Bereik point-to-point wifi

Dit topic is gesloten

Hallo iedereen,

binnenkort ga ik emigreren naar Argentinië en nu ligt mijn nieuwe huis wat afgelegen van de stad, zodat er geen telefoonaansluiting is voor ADSL.

Nu dacht ik om via Wifi een point2point verbinding te maken dmv richtantennes naar een ander huis dat wel ADSL heeft. De te overbrengen afstand is zo'n 3 km en er is een line of sight. Denken jullie dat dat gaat lukken, of zal de verbinding te zwak zijn dat bij bijvoorbeeld regen de verbinding wegvalt.

Hopelijk kunnen jullie wat tips en uitleg geven of en hoe dit haalbaar is.

groeten,

Mariano

GJ_

Moderator

Phoenix contact:
De draadloze techniek Trusted WirelessTM is geoptimaliseerd voor middellange en lange afstanden. Bij toepassing van geschikte antennes alsmede het aanhouden van de betreffende wettelijke richtlijnen en maximumwaarden kunnen de volgende afstanden worden gerealiseerd:

in de 900 MHz-band bij een zendvermogen van 1 W 6 kilometer,
in de 2,4 GHz-band bij een zendvermogen van 10/100 mW 3 kilometer.

JoWi

Special Member

Ook maar een knipsel:

Mention WiFi and most people – at least those who know what WiFi is – think of a wireless link between a couple of rooms in the home or maybe a couple of offices in a building. That’s mainly because that’s all they are used to and all that they expect.

But WiFi can go much further than this: the current world record for a "naked" (ie unamplified) 802.11g (WiFi) terrestrial link is (we believe still!) 280km (see SILICON CHIP, February 2007).

Het hangt gewoon van de antennes af. Dus met goede richtantennes moet die 3km geen probleem zijn.

Ignorance is bliss

Tja, eerst de vraag: met hoeveel Watt EIRP mag je in argentinie zenden"? Dat is de belangrijkste vraag, die je moet weten wil je legaal bezig blijven.
Anders kun je gewoon 2 Biquadjes maken met een korte goede kabel en die aan een AP zetten, en dit even in een ip65 kastje plaatsen, en buiten ophangen.

Of neem 2X een 24dBi grid antenne :)Dan krijg je gewoon warme oren ;)

Kijk voor de grap eens op www.pe2er.nl ;)

3 KM is geen enkel probleem :) Alleen blijft de vraag: moet het legaal??

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
maartenbakker

Golden Member

Point to point wifi in professionele vorm? Dan kom je op Wimax uit. Afhankelijk van je vermogen zou je een vergunning nodig kunnen hebben, of je doet het zonder. Omdat het juist voor point-to-point gebruik bedoeld is werkt het beter dan Wifi.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt voor de snelle reacties.
Het hoeft niet legaal, dat doet niemand daar. maar als het onder de 1 Watt blijft, wat blijkbaar genoeg is, valt het toch wel mee?

Wat bedoel je precies met professionele vorm Maarten? Dat is vast een stuk duurder, wat waarschijnlijk niet nodig is.

Ik zal eens rustig die site pe2er.nl doorlezen?
Wat zijn goede, betaalbare, richtantennes icm accesspoints?

Zoiets:

Specificaties Tranzeo TR-5A-24W access point

* 35 dBi EIRP
* 54 Mbps
* Router / bridge
* QoS
* 802.11a
* 5,4 Ghz ~ 5,725 Ghz
* DFS
* Vertikaal en horizontaal muur mast montage

Outdoor 802.11a 5 Ghz access point client bridge met geintegreerde flatpanel antenne en power over ethernet.
Ideaal voor point-to-point verbindingen tot 7 Km met een doorvoersnelheid van 54 Mbps (28 MB effectief). Signal strenght ledjes op de antenne maken het uitrichten zeer eenvoudig.

Of zoiets:

P2P-TR-5A-20W - Point-to-point oplossing over 1 a 3 kilometer met 2 x Tranzeo TR-5A-20W 5 Ghz 802.11a outdoor units

Of misschien wel zoiets:

Ruckus point-to-point-bundel voor straalverbindingen op 5Ghz
Hoogwaardige straalverbinding op 5Ghz. Ideaal voor near-line-of-sight-situaties tot 15km.

