PA300 bouw en aanpassingsvragen

Na wat opzoekingswerk gedaan te hebben, zit ik toch nog met een paar vragen. Ik zou de PA300 willen bouwen. Eerst mono en als deze probleemloos werkt zou ik willen uitbreiden naar stereo.

De voeding zal dan niet bepaald klein worden, een transformator van 1200VA / 2 x 45V voor een versterker van 2 x 300W @ 4 ohm. Waarom moet de transformator het dubbele vermogen kunnen leveren van het geen de versterker uiteindelijk kan leveren? Is dit door het slechte rendement van een klasse AB versterker? 60% is niet bepaald goed te noemen.

In de toekomst zou ik deze versterker twee maal willen bouwen, voor het stereo effect. Om geen twee ringkernen te moeten gebruiken zou ik deze op dezelfde voeding willen aansluiten. Hier zie ik geen problemen (of zie ik iets over het hoofd?) Is het dan ook mogelijk om gebruik te maken van een symmetrische ingang? Aangezien de twee versterkers op dezelfde voeding zitten en dezelfde GND gebruiken.

Omdat een volumeregeling altijd gemakkelijk kan zijn zou ik deze ook willen toepassen. Bij mijn 2 x 6W versterker heb ik dit gedaan door een stereopot van 100K (log) voor de ingang van de versterker te zetten. Dit werkt prima, maar is dit evenzeer toe te passen bij deze versterker?

In het artikel wordt gesproken van een clipdetectie die in de toekomst ging verschijnen in de elektuur, nu 13 en half jaar verder is dit nog niet gepubliceerd geweest. Ofja ik heb het toch niet kunnen vinden. Weet iemand een passende schakeling bij het elektuur ontwerp om deze te realiseren?
Als ik nu wist of er een positieve of negatieve spanning op de uitgang van de opamp kwam te staan bij de detectie, was het misschien gewoon een NPN/PNP-tor die op zijn beurt een led doet oplichten.

De meeste onderdelen bestel ik bij Dick vanwege de goede service oa. Alleen heeft dick de volgende onderdelen niet, op de 15003 na. En omdat ik TO3 wil vermijden vanwege de "lompere" montage, vanwege het plaatsen van een L-profiel. Zou ik vervangers willen zoeken. Weet iemand een site of een manier hoe ik hiervoor vervangers kan zoeken?

MJE15030: 8A 150V 50W NPN
MJE15031: 8A 150V 50W PNP
MJE15003 (TO3): 20A 140V 250W NPN
MJE15004 (TO3): 20A 140V 250W PNP

Sorry voor de grote lap tekst en de vele vragen.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje de goede richting in duwen.

Alvast bedankt!

Geraadpleegde sites (misschien nog handig voor anderen):

Elektuur:

http://www.elektor.nl/forum/forum/algemene-forums/audio/robuuste-verst…
http://www.elektor.nl/forum/forum/algemene-forums/mijn-schakeling-werk…

Circuits Online:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/740799
http://www.circuitsonline.net/forum/view/75159
http://www.circuitsonline.net/forum/view/21348/1/PA300
http://www.circuitsonline.net/forum/view/18123/1/PA300

GOT:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/22704298#22704298

diyaudio:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=10311

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een rendement van 60% is tamelijk hoog voor een AB versterker, je hebt geluk als je dat haalt zonder te veel vervorming.
Bovendien gaat het niet alleen om de eindtrap; de rest van de versterker zelf wordt ook uit deze voeding gevoed.

Nu heb je het vermogen niet continu nodig bij normaal programmamateriaal, dus je ziet ook wel eens dat de voeding toch kleiner genomen wordt. Het nominale vermogen kan dan niet meer continu geleverd worden.
Als piekvermogen lukt het dan nog wel, doordat de voedingselko's groot zijn: zij leveren de piekstroom, en worden tussen de pieken in weer gevuld.

Als je L en R uit dezelfde voeding voedt, kun je dus beïnvloeding van de kanalen op elkaar krijgen door de voeding: als L hard speelt, krijgt ook R minder voedingsspanning.
In de praktijk valt dat wel weer wat mee, omdat L en R zelden onafhankelijk van elkaar zijn; vooral omdat de lage tonen (die de meeste stroom vragen) meestal identiek zijn in L en R. (vandaar het verschijnsel "enkele subwoofer" wat je vaak ziet.)

