Ik overweeg om een esr-meter te kopen, teneinde wat sneller de rotte elco's te kunnen vinden.
Mijn oog is gevallen op de Peak Atlas esr60, die momenteel in Engeland rond de 80 pond doet. Incl. verzenden ca. 100 pond incl btw, stuk goedkoper dan hier in Nederland kopen dus.
Echter, tegelijkertijd ook gestuit op de ESR micro V3.1 uit Rusland, die slechts 30 euro kost ongeveer maar ook prima schijnt te werken. Komen wel verzendkosten overheen, maar moet acceptabel zijn.
-Iemand ervaring met een van deze twee meters?
-Iemand interesse in zo'n meter, ivm mogelijke korting bij meer dan 1 stuks?
Ik heb deze van EVB: http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm
Hij koste EUR 62 inclusief verzenden (paypal) en ik ontving hem binnen een week. Het schema is gelijk aan het Bob Parker ontwerp uit Australie. Op http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm vind je een overzicht.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb met de Bob Parker meter in elk geval goede ervaringen. Over de andere ontwerpen kan ik niets zeggen.
Zag dat ie bij Reichelt.de 99 euro kost. Een flink stuk betaalbaarder dan in Nederland ook nog.
De genoemde meters heb ik ook gezien, maar ik vind het jammer dat ik daar niet ook de capaciteit mee kan meter direct en ik weet niet of ik met die de elco's in circuit kan uitlezen?
Die rus ziet er wel geinig uit. Voor €30 wil ik wel een gokje wagen. Neem er voor mij eentje mee als je die gaat bestellen!
Zelf heb ook een EBV ding die goed voldoet.
Hier is een korte discussie tussen de rus (Mike) en Bob Parker die elkaar wat veren in de reet steken. Het principe lijkt gelijk, plus de mogelijkheid tot capaciteitsmeting er bij. Hoe degelijk het geheel is en of het tegen opgeladen elcos kan zie ik zo snel niet. Die EBV meter is redelijk beveiligd en de specs zijn gedocumenteerd (zoals meetsignaal van enkele mV e.d.). Misschien valt er meer te vinden van die meter van Mike. Je kunt je ook afvragen of de kleine knoopcellen een voordeel zijn t.o.v. een 9V batterij.
Een andere optie is deze zelfbouw meter: url.
Deze meter heeft ook de mogelijkheid tot het meten van capaciteit en ESR waarde. Ik weet alleen niet of deze ook in het circuit kan meten.
Voor de goede orde; bij de Rus gaat het om onderstaand apparaatje.
http://preher-tech.com/esrmicro.aspx
Gisteren uiteraard ook de Rus gemaild en vandaag reactie gekregen. De kosten voor dat apparaatje bedragen 45-60 dollar incl. verzenden
Momenteel heeft ie ze alleen zonder 'case': 30 dollar
Half oktober heeft ie ze weer met case en geassembleerd: 45 dollar
Verzendkosten: +/- 15 dollar.
En ik kreeg bij 2-3 stuks geen korting 
Bij 3 zit je dus op 50 dollar per stuk. Dat is iets van €35-40 ofzo? Zien dat we 10 mensen krijgen en dan gewoon zeggen dat er 20% af moet 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Elektor heeft ook een ESR meter met de naam Combi-C-meter en de link http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2005/september/combi-c-meter.5…
Misschien ook nog een optie.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gezien de kosten mi niet:
onbestukte printplaat
040259-1 (€ 18,85)
geprogr. PIC16F877-20/P (IC1)
040259-41 (€ 23,65)
geprogr. PIC16F84A-20/P (IC2)
040259-42 (€ 15,75)
Wat een absurde prijzen. Zo'n printje maak je voor een paar euro zelf en die picjes kosten hoogstens 6 eurie..
Op 22 september 2009 01:02:38 schreef frankje:
De genoemde meters heb ik ook gezien, maar ik vind het jammer dat ik daar niet ook de capaciteit mee kan meter direct en ik weet niet of ik met die de elco's in circuit kan uitlezen?
Je kan met de EVB meter ook in circuit meten.
Er is trouwens heel veel informatie over het Bob Parker design, ook het schema en de oorspronkelijke KIT beschrijving is te vinden op: http://www.scribd.com/doc/6062386/k7214b
[Bericht gewijzigd door flash2b op (21%)]
Van de week ga ik gewoon een aantal bestellen..
-wie wil er een zonder case? Direct leverbaar: 30 dollar
-wie wil er een met case? Wachttijd: levering na half oktober en 15 dollar duurder.
Ga van de week eentje bestellen en kan er misschien wat meer bij bestellen.
Op 22 september 2009 12:00:11 schreef Flyer2008:
Een andere optie is deze zelfbouw meter: url.
Deze meter heeft ook de mogelijkheid tot het meten van capaciteit en ESR waarde. Ik weet alleen niet of deze ook in het circuit kan meten.
Deze kan je meteen afschrijven, het meetprincipe is fout.
Op 22 september 2009 15:04:18 schreef Zonnepaneeltje:
en die picjes kosten hoogstens 6 eurie..
En die kan je zelf wel flashen.
Het is wel een goed apparaat na een kleine mod.
@Peak Atlas ESR60: Prima keuze.
Geen zin om voor een paar euro besparing een casing pas te moeten gaan maken. Dus doe er voor mij maar eentje met.
Ik neem aan dat je alles dan in 1 bestelling doet om wat met porto te besparen. Of heeft er iemand haast? 
Ik zou ook graag de versie met casing hebben.
De wachttijd is geen probleem.
@Frankje: zou je niet beter alles tegelijk bestellen gezien de hoge verzendkosten en de mogelijke korting?
Roland van Leusden
Wachten is geen probleem, doe mij er ook maar 1 met casing.
Voor de elektuurmeter: PIC16F84A-20 kost 6,59@voti. Natuurlijk zou de source kunnen aanpassen voor een goedkopere & moderne PIC, maar echt nabouw vriendelijk is dat ding niet.
Ja Elektor weet van prijzen maar de hex files zijn gratis te downloaden dus dat scheelt weer.
Op 23 september 2009 00:17:22 schreef Henry S.:
[...]
Het is wel een goed apparaat na een kleine mod.
Wat voor een mod is dit? zelf wil ik deze ESR meter nog gaan maken.
-De opamp zit op +Vbat, zet dit achter de schakelaar in plaats van er voor.
-Vervang de 78L05 door bijvoorbeeld een LDO, LP2950C2-5.0 en pas R28 en R29 aan op een lagere low-bat signalering.
Twee onhandigheden van de auteur.
-Gebruik de laatste firmware (zie Elektor site).
Twijfel of er een grotere bestelling komt momenteel.
Reden: hogere waarde pakket betekent groter risico en hogere verzendkosten. Maar niet alleen dat: het betekent ook dat er BTW bijkomt want Rusland is geen EU-land. Nog maar even kijken hoe een en ander kan.
Edit: eerste bestelling geplaatst; 2 stuks zonder case. De meters met case zullen toch later pas geleverd kunnen worden.
[Bericht gewijzigd door frankje op (19%)]
Mijn eerste bestelling is gedaan. Maar even 2 zonder case besteld voor mezelf. Ik laat het even weten hoe alles loopt, maar vooralsnog heb ik er alle vertrouwen in.