elektromotor variabel laten lopen (dimmen)

Luitjes,

Ik heb een houtkachel met een ventilator. Die kan harder en zachter lopen dmv een dimmer. Helaas is deze stuk gegaan. Nu heb ik er een gewone lichtdimmer tussen gezet. Dat gaat niet helemaal goed. De motor bromt en na een tijdje doet de dimmer het niet meer. Wat doe ik fout? Moet ik een ander type dimmer er tussen zetten? En zo ja, wat moet dat dan zijn? Dank alvast voor jullie reactie!

Met een gewone dimmer kun je geen inductieve belasting dimmen.
Waarschijnlijk moet je een dimmer gebruiken die inductieve lasten kan dimmen zoals een speciale trafo dimmer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Kan dat bijv. met een halogeendimmer? Kan ik zoiets bij de bouwmarkt kopen of moet ik naar de speciaalzaak?

Turbokeu

Golden Member

Als het een 230V ventilator betreft kan je een dimmer (welke dan ook) vergeten.
De meeste 230V ventilatoren zijn synchroonmotoren en hebben een frekwentieafhankelijk toerental.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
rbeckers

Overleden

Wat staat op die motor?
bijv. foto van typeplaatje en foto van defecte dimmer.

Op 7 november 2009 19:44:11 schreef Turbokeu:
De meeste 230V ventilatoren zijn synchroonmotoren en hebben een frekwentieafhankelijk toerental.

Nee, meestal is het een asynchroon motor (kooianker type, op slip gebaseerd).

Met een dimmer kun je die wel degelijk 'redelijk' dimmen.
Hiermee bedoel ik dat door het lage vermogen het toerental vanzelf inzakt, geen enkel probleem.
Je kunt zeker wel gaan tot een paar honderd Watt op die manier.

@Kosie: En inderdaad zo'n halogeen dimmer is daarvoor geschikt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Turbokeu

Golden Member

Dan heb je meer geluk dan ik...
Al de 230V ventilatoren (axiaal en radiaal) in mijn bezit en aangekoppeld aan een (halogeen)dimmer vertragen nagenoeg niet noemenswaardig, en vanaf een bepaald punt (ruwweg geschat 50%) 'stallt' (blokkeert, stopt) de ventilator stomweg door een te klein koppel.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Da's eigenaardig, dat had moeten werken. Of had je misschien de waaier van de motortjes verwijderd? Want een kwadratische belasting ifv het toerental is natuurlijk DE vereiste om het toerental regelbaar te maken mbv een spanningsregeling.

Hoedanook, de TS heeft naw een shaded pole motortje. Die zijn als ventilator perfect in toerental te regelen met een dimmer. Ook de FLAM inbouwcassettes worden bij mijn weten nog steeds met een eenvoudige triac dimmer geleverd.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
maartenbakker

Golden Member

Anyway, originele dimmer repareren is misschien minder moeite dan een vinden die werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vaak worden er frequentieregelaars gebruikt om de toerental van een electromotor te regelen. Denk maar aan de motoren in een CNC-freesmachine.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik heb een dimmer gekocht die zowel electronische als gewikkelde trafo's kan dimmen. Helaas, de motor loopt wel wat zachter, maar is niet dimbaar. Als ik de dimmer wat terug draai, dan bromt de ventilator(motor) alleen maar, maar werkt nog nauwelijks. Wat is een frequentieschakelaar eigenlijk? En werkt dat dan wel? Dank voor jullie reacties.....

Luitjes,

Als ik op de dimmer naast de electromotor ook een gloeilamp van 75 watt aansluit, dan kan ik de motor prima dimmen! Zit ik alleen met een hoop licht.... Weet iemand hiervoor een verklaring?

Shiptronic

Overleden

Motor te licht ?

wat is het vermogen van de motor, en wat is de minimaale belasting van de dimmer?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Zet eens een vermogens weerstand op de plaats van de lamp, een ohm of 10 en 100Watt

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vooral naar Lambiek luisteren als je van dikke rookpluimen houdt. 10 ohm op netspanning is ruim 5KW, beetje veel voor een doorsnee dimmer of een 100W weerstand.

Lambiek

Special Member

Ik ben er wel van uit gegaan dat de lamp in serie stond met de motor hé, paralel kan inderdaad niet nee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bekend probleem, veel electronische dimmers hebben een bepaalde minimum belasting nodig om goed te functioneren. Mi kun je beter een kleine variac aanschaffen dan een electronische dimmer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het werkt wel met eenhalogeen-trafo dimmer ... heb een motor van 220v 18 watt en een Busch-jaeger 20-500w halogeen dimmer en het werkt perfect gebruikt 3/4 van de regelaar en regelt tot de ventilator bijna stilstaat

Op 17 maart 2011 18:49:36 schreef tjalling:
Het werkt wel met eenhalogeen-trafo dimmer ... heb een motor van 220v 18 watt en een Busch-jaeger 20-500w halogeen dimmer en het werkt perfect gebruikt 3/4 van de regelaar en regelt tot de ventilator bijna stilstaat

na twee winters zal hij er wel uit zijn ................

maartenbakker

Golden Member

Dat had hij dan ook wel mogen melden, hij is immers halverwege uit het topic gestapt; het lijkt me in dit geval ook een nuttige toevoeging als iemand anders meldt dat het ook zonder lamp kan lukken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 17 maart 2011 20:51:24 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wil je die motor echt traploos kunnen regelen?

Een paar verschillende condensatoren met een meerstandenschakelaar werkt prima. Ik heb op die manier ook al een paar keer een amerikaanse 110V motor op het lichnet aangesloten.
En dan bedoel ik: de condensator in serie met de motor schakelen.

[Bericht gewijzigd door hennep op donderdag 17 maart 2011 20:51:28 (13%)

reading can seriously damage your ignorance

Je zou ook eens kunnen kijken naar een toerental regelaar. De grote merken schakelmateriaal hebben deze allemaal in hun pakket. Al zul je ze bij de bouwmarkt niet zomaar tegenkomen vrees ik. Die zullen ze moeten bestellen.

In serie met een standard vsa van 18W en/of 38W en/of 58W.
Keuze maken met bv een serieschakelaar http://www.uploadarchief.net/files/download/fanreg.jpg
0 Schakelaars open 1
1e Schakelaar dicht 2
2e Schakelaar dicht 3
1e + 2e Schakelaar dicht Vol
Deze schakeling gaan jaren mee.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Gerard, goeie oplossing.

De schakeling met VSA's hangt natuurlijk af van de karakteristieken van de motor van je ventilator.

Voor een badkamerventilator van de Gamma werkte jouw schakeling met twee VSA's van 36 W perfect.

Voor de ventilator van mijn Flam haard/inbouwcassette (type MT 68/45) had ik twee VSA's van 58 W nodig. Stand 1 : één VSA tussenschakelen (verbruik 280 mA); stand 2 : tussenschakelen van twee VSA's die in parallel staan (verbruik 360 mA); stand 3 : geen VSA's tussenschakelen (verbruik 460 mA). Voor de veiligheid extra zekering van 800 mA in het circuit.

Heb al een aantal jaar geleden al mijn TL buizen door LEDs vervangen, dus genoeg VSA's op stock. ;-)

Een aantal jaren geleden heb ik weleens een itho r10 gemonteerd voor het regelen van het toetental van de ventilator van een houtkachel. Dit werkt nog steeds prima.weet niet of deze regelaar voor elk type motor geschikt is