Defecte Vaatwasser Bosch S9GT1B

Beste

Ik heb hier een defecte vaatwasser, namelijk de S9GT1B van bosch. Dit is een inbouw model. Het probleem is alsvolgt.

Je zet hem aan, kiest programma, normaal gaat hij dan "rommelen" er volgt dan een klik en gaat water pakken.

Nu gaat hij aan , maakt dat rommel geluid, alleen pakt hij geen water. Verder loopt de tijd ook niet terug. Er zit een digitale klok in.

Andere programma's kiezen enzo werkt wel allemaal, alleen hij pakt nooit water.

Waar kan ik gaan zoeken voor het probleem?

Alvast Bedankt

-
DE OLDE

Overleden

Ik ken de vaatwasser niet, maar normaal pomp hij eventueel water eerst af en laat dan water in, het lijkt me een defet inlaatventiel. Het "ding" waar de toevoerslang aan zit.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

er kan van alles vast zitten/kapot zijn. Wat hier thuis al wel eens geholpen heeft: schoonmaakazijn in de waterstop en in de vaatwasser zelf. Alle randen grondig schoonmaken(er zitten een paar ontluchtgaatjes in de rand die kunnen verstopt zitten) . Wat gebeurt er al je water in de vaatwasser gooit en hem aanzet? En af en toe een preventief beurtje met wat soda in de vaatwasser, hoogste stand en leeg; zo lekker laten draaien dan blijft alles mooi ontkalkt

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

dat typenummer vergeet ik niet meer , zat standaard in mijn geheugen met onderdelen bestellen . het kan zijn dat de aanvoerslang knel zit en er geen water kan komen , ook kan de waterinvoerklep linksonder het labyrinth kapot zijn , hier zijn meerdere topics over .( ook van siemens )

als deze machine met drukknoppen is , zit er ook de zelfontbrandende computer in .

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 15 januari 2010 18:41:39 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pompt hij wel goed af?
Dit is het gerommel wat je hoort aan het begin.
Desnoods even water bij doen om dit te constateren.
Als hij niet genoeg afpompt zal hij ook geen water pakken.

Check het volgende:
Stroom eraf en de vaatwasser zo leeg mogelijk maken wat water betreft..
Keukenpaneel verwijderen , let op de schroeven torxs 10 of 20 links/rechts aan de zijkant achter een rond plastik afdekplaatje.
Nu kan je makkelijk onder de deur het frontpaneel verwijderen.
Even de plastic houder waar de draden in lopen uit het metalen sleufje halen.
Schuim daarachter weghalen en dan zie je aan de linker kan een geribbelde slang die naar het midden loopt.
Deze zit vaak zo verstopt dat er geen water meer in de kuip kan komen.
Slang is er zo uit te trekken.
Al het water in de kuip komt nu in de onderbak en moet je zoveel moglijk weer verwijderen anders komt de vlotter in werking en zal hij alleen maar afpompen.

Tevens gaat de waterstop aan de kraan vaak defect en raakt de niveauregelaar verstopt en labyrinth linksboven.
Electronica kan spontaan defect gaan door vocht en de eprom wissen.

Ik ben er net mee bezig geweest, bedankt voor de tips!

De waterstop dacht ik eerst dat het probleem was. Maar de wasmachine zet daar geen spanning op, dus dan is dat ook al een probleem. Ik had er een bak water in gegoten en dit wordt ook prima weggepompt. In de slang vanaf de waterstop tot aan de geribbelde slang aan de zijkant zit geen water.

Ik las het bericht net pas nadat ik de zijkant weer op gezet had, ik had namelijk een ander probleem gevonden. Op een keer wordt de pomp om water rond te pompen ingeschakeld. 230~ is aanwezig en ook via de condensator is er spanning. Maar de motor draaide niet. Met een tik of wat dan ook kwam deze niet op gang. Vaatwasser uitgezet en met een flinke schroevendraaien moeten "forceren" eer dat deze motor iets in beweging kwam, maar hij loopt nu erg zwaar en ook niet op eigen kracht.

Daarnaast lijkt het ook dat de machine wel verwarmd want het werd erg heet beneden.

Maar ik ben bang dat het einde oefening is als de motor vast zit. Maar het rare vind in nog dat hij de pomp inschakeld, maar niet het waterslot activeerd, om water te nemen. Is dat normaal? De gemeten weerstand van het slot was 2Kohm en ik meet er ook geen spanning op...

Bedankt voor de hulp alvast, als iemand nog een geniale tip heeft hoor ik dat graag :D

-

Heb je de slang gecontroleerd die ik aangaf van de niveauregelaar naar het zeefhuis?
Heb je het rode tonnetje gezien in de niveauregelaar , deze moet bij waterinname naar beneden staan maar blijft soms door vervuiling omhoog staan waardoor de vaatwasser denkt dat hij genoeg water heeft.
Als de vaatwasser een tijd stil heeft gestaan kan de motor vast gaan zitten.
Bij deze motor kan je aan de achterzijde de motor draaien met je vinger als hij uitstaat.
Je moet hem met je vinger kunnen bewegen.
Ander zou het ook slijtage kunnen zijn van het pomphuis welke vrij simpel te vervangen is.

http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?t=40747&highlight=nivea…

Nee, ik ga die tips zondag na kijken, ik had hem net weer even dichtgemaakt toen ik het topic weer las.

De wasmachine is denk ik 7 jaar out en draait gemiddeld 3 keer in 2 dagen. Hij deed het opeens niet meer, al wasde hij de laatste tijd wat minder. Ik zal de slangen nakijken.

Maar de motor kan ik (aan de achterkant) niet makkelijk vrij bewegen. Ook lijkt er wit poeder op de wikkelingen te liggen en ruikt hij een beetje. Er stond onderin de vaatwasser trouwens ook een laagje water (waar de motor zit ed).

Ik ben niet zo bekend met begrippen, de slang aan de zijkant weet ik te zitten maar hoe ik er verder echt in de machine kom ben ik nog niet achter. Heeft u misschien een explowded view of iets dergelijks. Ik heb dat rodetonnetje niet echt gezien. Aan de zijkant zag ik links de motor met aanloop condensator, daarnaast rechts iets dat op een schakelaar leek, een klep erboven op, en 2 metalen pennen die geaard waren en een wat dikkere kabel erheen. Is dat mogelijk de verwarming? Ik ben vergeten een foto te maken. Hij gaat gewoon morgen weer uit elkaar en nu met foto,s :D

Bedankt voor de hulp!

-

http://www.siemens-eshop.com/eshop%28bD1lbiZjPTAwOQ==%29/siemens/nl/pr…

dan naar eShop Onderdelen

bij zoeken invullen SGS46A62/43

daarna Display replacement spare parts for product SGS46A62/43

480748 Niveauregelaar , vervuiling (met het rode tonnetje blijft vaak omhoog staan door vervuiling)
Bij vervuiling niveauregelaar kan het water niet de kuip in en stroomt over de onderbak in , en hoopt zicht het eerst op onder de motor ivm lager punt)
298556 Slang welke verstopt zit (is op de tekening gesplitst)
419027 Afdichting pomphuis met "lagertje"
215761 Labyrinth vervuiling links boven