Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

chuckie

Honourable Member

Ik dank jullie voor de reacties.
@MAH
Het enige wat er op staat zie je op de foto.
GE OT 157 8239.
Er is ook geen logo te ontdekken.

@SparkyGSX
Ik zal waarschijnlijk zoiets moeten gaan doen.
Zelf dacht ik aan het testcircuit van de BTA 25 uit de datasheet hiervoor te gebruiken.

@Big Bang
Ik heb werkelijk 5 uur gezocht bij allerhande datasheetsite's.
Ook gewoon bij Google en Vinden.nl.
De BTA 25 gebruik ik nog weleens, ze zitten vaak in lopend licht kasten op de kermis.
Ik kan een klein partijtje van deze (denk ik) triac's voordelig krijgen, maar dan moeten ze toch min. 25A kunnen hebben en 600VAC kunnen hebben.
Omdat het een RD91 behuizing is denk ik wel dat ze 25A kunnen hebben maar de spanning ben ik niet zeker van.
De BTA tjes zitten meestal in 3 fasen kastjes, vandaar...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Hugo Welther

Moderator

GE is General Electric. De coderingen is de eigen interne aanduiding van bij Motorola, RCA, etc. ingekochte halfgeleiders.
Helaas zijn er cross-reference tabellen, helaas nooit iets van kunnen vinden.
Ik heb hier ook nog een doosje met allerhande GE halfgeleiders met dergelijke codes.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi allemaal,

Ik heb er nog een maar staat al in een aparte post:
Onbekend onderdeel 'K1578A'

Look at me, I can't fly.....

Op 6 september 2009 10:36:38 schreef chuckie:
@Big Bang
Ik heb werkelijk 5 uur gezocht bij allerhande datasheetsite's.
Ook gewoon bij Google en Vinden.nl.
De BTA 25 gebruik ik nog weleens, ze zitten vaak in lopend licht kasten op de kermis.
Ik kan een klein partijtje van deze (denk ik) triac's voordelig krijgen, maar dan moeten ze toch min. 25A kunnen hebben en 600VAC kunnen hebben.
Omdat het een RD91 behuizing is denk ik wel dat ze 25A kunnen hebben maar de spanning ben ik niet zeker van.
De BTA tjes zitten meestal in 3 fasen kastjes, vandaar...

Je zou zo een type moeten aan de tand kunnen voelen alvorens een partijtje te kopen waarvan je niet zeker bent, een testopstelling zoals bij de BTA25 gebruiken is dan idd. een goed uitgangspunt (al vindt ik die niet direct in die datasheets als ik zoek)
De stroom zal niet zo het probleem worden denk ik, die dingen in zo'n behuizing hebben bijna alle een 25A specificatie (of iets meer), het is meer de spanning, dat zou je moeten kunnen achterhalen.

Ik wil ook even inpikken op wat Hugo zei: die GE kan idd komen van General Electric, met ingekochtte dies of volledig laten maken door iemand anders met het logo GE erop. Aan die typenr kan je het al zien, als die in 3 of 4 stukken gekapt is, zoals GE OT 157 8239 en niet 1 geheel vormt zoals bvb 1N4148 of een BTA25 dan heb je al een zéér grote kans om geen gegevens te vinden, het is idd. precies meer een magazijnnummer.

Zoals ik zei: ik heb hier ook nog forse thyristoren liggen uit scrap van op ons bedrijf, het werd allemaal weggekieperd, soms zelfs nog nieuw materiaal. Die thyristoren dragen ook zo'n code, met het merk van de lasbron erop waar ze in terecht gaan komen, maar dat merk maakt helemaal geen halfgeleiders zelf, dus duidelijk ingekocht.
Dat wordt plug en pray...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

ik zit mijn torrenbak uit te sorteren en nu vind ik iets raars (nog niet eens het vreemdste stuk). Een aantal 2n1616B Uni junction PN bar geval. Ik heb een datasheet maar echt duidelijk is het niet. Een soort back to back diode met een bias pootje ofzo iets. Ze kunnen niet versterken maar er worden oscillators mee gemaakt. Een antieke varicap diode ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 6 september 2009 11:42:17 schreef Hugo Welther:
GE is General Electric. De coderingen is de eigen interne aanduiding van bij Motorola, RCA, etc. ingekochte halfgeleiders.

het enige wat je daar uit kunt halen is 1982, week 39, maar zelfs dat hoeft niet zo te zijn.

