Schakelen ventilator (L) met standaard thermostaat

Hallo,

Wij verwarmen thuis met elektrische accumulatoren. De warmte die 's nacht opgeslagen wordt, wordt overdag met een ventilator in de ruimte geblazen.
Een thermostaat stuurt de ventilatoren van de twee accumulatoren aan.

Nu heb ik de thermostaat moeten vervangen, maar de aansluiting is anders.

Oude thermostaat (M is een ventilator, ik vermoed dat die gewoon in serie staan aangezien er maar één draad toekomt op de thermostaat):

code:


230V~
  |
  |
   -----------o /
               /
  |-----------o
  |          |
  |- M -- M -|
  |          |
  |--(R290k)--
  |
  N

Nieuwe thermostaat:

code:


230V~
  |
  |
   -----------o /
               /
  |-----------o
  |          |
  |- M -- M -|
  |
  N

In de oude thermostaat zat dus nog een weerstand van 290k over de ventilators. Hierbij worden dan de 230V~, de draad van de motor én de N aangesloten.
De nieuwe thermostaat heeft enkel een aansluiting voor 230V~ en de draad van de motor (op NO-stand van de schakelaar; NC wordt dus niet gebruikt). De N wordt hierbij dus niet meer aangesloten en 290k weerstand tussen last en N is dus ook niet voorzien.

Volgens het label op de accumulator gaat het om twee maal een ventilator van 9W/230V~.
Ik vermoed niet dat dit een probleem is aangezien het om zeer lichte motortjes gaat, maar ik vroeg me toch af wat het nut dan van die 290k is, en of ik die toch niet alsnog zou plaatsen.
- Voor wat zou die 290k over de last dienen? Om spanningspieken van de inductieve last op de vangen bij het uitschakelen van het circuit, zodat er minder snel vonken getrokken worden?
- Zou die 290k nog steeds nut hebben in mijn situatie (met slechts twee lichte motortjes)?

Alvast bedankt voor de goede raad!
Koen

staan in dit geval de ventilatoren in serie ?

Ik vermoed dat de ventilatoren gewoon in serie staan aangezien er slechts één draad bij de thermostaat toekomt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 oktober 2009 00:08:16 (40%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De oude thermostaat is(was) met 3 draden aangesloten??
Dan is de 290 kOhm weerstand een warmteversnellingsweerstand.
Sluit je de weerstand niet aan dan heeft de thermostaat een differentie van ca 5 Graden . Differentie is verschil tussen in en uitschakelen. Het weerstandje zorgt er voor dat de differentie terug gebracht wordt naar ca 0,5 graden.
Daar je nieuwe thermostaat geen warmteversneller heeft denk ik dat differentie dus en graad of 4 a 5 zal zijn.
Gebruik je de thermostaat om een ruimte op 20 graden te houden dan voldoet deze dus niet. Is deze om bv, overtollige warmte af te voeren, dan kan deze uitstekend functioneren

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb eens opgezocht wat een warmteversnellingsweerstand is. Als ik het goed begrijp is dat enkel van toepassing op een analoge thermostaat.

De vorige thermostaat was idd een zo'n analoge thermostaat (van AEG). De 290k was wel vast, wat mij eerder vreemd lijkt voor een warmteversnellingsweerstand.
Deze thermostaat was idd aangesloten met 3 draden (N, 230V~ en motoraansluiting).

Nu heb een digitale thermostaat geïnstalleerd. Het is een heel eenvoudig model waarbij ik geen speciale parameters kan tunen, ik kan enkel de schakeldifferentiatie instellen (op 0.5°C of 1.0°C).
Deze is slechts met twee draden aangesloten (230V~ en motoraansluiting).

In hoeverre het nieuwe systeem de temperatuur goed regeld zal ik deze winter wel merken.

Wat ik echter wel met zekerheid wou weten is of die 290k over de motors ook een veiligheidsfunctie heeft. Dus of die 290k gewoon nodig is, bv om spanningspieken op de vangen bij uitschakelen van de last.

Bedankt!
Koen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een analoge thermostaat, wat is dat??
Een thermostaat is altijd digitaal.
Analoog kan een temperatuursensor zijn, hierbij heb je altijd elektronica bij nodig om er wat mee te kunnen doen.

Een warmteversnellingsweerstand heeft bij parallelschakeling en vaste waarde, die afhankelijk is van de spanning. Een 230 V thermostaat werkt op 24 V niet goed.

De 290 k weerstand heeft geen veiligheidsfunctie.
Wil je spanninspieken over een kontakt opvangen dan moet je dat anders doen, dat kan bv met een condensator, nog beter is een condensator in serie met een weerstand. Een VDR kan ook, en bij gelijkspanning kun je een (blus)diode nemen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
DE OLDE

Overleden

Weerstand wordt ook wel een anticipatie weerstand genoemd. Als de thermostaat bijna de gewenste temp heeft warmt het weerstandje hem nog iets extra op ; zodat hij al is de kamer nog iets te koud reeds uitschakelt en dan weer inschakelt en weer uitschakelt. Dit voorkomt doorschieten van de temperatuur boven de gewenste waarde.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Bedankt voor de info.

Met 'analoge thermostaat' bedoelde ik een klassieke thermostaat met bimetaaltje en een draaiknop waarbij je 'analoog' de gewenste temperatuur kan instellen. Deze zag er ongeveer zo uit: http://www.2smart.be/images/7rt600.jpg

De nieuwe is een Elro KT100, waarbij je de temperatuur digitaal kan instellen. Deze heeft ook een klok om de verwarming automatisch te schakelen tussen bepaalde temperatuursniveaus.
In de handleiding staat niets over een anticipatie weerstand. Hij kan zowel laagspanning als netspanning schakelen. Als er al een anticipatieweerstand aanwezig is, zal deze dus idd zeker niet getuned zijn op 230V of 24V.

In hoeverre de temperatuurregeling goed werkt zal ik wel ondervinden.

Ik snap nu ook dat je idd een C nodig hebt om eventuele spanningspieken op te vangen. Maar aangezien dit vroeger geen probleem is zal dit nu ook wel niet het geval zijn vermoed ik.

Tx,
Koen