# Straalverbindingen tot 15km
# 5Ghz
# 190Mbps
# 14dBi interne antenne
# 1x 10/100/1000Mbps poort
# Ongelicenseerd
# Power over ethernet (PoE)
# Incl. 2x Luxul bevestigingsbeugel

Keuze genoeg ;)

EDIT: betaalbaar? : een biquad voor +/- 10 euro ;) (wel zelf bouwen)

EDIT 2 www.wirelessnederland.nl

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Ja keuze genoeg, dat heb ik ook al ondervonden. Maar welke is nu bruikbaar icm met welke AP, want 3 km is niet niks volgens mij voor wifi. Soms heb ik al slecht bereik in een groot huis.

Ik heb nog even op google earth nagekeken of ik wel echt een mooie line of sight heb en nu zag ik dat er loodrecht op 20meter een grote metalen silo staat: gaat dit invloed hebben?

http://i45.tinypic.com/143m1r8.jpg

groeten,

Mariano

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 4 december 2009 19:15:34 (2%)

Tja geen line of sight met richtantenne betekend geen verbinding dat kan wel eens een probleem zijn ja

Een zak tuinaarde opescheuren

Als de silo's buiten de line of sight vallen, moet het wel lukken denk ik. Ik heb zelf met 2 zelfgemaakte biquads en 2 oude schotels een perfecte verbinding opgezet over 4,5 kilometer. De kwaliteit van de gebruikte connectors en kabels is wel erg belangrijk. Dit allemaal i.c.m. met standaard wifi apparatuur uit de winkel in nederland.
p.s. dit is 1 zo'n antenne:
http://www.wirelessnederland.nl/woaf/2005/antennes/15.jpg

[Bericht gewijzigd door erbicom op vrijdag 4 december 2009 13:36:34 (13%)

GJ_

Moderator

Ervaringen in siloparken zijn dat meerdere silo's niet perse een probleem hoeven te zijn. Alleen het uitrichten kan soms verassende resultaten hebben. Silo's kaatsen het signaal nogal heen en weer. Deze silo's zullen toch geen probleem zijn?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 4 december 2009 12:08:21 (10%)

Je hebt sowieso geluk dat die silos niet precies in je line of sight staan.. ik neem aan dat je met een verrekijker de ontvangende kant gewoon kan zien?

Overigens kan het wel invloed hebben, zo'n 'bundel' is niet direct te vergelijken met bijv een laserstraal, maar kan in zekere mate wel 'om' objecten heen. Zeker in het midden van het pad lijkt me het niet direct een drama.

Maar een redelijke installatie heb je er toch wel voor nodig, 3 km is best een aardig stukje. Met standaard 100 mW access points en een biquad aan beide kanten zul je het denk ik niet redden. Voor meer gain kun je aan de gang met schotels, zoek eens op 'wokfi' (vermakelijk, en werkt ook nog).

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ah zo'n wok met dongle klinkt wel interessant. Heeft iemand een tip voor een goede dongel voor dit doel? Dan ga ik daar mee experimenteren als ik daar ben.

oja, hij komt buiten, de hoogte weet ik nog niet goed. Het moet dus goed weerbestendig worden.
En hoe zit het eigenlijk met de kans op blikseminslag?

Als ik je mag adviseren, wellicht kun je beter een biquad aan de dongle hangen. Bij de meeste dongles kun je op het printplaatje een kabel solderen waarop je de biquad aansluit. Hoe kun je wel terugvinden op Internet en zeker bij Wirelessnederland.nl. De versterkingsfactor van de biquad zorgt ervoor dat je een flinke afstand kunt overbruggen, zeker als je deze in een schotel hangt. De schotel kan een oude satellietschotel zijn, maar ook een van gaas. Alleen even op letten dat de gaten in het gaas niet te groot zijn voor de gebruikte frequentie. De biquad kun je in een kunststof doos hangen om het te beschermen tegen regen etc. Je dient wel het juiste materiaal voor het doosje te kiezen waar de straling doorheen gaat. Over bescherming tegen blikseminslag kan ik je helaas niet adviseren, behalve dat het me niet onverstandig lijkt :)

Op 3 december 2009 20:47:26 schreef Mariano:
maar als het onder de 1 Watt blijft, wat blijkbaar genoeg is, valt het toch wel mee?

Zelfs met een standaard bi-quad op 100mW zou ik hem nog niet op mn genitaliën willen richten, gebundeld kan zelfs dat al een hele boel schade aanrichten ;)

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Ah er zijn ook dongles met een antenne-aansluiting, dat maakt het wel makkelijk. Ik zag op ebay dat er ook wifi versterkers waren, die 1 Watt output geven, bijvoorbeeld deze.

