Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ik heb zo'n displaytje in een HP zitten. Je hebt toch geen HP gesloopt hoop ik ;-)
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1701&mode=view

Met de UJT van een hierboven heb ik een curvetracer gemaakt. Hij is de stepgenerator.

Sorry foutje

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zo'n display heb ik net gekregen , en zit in een klokje , en heeft ook van die bolle leds met kleine cyfers . deed het niet goed want de klok liep niet door . bleek een 3 tal backup accu's in te zitten die rot waren na 27 jaar . en als er sluiting in de accu's zit dan loopt de sec punt niet .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Nee heb geen HP gesloopt. Het is van een oud encoder systeem. Met enkel spoor A en apart richting. Die waren minder nauwkeurig. Er zitten ook 5 duimwiel schakelaars bij. Met de duimwiel stel je dan de afstand in. De gemeten afstand van de encoder zie je dan op het display. Van deze is het relais kapot maar hebben hem toen vervangen voor een nauwkeuriger type.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ivo%20ne638.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hallo iedereen, ik heb laatst een setje diode's gekocht op de beurs van La Louviere. Nu hebben de diode's een opdruk van bv:A10,A51,C12,D24,.... Weet iemand van welke fabrikant ze zijn of waar ik datasheets kan vinden, en welke diode's dit juist zijn? Ze zien er uit als volgende diodes
http://img.alibaba.com/photo/11418809/0_5w_Series_Glass_sealed_Zener_Diode.jpg

Den Dries www.hulens.be
Hugo Welther

Moderator

Doet mij denken aan zenerdiodes.
Philips BZx series. Het getal geeft de zenerspanning aan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat zou wel eens kunnen. Zal ze in de week ook eens testen of de datasheets overeen komen met de component. Bedankt !

Den Dries www.hulens.be
Henry S.

Moderator

Op 4 oktober 2009 13:12:56 schreef Hugo Welther:
Doet mij denken aan zenerdiodes.
Philips BZx series. Het getal geeft de zenerspanning aan.

Als zener ken ik ze alleen als Cxx en CxVx, bijv C12 en C4V7.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

De letter geeft de tolerantie aan. Deze opdrukken zouden heel goed bij de genoemde Philips zeners kunnen passen. Gezien de afmetingen denk ik aan BZX79 (zo uit m'n hoofd gezegd).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 oktober 2009 14:58:32 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 oktober 2009 13:12:56 schreef Hugo Welther:
Doet mij denken aan zenerdiodes.
Philips BZx series. Het getal geeft de zenerspanning aan.

Lijkt me stug, die dingen van Philips zijn allemaal geel.

Ik heb dat soort coderingen ooit eens vaker gezien maar ik weet niet meer welk merk, misschien General Instrument of zo.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 4 oktober 2009 15:07:29 (20%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit is afkomstig uit een combinatie-oven:
http://prosje.be/CO/Fotos/LinAc2.jpg
Het dingetje moet een deurtje open duwen als de microgolf gebruikt wordt, en het deurtje sluiten als het hete-lucht gedeelte aan het werk is.
Voedingsspanning = 230V~, die op zeker ogenblik wat te veel geworden is. :-)
Het kleine dingetje onderaan is de actieve component. Als ik die opwarm, komt daar zowaar een pinnetje uitgekropen, dat de bruine as verder uit de behuizing duwt.
http://prosje.be/CO/Fotos/LinAc3.jpg
Bij het afkoelen is het de veer die het pinnetje terug op zijn plaats drukt.

Als iemand me kan uitleggen op welk principe dit werkt, zal zijn inspanning beloond worden met een lekker glas virtuele WTT.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Hoe het precies werkt heb ik geen idee van

Ik ben ze wel al tegengekomen in ventilatoren met automatische louvres, die zien er bijna exact zo uit.

Die dingen zitten ook in ventilatoren voor het toilet, ze bedienen de lamellen voor de buis zodat deze afgesluiten is als het ding stilstaat en je dus geen "trekgat" krijgt. edit: net te laat!

Het schrijfje is een PTC of een powerweerstand die verhit wordt, in het vierkantje huisje zit waarschijnlijk een zuigertje met een gas dat uitzet en het staafje naar buiten drukt (die kun je er los uittrekken).

Als je het ding goed schoonmaakt (doorslag vlekken eraf poetsen) doet ie het weer. Maar dan nog het huisje dicht zien te krijgen, dat is pas een ramp. Dat zijn heel stugge veren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

in het vierkantje huisje zit waarschijnlijk een zuigertje met een gas dat uitzet en het staafje naar buiten drukt

Dat is een mogelijkheid, al heb ik enige twijfel. De druk van de veer is redelijk groot, zoals je zelf al aangeeft.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Wat ook zou kunnen is een vloeistof, dat is vele malen sterker.
Ik was er ook verbaasd over toen ik zo'n ding uit elkaar haalde dat het zo sterk was.

