarvan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Het is inderdaad geen vetpot, maar ik zie er zo snel toch nog 3 met een RDSon van minder dan 2m: IRFB3004PBF, IRLB3034PBF, IRF1324PBF

De TS kan ook wel met wat minder laagohmig uit de voeten denk ik, dat verruimt de keus vast nog wat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kijk.... de 300+ ampere dingen zullen wel nooit in SO8 komen. Dus er zijn best wat grotere FETs die ook in een wat grotere behuizing zitten. Maar de goede prijs/kwaliteit verhouding zal tegenwoordig vaak SMD zijn. Gewoon omdat hetkan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ben ik helemaal met je eens, vandaar dat ik al riep: geen vetpot. Prototyping, reparatie en onderhoud en iets hogere stromen betekenen echter wel dat deze FET's niet onvindbaar en niet spectaculair duurder zijn. De types voor echt hoge stromen zitten trouwens in nog grotere behuizingen.

Hoe dan ook, om een motortje aan te sturen voor de hobby kom je met wat grotere inwendige weerstand ook nog best weg, en dan wordt het assortiment alleen maar groter (reparatie en onderhoud, prijsvoordeel van iets oudere techniek zijn daar mogelijke oorzaken van).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

sot23 gaat ook prima op 2.54mm raster van een experimenteerprint, alleen ligt hij ietswat scheef. Zie hier het resultaat:

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/314617_133930430046711_…

Don't build anything you can't take apart
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."