Een volumeregeling kan prima met een losse potmeter. Normaal zou het volume in de regelversterker geregeld worden, maar als je verder geen voorversterking, toonregeling etc. nodig hebt, kan het zoals je zegt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Om even verder te gaan op de voeding, als ik nu twee transformators neem van 470VA en 2 x 50V. Dan kan ik het linkse en rechtse kanaal afzonderlijk voeden en kunnen ze elkaar niet beïnvloeden.
Maar doordat de secundaire spanning hoger is zou ik meer uitgangsvermogen kunnen creëren, alleen is het vermogen van de transformators niet naderhand. Dit zou dat tot overbelasting kunnen leiden bij "intensief" gebruik. Zouden de transformators in het elektuur ontwerp overgedimensioneerd zijn? Zodat als ik nu een transformator neem met minder vermogen, deze toch nog op een veilige manier gebruikt kan worden.
De rest van het schema is zover ik kan zien niet echt gevoelig voor een stijging van de voedingsspanning.

Zou een van de mods de titel kunnen aanpassen naar "PA300 (stereo)", ik had de titel niet goed nagekeken bij het kopiëren van de tekst.
edit:
Bedankt!

Henry S.

Moderator

Op 10 september 2009 14:29:19 schreef vdbeke:
In de toekomst zou ik deze versterker twee maal willen bouwen, voor het stereo effect. Om geen twee ringkernen te moeten gebruiken zou ik deze op dezelfde voeding willen aansluiten. Hier zie ik geen problemen (of zie ik iets over het hoofd?)

Dat is ook geen probleem, en bij de gegeven onderdelen hoef je ook niet bang te zijn voor beinvloeding onderling.
Het komt dan wel heel erg op de bouw van de voeding aan, je moet dan denken aan koperstrips.

Is het dan ook mogelijk om gebruik te maken van een symmetrische ingang? Aangezien de twee versterkers op dezelfde voeding zitten en dezelfde GND gebruiken.

Bruggen kan met een fasedraaier op de ingang, bedenk dat dit meer van de versterker vraagt.

Omdat een volumeregeling altijd gemakkelijk kan zijn zou ik deze ook willen toepassen. Bij mijn 2 x 6W versterker heb ik dit gedaan door een stereopot van 100K (log) voor de ingang van de versterker te zetten. Dit werkt prima, maar is dit evenzeer toe te passen bij deze versterker?

Hoger dan 50k log is niet nodig.

In het artikel wordt gesproken van een clipdetectie die in de toekomst ging verschijnen in de elektuur, nu 13 en half jaar verder is dit nog niet gepubliceerd geweest.

Ik dacht dat die er wel was, verder heeft Elektor diverse universele ontwerpen gepubliceerd.

Ofja ik heb het toch niet kunnen vinden. Weet iemand een passende schakeling bij het elektuur ontwerp om deze te realiseren?

Niets op http://sound.westhost.com/index2.html ?

En omdat ik TO3 wil vermijden vanwege de "lompere" montage, vanwege het plaatsen van een L-profiel. Zou ik vervangers willen zoeken. Weet iemand een site of een manier hoe ik hiervoor vervangers kan zoeken?

MJE15030: 8A 150V 50W NPN
MJE15031: 8A 150V 50W PNP
MJE15003 (TO3): 20A 140V 250W NPN
MJE15004 (TO3): 20A 140V 250W PNP

Gebruik deze transistors, BMM heeft ze ook wel.
Verder is het onverstandig ander behuizingen te gebruiken want dat komt neer op aanpassing van de print. Iets wat je in dit geval niet zonder de nodige ervaring succesvol kan doen.

Het voorgestelde Fischer profiel is redelijk gemakkelijk te monteren.

Wat is je bouwervaring? Ook mechanisch moet dit goed uitgevoerd worden ivm de hoge vermogens en hoeveelheid warmte.

Op 10 september 2009 17:51:21 schreef vdbeke:
Maar doordat de secundaire spanning hoger is zou ik meer uitgangsvermogen kunnen creëren, alleen is het vermogen van de transformators niet naderhand.

