rioolcamera maken

Na een probleem met onze afvoeren en dat onze pa eens sprak van een rioolcamera dacht ik ik zoek eens wat info over die dingen. maar dat viel nogal tegen en zo ben ik nu een beetje bezig om er zelf eentje te maken. wat zijn de mogelijkheden om dit beeld zichtbaar te maken op een scherm, want daar ben ik niet echt in thuis. eventueel een computer of een tv.
en welk soort kabel kan ik gebruiken voor dit signaal, maar die kabel moet wel vrij stug zijn om de camera er in te duwen.

Xavier

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
DE OLDE

Overleden

Rioolcamera's lijkt eenvoudig en is het in principe ook. Echter de praktische uitvoering is nog niet zo gemakkelijk. De behuizing moet waterdicht zijn en bestand tegen scghuren van zand, chemicalieën e.d. Je moet een regelbare lichtbron er in monteren die bijv. ook weer niet mag spiegelen in de lens. Alles moet echt, maar dan ook echt waterdicht zijn. Ik heb dergelijke wel eens gerepareerd, daar zat dan ook een rijmotor op en een draaibare kop zodat hij ook achteruit ergens in een aftakking kon kijken. Het grootste probleem blijft altijd de dichtheid onder alle omstandigheden.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Zo een mini cameratje in een ijzeren hulsje doen en dichtkitten/volstoppen met epoxy geen optie?

Dan kan je een led ring maken die je om de camera zet.

daarvoor had ik gedacht aan een zachte PVC buis van grote diameter (+50 mm) en die op te gieten met hars of van dat spul om kabels onder de grond mee in te gieten (twee componenten).

edit
led ring lijkt me zeer goed

en welk soort camera moet ik dan kiezen, ik bedoel met welke aansluiting?

[Bericht gewijzigd door the deerhunter op zaterdag 10 oktober 2009 16:20:37 (24%)

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.

Ik denk dat je wat lowbudget wil en dat het niet 100 keer gebruikt hoeft te worden.

Wat ik eens gedaan heb is zo een low cost draadloze camera van ebay pakken, camera open schroeven, draadloze deel er uit en je heb een klein cameratje over(3x3x3cm oid) voor weinig geld. Draadjes er aan en hij kan op de video input van je TV.

wat noem je low cost

voor mijn part mag dat toch wel een 50 euro kosten en als het even kan zou het handig zijn moest dat op een laptop te gebruiken zijn eventueel met externe voeding

maar wat bedoel je met ebay dingetje
het is inderdaat niet voor intensief gebruik maar eerder voor de uitdaging, en als het nog eens nuttig is!

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.

http://cgi.ebay.com/Wireless-Mini-Hidden-Color-CCTV-Video-Camera-Spy-c…

Zulke dingetjes. Zonder zend eenheid zijn die mooi klein. Als je het aan de laptop wil dan moet je er een converter stukje tussen zetten om van het analoge signaal een digitale te maken.

dank je

daar kom ik al een heel eind mee verder

als het (niet)lukt laat ik nog iets horen

Xavier

maar nu eerst een paar expirimenten

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.

Zeker laten weten(met foto's!) vind het een leuk project! :)

Tidak Ada

Golden Member

Bedenk dat je in vies water zal gaan werken! Rioolwater is net zo corrosief als zeewater!
Epoxy raad ik af voor een dergelijk project. Op den duur is het niet echt waterdicht en wordt het week! Het beste is het uit te harden bij een temperatuur van 100-150°C, maar ik denk dat je camera daar neit tegen kan. Siliconen is wat dat betreft beter, net als polyester. Dat laatste wordt alleen wel heet bij het uitharden!
Je zult het geheel drukwaterdicht moeten maken met een test op 3 à 10 bar (denk maar aan 'waterdichte' horloges). Dat is dus aanzienlijk beter dan IP68 !!!
Je hebt een lange, watervaste kabel nodig, die met een heel goede doorvooer in de camera gebracht moet worden

Overigens heeft onze grote "C" zo'n ding gehad (Afdeleing professional) Het zat in een nylon boletje en had wat LED's voor verlichting

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 10 oktober 2009 17:55:03 schreef Tidak Ada:
Bedenk dat je in vies water zal gaan werken! Rioolwater is net zo corrosief als zeewater!
Epoxy raad ik af voor een dergelijk project. Op den duur is het niet echt waterdicht en wordt het week! Het beste is het uit te harden bij een temperatuur van 100-150°C, maar ik denk dat je camera daar neit tegen kan. Siliconen is wat dat betreft beter, net als polyester. Dat laatste wordt alleen wel heet bij het uitharden!
Je zult het geheel drukwaterdicht moeten maken met een test op 3 à 10 bar (denk maar aan 'waterdichte' horloges). Dat is dus aanzienlijk beter dan IP68 !!!
Je hebt een lange, watervaste kabel nodig, die met een heel goede doorvooer in de camera gebracht moet worden

Overigens heeft onze grote "C" zo'n ding gehad (Afdeleing professional) Het zat in een nylon boletje en had wat LED's voor verlichting

Waarom drukwaterdicht op 3 tot 10 bar?
De rioolbuizen liggen echt niet dieper dan 10meter, drukstijging is 1bar per 10meter, zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Druk

Geloof ook niet dat het voor permanent gebruik word, dus denk dat het met corrosie aardig meevalt als hij hem na gebruik schoonspoelt.

