Dubbele Mosfet (blf278 Afstellen)

Wie kan me helpen bij het afstellen van mijn dubbele mosfet..

hij geeft maar 2.5 aan op de meters voor terwijl hij wel 10 ampere kan doen.. en als ik het vermogen van de stuurzender verder op draai gaat 1 wel naar 5 en de andere blijft staan enzovoort...
Is het alleen een kwestie om aan de trimmers te draaien?

http://img406.imageshack.us/img406/8040/mosfettttt.th.jpg

Mvg,

Niek

sinds waneer feet een eindtrap 2,5 ampere aan stroom ??
wees even wat duidelijker in je post , in de zin dat , je verteld wat er is gebeurt , wat voor spanningen je meet enz enz..
daarna komen de nuttige reacties van zelf.
ook zo maar aan de trimmers draaien is niet zonder gevaar , helemaal als er gebruik word gemaakt van een regelbare bias.

gr chris

[Bericht gewijzigd door chris duzz op maandag 31 augustus 2009 15:19:32 (21%)

te gek JaH !!!

zo beter geformuleerd?
Het gaat wel om een instelbare bias..

[Bericht gewijzigd door niekoss op maandag 31 augustus 2009 15:28:48 (47%)

Heb jezelf de eindtrap ZELF al werkend gehad?
En zoja, ook op dezelfde frequentie?

Aan de foto's te zien heeft er iemand het LPF wat bij geregeld door de spoelen wat uit fatsoen te trekken.

Henry S.

Moderator

Gooi die rotte instelpotmeters er meteen uit. Daarna rustig opnieuw inregelen met dummyload, temperatuur en stroomopname ook in de gaten houden, plus de symetrie herstellen.

Maar als je denkt aan 'aan de trimmers draaien', blijf er dan maar helemaal vanaf.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 augustus 2009 19:50:09 (48%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je de instelpot idd vervangt en de spoel ff controleerd deze lijkt ook erg uitgerekt.

[afbeelding]

En dan als het mogelijk is de beide kanten afzonderlijk afregelen.Ik heb laatst ook zoiets gerepareerd en heb de voedingslijn van de bijde kanten losgehaald en eerst de ene gedaan en toen de andere kant daarna alles weer samen aangesloten en zo stond ie meteen op 595 en naar 10min 610 watt dit met 12watt instuuring.
Maar wel opletten je blaast er zo een fet uit.
Ik hoop dat je wel een dummy hebt wat dit moet je echt niet willen op een antenne.

Zoals rockfordbreda zegt per kant afregelen op de dummyload en spectrumanalyzer. Bij voorkeur helemaal van elkaar loskoppelen zodat ook de uitgangskringen elkaar niet beïnvloeden.

Hierbij ook je insturing verlagen als je per mosfet gaat afregelen.

Zorg dat je bias voltage overeenkomt met de waardes die in de datasheet staan (op de mosfet staat een letter welke aangeeft in welke bias reeks hij valt)

is dit ok dan rustig insturen. eerst 1 Watt dan inkoppeling afregelen (uitkoppeling is breedbandig), 2 Watt, etc. je moet er met 4 a 5 Watt per mosfet zo'n 300-350 Watt af kunnen krijgen bij 50 volt en 9-10 Ampere.

Regel beide zijden af op de gewenste frequentie. Indien beide bij dezelfde insturing ongeveer dezelfde waarden dan kun je ze koppelen. en 8-10 Watt insturen, dan moet er 650 - 700 Watt uitkomen.

Als je er meer in stopt kun je er natuurlijk meer uitkrijgen maar dat komt de levensduur niet ten goede. Dat is net als altijd volgas rijden met een auto dat gaat op den duur ook mis. Helemaal als je antennesysteem niet optimaal is.

Het nadeel van deze print is dat er geen chipweerstand tussen de 2 uitgangen zit. Deze weerstand zorgt er normaal voor dat eventuele (kleine) verschillen in vermogen aan de uitgang tussen de 2 trappen worden geabsorbeerd en de eindtrappen aan elkaar gelijk worden gehouden.

Afregelen zoals het er nu bij staat wordt geen succes omdat de printen elkaar gaan beïnvloeden, dus wil je het netjes doen dan stuk voor stuk afregelen en dan weer koppelen.

Hoi,

Een vraag die niet helemaal met dit topic te maken heeft, maar hoe werkt de input van deze eindtrap?
Ik zie dat er 2 coaxkabels appart naar de ingangen van de 2 BLF278 printen gaan.
Hoe zit dat met de ingangs impedantie?

Er moet toch een koppeling zijn die zorgt dat je weer op 50ohm uitkomt? combainer (spel ik dit goed?) ofzo.

