meerdere leds aansturen met 1uitgang van uC

Hoi allemaal,

Ten eerste, electronica en microcontrollers zijn voor mij een hobby en ik heb geen degelijke electronica achtergrond. Vandaar dat ik hier even die (basis) vraag kom stellen.

Ik heb een schakeling gemaakt waarbij ik met twee uitgangen van een PIC uC telkens zo'n 20 leds langzaam aan en uit wil sturen. Ik heb de twee PWM uitgangen van de uC gereserveerd om dit te doen en de aansturing van die PWM uitgangen werkt. (getest met een enkele led verbonden met de uitgang van de uC)

Wat ik alleen niet weet is hoe ik aan zo'n 5V uitgang zo'n 20 leds tegelijkertijd kan hangen die dan langzaam aan harder en harder gaan branden.

Welke schakeling moet ik er tussen zetten? Is dit gemakkelijk te doen met een aantal standaard componentjes?

Het enige wat ik me kan inbeelden is dat ik 20 transistors parallel aanstuur via 1 uitgang en zo de 20 leds laat branden. Maar, ik had graag een fading effect gehad (via de PWM) en liefst met niet al te veel componenten als het mogelijk is.

Ik zou het heel fijn vinden als jullie wat advies kunnen geven. (verwijzigingen naar een goede website met een schakeling of zoiets) Dan kan ik eens wat uitproberen op een breadboard.
Alvast bedankt!

Wat is je voedingsspanning, aan de hand daarvan kan je er eventueel een paar in serie/parallel zetten en die allemaal laten schakelen met een transistor of een FET oid.

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Hugo Welther

Moderator

Transistor met x-aantal LED's in serie aan de collector, emmiter aan de GND en µC stuurt de basis aan via 1k tot 4k7.

Mischien even handig om er bij te zetten om wat voor type LED's het gaat.
Met rode kan je nog 3 LED's + weerstand in serie zetten op 5V. Met blauw en wit gaat dat niet meer en worden het 20 transistors of een hogere LED spanning op je serie schakeling.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

20 torren? En 3 leds in serie op 5V is wat veel..
2 torren die sinken (1 per pwm uitgang) is in dit geval altijd genoeg. De voedingspanning zal hier enkel bepalen hoeveel led's er in serie kunnen en hoeveel weerstanden dus gebruikt moeten worden.

Als de voedingspanning 5V is kan je 2 leds in serie zetten als het rode zijn en heb je nog 10 weerstandjes nodig en 1 tor per set van 20 leds.

True story bro!

sorry, ik had duidelijker moeten zijn wat betreft de voedingsspanning en het type leds.

De voedingsspanning is 5V en het zijn gewone groene leds die ik wil aansturen. (daar heb ik er eens 100 in bulk van gekocht)

Hugo Welther

Moderator

Met groene LED's maximaal 2 + een weerstand in serie en zo 10 strengen parallel.
Als transistor een BC337 gebruiken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je hebt nergens een hogere spanning ter beschikking want anders ga je al snel aan wat weerstanden + torren zitten
Een groene led, pak ze even op 2.2V dan kan je er met moeite 2 in serie zetten en heb je nog 10 stringen parallel.
*edit*Sneller...Sneller!*edit*

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Maar dan nog kun je die parallele led-strengen nog wel schakelen met 1 tor, toch?

Idd, ik zie ook niet in waarom er hier nog gesproken wordt over het aantal torren ifv de voedingspanning. Je hebt er 2 nodig, 1 per pwm uitgang ongeacht de voedingspanning punt...

True story bro!

Idd, was het aan het denken maar schreef het nog fout op, 10 weerstanden, 20 leds en 1 torretje of fetje :)
Of 11 fetjes en 20 ledjes, dat kan ook nog altijd of heb ik daar ergens een denkfoutje gemaakt? 10 weerstandjes zal goedkoper zijn, maar fetjes zijn cooler! :p

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Als je 1 fet per 2 leds in serie neemt, moet je nog steeds die weerstand in serie plaatsen.. Doe je het zonder dan moet je Vgs van de FET zodanig regelen dat zijn Rds gelijk is aan de weerstand die je zou plaatsen. De juiste Vgs maak je dan met een spanningdeler, daarvoor heb je dan weer 2 weerstanden nodig. Foute werkwijze dus.

True story bro!

FET stroombron doelde ik op ;)
Was gewoon een denkoefeningetje, staat hier ergens bij schakelingen uitgelegd dacht ik?
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/104/lichteffecten/alles-ete…

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry