het grote interessante aanbiedingen topic deel2

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Dat open source gedoe van ze ziet er als je 't zo omschrijft meer uit als "geef ons ontwerpen waar we nog flink geld aan kunnen verdienen, als je het ons een beetje makkelijk maakt en alle documentatie en source meelevert krijg je 12 euro dollar (das véél minder op t moment) voor, maar dan wel als een vaag soort aleen-bij-ons-te-besteden-iets-ding-geval". Nouja, leuk als het toch niet zo'n spannend project is (ze zullen ook de rechten erop wel overnemen), en je toch al documentatie hebt (voor eigen website, eigen archief, of voor mijn part studie).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Zat ik ook al te overwegen..... Als je dan je eigen ontwerpje ergens publiceert, of in productie brengt, heb je nog kans dat je in een octrooiproces verzeild raakt; je hebt immers je rechten vergeven !!!!
Het doet me denken aan Ezau en zijn linzensoep :(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 14 januari 2010 00:42:03 (57%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Uit de eerste de beste datasheet die ik bij seeedstudio download (seeeduino stalker):

Source files and documents are licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Verder is in die datasheet ook het volledige schema en source code te vinden. Wellicht de regels nog even goed doornemen voor je met ze in zee gaat maar het lijkt mij toch open source?

free_electron

Silicon Member

vandaar dat ik trinity en domino draai. die vallen daar niet onder.

@jull : NOOIT NOOIT NOOIT die dingen gebruiken. dat helpt je soldeerpunt naar de verdoemenis. je krabt er je plating vanaf.

[Bericht gewijzigd door free_electron op donderdag 14 januari 2010 00:56:57 (49%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Turbokeu

Golden Member

F_E, ik gebruik dat nu ook sinds een half jaartje, werkt beter dan sponsjes en mijn Wellerstiften zien er nog als nieuw uit.
Die krollen zijn niet scherp/snijdend of echt schurend, gewoon een keertje je hete bout erin en hij is proper.

BTW, uit welk metaal zijn die krollen gemaakt? (alu?, soldeer houdt er i.i.g. niet op vast)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ach, en als het goed werkt... Wat kost een stiftje nou helemaal? 6 euro?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 januari 2010 00:56:18 schreef free_electron:
@jull : NOOIT NOOIT NOOIT die dingen gebruiken. dat helpt je soldeerpunt naar de verdoemenis. je krabt er je plating vanaf.

Ik dacht dat dat juist beter is, omdat je bout dan niet zo'n koude spons over zich heen krijgt?

@Jochem, idd zijn de kosten ook niet.

Op 14 januari 2010 08:25:44 schreef Turbokeu:
F_E, ik gebruik dat nu ook sinds een half jaartje, werkt beter dan sponsjes en mijn Wellerstiften zien er nog als nieuw uit.
Die krollen zijn niet scherp/snijdend of echt schurend, gewoon een keertje je hete bout erin en hij is proper.

BTW, uit welk metaal zijn die krollen gemaakt? (alu?, soldeer houdt er i.i.g. niet op vast)

Ik heb wel een gelezen dat het "brass shavings" zouden zijn. Messing dus. En tot nu toe heb ik ook wel goede ervaring. Een oude punt die ik van plan was weg te gooien kwam er weer mooi uit te zien na een paar keer steken in het bolletje. En nu soldeert die ook weer lekker.

Turbokeu

Golden Member

Brass is messing, en messing soldeert perfect met loodsoldeer.
Dus twijfel ik eraan dat het 'brass' is.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Dat zijn idd messing krullen, ik zou ze ook niet aanraden, het blijft schrapen.

Op 14 januari 2010 12:05:40 schreef JuuL:
[...]
Ik dacht dat dat juist beter is, omdat je bout dan niet zo'n koude spons over zich heen krijgt?

Je moet je spons ook uitknijpen na het natmaken. Het mag hoogstens licht sissen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

weller levert zelf ook krullen tegenwoordig, al zijn die eerder van alu of RVS.

En ik moet zeggen, dat werkt een stuk handiger dan de natte spons.
Je zult toch flink moeten krassen om daarmee je punt stuk te krijgen.

Op 14 januari 2010 17:36:31 schreef Henry S.:
Je moet je spons ook uitknijpen na het natmaken. Het mag hoogstens licht sissen.