Op 7 september 2009 17:57:32 schreef fred101:
ik zit mijn torrenbak uit te sorteren en nu vind ik iets raars (nog niet eens het vreemdste stuk). Een aantal 2n1616B Uni junction PN bar geval. Ik heb een datasheet maar echt duidelijk is het niet. Een soort back to back diode met een bias pootje ofzo iets. Ze kunnen niet versterken maar er worden oscillators mee gemaakt. Een antieke varicap diode ?

Nee een UJT heeft 1 emitter en 2 bases. met de emitterspanning regel je de weerstand tusen de bases.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/UJT_circuito.png

UJT, dus er is maar één diodeovergang en niet twee.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

mijn neefje heeft een aude radio installatie gekregen(kef)
echter klinken die niet meer goed
op de print waarvan ik vermoed dat het de filter is zijn ook een paar onderdelen kapot
ik gok dat het condensators zijn maar zeker weten doe ik het niet
hier wat er op staat
alleen zijn het dan gewoone condensators of elco's of wat zijn het er voor een

elcap
5mfd
50V L.L.
n.p.
93-7641
-------------
elcap
10mfd
50V L.L.
N.P.
93-7640
-------------
elcap
0,6mfd
50V
N.P. L.L.
93-7625
-------------
elcap
3.3mfd
50v l.l
n.p.
93-7641

let niet op mijn spelling ik heb dyslexie
maartenbakker

Golden Member

Alle genoemde condensator zijn non-polarised elco's (dus geen gewone), mfd komt overeen met µF (de capaciteit) en V komt overeen met V (de werkspanning). Je kan hier ook foliecondensatoren voor nemen inplaats van elco's, die zijn iets groter maar gaan eeuwig mee en klinken eventueel ook nog wat beter.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 september 2009 16:32:35 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt voor je snelle reactie

let niet op mijn spelling ik heb dyslexie

Nog maar even een foto'tje gemaakt.

http://www.schoolschaken.jaywebdesigns.com/JAKimage/UnknownIC.png

Iemand een idee wat het is. Ik weet dat het een of andere chip is die een serieel data protocol omzet in drie lijnen waar (via een stuurtrap) LEDs aan hangen.

De tot nu toe gevonden aansluitingen van het IC:

code:


             _________
            /         |
     Vcc --/ 1     16 |-- Vcc
      NC --| 2     15 |-- SData_I
    Blue --| 3     14 |-- Clk_O
   Green --| 4     13 |-- LatchA_O
     Red --| 5     12 |-- SData_O
     GND --| 6     11 |-- Clk_I
     GND --| 7     10 |-- LatchA_I
Latch7_I --| 8      9 |-- Latch7_O
           |__________|
Look at me, I can't fly.....
maartenbakker

Golden Member

Het is in elk geval een behoorlijk recent ding (kleine 3 maanden oud). Kan je via je leverancier niets achterhalen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Robin F.

Golden Member

Is er trouwens een probleem mee, of wil je gewoon weten wat het is? Als je het ding niet meer nodig hebt en gewoon wilt weten wat het was, dan kan ik hem voor je openmaken en het inwendige fotograferen. Met een beetje geluk staat er iets meer informatie op de chip zelf dan op de buitenkant (hoewel er bij dit soort vage chips meestal helemaal niks op het silicium staat). Stuur me in dat geval even een mailtje.

Verder heb je zelf de functie en de pinout al ge-reverse-engineerd, dus heb je al bijna genoeg info om hem in je eigen circuits te gebruiken. Inderdaad wel irritant dat er zo weinig over zo'n chipje te vinden is, maar dat gaat vaker voorkomen: goedkope Chinese fabrikanten staan nou eenmaal niet bekend om hun uitgebreide documentatie.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 8 september 2009 17:18:39 schreef maartenbakker:
Het is in elk geval een behoorlijk recent ding (kleine 3 maanden oud). Kan je via je leverancier niets achterhalen?

Dat lijkt me behoorlijk stug omdat ik de lamp al meerdere jaren heb liggen. Dus alleen als de leverancier een manier heeft gevonden om deze chip ongezien te vervangen dan zou dat kunnen :)

@Robin F.
Verder heb ik er geen over, maar denk dat ik eens met een scoop nog wat verder aan de slag ga om signalen te meten en dan met gezond verstand proberen te achterhalen wat het protocol is. (en dan maar hopen dat het allemaal een beetje rechttoe, rechtaan is)

[Bericht gewijzigd door treinfreak op dinsdag 8 september 2009 19:35:48 (25%)

Look at me, I can't fly.....