Je trafostromen zijn een stuk lager, en daarmee je gelijkstromen nog een stuk lager.

Dit zou dat tot overbelasting kunnen leiden bij "intensief" gebruik.

Spanning zal eerder inzakken, maar overbelasting van de trafo's is mogelijk.

Zouden de transformators in het elektuur ontwerp overgedimensioneerd zijn?

Niet in zo verre dat je 150VA er af kan snoepen..

Zodat als ik nu een transformator neem met minder vermogen, deze toch nog op een veilige manier gebruikt kan worden.

Jazeker, dmv trafo's met lagere spanningen.

Ik verwijs nog eens naar http://sound.westhost.com/index2.html

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 september 2009 19:53:22 schreef Henry S.:
Jazeker, dmv trafo's met lagere spanningen.

En dan wordt de boel ook minder heet, want je hebt flinke koeling nodig!
Dit is mijn koeling, ik wou hem passief maken maar zonder de (zacht draaiende) fans werd hij me wel wat te warm.
Zo ziet die van mij er opgebouwd uit trouwens. Ik weet niet meer zeker of ik er later een tweede L-profiel bij heb geplaatst. Deze is gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt (zo dik mogelijk), maar die van Fischer is volgens mij beter.

Draait inmiddels al een paar jaar zonder problemen. Bestel iig NIET je torren bij futurlec, ik kreeg toen fake torren.
Wellicht overbodig, maar vergeet de (elektrische) isolatie niet van de torren.

Oja en vergeet de inschakelvertraging niet!

Henry S.

Moderator

@Juul: Was jij dat die last had van krom koelprofiel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je hebt het nog beter onthouden dan ik... ja dus. Dat koelt ook wat slechter, maar het profiel kan zijn warmte nu goed kwijt aan het koellichaam. Ben erg tevreden met de versterker :)
Heb laatst nog een Linkwitz Transform filter gemaakt, binnenkort inbouwen

[Bericht gewijzigd door JuuL op zaterdag 12 september 2009 09:38:32 (19%)

Op 11 september 2009 19:53:22 schreef Henry S.:
[...]
Dat is ook geen probleem, en bij de gegeven onderdelen hoef je ook niet bang te zijn voor beinvloeding onderling.
Het komt dan wel heel erg op de bouw van de voeding aan, je moet dan denken aan koperstrips.

De voeding dacht ik op te bouwen met meerdere bekerelco's parallel, 10 stuks van 4700µF/80V per kanaal. Dus in het totaal 47mF per kanaal, elektuur heeft 40mF gebruikt. Een beetje meer kan in dit geval geen kwaad:p.
Voorzien van heel brede printsporen en de aansluiting via een M3 bout die door de print gemonteerd is en vastgesoldeerd is aan het printspoor. Dit om een stervoeding te kunnen realiseren.

Op 11 september 2009 19:53:22 schreef Henry S.:
[...]
Bruggen kan met een fasedraaier op de ingang, bedenk dat dit meer van de versterker vraagt.

Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt, ik bedoel dat ik via een 3 polige connector het ingangssignaal aansluit. Dus dat ik niet per kanaal een aparte aansluiting heb. Dus dat ik L, R en GND aansluit en niet voor het rechter kanaal R en GND en voor het linkse kanaal L en GND. Kortweg dat de GND's gemeenschappelijk genomen worden.

Op 11 september 2009 19:53:22 schreef Henry S.:
Gebruik deze transistors, BMM heeft ze ook wel.
Verder is het onverstandig ander behuizingen te gebruiken want dat komt neer op aanpassing van de print. Iets wat je in dit geval niet zonder de nodige ervaring succesvol kan doen.

Het voorgestelde Fischer profiel is redelijk gemakkelijk te monteren.

Wat is je bouwervaring? Ook mechanisch moet dit goed uitgevoerd worden ivm de hoge vermogens en hoeveelheid warmte.

Ik heb een koelblok (50x100x330mm)liggen dat ik ga gebruiken in combinatie met actieve koeling (temperatuursgestuurd). De printen zou ik boven elkaar monteren, omdat ik in de hoogte genoeg ruimte heb (12cm). De TO3 torren zullen dan gebruikt en gemonteerd worden op een L profiel.
Mechanisch voorzie ik niet echt problemen.

