Fred,
DC versterkers voor uV bereik zijn erg lastig.
o.a. drift en thermokoppeleffecten maken dat erg moeilijk.
AC versterken is gemakkelijker.
Dit topic is gesloten
Overleden
Fred,
DC versterkers voor uV bereik zijn erg lastig.
o.a. drift en thermokoppeleffecten maken dat erg moeilijk.
AC versterken is gemakkelijker.
Dan moet je een 'chopper' gebruiken, dan hak je de DC spanning in blokjes en behandelt het verder als een AC signaal.
Vroeger werden daar onder andere z.g. mercury wetted relais voor gebruikt.
http://www.national.com/onlineseminar/2004/chopperamps/Achieving%20Pre…
http://www.freepatentsonline.com/3617913.pdf
http://metrology.hut.fi/courses/s108-180/Luento4/chopamp.pdf
Honourable Member
Nog afgezien van drift, heb je ook nog je popcorn ruis, die steeds erger wordt naarmate je dichter bij DC komt. Hij heet ook wel 1/f ruis. Vidmar (van die spectrumanalyzer) heeft het daar ook over, en denkt dat het in zijn geval wel 20dB kan schelen.
En wat de drift aangaat: hij moet zelfs al compenseren voor de drift in zijn uitgangssignaal. Kun je nagaan wat je aan drift zou zien als het ingangssignaal DC zou zijn en daarna nog 95 dB (ruim 50 000 × in spanning) versterkt zou moeten worden.
Vandaar die chopper oplossingen. Moet natuurlijk de chopper zelf geen te grote drift hebben; met die relaiscontacten was dat blijkbaar geen probleem.
Golden Member
Dit lijkt me op het eerste gezicht wel een leuk dingetje, hoewel SMD.
http://www.analog.com/en/press-release/7_30_09_ADI_Unveils_Lowest-Powe…
Voor de prijs hoef je het, zo te zien, niet te laten, of zit er toch een addretje onder het gras?
Iig Ia Analog dezices dé supplier van dit soort versterkers
Overleden
Choppers hebben ook nadelen en o.a. thermokoppeleffekten voor de chopper worden ook mee versterkt.
Maar chopperversterkers vormen wel een oplossing voor drift.
Golden Member
OK, ik ben dus te veeleisend begrijp ik en het resultaat wat ik nu heb is dus al meer dan verwacht. Aangezien ik toch moet liggen ben ik nu maar met symetrix aan de gang in een poging een symetrische voeding "old school" te maken. Dat valt vies tegen. Ik kan een regelbare gestabiliseerde positieve voeding maken maar een negatieve lukt me niet. Twee positieve koppelen zoals je met twee voedingen doet lukt ook niet. De regeltor zit dan in de massa. Moet een negatieve voeding helemaal met pnp's
Kan je microvolts wel choppen.? Het voordeel van choppen naar 1000Hz is wel dat het dan zo mijn swr meter in kan.
Golden Member
Wordt altijd met PNP torren gedaan!!
Ik zal je vanavond een voorbeeldje geven uit Radio Elektronica. Ik gebruik dat dingetje nog steeds.
Olthof heeft meer van dat soort spul gepubliceerd in RE. Ik geloof zelfs dat ereen verzwaarde uitgave is gepubliceerd met een boost met 2N3055 en (ik dacht)2N2955.
Met een 2N2219 en een 2N2905 kom je een heel eind!
eric
Overleden
Fred,
je hoeft geen PNP's te gebruiken voor een negatieve voeding maar dat kan wel gemakkelijker zijn dan met NPN.
Twee, helemaal gescheiden, positieve voedingen kun je aan de uitgangen koppelen.
Choppers kunnen uV aan maar dat blijft een uitdaging.
Golden Member
Ik weet dat dat kan maar het werkt niet in simetrix dus is mijn voeding niet goed ontworpen (wat niet raar is aangezien ik gespeend van enige voedingskennis maar wat probeer )
ah, hoor ik daar het woordje uitdaging.
Blijkbaar werden er geen choppers gebruikt in het (tientallen) microvolt bereik:
Kijk onder Mystery Object #2
Golden Member
@ rb
Inderdaad hebben de HP6236B en 6237B een NPN-tor voor zowel pos. als neg.
Ik denk dat het het komt omdat je dan voor beide regeltoren gelijke karakteristieken hebt (HFE en α )
Ik vindt zelf echter volledige symmetrie eleganter en makklijker te begrijpen.
