hulp nodig bij het plaatsen van een limit switch links en rechts

Hallo mensen,

Ik heb een tijd geleden een loopkat/trolley gekocht,deze heb
ik gemonteerd aan een H-balk van 3m lang en deze werkt veilloos.
Nu mijn vraag, ik wil graag aan het einde van de H-balk een limit swich plaatsen zowel links als rechts zodat de loopkat stopt.
en deze alleen nog terug kan gaan in de andere richting.
Nu heb ik een technisch schema van deze loopkat met bijbehorende gegevens van de loopkat toegevoegd zodat jullie een idee hebben.

Alvast bedankt voor de moeite.

Technische gegevens loopkat:

Merk: Crossfer
Type: TD1.0
Maximale belasting: 1000kg
Motor: 230V/50Hz/300W
Veiligheid: IP20
Snelheid: 13m/min
Bediening: éénhandsbediening
Gewicht: 16kg

http://www.uploadarchief.net/files/download/tech.schema%20loopkat%20me…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 december 2009 20:01:11 (1%)

Als je de switch verbrekend opneemt tussen het contact en de motor ben je er.

De switch verbreekt de bediening naar 1 zijde waardoor de bediening alleen nog tegengesteld werkt.
Zor ger wel voor dat de switch zo geplaatst is dat als deze ingrijp de cat niet voorbij de switch kan uitlopen, en dat er wel voldoende uitloop is voordat het einde van de balk is bereikt.

Er zit een foutje in je schema, rond het bedieningsgedeelte, vrees ik. Maar bon, het zal in werkelijk wel goed aangesloten zijn; anders zou het niet werken.

Wat je vraag betreft: in deze situatie kan je geen eindstops gebruiken. Nou ja, je kan wel verbreekcontacten in de voedingslijnen plaatsen, maar zodra er eentje geactiveerd wordt door de trolley, valt de boel stil en dat blijft zo tot je de trolley met de hand een zetje in de andere richting geeft. Niet echt wat je wil, veronderstel ik.

Hoe het wel kan: neem twee relais, en laat die het schakelwerk uitvoeren, het ene ene laat de motor rechtsom draaien, en het andere relais linksom. De huidige handbediening stuurt de relais. Nu kan je verbreekschakelaars opnemen in de stuurdraden van de relais. Wordt het ene uitgeschakeld, dan zal het andere --dat de trolley in de tegenovergestelde richting laat lopen-- nog steeds werken.

@The Headhunter: ik maak uit het schema op, dat het een 3-fase motor betreft, waarbij de condensator in serie met de ene danwel met de andere wikkeling geplaatst wordt.
Ik kan me vergissen op dit punt, maar het doel van die condensator valt anders moeilijk te verklaren...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik was al bezig geweest met een schemaatje, Hieronder staat hij.

http://members.home.nl/jansen.j/kat%20rijden.JPG

Fighting for peace is like fucking for virginity...
Shiptronic

Overleden

gevaarlijk schema, wat als je beide knoppen indrukt ? sluiting in de voeding van je motor?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat maakt niets uit Pros, als de wikkeling links dmv de limitswitch uitschakeld kan de CAT alleen naar rechts lopen en hetzelfde geld voor de rechter kant.

GJ_

Moderator

Op 20 december 2009 20:33:41 schreef shiptronic:
gevaarlijk schema, wat als je beide knoppen indrukt ? sluiting in de voeding van je motor?

Valt mee, kruiselings vergrendeld met K1-1 en K2-1

als de wikkeling links dmv de limitswitch uitschakeld kan de CAT alleen naar rechts lopen en hetzelfde geld voor de rechter kant

Ik gok er op, dat het huidige schema er zo uitziet:
http://prosje.be/CO/Schemas/3FaseMotorOmpoler.png
Dat is iets gans anders dan de motorsturing van een rolluik bv.
Eén fase is zondermeer met het net verbonden. Met de ene drukknop verbind je fase 2 rechtstreeks met de andere pool van het lichtnet, en fase 3 via een C die voor de fasedraaing zorgt. De andere drukknop doet het tegenovergestelde.
Welke draad je ook verbreekt, de boel valt stil en komt nooit meer in beweging zolang die draad onderbroken is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo beste mensen,

Alereerst bedankt voor jullie reactie tot dus ver.