De transformators die ik op oog had waren net voor me verkocht. Dus de zoektocht gaat verder.

@JuuL: De inschakelvertraging heb ik al.

Henry S.

Moderator

Op 12 september 2009 09:52:16 schreef vdbeke:
De voeding dacht ik op te bouwen met meerdere bekerelco's parallel, 10 stuks van 4700µF/80V per kanaal. Dus in het totaal 47mF per kanaal, elektuur heeft 40mF gebruikt. Een beetje meer kan in dit geval geen kwaad:p.
Voorzien van heel brede printsporen en de aansluiting via een M3 bout die door de print gemonteerd is en vastgesoldeerd is aan het printspoor. Dit om een stervoeding te kunnen realiseren.

Oei, je maakt het jezelf wat moeilijker.

Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt, ik bedoel dat ik via een 3 polige connector het ingangssignaal aansluit. Dus dat ik niet per kanaal een aparte aansluiting heb. Dus dat ik L, R en GND aansluit en niet voor het rechter kanaal R en GND en voor het linkse kanaal L en GND. Kortweg dat de GND's gemeenschappelijk genomen worden.

Ja, dat is asymetrisch met common gnd. Wordt in de commerciele sector veel gedaan, kan brom opleveren.

Ik heb een koelblok (50x100x330mm)liggen dat ik ga gebruiken in combinatie met actieve koeling (temperatuursgestuurd). De printen zou ik boven elkaar monteren, omdat ik in de hoogte genoeg ruimte heb (12cm). De TO3 torren zullen dan gebruikt en gemonteerd worden op een L profiel.
Mechanisch voorzie ik niet echt problemen.

Ik voorzie thermische problemen, je kan dat alleen met vertikale montage doen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 september 2009 14:04:01 schreef Henry S.:
[...]
Oei, je maakt het jezelf wat moeilijker.

Doordat er een extra print bijkomt? De kosten van 10 afzonderlijke elco's of 4 van 10mF verschillen serieus. Lijkt me het overwegen waard om te kiezen voor 10 afzonderlijke elco's en een extra print. Of voorzie je andere problemen?

Op 12 september 2009 14:04:01 schreef Henry S.:
[...]
Ik voorzie thermische problemen, je kan dat alleen met vertikale montage doen.

Ik werk nogal graag in de hoogte om een zo clean mogelijke opbouw te hebben. En omdat ik met een actieve koeling (2 x 120mm fans) ga werken denk ik dat thermisch alles goed in de hand te houden moet zijn.
Nu dit kan nog veranderen als ik eenmaal aan het opbouwen ben, wat nog een tijdje zal duren. Eerst nog wat onderdelen bijeen sprokkelen.

Henry S.

Moderator

Op 12 september 2009 15:38:50 schreef vdbeke:
Doordat er een extra print bijkomt?

Doordat het een print wordt

De kosten van 10 afzonderlijke elco's of 4 van 10mF verschillen serieus. Lijkt me het overwegen waard om te kiezen voor 10 afzonderlijke elco's en een extra print. Of voorzie je andere problemen?

Denk om serieuze stromen door de koperbanen, laat zoveel mogelijk koper staan, dan kan het.

Goed artikel over massa: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhearthing.htm
Idem over aarding: http://www.sound.au.com/earthing.htm

Ik werk nogal graag in de hoogte om een zo clean mogelijke opbouw te hebben. En omdat ik met een actieve koeling (2 x 120mm fans) ga werken denk ik dat thermisch alles goed in de hand te houden moet zijn.

Dat kan als je voor een goede luchtstroom tussen de printen door zorgt. Anders warmt de onderste print de bovenste op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 september 2009 17:34:59 schreef Henry S.:
[...]
Doordat het een print wordt
[...]
Denk om serieuze stromen door de koperbanen, laat zoveel mogelijk koper staan, dan kan het.

En de banen wat vertinnen scheelt ook alweer. Door meer elco's te nemen heb je wel een kleinere ESR in totaal he? Dat zou dan een voordeel zijn.