Er is ook nog een optie dat het "memory metal" is of bi-metaal.
Volgens mij kun je bi-metaal dat niet in die kleine vorm maken zoals deze dingen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 4 oktober 2009 15:55:46 (33%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 oktober 2009 15:05:44 schreef henri62:
[...]
Lijkt me stug, die dingen van Philips zijn allemaal geel.

Ik heb dat soort coderingen ooit eens vaker gezien maar ik weet niet meer welk merk, misschien General Instrument of zo.

Nee hoor, behalve geel waren ze ook wel eens zachtblauw, en later zijn ze transparant geworden, al dan niet met een witte band.

Op 4 oktober 2009 15:27:22 schreef henri62:
Als je het ding goed schoonmaakt (doorslag vlekken eraf poetsen) doet ie het weer. Maar dan nog het huisje dicht zien te krijgen, dat is pas een ramp. Dat zijn heel stugge veren.

Een doorgefikte PTC is meestal intern beschadigd, daar helpt geen poetsen meer aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 oktober 2009 16:28:44 schreef maartenbakker:Een doorgefikte PTC is meestal intern beschadigd, daar helpt geen poetsen meer aan.

In mij geval was er een sluiting ontstaan "om" het ding heen (kruipstroom) en hielp het schoonmaken toevallig wel. Je moet gewoon effe mazzel hebben. Kortom eerst het ding doormeten of ie niet onderbroken is anders is dat inderdaad zinloos.
Voor een professionele reparatie is het beter zo'n ding te vervangen en natuurlijk niet aan te prullen, maarja was voor mij zelf dus...

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 4 oktober 2009 13:06:40 schreef AC/DrieC:
Hallo iedereen, ik heb laatst een setje diode's gekocht op de beurs van La Louviere. Nu hebben de diode's een opdruk van bv:A10,A51,C12,D24,.... Weet iemand van welke fabrikant ze zijn of waar ik datasheets kan vinden, en welke diode's dit juist zijn? Ze zien er uit als volgende diodes

Het zijn zenerdioden waarvan de letter de tolerantie aangeeft en het getal de spanning.
Zie ook deze lijst

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 4 oktober 2009 15:44:40 schreef pros:
[...]
Dat is een mogelijkheid, al heb ik enige twijfel. De druk van de veer is redelijk groot, zoals je zelf al aangeeft.

werkt met een soort van wax, zit ook in de thermostaat van bv een auto. het geheel zal waarschijnlijk verwarmt worden door en PTC (het schijfje)

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermostat : lees vanafd wax pellet

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Afgelopen weekend op de rommelmarkt een doosje met ic's mee genomen voor nog geen euro. 400 stuks , uit de 7400 TTL reeks. Nu kan ik de meeste wel thuisbrengen maar ik het er een stuk of 10 die ik niet ken met het volgende opschrift :

(texas instruments logo) A193N
Y 7612

En aan de onderkant : El Salvadore
Is dit een 74193 ?

Volgende, een IC met opdruk :

F (het logo) 4511PC
7702 Indonesia

Dominic

Ik denk een 74(ALS?)193 en een Fairchild CD4511, beide uit de jaren 70. Vrij bejaard, maar dat zegt nog niks. ;)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

Op 7 oktober 2009 21:25:14 schreef Benadski:
Ik denk een 74(ALS?)193

Dan mist de LS (S zou ook kunnen) aanduiding, niet gebruikelijk bij TI.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Misschien heeft er wel een 74A193 bestaan...

Al heb ik het alleen voor (L)S zien staan. L staat voor low-power en S voor schottky. A voor advanced dacht ik?

Zet er anders eens 5V op en kijk of de functie overeenkomt met een 74193

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

Op 8 oktober 2009 19:21:18 schreef Benadski:
Misschien heeft er wel een 74A193 bestaan...

Niet los van andere dingen, A is idd Advanced.

Info.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 8 oktober 2009 19:55:13 (37%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het achterhalen van een SMD component aan de hand van de code (Marking) die er op staat is niet altijd eenvoudig.
Misschien dat je wat wijzer kunt worden met de volgende link:
http://www.tkb-4u.com/codes-and-markings/smd-codes-markings/database

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 18 oktober 2009 13:08:48 (60%)

Nog een leuk component. Het is waarschijnlijk een weerstand netwerkje, maar geen idee welke?

http://gallery.stimpy.nu/d/38285-2/img_5556.jpg
Tekst die erop staat:
4Y223J (M 55

Waarbij de (M een tekentje is. Iemand enig idee waarop ik moet zoeken?

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Dit topic is gesloten