Compressor van koelkast defect

Hallo allemaal,

Ik heb een koel/viescombinatie van het merk Exquisit. De compressor is een Danfoss NLY10K.

Hij is bij vergissing uitgezet en twee dagen uit blijven staan. Mijn keuken is onverwarmd, dus dat merk je dan niet driect. Na weer aanzetten heeft hij even gekoeld, maar nu slaat de compressor steeds een paar seconden aan en stopt dan weer. Hij wordt wel warm. Ik heb er een tikje op gegeven met de rubber hamer, maar dat heeft geen effect.

Suggesties?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

veel kans dat de motor vast zit dan , normaal als hij tijdens lopen uitvalt dan moet hij 3 minuten uitblijven , want zolang is de druk te hoog om aan te kunnen slaan . doet hij dit na een 48 uur nog is de motor versleten en zit vast , of de beveiliging is stuk en schakelt te vlug uit .

maar als de motor al rammelde of vrij oud is gok ik de motor zelf.

vervoeren en te vlug aanzetten kan dit ook veroorzaken , dan zit de zuiger vast .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

verbind de thermosstaat even door om te checken of die er niets mee te maken heeft.
Trek het zwarte blok van de compresssor en kijk of daar een verbrand rondje/schijfje in zit,(meestal in het midden)dan is dit de boosdoener.
Zo niet, is een nieuwe kast de oplossing.:(
Is hij nog niet zo oud dan kan je bij de winkel terecht waar hij gekocht is,van zo'n apparaat mag je een bepaalde levensduur verwachten, dus ook buiten de garantie kan een bepaalde coulance regeling voordeel op leveren.

Gr.
Peter.

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?

Doorverbinden van de thermostaat had ik nog niet gepropeerd. Eens kijken of ik dat kan vinden...

De koelkast is inderdaad nog niet zo oud. Een jaar of zeven als mijn herinnering mij niet bedriegt. Zo'n ding zou naar mijn idee eigenlijk langer mee moeten gaan. De ironie is dat we net verleden week de nog prima werkende 15 jaar oude koelkast van mijn vriendin verkocht hebben. Wat moeten we met twee koelkasten... :-(

Wat de motor betreft, zo te horen draait hij wel normaal gedurende de twee, drie seconden dat hij loopt. Klinkt niet als vast zittend. Maar anderzijds... als de beveiliging of de thermostaat het probleem zijn, zou ie niet zo warm worden...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Dat hij warm wordt dat klopt geloof ik wel. Hier wordt immers ook het condenswater op verdampt.

Ik weet niet hoe warm warm is in dit geval.

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op woensdag 16 december 2009 18:43:33 (20%)

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
echtepino

Golden Member

Een koelkast heeft ook een minimumtemperatuur nodig om te werken, een onverwarmde keuken zou wel eens te koud kunnen zijn.

Word lid van de Benelux DX Club

Warm is circa 50 graden.

Dat een koelkast in de problemen kan komen als de omgeving te koud is, is mij bekend. Bij de vorige koel/vries combinatie had ik het probleem dat s'winters het vriesgedeelte niet koud genoeg bleef. Truuk: de deur op een kier zetten. De sensor van de thermostaat zat dicht bij het lampje en de warmte van het lampje was dan genoeg om de termostaat te beduvelen.

Maar deze kast had dat probleem nooit. Bij deze zit de sensor van de thermostaat in het vriesgedeelte. Dus dat is het niet.

Misschien moet ie maar gewoon weg. Was toch al nooit zo tevreden over dat ding. Na een jaar vielen de plastic handvatten er al af. En er zit ook al aardig wat roest op de deur. Ook zat er vaak ijs aan de binnenkant van het koelgedeelte.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
DE OLDE

Overleden

Als de motor telkens even draait dan zit het m.i. h.w.s in het startrelais . Je hebt ook starters met een PTC maar die reageren niet zo. Het is of het startrelais zit vast,zodat de motor constant spanning krijgt op de start-wikkeling of de andere wikkeling trekt zoveel stroom dat hij ook continu blijft starten. Als je het zwarte kapje van de compressor haalt , zie je daar het startrelais op gestoken , trek het er maar af , kijk of je iets verbrands ziet is dat oke schud dan eens met het geval dan moet je het ankertje horen "rammelen" als je dat niet hoort zit het ankertje op een of andere manier vast. Succes.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

ik ken de problemen met c keuze apparaten en dat de motor een danfoss is zegt niks want dat is wrs een klasse k ofzo .

whirlpool is ook vaker al na 3 jaar aan een nieuwe thermostaat toe .
en esta is na 4 jaar niet meer te verzetten , ik heb er 1 gehad die ging stuk ( motor ) en heb er toen achter elkaar 4 dezelfde neergezet allen 2e hands en even oud en ik had na 4 dagen 4 vriezers bij het oudijzer staan vanwege de motor die niet tegen vervoer kon , zelfs niet met 10 uur uitstaan daarna en stonden allang uit vantevoren .

maar als je motor heet word en toch maar in en uitschakelt is er ook kans op te weinig koelmiddel en dat geeft ook zo'n resultaat op den duur. zeker als hij dan zo'n zoemmend geluid maakt als dit gebeurt is of de wikkeling verbrand of idd de inschakeling klopt niet , maar test dit eerst door de aanloopwikkeling even contact te laten maken alvorens een inschakelunit te kopen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt 3 mogelijheden.