Ik weet wel dat dit met coaxnetwerken is te realiseren. Net als bij het stacken van 2antennes (50ohm) waarbij je iedere antenne met 1/4 golf (x snelheidsfactor) 75ohm coaxbabel voed om weer op 50ohm uit te komen. Aan het plaatje te zien zijn deze lengtes daar wat kort voor, tenzij de snelheidsfactor van de kabel erg klein is.

Op 31 augustus 2009 22:54:56 schreef Wuzzelez:

Het nadeel van deze print is dat er geen chipweerstand tussen de 2 uitgangen zit. Deze weerstand zorgt er normaal voor dat eventuele (kleine) verschillen in vermogen aan de uitgang tussen de 2 trappen worden geabsorbeerd en de eindtrappen aan elkaar gelijk worden

Hoe werkt dat precies, wuzzelez schrijft erg duidelijk waarom dit erin moet zitten. Ik snap precies waarom je eindtrappen elkaar gaan beïnvloeden, maar wat doet die "chipweerstand" om dit zo veel mogenlijk te voorkomen.

Ik ben benieuwd!

Frederick E. Terman

Honourable Member

1. Twee uitgangen van ieder 100 ohm, met kabellengtes van nul, zouden parallelgeschakeld 50 ohm opleveren.
En twee van ieder 25 ohm, met kabellengtes van een kwart golf, zouden parallelgeschakeld ook weer 2x100 parallel, dus 50 ohm opleveren.
Maar er zijn nog tussenliggende mogelijkheden ook. Dus als de kabellengte echt korter is dan een kwart golf (is dat zo? er zitten wel vier slagen op de kabel, het is niet goed te zien hoe lang hij is), dan moeten de eindtrappen+filters gewoon nog een andere impedantie opleveren.

2. De weerstand zit tussen de uitgangen. Zolang ze alle twee evenveel spanning in dezelfde fase afleveren, staat er over de weerstand dus geen spanning. Komt er nu onbalans, dan zal de weerstand wèl vermogen gaan dissiperen.
Met de juiste weerstand in combinatie met gunstig gekozen kabellengtes kun je zo de aanpassing redelijk houden. Google maar op "Wilkinson power divider".

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Johan

Frederick E. Terman

Honourable Member

1. (aanvulling) - Als je bijvoorbeeld een lijnlengte van 0,15 golflengte zou gebruiken, dan ziet iedere eindtrap een belasting van (weer) 50 ohm, parallel met een capaciteit van 22pF.

Als je nu het uitgangsfilter zo ontwerpt, dat dat bijvoorbeeld met 32pF (dus 50 ohm reactantie) naar massa zou eindigen (een heel gewoon ontwerp), dan geef je het nu een C'tje van geen 32pF, maar slechts 10pF naar massa.
De 22pF die "in de belasting zit" vult dat dan handig aan en alles klopt.

Van de uitgang af gezien past iedere eindtrap, aan het einde van de 0,15 golflengte kabel, aan op een impedantie van 100 ohm. Parallel geschakeld zijn ze dus geschikt voor een 50 ohm belasting.

Dit soort dingen kun je heel handig bekijken met Simetrix.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De weerstand moet / hoeft er niet perse in te zitten maar heeft wel voorkeur. (zie de reactie van Frederick E.T.)

Indien beide trappen goed zijn afgeregeld en nagenoeg gelijk aan elkaar kan het prima zonder. Mocht je alleen ooit een print zelf willen gaan bouwen dan zou ik de weerstand zeker meenemen

Zo ik ben even gaan rekenen.

Op 1 september 2009 23:26:48 schreef Frederick E. Terman:
1. (aanvulling) - Als je bijvoorbeeld een lijnlengte van 0,15 golflengte zou gebruiken, dan ziet iedere eindtrap een belasting van (weer) 50 ohm, parallel met een capaciteit van 22pF.

Als de ingangen van de "eindtrappen" beide 50ohm zijn en de voedende kant is ook 50ohm dan moet de coaxkabels elk een reactantie hebben van Z0 x wortel2 = 50 x 1,41 = 70.71ohm.

Je capaciteit van je kabel is dan:
C = 1/(2 x phi x f x Zkabel) = 1/(2 x 3.14 x 100^6 x 70.71)= 22,5pF
Dus daar komt jou 22pF vandaan.

Dit komt bijna op het zelfde neer als 2x 1/4golf van 75ohm coax.

kloppen mijn berekeningen?
En misschien een domme vraag, maar waarom is 0,15 golflengte eigenlijk 70ohm? hoe bereken je dit?

Ik heb wel een antenne analyser tot mijn beschikking waar de impedantie, capasiteit, swr, etc af kan lezen, en zou het hiermee uit kunnen proberen, maar ik wil het graag snappen.

grappig foefje trouwens met die eindtrap. Door je eind c te verlagen.

