Hoe mijn Cai-signaal te versterken??

De signaalsterkte op de VHF en UHF 70dBuV
Fm band 60dBmV
Modem odBmv ,maar mag -15 t/m+15dBmV zijn bij de meeste merken modems.

FM 60dBuV ;)
Modem inderdaad rond de 0 dBmV. Geadviseerd wordt dit toch binnen de +10 en -10 te houden. Dat zou 10dB onder PAL moeten zijn.
Anders is de kans op vervorming bij QAM256 te groot met dataloss tot gevolg.
Toch zie ik die waarden de laatste tijd steeds vaker op PAL-3 staan.
Ik zal er dit weekend eens op letten als ik op een "puur" CAI signaal meet. Heb toch dienst.

Toen het PAL-10 was, was het een mooie leidraad om bij benadering je TV signaal te beoordelen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 5 september 2009 13:15:43 (20%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit gezegd hebbende, begrijp ik dat:

1. Ik de CTU-04 kan handhaven
* als ie het nu doet, dan doet ie het straks ook nog,
* geeft wel de benodigde galvanische scheiding

2. Dan heb ik geen TRAS1000B aanvullend nodig

3. Dan heb ik minimaal een versterking van 21 dB nodig heb,
uitgaande van de som
a. Ingangssignaal CTU-04 is 68Db -/-
b. Totaal demping 24,5Db;
c. Blijft over 43,5Db voor TV op langste 24m kabel
d. Geeft een signaalsterkte van 64,5 op de langste kabel van 24 m, wat voldoende moet zijn

Heren, wat vinden jullie hiervan?? Aanschaffen die handel
- GHV820A (21Db versterking, retourgeschikt actief/passief)
- multitap AFC1641, 4 voudig(12,5 ... 15,5 Db demping)
- geen TRAS1000B
- en overig aansluitmateriaal (einddozen en kabels liggen er al)

Graag jullie reactie en dank, Mvg Hans

Wie oh wie kan mij verder helpen?? Mvg Hans

DHZZK, volgens mij ga je zo wel goed hoor! ;)
Alleen zou ik waarschijnlijk geen tap, maar een 4 verdeler gebruiken.
De verschillen in afstanden versus de signaalverschillen zijn te verwaarlozen.
Dan is het zonde om te moeten werken met 12,5dB taps waar je dat ook met 7,4dB per tap kunt doen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Fantomaz,

en het verhaal over de ontkoppeling die bij verdelers onvoldoende zou zijn ??

Mvgr DHZZK (is wat leuker dan Hans)

Die zware ontkoppeling is alleen relevant wanneer je een slechte aansluiting hebt op één van de aansluitingen.
Het signaal daarnaartoe kan afketsen, terugkomen en een ander signaal beinvloeden.
De ontkoppeling voorkomt in zekere zin die beinvloeding.
Maar ook een normale verdeler heeft een aardige ontkoppeling.
Die opsteeksplitters hebben een ontkoppelingsdemping van 22dB (waarbij ik niet weet of de 3,7 + 3,7 dB daarbij is meegerekend)
En ik meende dat die verdelers met F-connector aansluiting een onderlinge ontkoppelingsdemping van 42dB zouden hebben.
Tenminste... bij de 2 verdeler.
Ook nu weer weet ik niet of dat + de 5,6dBx2 demping is.

De ontkoppeling van de F-connector verdelers is in ieder geval voldoende om teruggereflecteerde signalen genoeg te dempen om geen effect te hebben op andere uitgangssignalen.
Die ontkoppeling is wel van belang bij langere (huisaansluit-) kabels die door hun lengte een meer zichtbaar reflectiebeeld geven.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

En de TRAS1000B wel of niet weglaten als ik al een CTU-04 heb?

Mvg DHZZK

Volgens mij kun je die wel laten zitten.
'tis een galvanische scheider.
Wat de demping is van elk van de uitgangen is mij onduidelijk bij de CTU-04.
Toevallig kwam ik vandeweek de CTU-02 tegen. Wat nu het verschil is, durf ik niet te zeggen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Beste Fantomaz en anderen,

Bedankt voor jullie bijdragen.
Het is ingewikkelde materie.
Maar ik wil een goed signaal en vind ik het zonde ondoordracht te werk te gaan.