Als het niet lukt met de usb dongle icm met zo'n biquad en schotel, dan kan ik deze er nog tussen proberen?

groeten,

Mariano

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 december 2009 17:40:47 schreef Nixk-89:
(...) gebundeld kan zelfs dat al een hele boel schade aanrichten ;)

Het blijft natuurijk maar honderd milliwatt. Je vermeerdert het vermogen niet, of zo. :)

De invloed van die silo zou best nog belangrijk kunnen zijn, alleen: je kunt het niet meten (je kunt hem niet even weghalen om te zien of het signaal dan beter is).
Maar als hij geen vlakke wand heeft die praktisch evenwijdig is aan de zichtlijn, dan verwacht ik er geen belangrijke invloed van. Dus rond, of scheef, is in ieder geval OK.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 4 december 2009 19:00:40 schreef Mariano:
Als het niet lukt met de usb dongle icm met zo'n biquad en schotel, dan kan ik deze er nog tussen proberen?

Ja, maar wel aan beide kanten van de verbinding.

Anoniem

Op 4 december 2009 13:08:01 schreef Ben_:

Overigens kan het wel invloed hebben, zo'n 'bundel' is niet direct te vergelijken met bijv een laserstraal, maar kan in zekere mate wel 'om' objecten heen. Zeker in het midden van het pad lijkt me het niet direct een drama.

We hebben het hier wel over frequenties van 2.5 GHz.
Die gaan niet om objecten heen. Wat je wel hebt is dat de openingshoek van de antenne niet erg klein is. Dus op grote afstand van de zendantenne maakt het minder uit, maar dichtbijgelegen objecten van grote afmetingen (een gebouw),
heb je juist beter niet midden in je "lign of sight."

Je moet gewoon over je traject de 1e Fresnelzone berekenen en daar binnen moeten zich geen objecten bevinden.

Je bepaalt de LOS dat is gewoon de rechte lijn tussen zender en ontvanger.
Denk rond die as een ellipsoide. Een soort zeppelin.
Dat is de eerste fresnelzone.
Binnen die eerste zone, zullen reflecterende voorwerpen interferentie veroorzaken. Afhankelijk van de plaats zullen ze het signaal versterken of verzwakken.
Het is dus heel belangijk dat zich binnen die zone geen obstakels bevinden.

Om te weten op elk willekeurig punt tussen zender en ontvanger, hoever je van de LOS moet afblijven kun je een simpele formule toepassen.

maak het product van de afstand tussen de zender en het obstakel en de afstand tussen de ontvanger en het obstakel. vermenigvuldig dit met de golflengte.
Deel dat door de som van die twee afstanden. Trek uit dat getal de vierkantswortel, en je hebt de straal van de fresnelzone op die plaats.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 5 december 2009 13:55:46 (35%)

Zoals ik al zij, in zekere mate...

Dat van die zeppelin-vorm klopt inderdaad wel, en zoiets is in het midden van het pad het breedste. Gevolg is dat dingen ver uit het pad daar de meeste invloed hebben, maar dingen pal in het pad juist minder (vergeleken met de situatie waarbij hetzelfde ding direct in het pad staat dichtbij 1 van de eindes).

Wat ik ermee wil zeggen is dat zelfs wanneer je geen line-of-sight hebt wegens een klein object precies in het midden een signaal toch nog in enige mate aan de andere kant te ontvangen is, in principe beter naarmate de frequentie lager is.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

De totale afstand is 2200 m
De afstand van één point naar het object is 1800 m
De afstand van de andere point dus 400 m

SQRT ((1800 * 400 * 3) / (1800 + 400)) =

SQRT (2160000 / 2200) = 31 meter.

De silos staan op 20 meter, dus dat wordt lastig?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dingen die in de eerste Frenselzone staan, verzwakken je signaal altijd (nooit versterken; al het signaal in die zone is opbouwend en een deel daarvan verstoor je).

Maar je moet het ook weer niet erger maken dan het is. Zoveel procent van de zone als je blokkeert, zoveel procent minder vermogen komt er bij de ontvanger. Dat valt dus nogal mee hier.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Inderdaad, zolang het verlies in de procenten zit is het sowieso geen drama. Als je een paar dB veiligheidsmarge aanneemt over het gehele pad denk ik niet dat die silo's het project zullen verpesten.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

ok bedankt allemaal, ik heb er weer vertrouwen in :) Wel grappig dat het werkt eigenlijk, want het lijkt best onwaarschijnlijk dat wifi zover komt.

Dit topic is gesloten