En waar je zeker moet op letten: de vormgeving. Je zou de eerste niet zijn die met een vastgeraakte camera zit, waarvan je de kabel moet afknippen en laten zitten omdat je hem er niet meer uitkrijgt.
Dat hebben die mensen die met hogedruk en "een mol" door buizen spuiten soms ook al eens voor. En dan zit er niks anders op (als het kan) dan met een tweede mol tegemoet te komen. Met een camera is dat geen optie.
Zie dus dat er geen kanten of hoeken aan zijn, die kunnen vasthaken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Allen bedankt voor de hulp

Maar na enkele losse tests zat ik met het volgend probleem, wat,hoe moet ik gebruiken om die camera er in te krijgen? Die mensen met zo'n mol hebben van die speciale darm die driedubbel getorst en voorgespannen is, zodat dat wel soepel buigt maar niet torst.
Ik dacht zo aan een staalkabel, dat gaf hier de beste resultaten, maar als er mensen zijn die iets beters weten, wil dat graag laten weten.

Ik zou dan een staalkabel gebruiken, met een signaalkabel rond getorst (om elkaar winden terwijl je ze tegengesteld draai, zoals zeeldraaien), maar als ik dan duw dan gaat hij niet vooruit hij knikt teveel.

Xavier

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.

En een flexibele draad waar je zo een glasvezel achtige buis in doet? Je weet wel, zo een trekveer waar ze draden door leidingen mee trekken.

Tidak Ada

Golden Member

Op 10 oktober 2009 18:12:58 schreef Jorn:
[...]

Waarom drukwaterdicht op 3 tot 10 bar?
De rioolbuizen liggen echt niet dieper dan 10meter, drukstijging is 1bar per 10meter.....

Kijk maar in de gebruiksaanwijzing van je horloge Met een testdruk van 3 bar (=30m wk) mag je er mee zwemmen; met een testdruk van 5 bar (=50m wk) kun je er mee snorkelen en voor een duikershorloge geldt een testdruk van 10 (tien) bar = 100m wk.

Water kruipt waar het niet gaan kan(mag)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een trekveer is geen slecht idee.

Maar heeft iemand een idee hoe lang die dingen te krijgen zijn en tot welke diameter? En hoeveel kosten die dan?

edit
Laat maar van die trekveer. Conrad bied uitkomst. Leve google.

[Bericht gewijzigd door the deerhunter op zaterdag 10 oktober 2009 20:33:31 (19%)

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
Tidak Ada

Golden Member

Kan je even het bestelnummer doorgeven? want ik kon hem niet meer vinden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

hoe bedoel je bestelnummer?

hier is de link van conrad

http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flN0YXRlPTgyNTk4ODkwOA==…

en heeft er hier iemand ervaring mee? is de camera dat dingetje op die slang en wat is die video output?
http://www.systomatic.be/subGroups.asp?id=265538&lid=1&sid=2&mid=2208&…

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
Tidak Ada

Golden Member

@deerhunter:
Helaas werken links naar conrad niet, zeker niet als je daar bent ingelogd. Het catalogus nummer ( staat overal bij) is echter veel makkelijker. Dan kun je het zelf opzoeken.

Edit: inmiddels gevonden het is bestelnummer 751155-89
Handleiding: http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/750000-774999/751155-… is niet het ding dat ik vroeger heb gezien, maar een sterk verbeterde en uitgebreide uitvoering. Prijs is ook veel hoger, ik herinner me iets van rond Eur 100.

Systomatic:
Ik denk dat het cylindertje met het zwarte 'gat' (dat zal de lens zijn) de camera is. Dat balletje en dat 'ei' zijn vermoedelijk voor de geleiding en zorgen dat een en ander gemakkeijker teruggtrokken kan worden. Ze hebben hier ook een eenvoudige uitvoering met zwart/wit camera

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

deerhunter, je link is naar JOU winkelwagen. Even op "link" clicken en DIE posten.

Tidak, je linkt naar een declaration of conformity van 1 pag, en verder niks.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 oktober 2009 13:49:56 schreef rew: Tidak, je linkt naar een declaration of conformity van 1 pag, en verder niks.

Link verbeterd

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †