Miele wasmachine reageert niet meer

Ik ben er net achter gekomen dat mijn (2e hands) Miele Novotronic W718 (wasautomaat) niet meer werkt.

Als ik op de aan knop druk gebeurd er verder niets, geen lampjes o.id. De deur sluit ook niet meer goed, als in je kan hem zo open en dicht maken zonder dat hij in het slot valt. Betekend dit nu dat het hele slot vervangen moet worden (vrij prijzig) of kan het ook zijn dat er iets elektronisch kapot is?

Alvast bedankt!

Zolang de deur niet gesloten is doet het toestel niks, dat is normaal.

Probeer eerst eens het slot handmatig te ontgrendelen (filterdeurtje opendoen, en dan aan het lusje trekken dat je daar ziet hangen). In sommige gevallen is het slot gewoon niet volledig dicht of open, en door handmatige ontgrendeling "reset" je het in dat geval. Indien er niks gebeurt, kan het idd het slot zijn..
Je kan proberen of je het slot kan sluiten door het bvb wat dieper in te drukken met een schroevendraaier.

Als dat nog niks helpt en je wil 100% zeker zijn dat er verder geen haperingen zijn aan de machine, kan je de voorkant van de machine openmaken (3 boutjes 10 rond de deur, een paar vijsjes achter de zeepbak, en dat pinnetje links onderaan een beetje losduwen met een schroevendraaier); je vindt het schema van de machine in die voorkant geplakt of tussen de programmator geschoven. Daar kan je op kijken welk(e) contact(en) van het deurslot gesloten moet(en) zijn. Als je die eens overbrugt met een draadje weet je direct of het toestel nu wel werkt. Indien ja is het idd gewoon het deurslot.

Voor de W700-serie vind je misschien wel een recup-stuk bij een dealer. Die slotjes gaan zelden kapot dus hoef je niet bang te zijn als je voor weinig geld een stuk uit een oude machine op de kop kan tikken.

Hoi Stefaan,

Handmatig ontgrendelen net geprobeerd en heeft geen effect. Het slot verder indrukken met een schroevendraaier werkt ook niet, ik hoor wel de "klik" maar vervolgens blijft hij niet zitten en klikt terug naar de "open" positie.

Als ik tijd heb misschien even open maken idd en alvast even informeren of hier (Maastricht) Miele dealers zitten.

Wat bedoel je precies met recup-stuk?

Op 30 september 2009 16:41:44 schreef Hercul3s:

Wat bedoel je precies met recup-stuk?

Gebruikte deurslot.

Maar ik zou hem gewoon even open maken , dit is echt heel simpel en mooi op te zien hoe je een wasmachine service vriendelijk maak.
Als je de 3 boutje los heb die achter de deur zitten is hij al voor 50% open.
Dan het zeepbakje eruit waar je dan 3 schroeven ziet zitten.
Dan alleen linksonder het metalen lipje ombuigen of gewoon de schroef losdraaien en de hele voorkant kan je nu als een deur open.
Nu kan je zo bij het slotje en zelfs doormeten.

Soldeerbout, je vergeet de deurrubber!

DOA, NLA,... Ain't war hell?

De machete hoeft niet los gemaakt te worden bij de meeste Mieles (als dat niet bij allemaal zo is).

[Bericht gewijzigd door Nieko op woensdag 30 september 2009 19:11:49 (36%)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
DE OLDE

Overleden

Bij Miele met de "servicedeur" (van de laatste 25 -30 jaar) blijft de manchet gewoon zitten.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Een nieuw deurslot is niet goedkoop. Tip gaa eens naar een kringloopwinkel vaak hebben deze gebruikte onderdelen.

[Bericht gewijzigd door citroen 2cv op woensdag 30 september 2009 21:09:04 (85%)

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!

Je kunt mij eventueel PM / e-mailen voor gebruikte stukken in buurt van Nijmegen.

Dit is inderdaad een deurslot wat stuk is.

de hoofdstroom voor de machine gaat via het deurslot bij een Miele dus geen dicht deur is geen stroom. IIG bij de oude machine`s

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Alvast bedankt allemaal voor de (snelle) reacties! Hierdoor heb ik de voorkant eindelijk losgeschroefd en gaat er een klein wereldje voor me open :). Kan het slot iig goed zien en ik denk dat het een heel klein deeltje is wat maar kapot is. Helaas kan ik het slot zelf nog niet uit de deur halen omdat ik de juiste tang niet heb (zeer klein) voor de boutjes.

Morgen even langs de formido halen en daarnaast lijkt me een misschien voltmeter* ook wel een goed idee. Heb namelijk een oude Miele Wasmachine (de nu kapotte) en een oude Miele Wasdroger uit dezelfde serie en als ik dit zelf kan repareren gaat me dat een hoop geld schelen. Iets wat me als arme student natuurlijk goed uitkomt! ;)

* Is een voltmeter handig voor dit soort klusjes of heb ik iets anders nodig?

Op marktplaats vind je ook ene Detlev uit het plaatsje Swalmen in limburg. Hij heeft tweedehands onderdelen.
Je krijgt echt binnen een enkele uren eenreactie.

Miele onderdelen lijkt me no problem at all. Meest gebruikte (en beste) wasmachine die te koop is.

Maak een foto van dat ding, en de typenummer van de machine etc etc, en hij kijkt of hij iets heeft liggen.

Er ist wieder da...

Dankjewel hobby-ist!

Heb hem gevonden en net een mailtje gestuurd met foto's. Ik laat weten als het opgelost is!