Ik maak uit jullie antwoorden op dat het waarschijnlijk alleen
doormiddel van twee relais de motor bij het aktiveren van de limit switch stopt en alleen nog kan omkeren.
Ik heb nog wel geprobeerd de limit swich tussen de lussen die aan weerskanten van de wipschakelaar zitten daar tussen te plaatsen maar zonder een goed resultaat.
Ook heb ik geprobeerd de limit swich tussen de aan voer lijnen voor rechts en links te plaatsen, dit leverde ook geen goed resultaat op.
Nu zat ik mij te bedenken dat de elektrische takel die onder
de loopkat hangt volgens mij dezelfde werking heeft als de
loopkat, met die verschil dat de condensator alleen gebruikt wordt
bij het hijsen maar er zit wel een stop/limit swich op. Jammer genoeg is dat alleen het geval bij takelen en niet bij het dalen.
Verder hebben zij allebei dezelfde wipschakelaar dubbelpolig 1-0-11
en heeft de takel een noodknop extra op de bedieningskast.

Ik heb de elektrische schema van de takel erbij gaplaatst, met bijbehorende technische gegevens,misschien dat jullie daar nog iets uit kunnen halen aangezien deze ook zonder relais werkt en misschien te kopieëren is voor de loopkat. Zoniet dan hoop ik dat we er samen uitkomen om deze relais er tussen te plaatsen want dat snap ik nog niet helemaal hoe dat moet gebeuren.

Alvast bedankt weer voor jullie reactiehttp://www.uploadarchief.net/files/download/takelier01.jpg

Nou, 't is al eventjes geleden dat ik met zulk spul bezig was; een jaar of 40, schat ik. Stommiteiten van mijnentwege zijn bijgevolg niet uitgesloten. Wie mijn kennis wil opfleuren, is meer dan welkom...

Wat dat 2e schema betreft: van het deel rond de drukknoppen kan ik niets maken. Dat was bij je eerste schema ook zo. Maak je geen vergissing wat de aansluitcontacten betreft? Staan er aanduidingen op? Zo ja, vermeld ze dan even. Of laat een foto zien.

Ik zou verwachten, dat het ene gemeenschappelijk contact rechtstreeks spanning krijgt, en het andere via de condensator. Zoiets, dus:
http://prosje.be/CO/Schemas/3FaseMotorOmpolerII.png
Het kan ook anders, door U1 met het ene gemeenschappelijk contact te verbinden, en Z2 met het andere. De fase komt dan linksboven en rechtsonder, en de fase-na-de-condensator rechtsboven en linksonder.

Wat je vraag betreft: ja, je zou twee verbreekcontacten als eindstops kunnen gebruiken zonder extra-relais. Dat vergt wel 2 extra-draden van de trolley naar de handbediening. Dat betekent dat je een fatsoenlijke 5-aderige kabel nodig hebt, als je het veilig wil houden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo,

Op uw vraag over de eerste en tweede schema die ik gemaakt heb zowel van de aansluitcontacten van de bedieningskast als die naar de motor gedeelte zijn precies zo overgenomen als ze in werkelijkheid zijn aangebracht. Zelfs de kleuren van de stroomdraden, heb ik zo overgenomen in mijn tekening,zie nieuwe foto's.
Verder heb ik gekeken of er aanduidingen op staan op de wipsschakelaar. Het enige wat ik kon vinden was 1a-1-1b en 2a-2-2b
bij de aansluitpolen en heb daar ook een tekening van gemaakt.
Als ik eenmaal weet wat de juiste aansluitingen zijn om de limit swich er tussen te krijgen e.v.t met of zonder relais of er moet een meervoudige kabel naar de bedieningskast heb ik het meeste wel in huis om dat aan te passen.
Ik hoop dat u met de volgende foto's (die met de noodknop ertussen is dus van de takel, de rest van de loopkat) verder kunt broeden om de limit swiches er tussen te krijgen.