Daar ben ik me van bewust ;)

Turbokeu

Golden Member

Op 14 januari 2010 08:45:11 schreef Jochem:
Ach, en als het goed werkt... Wat kost een stiftje nou helemaal? 6 euro?

Ooit gekocht via Ebay.de: 12x Weller LT-stiftjes voor de LR21 bout (WS(D)8x station) voor 15€ + verzending.
Soms moet je wat geluk hebben bij het bieden... :D

http://www.turbokeu.com/temp/lt.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Die krullen werken erg fijn vooral met zilver tin. Wij gebruiken op het werk niets anders.

Hey Turbokeu, zalige prijs voor de hele familie bij elkaar, stukprijs is gewoonlijk +-5euro.

Over die krullen: op het werk een Weller reworkstation heeft zowel sponzen als een krullebol voor reiniging: de soldeerpencil en de hetelucht standaards hebben een spons en de desoldeerbout heeft een krullebol. Ik moet toch zeggen dat de spons het nog iets beter doet bij het verwijderen van oude soldeer van de tip, zeker bij fijn werk. Krullebollen zijn nuttig als er wat verbrande flux op je tip lomt zitten, maar ik gebruik ze nooit. Het is misschien niet zo maar toch ook dat verhaal in m'n achterhoofd dat het wat krabt aan de tip.

Sponzen worden wel eens verweten de tip een thermische shock te bezorgen: daarom mag je spons nooit nat zijn, hoogstens vochtig, zie uitleg Henry. Dan kan het geen kwaad. Anders kan je ook zeggen dat solderen aan grote vlakken ook thermische shocks oplevert, en das ook niet zo.

Zeker je spons nooit droog gebruiken! De viscose verbrandt en kan een harde zwarte laag op je punt achterlaten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

spons moet VOCHTIG zijn. NIET NAT !!

De spons is enkel vochtig zodat ze zacht en kneedbaar is en niet uitfikt als je er de hete punt door trekt. hoe minder water hoe beter.

Het tweede wat je moet hebben is zo een soldeersteentje om je punt even te hervertinnen. die steentjes werken ook heel goed om verkoolde fluxresten te verwijderen. ik heb eht over dit
http://media.digikey.com/photos/Cooper%20Industries%20Photos/0051303199.JPG

6 euros voor een puntje .. was het maar waar. de meeste van mijn soldeerpunten voor fijn werken zitten rond de 60 dollar voor eentje (ik heb een weller microtouch ... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ja, die 5euro slaat op de LT serie van punten die op een WSP80 passen, zoals Turbokeu liet zien.

Voor een microtouch is het de MT serie zeker, die is idd factor 10 duurder. Free, heb je de fijne tips van de LTserie al gebruikt op je WSD80 station, want die zijn ook fijn hoor. Op het werk hebben we ook geen microtouch maar ik soldeer ook SOIC en TQFP (solder dragging).

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Waar ging dit topic ook al weer over?

Ohja: "het grote interessante aanbiedingen topic deel2"

On topic dan maar weer?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

inderdaad het 'grote interessante aanbiedingen' topic. niet het 'grote miskopen topic'.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Misschien is dit nog intressant voor een van de forum leden.

Zit veel electronica in, Motoren zijn ook nog bruikbaar. HF techiek. Informatie genoeg te vinden op internet.

linkje

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Het is groot, interessant en een aanbieding. Alleen maar verzendkosten voor de hoofdmotoren. Iemand nog projectje in gedachten? ;)

Iets minder groot: digitale aldi schuifmaten zijn er weer vanaf 23 januari.

Op 18 januari 2010 00:55:49 schreef JuuL:
Het is groot, interessant en een aanbieding. Alleen maar verzendkosten voor de hoofdmotoren. Iemand nog projectje in gedachten? ;)

Inkoopactie? :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Henry S.

Moderator

Op 18 januari 2010 00:55:49 schreef JuuL:
Iets minder groot: digitale aldi schuifmaten zijn er weer.

Goede schuifmaat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ben nog op zoek naar een uitgebreide 0805 cap kit. Die van vakits is geen optie aangezien zij ROHS niet garanderen.

Ik kwam deze kit tegen:
0805 smd capacitor kit 92valuesX48pcs smt pack box book voor €50 incl boek.

Ziet er goed uit. Is iemand bekend met de fabrikant muRata?

Dit topic is gesloten