Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

ah , dit apparaat http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/nr1322.html

http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/gif1200/1322.jpg

is dat nog met buizen ? je gunt je kwhmeter ook wat met de kerst .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 november 2009 17:03:24 schreef testman:is dat nog met buizen ? je gunt je kwhmeter ook wat met de kerst .

Die stabilisatie buisjes gebruiken net zoveel stroom als een zenerdiode, dus dat zal wel meevallen. Ze staan is serie en voeren zo'n 6mA. Daar komt dan nog wat bij voor wat weerstanden om de potentiaal gelijkmatig over de buisjes te verdelen en de ontsteekspanning goed in te stellen, maar dat doe je ook bij seriegeschakelde zeners.

Leuk hoor zo'n kerstsnoer met neons, alleen een beetje gevaarlijk in de tuin >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 30 november 2009 15:14:28 schreef mr.stijntje:
Mijn eerste oscilloscoop: een Hitachi V-422. ^^

Leuk! 40MHz is niet gek om mee te beginnen.

Op 29 november 2009 07:15:11 schreef big bang:
Nog even over die digitasten, ik meen mij te herinneren dat er op de bodem "shadow" opstond, was dat het merk ofzo? Of iets anders?

- - big bang - -

Klopt ITT Shadow, Digitasts zijn verkrijgbaar via Velleman.
Bijv: http://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=3&groep=853

Omron heeft ook nog dergelijke toetsen.

M'n favoriete toetsjes :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

oh ze hangen in serie dus met de gloeistroom . ik heb een tektronix scooptrafo gezien en die was hoofdzakelijk voor de gloeispanning van de buizen . het ding woog 20 kilo en iets van 25amp bij 6,3 v .

overigens zijn de knoppen van je scope vast toe aan wat contact 390 , ze zijn gewoon vuil , en dan wil het beeld knipperen kwa intensiteit als de helderheidpotmeter vuil is .

en zo'n scoop is zelf makkelijk te fixen , de eerste digiscopes zijn wat moeilijker te maken . let ook op of kanaal a geen versleten bnc stekker heeft dan wil het signaal nog wel eens wegvallen , dit kwam door de grote probeverzwakkers die eraan hangen , en de middenpen wat terugdrukken is al genoeg vaak om dit te verhelpen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nix gloeistroom! Het zijn koude kathodebuisjes OG3 (equivalent: 85A2)
Eigenlijk gewoon een neonlampje met nauwkeurig bepaalde brandspanning. Werkt in de praktijk ongeveer als een zenerdiode, dus een parallel geregelde voeding.
Het onderhavige buisje heeft een brandspanning van c.a. 85V die is te vergelijken met een zenerspanning.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Op 30 november 2009 20:50:12 schreef Henry S.:
Klopt ITT Shadow, .....

Ik riep ook altijd Shadow schakelaars tot dat Jos Bruin (van Stuut en Bruin) tegen mij zei het is Schadow en geen Shadow. Ik kijken op de schakelaar, ja hoor staat er gewoon op ITT Schadow.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zojuist binnen gekregen. 2 UMatic KCA-60 banden met tutorials en uitleg van de nieuwste apparaten van Tektronix uit 1979. Binnenkort zet ik ze online en post ik hier even een linkje voor de geinteresseerden.

Dominic

Schimanski

Golden Member

Mijn spectrum analyzer uit dit topic is nu helemaal klaar. Ik had nog een mechanisch probleem met de verzwakker maar via de club in Eindhoven kon ik voor 15,- beslag leggen op het complete servicemanual. voor zowel plug-in als mainframe.

Nu ik wist hoe de verzwakker/ref. level in elkaar zat, durfde ik hem ook te demonteren en opnieuw volgens de specs in elkaar zetten. Het geheel bestaat uit meerdere over elkaar schuivende asjes om zo twee functies te bedienen met één knop.
Indrukken/draaien voor de verzwakker, alleen draaien voor instellen ref. level. De truuk is dat de schaalverdeling meedraait met beide functies. Bij een verzwakking van 0 dB loopt ref.level van -50 tot 40 dBmV, draai je nu de verzwakker naar 70dB dan draait het ref.level schaaltje netjes van 20 tot 110dBmV.