Ik vraag me af of één zo'n koelblok voldoende is voor twee versterkers. Misschien als je de fans hard laat draaien. Ik zou zorgen dat ik er twee kan krijgen.

Wat wil je met de versterkers aansturen trouwens? Is het niet overkill?
Verder heeft hypex ook mooie versterkers met veel vermogen (en stuk hoger rendement). Ze hebben bouwpakketten.

Henry S.

Moderator

Op 12 september 2009 18:00:38 schreef JuuL:
En de banen wat vertinnen scheelt ook alweer.

Een dunne laag werkt alleen als een finish, een dikke laag werkt juist tegen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Meen je dat nou? Waarom werkt het tegen?

Weerstand vergroot door de grotere weerstand van tin, beter een stuk koperdraad op de baan leggen en deze op een paar plaatsen vast te solderen. Geen ideale oplossing, maar het is er een.

Op 12 september 2009 18:00:38 schreef JuuL:
[...]En de banen wat vertinnen scheelt ook alweer. Door meer elco's te nemen heb je wel een kleinere ESR in totaal he? Dat zou dan een voordeel zijn.

Inderdaad maar veel belang heeft die lagere ESR hier niet, met hoge frequentie wordt er niet gewerkt. Slechter zal het niet zijn, maar op zich een voordeel zie ik er niet in.

Op 12 september 2009 18:00:38 schreef JuuL:
Ik vraag me af of één zo'n koelblok voldoende is voor twee versterkers. Misschien als je de fans hard laat draaien. Ik zou zorgen dat ik er twee kan krijgen.

Als ik mijn koelblok vergelijk met hetgeen dat elektuur gebruikt heeft, denk ik dat mijn koelblok 3/4 groter is op het zicht. Breder is het al zeker en kwa hoogte zijn ze gelijk schat ik zo. En dan met actieve koeling moet dit wel goed komen.

Op 12 september 2009 18:00:38 schreef JuuL:
Wat wil je met de versterkers aansturen trouwens? Is het niet overkill?
Verder heeft hypex ook mooie versterkers met veel vermogen (en stuk hoger rendement). Ze hebben bouwpakketten.

Wat dacht je van speakers :p, de versterker zou ter vervanging van een 240W carad versterker(made in Belgium!, geen chinese prul) moeten komen.

[Bericht gewijzigd door vdbeke op zaterdag 12 september 2009 19:03:12 (79%)

Als je je elco's toch op een print gaat zetten:

www.pollin.de

2200 µF - 100 V - RM 10 - Maße (øxH): 35x40 mm
0,25 EUR Best.Nr. 210 640

Is de BC serie van Philips en gewoon goed, heb ze hier zelf ook.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Had ik dat geweten, net een bestelling van Pollin binnen voor mijn ledsturing. De verzendkosten zijn wat groot voor alleen elco's daar te bestellen. Maar ik ga de onderdelen bestellen bij dick, namelijk deze elco's.

Heb ik ook liggen van dick best, vertrouw ze niet.

Een dc/dc converter gemaakt met de LT1680 waar ik zo'n elco in gebruikt had, uitgangsspanning niet stabiel onder belasting.
Na vervanging met Nichicons van Digikey ging het wel goed, deze hebben op de bovenkant een nummer ingestanst, ander Nichicons die ik heb, hebben dat ook, die van dick best hebben dat echter niet.

De elco's van Dick zien er ook anders uit dan in het datasheet:

http://www.datasheetarchive.com/pdf/Datasheet-026/DSA00462038.pdf

Nog iemand met Nichicon 4700uF 80V problemen, gekocht via Ebay:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=72437

Bezit zelf geen low esr meter dus kan verder niets testen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Maar dat komt misschien door de hoge schakelfrequentie? 100hz zou toch geen problemen mogen geven tov de 200KHz van de LT1680.

In het topic denken ze aan een slechte batch maar ook misschien aan piekspanningen die de elco's fataal geworden zijn. Als er problemen moesten zijn met de elco's denk ik dat Dick wel actie onderneemt. Op dat gebied is Dick wel gesteld op kwaliteit en goede service.