Daarom bedankt voor jullie adviezen!!

E.e.a. aangehoord te hebben ben ik van plan het als volgt te doen (twijfel, twijfel)

1. Volgens de norm denk ik wel een TRAS1000B
2. dan de ctu-004 handhaven
3. dan het bestaande modem hierop aansluiten als bestaand
4. en dan de versterker GHV830E (30db, regelbaar, actief/passief router)
5. dan de multitap AFC1642 met 3 uitgangen gebruikt
6. Daarna eea afgemonteerd met reeds aangelegde einddozen en niet gebruikte uitgang en doorlus afgesloten met afsluitweerstanden

Volgens mijn berekening heb ik wel enige versterking nodig van boven de 21 dB, vandaar mijn keuze voor de GHV830E;
Verder ga ik voor veilig met de MULTITAP AFC1641 en niet voor een verdeler rechtstreeks op de einddozen
Waarschijnlijk zal de Retour actief verstrekt moeten worden met 10DB

En dan hoop ik dat ik erg mooi beeld heb, dat mijn digitale TV het nog doet en het internet op de PC ook.

Ik ga deze week (morgen of donderdag) bestellen en ik hoop van het weekend e.e.a. geinstalleerd te hebben. Jullie horen dan meer!!!!

Nogmaals zeer bedankt, vergeef me me eigenwijsheid (eigen wil), ik had dat niet zonder jullie adviezen kunnen doen, Tnx Fantomaz!!

Dan wil ik je nog een ding meegeven.
Gebruik óf de TRAS1000 óf een CTU-04.
Beiden hebben een galvanische scheiding en het is onverstandig dat er 2 Galvanische scheidingen na elkaar komen.

De meningen zijn er over verdeeld, maar je moet je voorstellen dat een galvansische scheider alle gelijkspanning aan de CAInetzijde laat wegvloeien via het CAI net en aan de Huisnetzijde via de apparatuur thuis.
Als je 2 van die dingen hebt, is er dus een stuk in het midden die met geen van de beide zijden verbonden is.
Het zou kunnen zijn (en dat is nogal een omstreden standpunt) dat de opgebouwde spanning in het tussenstuk zich als een condensator kan gaan gedragen. Een oplopende spanning (of lading) kan dan plots doorslaan richting CAi net of Huisnet en daar rare schade aanrichten.

Ik vind dat een goede onderbouwing.
UPC zweerde erbij dat het niet mocht.
In mijn opleiding bij Ziggo vond mijn leraar (niet-Ziggo) dat onzin.
Nogmaals zijn de meningen erover verdeeld.

Verder zat ik nog te denken:
CTU 04 is volgens mij een 2-verdeler die galvanisch gescheiden is, waarbij alleen de datapoort retourgeschikt is.
Hij verdeelt de inkomende signalen evenredig, wat dus 3 dB verlies betekent, + de electrionica eromheen wat op ca 4dB uitkomt.
Vandaar de 04 benaming.
Voor internet van Ziggo is dat onnodig sterk en je zou beter kunnen kiezen voor de UMU of de ETU02. Dezen laten meer signaal over voor de TV en dempen het (onnodig sterke) internet signaal met 10dB.
Zoals ik dat ook had getekend even trug in dit topic.

Anyway, 2x GS niet doen... ;)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Kan je dat niet heel eenvoudig oplossen door een hoge weerstand, zeg 10-100 MOhm ofzo op te nemen ergens in dat middendeel, tussen de mantel en de kern? Een SMD weerstand 100 MOhm past krijg je wel in de connector gesoldeerd.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun

Hoi Fantomaz,

Ik waardeer je betrokkenheid!

Zoals ik al zei, voor mensen zoals ik met geen elektronica achtergrond, is het ingewikkeld. Je probeert het te begrijpen, maar het fijn weet ik er niet van.