Als laatste heb ik de analyzer afgereld volgens de procedures uit het handboek. Ik heb nu een mooi meetinstrument erbij. Ik zoek nu alleen nog een origineel blauw plexiglas scherm inclusief de bovenrand van het kader die eraan vast zit. Maar dat doet aan de werking verder niets af.

Ik heb een kort sprietje op de ingang gezet en hieronder zie je het resultaat.

Spectrum van 0-200 Mhz. Je ziet onderin wat kortegolf en tussen 90 en 108 Mhz de FM omroepband.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/x0-200mhz-lin.jpg

Spectrum 100-200 Mhz. Links nog een stukje omroep, dan op 145 Mhz mijn FT-60 portofoon (op een dummyload, maar de porto straal zelf nog). Daarna op 169.750 zie je het ERMES semafoonnetwerk.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/x100-200mhz-log.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Mooi Mans, die ziet er weer tiptop uit, koopje. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

inderdaad mooi dat je hem weer aan de gang hebt!
gelukkig dus geen verdere mechanische vernielingen. Heb je de bevestiging van de module ook nog hersteld?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Netjes Mans, de display is ook weer gelukt zie ik, hoe heb je dat gedaan ?
Ik heb de mijne van de week gecalibreerd. Ik had dat al eerder ongeveer gedaan maar nu met een methode die ik van Rbeckers kreeg. Hij zat er maar -0,4dB naast. Toen ik hem kocht stond hij er veel meer naast. Het moeilijkste vond ik de 1 en 10dB stand. Hij moet in die standen gelijk aangeven, dat was een combi van drie instelschroefjes, steeds maar draaien tot je de goede combi vindt waarbij dan ook de aflezing nog gecalibreerd is.

Daarna mijn HP VNA gecalibreerd, die gaf namelijk heel andere waarden dan mijn digitale. De oorzaak bleek de 3 weerstand powerdivider. Dat moest een twee weerstand powersplitter zijn. Daarna bleek dit 40 jaar oude beestje, na een basic low-level calibratie nog ruim binnen de specs te zitten. Ze konden er wat van daar in silicon valley (alleen heette het toen zo nog niet, toen HP daar begon zaten er alleen boeren)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dat is mooi gedaan dat afregelen ,is zeker wel een kerstproject geweest .

heb ook een meetapp erbij , een delta sm3540 voeding .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1900.jpg

dit is de voeding net uit de doos .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1898.jpg

dit is de binnenkant van de schakelvoeding , die toch nog 14 kilo weegt maar wel 35 volt 40 ampere kan leveren , wat ik er ook al uitgehaald heb .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1901.jpg

hier heb ik er een toch wel nodige aanpassing opgemaakt , kijk maar eens of je het ziet ....

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1952.jpg

en hier de voorkant met aanpassing voorzien van 6mm2 siliconenkabel en rubber tules en beschermingskousen en ook heb ik de sense lijnen naar voren gebracht . de poolklemmen zijn de uitvoering die delta ook gebruikt ( 63 amp hirschmann ) gezien de 2,5mm2 meetkabels te dun waren heb ik ook 4mm2 meetkabels gemaakt met siliconenkabel en lamellenstekkers .

en geen geluidje te horen bij deze delta als hij 40 amp levert of idle staat .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij hebben ook zo'n voedingen op school, vette dingen!

Wat doet die kabel die je er in het midden heb bijgelegd testman ?

Een zak tuinaarde opescheuren
fred101

Golden Member

Testman: heb jij ook nog andere meetapparatuur behalve voedingen ;-)

Deze is wel mooi.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

die dikke kabels gaan naar de poolklemmen , de standaard delta heeft alleen m8 bouten achterop de voeding voor de dc uitgang en dat is niet zo makkelijk .

@fred ik heb ook andere meetapp , oa benchmeters en 2 scopes en veel fluke meters en wat zelfbouw , ik heb onlangs een foto geplaatst bij het show je werkplaats topic . ik zit niet in de hf en spaar ( ook ivm ruimte ) geen buizenapp maar alleen dingen die ik echt gebruik anders kan ik beter gaan verhuizen .

ben nu de 70s/80s philips meetapp aan het vervangen voor nieuwere / ander merk spul daar ze veel last hebben van de drukknoppen tegenwoordig . en deze delta sm3540 trekt bij 10volt 40amp gewoon 450 watt ipv de 700 watt van de trafodelta's .die ook nog 28 kilo wegen

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Is er nog verschil in stabiliteit tussen die trafo δelta's en deze schakelaar? Meestal is de stabiliteit van schakelende voedingen een stuk minder, ook de rimpel. Bovendien zijn schakelaars dacht ik, niet overal inzetbaar.

