Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Jaren geleden eens een PCF8583 Clock chipje aangesloten aan mijn Acorn Atom waar ik een I2C interface bij had gemaakt.
Als ik het klokje in een lusje uit ging lezen gaven de eerste paar lees acties een acknowledge fout en daarna ging het goed. Wanneer ik het programma stopte en meer dan een halve minuut wachtte en het programma weer opstartte was de tijd weer weg.

Na lang zoeken bleek dat ik de GND van het circuit rond de PCF8583 niet aan de voeding had aangesloten. Als ik ging communiceren werd de GND van de PCF8583 omlaag getrokken via de SCL en SDA en de protectie diodes en laadde de elco zich op die over de voedingslijnen van de PCF8583 zat. Hierna deed de de chip het 'gewoon' maar als het data verkeer stopte werd de elco langzaam ontladen en stopte de chip ermee.

42

haha! mooie!

Wat gebeurt er als je de voeding van je 74HC04 niet aansluit?

Wat blijkt? Werkt prima, behalve als ie zes nullen moet inverteren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is mij ook ooit gebeurd, met een ADC die aan de printerpoort hing, geloof ik (niet zeuren, dat is al zeker een jaar of 10 geleden). Het ding deed zijn werk prima... ook als je de voedingskabels los trok, zolang je maar ergens op een communicatielijn een 0 en ergens een 1 had staan.

Ik heb wel eens een ontwerpje gezien voor een RFID tag met een PICje waarbij de clamping diodes misbruikt werden om het ding te voeden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb ooit eens meteen vriend op de TU-D een hele middag zitten meten aan een FM middenfrekwent met een 1MHz TTL counter. Hij gaf de frekwentie perfect weer (allen dat decimale puntje stond verkeerd, maar dat zagen wij niet :o ) Hoe die counter die extra 10 deling deed hebben we nooit begrepen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Domme actie: Testopstelling met meerdere voedingen, dan is het wel handig om de van de juiste voeding de spanning op te draaien. Niet dus... en ondertussen begon er wat te roken...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 november 2009 18:47:50 schreef Henry S.:
.. en ondertussen begon er wat te roken...

Ai, toch niet een mooie klasse A versterker mag ik hopen?

Henry S.

Moderator

Nee, gelukkig alleen een torretje op breadboard.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bekend fenomeen. Juist daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk vaste voedingen voor logica (3.3/5V en zo) te gebruiken, dan kun je nooit per ongeluk de verkeerde omhoog draaien. Voor zulke opstellingen heb ik meestal wel een paar crowbars met thyristors of triacs grijpklaar liggen, die hang je eerst op een voeding die je afstelt op de maximale spanning, en dan stel je de crowbar zo in dat hij net tript. Natuurlijk niet vergeten om de stroombegrenzing (indien aanwezig) op de voedingen redelijk in te stellen. Dit heeft me al meer dan eens veel ellende bespaart.

Op lage spanningen willen crowbars met triacs en zo niet echt lekker betrouwbaar werken, en dan pak ik juist weer een regelbare shuntregelaar met een FET of BJT, die bij de normale spanning nagenoeg geen stroom trekt.

Beide systemen hebben als bijkomend voordeel dat ze ook ingrijpen als je per ongeluk ergens een voeding omhoog gaat trekken via een pull-up weerstand of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 november 2009 03:04:05 schreef SparkyGSX:
ringkern

Idd, een ringkern is niet geschikt als elektromagneet. het is dan ook ferietstaafje (ik had er eigenlijk een fototje bij moeten zetten...)

Op 23 november 2009 21:59:35 schreef pros:
[...]
ADC-reference = off?! Wat is me dat voor waanzin?
Waarschijnlijk heb je de ADC-ref op AREF (PA3) gezet, waarop toevallig nog wat spanning aanwezig was bij de eerste test, maar nadien niet meer.

Ik weet niet wat voor een waanzin het is, maar zo staat het in de code van elektor en in ieder bascom voorbeeld dat ik tegen kom (behalve de voorbeelden die gebruikmaken van de 2,nogwat V referentie, of een externe referentie). Maar ook in de voorbeelden die bij bascom zelf zitten...

Ik denk dat het misschien toch handiger is gewoon domweg met de hand de benodigde registers in te stellen. 1xtje de datasheet induiken en je weet zeker dat het werkt. Leer voor de volgende keer. (PWM had ik al op die manier gedaan omdat bascom dat niet ondersteunt voor de attiny26)

Big Bang, ik geloof dat ik nog wel ergens een as uit een printer of scanner heb liggen... Meerdere zelfs. Misschien eens proberen als dat feriet idd niet wil. Moet ik wel 'n stuk afzagen... Of een megamagneet maken natuurlijk >:)
(Maar eerst wikkeldraad kopen...)