Erg bedankt!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik had het over het samenvoegen van de uitgangsvermogens van de twee eindtrappen.
Als iedere eindtrap evenveel vermogen levert, kun je de belasting van 50 ohm gesplitst denken in 2 maal 100 ohm parallel. Vervolgens reken je dan verder alsof iedere eindtrap in zijn eigen 100 ohm werkt.

Met 0.152 golflengte 50 ohm coax (geen 70!) ziet een eindtrap dan geen 100 ohm, maar 50 ohm parallel aan 22pF.

Die 22pF kun je compenseren met een spoeltje, of je kunt hem deel laten uitmaken van het uitgangsfilter.

Aan de ingang kun je zo'n soort truc natuurlijk ook bedenken. Zo te zien zit daar ook gewone 50 ohm kabel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nou hebben alles gemeten (bias 1.7V dat was goed aan beide kanten en de voeding 46.1 dat hoort normaal 48V te zijn maar om die paar watten gaat het niet)

Alles losgehaald(voeding en ingang/uitgang) Hebben het geheel appart aangesloten eerst de rechter toen de linker..

De rechter gaf 200Watt na wat bijschroeven.. Toen hebben we toch gekeken naar het lowpass filter en de spoelen iets ingeknepen en gaf daarna netjes zijn 300W met een klein beetje afstellen..(op 10Amp)

De linker gaf 180Watt na wat bijschroeven... Daar ook het lowpass filter iets ingeknepen en gaf daarna 230á250 watt na veel bijschroeven.. (op 10Amp)

Deze kunnen we niet hoger op vermogen krijgen.. vanalles geprobeerd maar komt niet tot zijn 300 watt..

Iemand enig idee? De beide kanten zijn prima gelijk..

Later de boel toch maar samengekoppeld 300 en de 250 en kwam samen gewoon netjes tot de 550Watt bij een 7 ampere per fet..(en een klein beetje afstellen was toch nog nodig..)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet verkeerd, een rendement van ruim 85%. Dat zie je niet vaak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij hoeveel insturing is dit?2fetten trekken meer als 1 fetje.
Bij die ik hier heb staan kan je tot 12watt insturen.Dit is een oud type van heerde.

Mvg:

Martijn

dit was met een 7 á 8 watt in...

dit is inderdaad ook een oud type, zou hier dan ook 12w in mogen??

mvg

Op 1 september 2009 19:46:41 schreef Frederick E. Terman:
Dus als de kabellengte echt korter is dan een kwart golf (is dat zo? er zitten wel vier slagen op de kabel, het is niet goed te zien hoe lang hij is), dan moeten de eindtrappen+filters gewoon nog een andere impedantie opleveren.

Er liggen hier per eindtrap twee (2) coaxkabels parallel met een impedantie per kabel van 50 ohm, dus uiteindelijk een 'schijnbare impedantie' van 25 ohm.
Dit, omdat 25 ohm kabeltjes in de amateur wereld nogal moeilijk te krijgen waren in die tijd en tevens nogal duur waren. En over de lengte..die was ongeveer 25 centimeter (1/12 golflengte).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, leuk. Maar dat is op de foto echt niet te zien; dat lijkt veel meer op twee kabeltjes die bij de belasting natuurlijk parallel zitten, maar ieder van hun eigen eindtrapje komen.

Of heb je het met "hier" over een andere machine?

Voor λ/12 is 25cm een beetje lang; ik zou dan iets van 16cm verwacht hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je van de bovenste trap de uitgangs trafo een beetje vergroot, dan zie je min of meer twee coaxen op elkaar liggen.
En dat van die λ/12, inderdaad, als je er tevens nog een verkortingsfactor op los laat.
Ging even uit van de basic's met een 'ideale' coax als voorbeeld.

Met 'hier' doelde ik op de foto.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 4 september 2009 19:49:35 (41%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Aha, op die fiets. Ik snap je nu. Klopt; en aan de ingang een varkensneusje.

Maar we hadden het eigenlijk over het samenvoegen van de vermogens van de twee eindtrappen. Dus wat er helemaal rechts op de print en naar de uitgang toe gebeurt, het optellen van de 250 en de 300 W zoals TS gemeten heeft.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 september 2009 10:00:44 schreef niekoss:
dit was met een 7 á 8 watt in...

dit is inderdaad ook een oud type, zou hier dan ook 12w in mogen??

mvg

Je kan het voorzichtig proberen.Als je de amp meters in de gaten houd en de uitgaande power dan weet je of er meer in kan.Deze opbouw is wel anders dan de heerde die ik heb staan.
Maar meer als 7watt kan zeker gezien dat 1 fet 4-5watt nodig heeft dus 2 stuks neem ik aan 10watt moet kunnen hebben.
Maar dat moet je gewoon voorzichtig proberen.

Mvg :

Martijn

ja en hoelang d88 jullie dat de coax aan de uitgang moest zijn???

Zal nog even aan het proberen gaan..

Mvg,
Niek