Zo dus ook ten aanzien van de TRAS1000B; weglaten dus!!!! als je de CTU-04 erachter hebt zitten; deze is natuurlijk nodig om retour te garanderen en kan ik dus zeker niet weglaten tenzij ik hem vervang door een andere zonder galvanische scheding, maar waarom zou ik?

Toch gek zo'n oplossing als je straks echt aan de Interactieve Tv wil; in mijn geval gelukkig niet. Voor digitale TV heb je dan blijkbaar geen retour nodig want die doet het bij mij als een zonnetje.

En dan de ETU-02 in plaats van de ETU-04; Is er niet een echt betere oplossing; want ook de ETU02 is niet retourgeschikt??

Tnx tot zover!!
Mvg DHZZK

Op 9 september 2009 10:22:28 schreef Phlogiston:
Kan je dat niet heel eenvoudig oplossen door een hoge weerstand, zeg 10-100 MOhm ofzo op te nemen ergens in dat middendeel, tussen de mantel en de kern? Een SMD weerstand 100 MOhm past krijg je wel in de connector gesoldeerd.

Nee, mogelijk dat je je HF impedantie om zeep helpt.

Op 9 september 2009 17:23:14 schreef Doe Het Zelfer Zonder Kennis:
En hoe kom ik aan een ETU-02?? Mvg DHZZK

We halen nu even de ETU en de CTU door elkaar.
De ETU heeft een retour geblokkeerde RTV uitgang en een Data-modemuitgang die uiteraard wel retour actief is.

De ETU 02 wordt echter niet meer geleverd (hoewel ik er nog wel een paar heb voor storingen).
TEgenwoordig gebruikt men de UMU. Die werkt op dezelfde manier maar is wat meer geintegreerd met de AOP/TRAS 1000

Zoiets (met dank aan Tweakers.net zodat ik niet zelf hoef te klooien met mijn camera :))
http://i41.tinypic.com/vgo9cg.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 11 september 2009 19:56:52 (47%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Fantomaz en alle andere geinteresseerden,

Dus is de UMU voor mij juist geschikt? Dan kan ik de Ctu-04 laten vervallen? En heb ik een AOP en een Internet-DAta/TV-radio ineen?

En hoe kom ik aan een UMU? Op de website van Ziggo staat hij er niet bij..

Je maakt het niet eenvoudig voor me Fantomaz; dat wordt niets meer dat installeren in het weekend...

Mvg DHZZK

Mail me even...
Ik kan wellicht wat voor je betekenen. Veel contacten her in der in Ziggo gebied.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Beste mensen, Fantomaz,

Van het weekend heb ik mijn werkzaamheden uitgevoerd:

0. De CTU-04 data / kabelverdeler verwijderd
1. Een officiele einddoos TRAS1000B ervoor teruggeplaatst
2. Een UMU01, data / kabelverdeler erop geplaatst
3. Het modem weer aangesloten op de data-uitgang
4. Een versterker HGC820A geplaatst, 20 b versterking, retourgeschikt en versterkbaar geplaatst
5. Een 4-Multitap AFC1641 geplaatst
6. 3 TV's, waarvan 2 met digitale ontvanger aangesloten, op de reeds aanwezige einddozen aangesloten

Dat alles in de meterkast wat natuurlijk een flink gepriegel opleverde. Gelukkig had ik van alle soorten connectoren mooie aansluittekeningen en forumaanwijzingen zodat ik precies wist wat en hoeveel te strippen. Uiteraard voorzichtig geweest met de koperen mantel (behouden) en de koperen kern (niet doorsnijden) en isolerende stekkers.

En het resultaat is verbluffend; uiterste scherpe TV op zowel de oude CRT beeldbuizen als de LCD TV's.

De retouroptie staat uit en dat gaat prima; ik nl. geen interactieve TV, waarbij dat wel gaat spelen. Ook heb ik verder niets gedempt (20 dB vol)en niet geeffent.

Kortom het is het geld dubbel en dwars waard. Met grote dank aan Fantomaz!! Mvg DHZZK

Oh ja, en de afsluitweerstanden op de ongebruikte (doorlus)uitgangen geplaats, Mvg DHZZK

Heb je nog fotootjes?
Voor het naslagwerk :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)