Bij 40 A zijn die M8 bouten toch een stuk beter qua overgangsweerstand dan jou lamellenstekers

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

gelukkig dus geen verdere mechanische vernielingen. Heb je de bevestiging van de module ook nog hersteld?

Ja, hij valt er nu niet meer uit :)

Netjes Mans, de display is ook weer gelukt zie ik, hoe heb je dat gedaan ?

Een vervangende potmeter heb ik niet gevonden maar de potmeter met afgebroken as is een professioneel exemplaar (dus geen plastic Piher) deze potmeters kun je gewoon demonteren.

De afgebroken as is van messing en heeft een borgring in een sleufje zodat hij niet te ver in de potmeter schuift. De as was precies op het sleufje gebroken. Ik heb de twee delen aan elkaar gesoldeerd waarbij ik het sleufje vol heb laten lopen met soldeer. I.p.v de borgring heb ik een messing ringetje erop geschoven en vastgesoldeerd. Daarna asje weer gemonteerd. Works like a charm.

Ik had dat al eerder ongeveer gedaan maar nu met een methode die ik van Rbeckers kreeg.

Kun je mij dat in een PM eens uitleggen.

Het moeilijkste vond ik de 1 en 10dB stand. Hij moet in die standen gelijk aangeven.

Ja daar heb ik ook even mee zitten prutsen, maar het is wel gelukt.

Ik vond nog "cursus" boeken van HP. Staat veel in voor de beginnende analyzateur ;) Ik weet niet of je ze kent. Hier zijn ze: http://www.hpmemory.org/news/an150/an150_page_00.htm Het zijn allemaal PDF's. Downloaden door op het plaatje te klikken.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Op 17 januari 2010 13:48:43 schreef testman:
[afbeelding]

hier heb ik er een toch wel nodige aanpassing opgemaakt , kijk maar eens of je het ziet ....

Dat was even zoeken, die bekabeling heb je mooi weggewerkt.

Op 17 januari 2010 17:16:11 schreef Schimanski:
Ja, hij valt er nu niet meer uit :)

Mooi, anders was dat 'nog eens' gebeurd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 17 januari 2010 20:24:46 (21%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

die poolklemmen hebben een m6 bout en de meetkabels heb ik gemod op de stekker zodat de 4mm2 er rechtstreeks inzit . en met testen op 40amp werd de kabel warm maar de stekkers niet en dat heb je wel met oude poolklemmen die vuil zijn door de vele stekkers die erin hebben gezeten .

kwa stabiliteit is deze net zo goed als de oude delta's en er zit een 2 kilo aan ontstoring in het ding , zowel secundair als primair .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vroeg aan een paar collega's of we nog een ongebruikte voeding hadden liggen die iets zwaarder is dan mijn oude (2 * 0-40 volt & 0-3 ampère)

Nou na een half jaar kreeg ik een telefoontje over een voeding..
Ik kon hem komen ophalen.
Nou dat heb ik geweten...

Voeding :

http://img22.imageshack.us/img22/5569/eavoedingklein.jpg

0 tot 130 volt en 0-40 ampère

Daarnaast hadden ze ook nog een variac over.

0-260 volt 20 ampère

Dus een leuke aanvulling voor mijn hobby hoekje.

Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. En ik heb ten slotte niet gezegd hoe zwaar...... ;)

Sine

Moderator

Ehrmm :P

Dat is iets heftig voor het hobby hoekje ...

Van je collega's moet je 't hebben... :-)
Het ziet er in ieder geval robuust en degelijk uit.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 1 februari 2010 21:43:48 schreef pros:
Van je collega's moet je 't hebben... :-)
Het ziet er in ieder geval robuust en degelijk uit.

Robuust ?? Is 110 kg genoeg :D

Dit topic is gesloten