Golden Member
Ik ben nu wel redelijk tevreden. Ik kan nu -40dBm tot +20dBm meten. Het enige probleem is nog dat ik de schaal niet helemaal lineair krijg. De schaalverdeling is in 10 delen verdeeld en ik wil hem mooi gelijk met de schaal laten lopen. Hij staat bij 5dB ook precies op 5, bij 10dB op 10 maar bij 0 dB op 0,3 en tussen die punten in varieert het 0,1 tot 0,2 dB. Dat is frustrerend
De versterker is nu regelbaar geworden. Ik kan nog verder dan -40dBm maar dan wordt het 5dB per schaal en blijft hij in rust op 1 staan. Verder is hij nog stabiel. Ik heb die extra 10dB gewonnen door zo'n raar metalen diodebuisje geval parallel aan de serie bat-85 te zetten. Dat pepte het signaal aardig op.
Ik moet alleen nu nog het frequentiebereik testen. Binnenkort wil ik wat IC's bestellen en dan koop ik ook zo'n 4066 chopper want dat lijkt me ook een mooi experiment. Eigenlijk is de detector nu zo goed dat ik er best een echte logamp achter zou willen. Ik las over die AD8307 detector dat hij een afwijking van ongeveer 2dB heeft terwijl ik nu over 0,2 dB zit te zeuren (hij gaat echter wel veel lager in vermogen)
Moderator
Het verzoek is al eerder gedaan: Hoe dit topic voor waar het bedoeld is, gebruik de rest van het forum voor andere zaken.
Golden Member
Voor de liefhebbers:
Ik heb net deze pdf van "The Boy Electrican", de Amerikaanse "Jongens Elektronica" binnengehaald. 27 MB; 404 pagina's
Hier de URL:
http://www.tayloredge.com/museum/museum/TheBoyElectrician.pdf
Golden Member
Hoi vriendinnen,
Bijgaand een verslagje van mijn weekend. Zo'n 25 jaar geleden ben ik eens op de radiomarkt in Assen geweest. Deze was toen nog in de busremise. Afgelopen zaterdag was deze markt er weer, en ben ik er heen geweest. Het viel een beetje tegen, zeker gezien het aantal kilometers dat ik moest afleggen, het was een kleine markt met een niet eruit springend aanbod (persoonlijke mening). Ik kwam wel MAH en Henry.S tegen, dus was het toch nog een gezellige dag .
Om niet geheel voor niets te zijn geweest heb ik toch nog wat gekocht.... Ik heb mijzelf bij meneer Q uit V een uitdaging (of een probleem zo je wilt) aangeschaft. Een HP8558B spectrum-analyzer welke overduidelijk van de tafel gestuiterd was. Kromme assen en krom front en andere beschadigingen alom. Toch zag ik na aanschouwen van het inwendige (tijdens deze controle viel er nog een klein "friemeltje" uit) en overleg met Henry en Martijn er wel brood in. Alles leek hoofdzakelijk mechanisch.
Dus na wat pingelen het ding voor een zacht prijsje meegenomen. Thuisgekomen meteen maar eens proberen. Resultaat; geen rook, geen luchtjes, geen beeld (nou ja, een groene vlek welke horizontaal te verschuiven was). Dus meteen maar aan de slag. Boel gedemonteerd en kromme as eruit en recht gemaakt. Daarna de tijdbasis schakelaar uit elkaar gehaald en ook deze as gericht.
Op internet wat documentatie kunnen downloaden. Mijn versie heeft een front van aluminium en een losse frontplaat terwijl de documentatie een spuitgiet front uit een stuk noemt. Blijkbaar is mijn versie van eerder of later datum. Mijn versie heeft als voordeel dat ik alles kan demonteren zonder de schakelaars en printen uit elkaar te nemen.
Het front was het eenvoudigst. Met een kunstof hamer, een bankschroef en wat beleid was dit snel weer recht. Na de boel gemonteerd te hebben bleek ik nog steeds geen beeld te hebben. Toen herinnerde ik mij het eruit gevallen "friemeltje", dat ik gelukkig wel meegenomen had. Nauwkeurig bestuderen bracht al snel aan het licht dat dit het contact van de triggerschakelaar was.
Er hoorden zelfs twee van die sleepcontacten in te zitten en ik had er maar een dus eerst maar een tweede bijgemaakt van een stukje koper (niet zo veerkrachtig als het origineel, maar het werkt). Daarna de lipjes met secondenlijm op het schakeldek gelijmt en de zaak gefixeerd met epoxy-lijm. Het was daarna nog wel een gedoe om het schakeldek terug in elkaar te krijgen (er zit o.a. een veer in t.b.v. single shot triggering) maar het is gelukt.