Dacht ook dat die 0925 voor jaar 09 en week 25 stond... Misschien in chinese jaartallen? Anders is het een net zo onduidelijke code als die erboven. :P

Het lijkt me een soort schuifregister. Kun je de data van SDataI weer tegenkomen bij SDataO? En hoeveel klokpulsen later? Zo weet je hoeveel geheugenbits erin zitten. Latch zal 'm wel laden na het inschuiven?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
flash2b

Special Member

Ik heb hier 2 typen dioden.

  • Een MR994A (Motorola) met een doorlaat spanning van 2.2V. Op internet vond ik geen datasheet wel dat het een silicium HV diode is 3000V/250mA.
  • Een MR2271 (Motorola) met een doorlaat spanning van 0.45V. Op internet vond ik dat het een "High-Speed/Fast Recovery Diodes:General Purpose" was. Vf=1.1V If en Ir=0.0050 mA.

    - Zitten er de MR994A een aantal diodes (4 ofzo) in één behuizing? Is dat gebruikelijk voor een HV diode ?

    - Hoe kan de doorlaat spanning van de MR2271 0.45V zijn? Bij een schottky diode meet ik 0.23V en een silicium 0.60V.

Niet echt een onderdeel maar eerder een heel apparaatje waarvan ik geen-idee heb wat het is en wat het doet.
Het is een IntelliNet (Telefoneren met verstand) kastje incl. origineel doosje.
Er staat een telefoonnummer op voor gratis registratie (0800-1613).

Het kastje heeft een compartiment voor een 9V batterij en 2 aansluitingen. De aansluitingen zijn genaamd 'Phone' en 'Line'.
Nu ben ik al zover dat ik het sterke vermoeden heb dat het een soort preselector is, maar eigenlijk kan ik over het beestje niets vinden op het internet.
Ik hoop daarom dat iemand hier weet wat het is, en wat het doet.
Misschien is het een leuke basis voor een freubel projectje.

Dat telefoonnummer is/was iig van Tele2

maartenbakker

Golden Member

Lijk mij ook een carrier selector.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/5digit%20display%20zeer%20klein.jpg

Het is altijd leuk om oude apparaten te slopen en zo vond ik dit uiterskleine display. Het is een 7 segment display met 5 digits en dat in een DIL14 grote behuizing. Er zitten lenzen op de behuizing om de cijfers te vergroten.

Kent iemand deze display en zouden die nog ergens te vinden zijn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/5digit%20display%20zeer%20klein%20verlicht.jpg

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 26 september 2009 01:21:16 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja hoor, ik heb nog ergens een MBO Consul calculator liggen en daar zit het ook in. Ben hem laast met de verhuizing nog tegen gekomen, maar weet even niet waar hij is gebleven.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Ze zijn geloof ik zelfs nog leverbaar. HP was een van de fabrikanten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou kunnen, heb er hier nog een liggen, nog in blisterverpakking en gekocht bij Tandy ergens in de jaren 70-80, artikelnr. 278-059 voor Hfl 14,25 typenr: 5082. (5 cijferig) Heb er toen een klokje mee gebouwd ik meen uit Electuur of Radio Bulletin. Heb deze als reserve.
Mac.

[Bericht gewijzigd door McDuff op zaterdag 26 september 2009 14:43:05 (11%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

5082 klinkt als de eerste 4 cijfers van een 8-cijferig HP-nummer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het stond alleen maar met vier grotere cijfers aangeduid achter op de blisterverpakking rechtsboven, de aansluitgegevens zijn nu zeer vervaagd en dus nouwelijks meer te lezen..
Zal best wel door HP gemaakt zijn en is nog voorzien van vergulde pennen en is van goed kwaliteit want hij is nog steeds duidelijk leesbaar na al die jaren.
Groeten,
Mac.

[Bericht gewijzigd door McDuff op zaterdag 26 september 2009 20:47:33 (12%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
fred101

Golden Member

Ik heb zo'n displaytje in een HP zitten. Je hebt toch geen HP gesloopt hoop ik ;-)
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1701&mode=view

Met de UJT van een hierboven heb ik een curvetracer gemaakt. Hij is de stepgenerator.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten