L298N i.c.m. AVR

trix

Golden Member

ik ben voor een project een L298N (dual bridge driver)aan het aansturen vanuit een atmega 16, gewoon rechtstreeks zonder wat er tussen. maar het wou niet lukken als ik b.v. de enable aanstuurde zakte de spanning op de pin tot wel 3,5V. als ik de L298N losgooide kwam er op de AVR pin wel een spanning van pak hem beet 4,8V.
nu heb ik de 2 H-bridge's in de L298N parallel geschakeld, dat betekent dat de AVR pin 2x een enable moet sturen (parallel), kan het zo zijn dat de AVR die belasting niet aankan, en ten gevolge daarvan de spanning inzakt ?

bedankt voor de reacties.

eigenwijs = ook wijs
Lucky Luke

Golden Member

Staat er iets in de datasheet van de L298N hoeveel stroom de enable vraagt?

Die AVR kan waarschijnlijk iets van 15mA leveren. (maar niet op elke pin tegelijk). Wel moet dan die pin ook echt als output staan ingesteld, anders zet je door 'm hoog te maken alleen een pull-up weerstand aan, waardoor er dus maar heel weinig stroom kan lopen, en misschien inderdaad te weinig (ik weet niet welke waarde die pull-ups hebben. Denk iets van 'n tiental K).

Oja, die post van mij in dat andere topic mag je humoristisch opvatten, maar het topic is nu dicht, dus kan er geen :P oid meer bij-editten. Het is iig humoristisch bedoeld. Wat had je gedronken toen je dat topic opende? (:P/>:))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
trix

Golden Member

koffie, ook nog eens senseo, dus van een caffeine overdosis kan geen sprake zijn.
ach ja...soms gaan mijn vingers zo snel over het toetsenbord dat mijn geest het niet meer kan bij benen.

wat die enable input "trekt" kan ik zo 123 niet vinden, ik zal dat nog eens bekijken.
wat ik wel weet is dat de L298N TTL compatible is.

de pin staat als output geconfigureerd, ik dacht dat de max. stroom in de orde van de 20 mA is, je kan in ieder geval zonder problemen een LED aansturen.

eigenwijs = ook wijs
Lucky Luke

Golden Member

ja, maar die 20mA zou wel 's de absolute maximum rating kunnen zijn.

Hmm, ttl input kan toch nooit veel vragen? Zeker dat de AVR pin als output staat? Geen tinsliertje dat vervelend loopt te doen en de ingang kortsluit? Meet anders voor de gein de stroom 's... Als die heel laag is staat je pin niet als output.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
trix

Golden Member

kan dat wel eens checken inderdaad, maar dat word morgen avond op zijn vroegst.

eigenwijs = ook wijs

Op 14 november 2009 20:13:29 schreef trix:
kan dat wel eens checken inderdaad, maar dat word morgen avond op zijn vroegst.

Hoezo? Ga je nou weer op stap? >:)

Om ontopic te blijven: je bent toch niet vergeten de sturende pinnen als uitgang te schakelen? Als je een inganspin hoog maakt, schakel je de interne pull-up in. En dat zou het rare gedrag in je openingspost kunnen verklaren.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Tuurlijk trekt zo'n L298N geen 20mA op een ingang. Als je het vervangings schema ziet zit er allemaal logische schakelingen in.
Zou dus een paar uA moeten trekken.
Als jou spanning v/d avr instort komt dat door wat anders.
Welke pin heb je gebruikt van je M16? en laat ook eens wat code zien die de pin aanstuurt.
Sluit anders eerst eens een led met weerstand aan op de betrefende pin.

trix

Golden Member

ik zal dat met die LED ook meteen proberen

eigenwijs = ook wijs