Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

223 is de waarde (rood-rood-oranje dus), M is de fabrikant (Matsushita, tegenwoordig Panasonic). 55 de productiedatum. Blijven over 4Y: mogelijk de bouwvorm en J: mogelijk de tolerantie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Zou 4Y dan niet het aantal weerstanden in de sil zijn. Ik kom dan aan 8 pootjes wat ik ook tel op de foto.

code:


 0--0   0--0   0--0   0--0
 |  |   |  |   |  |   |  |
 |  R   |  R   |  R   |  R
 |  R   |  R   |  R   |  R
 |  R   |  R   |  R   |  R
 |  |   |  |   |  |   |  |
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Omdat de meest rechter poot direct aan een groot vlak zat, dacht ik zelf juist aan de 7 weerstanden met 1 common configuratie. Juist een hint in de andere richting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Valt wel mee, er zitten meer pinnen aan hetzelfde groundvlak.

Ik ga er dus van uit dat het een 4x 22kΩ weerstand is. Metingen bevestigen dit.
Ik raakte in de war doordat mijn metingen niet klopte met wat ik dacht, waarschijnlijk gewoon doordat alles via condensatoren verderop de chip aan elkaar zit, of zoals de pin rechts aan een ground vlak. Aangezien er meer pinnen aan het groundvlak zaten, kwam ik af en toe 44k tegen, of compleet random waardes.

Overigens zit er verder op de print nog een hele met de code 4Y560J, meet ook netjes een weerstand van 56Ω
Zitten er ook op met een code 8X333J met 8 pinnen. Dat lijken, zoals rew zegt, wel 8 weerstanden met 1 common pin.

Tijd om los te solderen, vervangen door losse weerstandjes en verder gaan met het reverse engineeren van dit kassadisplay. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 oktober 2009 23:44:40 schreef RoelA:
Zitten er ook op met een code 8X333J met 8 pinnen. Dat lijken, zoals rew zegt, wel 8 weerstanden met 1 common pin.

9 pinnen dus?

Tijd om los te solderen, vervangen door losse weerstandjes

Waarom, hij meet nog goed, hij is niet stuk toch? Waarom zo'n handig array vervangen door losse prut?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 20 oktober 2009 08:44:27 schreef Jochem:
[...]9 pinnen dus?

Helemaal waar. Het was laat.. :)

Waarom, hij meet nog goed, hij is niet stuk toch? Waarom zo'n handig array vervangen door losse prut?

Als je goed kijkt zie je nu al een scheurtje boven de 3e pin van rechts. Daar meet hij niet meer goed :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Bestel een array :D

Nee, ik geef je groot gelijk, de junkbox moet ook een keer leeg...

If you want to succeed, double your failure rate.

ik heb hier een hele rits SMD-ictjes
Het is een SOT23-5 behuizing.

Er staat op GJUY

Verder neits, geen icoon/logo.

Heeft iemand enig idee?

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Digital transistors? Ofwel biased transistors worden ze ook wel genoemd.
Daar zetten er vaak twee van in een huisje in allerlei combinaties.
Rohm en Philips hebben die bijvoorbeeld.

edit: Het kunnen trouwens ook single gates zijn.
VCC,GND,2 in ,1 uit
Een enkele NAND NOR XOR etc.

Ik weet niet meer precies welke fabrikant die ook al weer had, maar ik herinner me dat ook in de Elektor er een artikel aan gewijd was.

Texas instruments heeft ze.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 21 oktober 2009 18:34:44 schreef henri62:
Texas instruments heeft ze.

NXP ook, en vast nog wel meer fabrikanten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik vind het te gek om er een nieuw topic over te openen dus hier mijn vraag.

Onze werkboeken zijn in het engels en nu kom bij een multiple choice vraag de volgende term tegen.
'a floating DMM'

DMM staat voor digitale multimeter, maar wat heeft die floating ermee te maken?
Wilt het zeggen dat hij een grafisch display heeft waar je de signalen min of meer op kan zien?

de vraag is: wat het beste is om de secundaire RMS spanning te meten van een transfo, keuze is tussen een scoop; A-meter; V-meter of die floating DMM.

[Bericht gewijzigd door watchout3 op zondag 15 november 2009 16:40:27 (10%)

Ik kwam de term floating tegen in de zin van isolatie, als je aan de 230 meet, is de meter ( knoppen enzo ) los van de meetingang.

Ik ben er klaar mee voor

Het gaat er hier om dat de meter zweeft, dus geen stroomkringen heeft / kan hebben welke de stroomkring van de meting verstoren. Bij zo een uitspraak laat men mogelijke parastaire inductieve of capacitieve koppeling in het algemeen buiten beschouwing.
Een secundaire wikkeling van een trafo is al gescheiden, het is dan niet van belang.

De vraag is verder niet te beantwoorden. Een moderne scoop kan heus wel een RMS waarde berekenen, en of V-meters danwel DMM's RMS zijn volgt uit de specificaties.

dankje voor de duidelijke antwoorden.

Vermits het maar 50Hz is voldoet in princiepe een standaard V-meter.
Maar ze zijn zo leuk geweest om ook bij die optie een addertje te verstoppen: 'a voltmeter with the common lead grounded'

Bij een fatsoenlijke installatie heeft dit dus geen invloed op de meting/veiligheid?

maartenbakker

Golden Member

Blijft echter een probleem: een multimeter is geen onderdeel...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Niet weer doen dus, want er is een sectie Meten & meetapparatuur

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb vandaag bij Elektorlive wat printen gescoord. Was heel laat bij de lab dump, maar mocht daarom voor een euro alles wat nog op tafel lag in een doos vegen, mits ik 'm met 1 hand kon dragen. Dat lukte makkelijk, er lag vrijwel niets meer... :P

Nu zitten er een paar printen bij. Klik hier om ze te bekijken. Op een aantal platen staan de nummers: 926006, 950063, 83087, 84017. Een ervan kan ik terugvinden, De 950063 is een Centronics naar I2C print.

Wie weet wat wat is? Ik denk dat die kleine met de powertor en weerstand een voedinkje is. De kleine met een 4069 zal een signaalgeneratortje zijn denk ik. Die lange bestukte bevat een LM567 en 6 7490's. Iets van een signaal decoder?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

926006 = onbekend, kan van een Elektor buitenland uitgave komen
950063 = parallele I²C interface nov 1995
83087 = FM loop radio sept. 1983
84017 = Bytegum april 1984

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Die loop radio, dat is op de TDA7000 gebaseerd denk ik? Volgens mij heb ik daar nog een DDR equivalent van liggen...

Over bytegum kan ik niets vinden helaas. Mocht u er wat over kunnen vertellen of wat vinden op uw harddisk over een of meerdere projecten, of de stuklijsten ervan, dan hoor ik het graag!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Zie je gmail account.
De Bytegum is iig een intelligente EPROM (2732/2764 e.d.) wisser.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 22 november 2009 11:33:29 (24%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

bij elektor live doos printen en onderdelen maar ik heb een ding waar ik niks van vinden kan wie weet wat het is ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pb220241.jpg

op de print staat 970057-1 wie kan mij helpen?

Sine

Moderator

voor de oplettende kijkers .. die foto bij dat artikel is van de print die je in handen hebt.

Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over (/datasheet van) een relais met de volgende opdruk:

code:

CLARE
Made in belgium
851 A12 B1A

Weet iemand de pinout e.d.?

Dit topic is gesloten