1 startrelais is defekt.
2 aanloopkondensator is defekt
3 Compressor zit vast, of wikkeling doorgebrand.

Optie 3 kun je niet repareren tegen geringe kosten.

Dat de koelkast een tijdje uit heeft gestaan heeft geen invloed op je storing

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hierbij nog twee plaatjes van de datasheets van jouw compressor.
Misschien geeft het wat extra inzicht.
http://www.uploadarchief.net/files/download/nly10k%20elec.gif
http://www.uploadarchief.net/files/download/nly10k.gif

Gr.
Peter.

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?

Ah, daar heb ik wat aan.

Bedeankt!

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Als een koelkast een tijdje staat is het mogelijk dat de olie in het koelmiddel indikt. Als je de koelkast dan weer start in een koude omgeving bestaat de mogelijkheid dat de (dikke) olie rommel meeneemt in het koelcircuits. Dit zal dan in de filter/droger gaan zitten zodat het filter dichtslaat. Als het filter dichtslaat zal de druk na de compressor gaan oplopen en zal het geheel op hoge druk uitvallen. Als alles stop staat zal de druk weer langzaam veminderen en zal de koelkast weer aanspringen. Het warm worden van de motor komt dan puur door de aanloopstroom.

Erik

Fighting for peace is like fucking for virginity...

Zou het helpen als ik hem een tijdje in een verwarmde ruimte zet en dan weer probeer aan te zetten?

Het koelmiddel is overigens butaan. (Staat op de achterkant van de kast). Lijkt me niet dat dat indikt. Misschien bedoel je de olie?

[Bericht gewijzigd door Roetzen op donderdag 17 december 2009 19:05:39 (41%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Dat zou misschien kunnen helpen, het is een beetje afhankelijk hoe koud de koelkast heeft gestaan.
Je zou het kunnen proberen om hem een paar uur in een verwarmde ruimte neer te zetten en hem dan te starten. Baat het niet schaadt het niet. Persoonlijk verwacht ik niet dat als het filter één keer dicht zit dat opwarmen veel nut heeft.

Erik

Fighting for peace is like fucking for virginity...

kan je de stroom door de compressor eens meten op de moment dat die draait ?

DE OLDE

Overleden

Op 17 december 2009 19:03:48 schreef Roetzen:
Zou het helpen als ik hem een tijdje in een verwarmde ruimte zet en dan weer probeer aan te zetten?

Het koelmiddel is overigens butaan. (Staat op de achterkant van de kast). Lijkt me niet dat dat indikt. Misschien bedoel je de olie?

Koelmiddel "zweeft " boven de olie , en olie is dun zat. De post van Toeternietoe geeft de goede mogelijkheden.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

hij neemt de olie alleen mee in het systeem als hij schuin vervoerd is of de radiator achterop kan zijn warmte niet kwijt en dan gaat hitte in de motor zorgen dat de olie meegenomen wordt , als dit gebeurt dan is hij zo kapot .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De olie gaat altijd mee het systeem in, niet alleen als hij scheef vervoerd is.
Kijk anders maar eens op dit topic Hier wordt ook een en ander uitgelegd over de werking van de koelkast.

Erik

Fighting for peace is like fucking for virginity...

de olie hoort in de motor te blijven , maar het gemelde topic heeft het over een losse motor en die blaast de olie uit de persleiding zonder de freon circulatie die op de olie drijft . in mijn jeugd hadden we zo'n pomp voor het zwembad op te pompen , dit duurde lang maar zo'n ding levert vlot 80bar . en pa had er 1 om de airco te vacuumeren en die liep vast omdat de olie op was op den duur .

als je die olie uit de filter weer invoert in de inlaat dan blijft hij lopen , ook geschikt voor airbrush ed

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 17 december 2009 23:39:01 schreef testman:
de olie hoort in de motor te blijven

Inderdaad.
't Zou nogal mooi zijn moest een koelkastcompressor in een gesloten circuit gewoon zijn olie rondpompen (alle koelkastreparateurs zouden dan continu op de baan zitten ;)).
Vergeet niet dat de capillaire buis in een koelkastcircuit een interne diameter heeft van ca. 1mm, een scheutje compressorolie daarin is kwasi hetzelfde als de buis dichtlassen...(olieverstopping in koelkastreparateurstermen)

Ik beweer niet dat koelkastcompressoren totaal géén olie rondsturen, een héél kleine hoeveelheid (èn verdund door het vloeibare koelgas na de condensor) circuleert inderdaad rond.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Stroom bij het inschakelen kan ik niet meten, geen geschikte meter voor. Ik meet tijdens de twee, drie seconden dat ie draait ca 50 Volt over de condensator. Dat lijkt me een indicatie dat er niks mis is met de condensator. Ook aan het startrelais is niets bijzonders te zien. De spanning over de condensator valt weg als de motor stopt. Het lijkt er eigenlijk op dat de motor niet kan blijven draaien zonder de extra hulpwikkeling. Ik denk dat ik het maar op geef, motor lijkt stuk... :-(

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
DE OLDE

Overleden

Het is natuurlijk haastwerk , maar als hij 2 seconden draait kun je dan de condensator niet snel losgooien, desnoods een schakelaar monteren en dan kijken wat hij doet.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Zou wel moeten lukken. Maar wat verwacht - of hoop - je dan dat er gaat gebeuren en waarom?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V