Alvast bedankt weer

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tak001.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tak002.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tak003.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tak004.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tak005.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tak006.jpg

[Bericht gewijzigd door kenni op donderdag 24 december 2009 00:21:46 (18%)

Het is eindelijk tot me doorgedrongen, hoe het spul werkt:
http://prosje.be/CO/Schemas/LoopKat1.png
Als je de bovenste drukknoppen sluit, wordt de fase (rood) rechtstreeks verbonden met U1 (blauw) en krijgt Z2 (groen) spanning via de condensator. Sluit je de onderste drukknoppen, dan is het U1 die spanning krijgt via de condensator, terwijl Z2 rechtstreeks spanning krijgt.

Eigenlijk een slimme manier, omdat je zo telkens twee contacten parallel schakelt, wat hun levensduur ten goede komt. Dat is helaas niet eenvoudig aan te passen voor het gebruik van eindschakelaars.
Zo is het in ieder geval te doen:
http://prosje.be/CO/Schemas/3FaseMotorOmpolerIII.png
Bij het indrukken van Dr1 krijgt U1 rechtstreeks spanning via S2b. Z2 krijgt spanning via de condensator en via S2a. Zodra S2a/S2b geopend wordt, valt de motor stil.
Wordt nu Dr2 ingedrukt, dan krijgt Z2 rechtstreeks spanning via S1b, en is het U1 die spanning krijgt via de condensator en via S1a. De motor kan nu andersom draaien, tot S1a/S1b geopend wordt.
Dat kost je wel twee extra eindschakelaars, maar misschien heeft iemand een beter idee?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Sorry jongens, maar jullie gaan het veel te ver zoeken.

Haal die condensator uit de bedieningspeer en koppel hem rechtstreeks over de motorklemmen U1 en Z2, bij voorkeur op de motor. Nadien plaats je een eindschakelaar (wel een verbreekcontact met voldoende hoog schakelvermogen) in de blauwe verbinding en een tweede eindschakelaar in de groene verbinding. That's it!

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Zover had ik nog niet gedacht, Sparkz; 't is niet echt mijn ding, zoals je wellicht al gemerkt had... :-)

Je methode lijkt me wel OK, en eenvoudig te realiseren.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo Beste mensen,

Ik heb met het laatste elektrische schema van Pros die mij een helder
inzicht gaf hoe deze loopkat nu precies werkt en met de eenvoud
van Sparkz om de condensator bij de motor te plaatsen,de loopkat tot stoppen gekregen met de limit swich aan het einde van de H-balk en dat deze natuurlijk ook weer terug kon en dat zonder relais of ingewikkelde schakelingen, dank daarvoor en natuurlijk iedereen die gereageerd heeft.
Ik ben heel blij dat deze forum bestaat aangezien ik al heel lang aan het tobben was hoe ik dit ging oplossen, en aangezien dit niet standaard was, was dat zonder jullie hulp niet gelukt.

Nogmaals dank hiervoor en ik zal in de toekomst zeker nog
weer eens van jullie expertise gebruik maken.

M.v.g Kenni

Ha, Kenni! Ik moest een uurtje geleden nog aan jou denken, toen ik met een handkatrol een tafelblad van zolder naar het gelijkvloers neerliet. Als gans de bende langs komt, is het hier een gesleur van jewelste... :-)

Blij dat het je gelukt is, maar:

Nogmaals dank hiervoor en ik zal in de toekomst zeker nog
weer eens van jullie expertise gebruik maken.