Op 11 september 2009 19:53:22 schreef Henry S.:
...
[...]
Ik dacht dat die er wel was, verder heeft Elektor diverse universele ontwerpen gepubliceerd.
[...]
Niets op http://sound.westhost.com/index2.html ?
...

Om even terug te komen op de clipping-detector, ik heb die site eens doorgespit en heb dit gevonden. Voor het gemak even het schema hieronder geplaatst.

http://sound.westhost.com/p23_fig1.gif

Er zitten 5 aansluitingen op, 3 voor de voedingsspanning en dan nog 2 andere (Amp O/P). Wat moet hier juist op aangesloten worden? Ik veronderstel dat deze rechtstreeks op de speakeruitgang aangesloten mogen worden? In de tekst vind ik hier niets over terug dus vraag het voor de zekerheid even.

Op 12 september 2009 09:52:16 schreef vdbeke:
[...]

De voeding dacht ik op te bouwen met meerdere bekerelco's parallel, 10 stuks van 4700µF/80V per kanaal. Dus in het totaal 47mF per kanaal, elektuur heeft 40mF gebruikt. Een beetje meer kan in dit geval geen kwaad:p.
Voorzien van heel brede printsporen en de aansluiting via een M3 bout die door de print gemonteerd is en vastgesoldeerd is aan het printspoor. Dit om een stervoeding te kunnen realiseren.

...

Ik heb nog eens gezocht naar elco's voor de voeding. Nu kwam ik de volgende twee tegen:
farnell
digikey

Beide zijn "betaalbaar" en lijken me geschikt, maar vanwaar het grote prijsverschil? Specificaties zijn voor beide grotendeels hetzelfde op een paar details na en het merk.

Henry S.

Moderator

AMP +Ve, AMP -Ve en GND zijn de voedingsspanningen van de eindversterker. Deze moet je ook gebruiken anders werkt het niet goed.
Dat is iets om bij op te letten wat Q1 en Q2 betreft, IC1 minimaal met 12V (of meer, afhankelijk van opamp) symetrisch voeden.

AMP O/P is Amp Output van beide kanalen, de uitgangen van je eindversterker.

Dit kan je combineren met een luidsprekerbeveiliging.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik wist geen raad met de "Amp O/P" aansluitingen. Maar als ik hier 2 kanalen kan op aansluiten, is dat prima. Dan kan ik zelfs de "External" weglaten, scheelt weer één diode :p.

Ivm de voeding van de opamp denk ik dat je mis zit. Het onderstaande staat op de site die je aangaf. Hieruit begrijp ik dat de opamp gevoed kan worden met de 12V zenerspanning en de GND dus er is geen symmetrische voeding nodig.

blabla
The +ve supply in this circuit is from the 12V zener, and the -ve supply goes to earth. A dual supply is not needed in this application.

Prijzen kunnen verschillen. De Farnell prijzen verlopen ook een beetje in tijd.

Als je je druk maakt over de kosten, iemand noemde hierboven al de modules van Hypex. Ze maken nu ook speciale (dubbelgeisoleerde :) schakelende voedingen voor bij de versterkers. Het is natuurlijk geen zelfbouw, maar de specificaties zijn prima, het is compact en mede door het hoge redement relatief goedkoop. Ze kunnen vanalles qua sturing en beveiliging.
Ze worden veel en met succes toegepast. Als je nieuwsgierig bent hoe het werkt google dan eens op UM10155.

Moest ik zelf een versterker met groot vermogen samen willen stellen dan zou ik het wel weten.. Het is nu eenmaal 2010, niet meer midden jaren '90.

Henry S.

Moderator

Op 17 januari 2010 21:26:24 schreef vdbeke:
Ivm de voeding van de opamp denk ik dat je mis zit. Het onderstaande staat op de site die je aangaf. Hieruit begrijp ik dat de opamp gevoed kan worden met de 12V zenerspanning en de GND dus er is geen symmetrische voeding nodig.

Dat klopt, had ik ook in het schema moeten zien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik sluit me aan bij Aart. Hypex modules zijn relatief goedkoop, geven bakken vermogen, bijna geen warmte, en zijn simpel te verwerken.

Op 41hz.com worden modules en bouwkitjes voor digitale versterkers aangeboden.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com