Voedingen... wij hebben op school van die mooie delta's, symetrische voedingen. 2 draaiknopjes, 2 metertjes. Wat kan er nou fout gaan? Ene knopje is stroom, ander is spanning, metertjes zijn omschakelbaar. Waarom je 2 stroommeters of 2 spanningsmeters wilt hebben ontging me even...

Fout gezien dus. Ene metertje is voor de pos spanning, ander is voor neg. spanning. En die draaiknopjes is 1tje voor de totaalspanning, en 1tje om de (a)symetrie mee in te stellen.

En wat doet ikke? Ikke doet aflezen verkeerde metertje, en ikke doet draaien verkeerde knopje. Ik zette zodoende 18V op een 555 schakeling (1ejaarsprojectje) dat 12V moest hebben. 18V is precies de max wat de 555 mag hebben. Er zaten 2 555's in, 1tje werd heet. -> voeding zal wel verkeerdom zitten -> omgedraaid -> toen werd de 2e ook heet...
Dat is wel ff zoeken als je het niet in de voedingsspannings zoekt... Want het metertje dat ik aflas gaf keurig 12V aan. Maar dat was dus de andere uitgang van de voeding... Stomme fout.

Ander dingetje met diezelfde 555 schakeling. Iemand anders had 'm opgebouwd en had pin 1 van het IC aan de verkeerde kant "bedacht", dus de hele schakeling gespiegelt. Nouja, geen probleem, dan vouw je toch de pootjes om...
(ja, dat werkt. Tot ze breken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Vele uren zitten kutten om een digipot aan de praat te krijgen, welke niet naar zijn SPI commando's wilde luisteren. Alles geprobeert, op de scoop gekeken of de juiste data, de juiste signalen, enzovoort doorgegeven werden. Na een uur of 12 kutten (met 2 man...) tot de conclusie gekomen dat we de datasheet van de verkeerde digipot voor onze neus hadden...
De les van vandaag: MCP42010=/=MCP4251...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 november 2009 21:23:40 schreef Lucky luke:
[...] Big Bang, ik geloof dat ik nog wel ergens een as uit een printer of scanner heb liggen... Meerdere zelfs. Misschien eens proberen als dat feriet idd niet wil. Moet ik wel 'n stuk afzagen... Of een megamagneet maken natuurlijk >:)
(Maar eerst wikkeldraad kopen...)

Misschien is het nog beter een bundeltje dun ijzerdaad of lasdraad (allemaal afzondelijk gelakt) te nemen als kern. Dat geeft minder wervlstroomverliezen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 november 2009 21:41:37 schreef Tommyboy:tot de conclusie gekomen dat we de datasheet van de verkeerde digipot voor onze neus hadden...
De les van vandaag: MCP42010=/=MCP4251...

RTFM/D TROTBP
Read That Fine Manual / Datasheet! The Right One To Be Precise.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Tjah, ik dacht/nam aan dat ik de goede datasheet had...

Assumptions are the mother of all fuck-ups. Ik had vaker naar mezelf moeten luisteren :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

De lol was dus dat de chips wel gewoon footprint compatible zijn... Dus allerlei dingen nagemeten, en dat leek behoorlijk te kloppen. Behalve dan dat ie bij ons eerste commando wat volgens de datasheet hoorde te kloppen, 1 van de pots in "shutdown" ging en verder niks geen beweging uit te krijgen. Ik heb dinsdag dus het programma in de AVR zitten aanpassen zodat ik makkelijker de "verstuurde bitjes" kon veranderen. Uiteindelijk bleek dat ik met 0x10XX 1 van de digipots kon besturen. Gewoon ongeveer 10k/256 =~ 40ohm per LSB en over het hele bereik. Dat was de doorbraak.

Woensdag nog eens goed naar het chipje zitten staren: Het datasheet is dus voor "41xxx en 42xxx" dat staat letterlijk zo in de titel van het datasheet. Daar zijn dus 2000 mogelijke varianten. Dus uitzoeken welke variant we nu precies hebben (we waren vrij zeker van: de 8bits variant met twee pots, maar ja effe checken.)

Text op de chip blijkt niet te lezen: De chip ligt op z'n kop omdat we het printje in spiegelbeeld hadden geetst. Ook zo iets wat je als "domme fout" mag bestempelen, maar die is als het goed is al vaak genoeg besproken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

vandaag ook een "leuke fout gemaakt":P

op de 1e verdieping alle draden netjes afgelast, wcd's geplaatst voor nood met een voedingskabel en 3 lasdoppen aangesloten op een al bestaande wcd. pats licht uit radio uit. aardlek eruit. ik groep voor groep aansluiten en bij 1 groep ging ie eruit. ik dus centraaldoos voor centraaldoos nalopen, alle wcd's nagelopen. kom ik bij de laatste erachter, dat er nog een wcd achter een stapel gipsplaten hoorde te zitten. alleen was deze nog niet aangesloten en zaten de draden nog in elkaar getwist van het draadtrekken:+

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

Tip: Als je een chip op z'n kop gaat monteren, denk dan niet dat je wel effe de op z'n kop pinout van de chip zo kan reproduceren. Schrijf hem rustig op en werk volgens het schema.