Je mag hier ten alle tijde ook jouw kennis/ervaring ten dienste van anderen stellen, hoor. Dit forum draait niet enkel op mensen die hun opleiding aan een universiteit genoten...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo Pros,

Dan is een elektrische takel toch een uitkomst misschien om al
uw spullen naar beneden te krijgen en voor dat geld kan je bijna
niet zelf meer gaan takelen toch!!!
Maar ik denk jullie expertise toch nog even nodig te hebben, bij de loopkat heb ik de condensator nu naar boven gezet rechtstreeks op U1 en Z2 en is deze dus weg uit de handzender waardoor de dubbelpolige schakelaar overbodig is geworden en alleen gebruik maakt van de contakten 1a-1-1b.
Nu is het zo, ik heb nog een drukknoppenkast liggen van (telemecanique)(zie foto)waar alle bedieningen voor de takel en loopkat in één zit, incl. de noodknop waardoor ik dus het probleem van twee hangende drukknopkasten omzet in een handzender
Maar deze maakt geen gebruik van een dubbele wissel,maar als ik de condensator van de takel ook bij de motor kan krijgen,lukt het mij misschien wel??
Voor zover ik kan beoordelen, maakt de elektrische takel alleen bij takelen gebruik van de condensator, dus ziet dit schema er iets anders uit als die van de loopkat,maar gelukkig staat het schema al op de site.

Alvast bedankt weer
http://www.uploadarchief.net/files/download/telemecanique.jpg

Maar deze maakt geen gebruik van een dubbele wissel,maar als ik de condensator van de takel ook bij de motor kan krijgen,lukt het mij misschien wel??

Ik denk het wel. Je moet er wel voor opletten, dat je de op- en de neer-toets (en de heen- samen met de weer-toets) niet samen kan indrukken. Bij de originele bediening was dit onmogelijk omdat het een tuimel-drukknop was. Als het goed is, zit er in deze bediening ook een mechanisme om dat onmogelijk te maken, maar kijk het toch even na.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo Pros,

Ik heb het gisteren even staan bestuderen maar dat gaat inderdaad
niet lukken, met name het gevaar voor het indrukken van twee knoppen
tegelijk wat met een wipschakelaar niet kan gebeuren!
Maar, aangezien ik niet voor één gat te vangen ben, heb ik de oplossing voor dit probleem gevonden!!! Het is mij gisteren gelukt om
de wipschakelaars over te kunnen zetten naar de achterkant van de nieuwe handzender (telemecanique) aangezien dit allemaal losse componenten zijn en uitschroefbaar(foto's volgen nog).
Het enige wat er niet inpast, is dus die grote condensator van de takel,en zal deze dus ook boven bij de motor geplaatst moeten worden.
Nog een komend voordeel is, is dat de noodknop van de nieuwe handzender dan gebruikt kan worden voor zowel de loopkat als de takel als ik de stroom voorziening van beide motoren daar achter vandaan haal, of is dat te simpel gedacht!

Graag hoor ik uw reaktie op deze theorie.

M.v.g. Kenni

Nog een komend voordeel is, is dat de noodknop van de nieuwe handzender dan gebruikt kan worden voor zowel de loopkat als de takel als ik de stroom voorziening van beide motoren daar achter vandaan haal, of is dat te simpel gedacht!

Als je met de noodknop de fase-draad onderbreekt, valt alles sowieso stil.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Maar goed, dan moet ik de condensator nog naar boven zien te krijgen
want die past er niet in?

Voor zover ik kan zien, werken beide motors op dezelfde wijze. Je kan de condensator van de op-neer katrol dus ook tussen U1 en Z2 plaatsen. De ene drukknop levert stroom aan U1 en de andere aan Z2. Het verbreekcontact van de op-neer katrol plaats je dan in serie met de drukknop waarmee je de katrol naar boven haalt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)