Ook de tandwiel overbrenging van de frequentie instelling draaide door. De rechter (blauwe) 10-slag potmeter voor grof instelling draaide heel stroef. Ik had wel vervangers, maar niet van de juiste waarde (5K) dus opengemaakt en gesmeerd met een beetje siliconen-spray. Het loopt nu weer licht, en de tandwielen slippen niet meer op hun as.
Na een tweede maal de boel in elkaar gezet te hebben was succes mijn deel.... Mijn instinct was dus goed bij deze aankoop wat niet wil zeggen dat ik nu klaar ben. Ik heb nog wat problemen met de verzwakkerschakelaar. Dit is een combinatie van twee assen en een uitrekfunctie welke nog niet helemaal lekker draait. Ik kan de knop niet al te vast zetten want dan blokkeerd de binnenste as, maar te los dan draait de knop over de as. Blijkbaar gaat het binnenwerk nog te stroef.
Ook is het manual (van de vroeger/later versie dus) niet duidelijk hoe de knoppen exact te monteren. Ook de display unit moet nog opgeknapt worden. De as van de Horizontal Position is krom en natuurlijk het frontje van de CRT. Allemaal dingen die wel goed gaan komen verwacht ik. Als alle problemen opgelost zijn moet ik hem waarschijnlijk nog opnieuw calibreren. De foto toont 280Mhz/+20dBmV CAL signaal, terwijl freq. center op 272 Mhz staat. Ook is de ingang 75 Ohm, maar dit is een optie (OPT. 002) welke eenvoudig ongedaan te maken is.
Is er nog iemand die de juiste doc. heeft en misschien ook voor de display unit 182T.
O ja, voor de nieuwsgierigen. Ik heb 125,- euro betaald voor deze "opknapper".
Het interne CAL signaal (280Mhz, +20dBmV)
Grote klasse Mans. Heb je een mooie SA voor 125. Zo zie je maar als je een beetje handig bent...
Golden Member
Leuk boek uit 1914, jongens mochten toen heel wat meer dan nu , How to make a Teslacoil, of een vonkzender. Ook leuke andere onderwerpen van home-made zaklamp tot wekkerverlichting (de wekker een vestzakhorloge aan een haak boven een plankje met een goeilampje er op)
Mooi Mans, goede vangst.
Ik heb dit weekend een symmetrische voeding "old school" gemaakt. -20 - 0 - +20V regelbaar vanaf 1,6V zonder gebruik van spanningsregelaars. PNP's voor de negatieve helft, npn's voor de positieve. Moet nog de laatste puntjes op de i zetten. Daarna begin ik aan een philips arbeiderskastje met granaatschade.
Moderator
Klasse Mans. Mooie aankoop.
Paul (PA3DFR) heeft dacht ik dezelfde SA.
Misschien heeft hij een beter service manual. Vraag het hem even op de 2m repeater of de 25e op clubavond.
Gefeliciteerd ermee Mans! Mooi verhaal ook Ik heb dit weekend die antenne goed gewonden en mijn dipper weer geheel hersteld, maar nog geen tijd gehad die twee te combineren en mijn antenne te dippen.
Moderator
Mooi Mans, het is je gelukt er leven in te krijgen, succes met het verdere herstel.
Honourable Member
Gefeliciteerd! Da's de ware spirit. Ik zou het niet kunnen! En nog smakelijk gebracht ook.
Leuk boekje, die Boy Electrician. Ik zie me al met mijn hand een vol kwartier onder een zelf geknutselde Röntgenbuis hangen...
Wat gek dat er wat bladzijden ontbreken, op twee plaatsen acht en op één plaats vier. Ergens in het begin zijn er juist twee dubbel, maar dat kan ik me nog voorstellen: gewoon per ongeluk nog eens Scan gedrukt.
Miffus is ook weer in de slag (of zo goed als), ik wil nog graag wel eens een MP3-tje van die radio horen!
Golden Member
Ik las net dat we in 1916 geleikstroom hadden ipv gelijkstroom, Dat kregen we pas in de jaren 30
[Bericht gewijzigd door fred101 op 18 november 2009 08:39:54 (22%)
Honourable Member
Dat snap ik niet. Die spelling is toch altijd "gelijk" geweest en nooit "geleik"?
Golden Member
Fotobron: gerrit, gloeidraad forum
Golden Member
Lijkt mij een germanisme.. Mijn naam schrijven ze ook vaak verkeerd
Dit topic is gesloten