Chipje op breadboard aangesloten, testen, werkt niet. Pinout checken, verrek, GND op pin 1 aangesloten en pin 1-3 op 2-4 aangesloten. Stom! Gecorrigeerd... testen, werkt niet. Pinout checken.... VCC pin 8 op pin 5 aangesloten en 5-7 op 6-8...

Maar goed. Nu werkt het wel. En ik heb niks opgeblazen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 december 2009 16:01:57 schreef rew:
Tip: Als je een chip op z'n kop gaat monteren, denk dan niet dat je wel effe de op z'n kop pinout van de chip zo kan reproduceren. Schrijf hem rustig op en werk volgens het schema.

In de tijd dat we Wirewrapten, hadden we een soort kunststofetiketjes voor IC's, die je aan de onderzijde op de wirewrappinnen kon schuiven, met de pinnummering en zelfklevertjes om op het IC te plakken (spiegelbeeld, natuurlijk). Werkte erg praktisch!!
Ik heb ze nog liggen. Je zou ze na kunnen maken.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ken ze. Ik heb zelf nog gewirewrapt. Vandaar dat het tussen de domme fouten thuishoort, vind je niet?

Ik heb aan een project meegedaan op de TUD waar de plastic vormpjes gebruikt zijn. Die waren toen ik zelf moest wirewrappen op of zoek. Ik heb toen gewoon op de printer de pinout van de 14 pins ICs geprint, en dat knip je eenvoudig uit en schuif je op het voetje. (*) Ik weet het allemaal wel. Vandaar....

(*) stukje experimenteerprint, laserprintje er op leggen, en dan met een los voetje de gaten prikken. Dan losknippen en op je wirewrap bord gebruiken.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 11 december 2009 00:41:03 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Als je http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ic_stickers.pngdit op een A5 of A4 stickervel afdrukt op 600 dpi, kunje ook die stickers maken om òp het IC te plakken.......

Verder kun je zelf bijmaken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De hardware figuur maakte geloof ik het schema in een programma genaamd "orcad". Daar kwam dan een netlist uit. Dus je wist U4-pin12 U8-pin6 U10-pin12 o.i.d. Dan zijn de pinnummers genoeg. Ik had altijd wat meer ruimte er om de chips heen, maar zoiets ja....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Domme fout..... Iemand vragen om een printje te etsen en dan alleen een plaatje sturen. Geen schema, geen text, geen enkele hint over hoe om ie moet. 50/50 kans toch? Vraag maar aan Murphey.... Tip (moet ik zelf ook eens naar gaan luisteren): Zet een text op je layout.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Op 11 december 2009 08:38:30 schreef Tidak Ada:
Als je [afbeelding]dit op een A5 of A4 stickervel afdrukt op 600 dpi, kunje ook die stickers maken om òp het IC te plakken.......

Verder kun je zelf bijmaken.

Dat is lang geleden dat ik die heb gezien. Ze bestonden ook voor de TTL 74xx serie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

zo ken ik er ook een , een storing met 24v deursloten op een brandalarm en 1 gebouw had uitval van alle sloten op 1 na . dit was een gezamelijke voeding voor 4 gebouwen en de buren hadden wel alles werkende . zoeken en zoeken , tot ik maar eens een dmm ging halen ( toch koffietijd ) bleek er nog 5v te zijn en dat ene slot bleef het langste plakken daarop . kwam door een sluiting in 1 slot en door de 100meter 0,8mm2 viel daar alles over weg , zonder de 4 amp er uit te jassen .en er was al 10 jaar 1 gebouw wat direct op de voeding zat zonder tussenkomst van het brandalarm kwam ik ook achter toen . ( onlangs nog een dode gevallen door deze installatiefouten aldaar )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

't zijn ook ouwe dingetjes, Hugo! Ik kwam ze kort geleden tegen achterin in een bureaula en vond het wel toepasselijk er een te showen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 november 2009 23:13:12 schreef Tommyboy:
Tjah, ik dacht/nam aan dat ik de goede datasheet had...

Assumptions are the mother of all fuck-ups. Ik had vaker naar mezelf moeten luisteren :P

To assume = it makes an ASS out of U and ME
als je wilt aannemen moet je maar in de bouw gaan werken ;-)

Just find out what you like and let it kill you

Dit topic is gesloten