Hallo,
Mijn ouders hebben een Sony STR-GX290 tuner/versterker van een jaartje of 8 tot 10 oud. Dit ding heeft echter drie problemen.
1. Linker kanaal valt spontaan uit, als de balance naar links wordt gedraaid hoor je dus helemaal niets meer. Draai je de volume knop een stuk omhoog, dan ineens is het linkerkanaal er weer, zonder "tok" of andere bijgeluiden.
2. Rechter kanaal mist een deel in de lage tonen, er is wel bass aanwezig, maar een stuk minder als in het linkerkanaal (mits deze het doet uiteraard ), en er bevindt zich een zachte doch duidelijke 50Hz brom op dit kanaal.
3. In de tunerstand (antenne hangt aan de CAI kabel), als de tuner stereo ontvangt en erkomen zware tonen voorbij dan zie je dat de "stereo" indicator mee knippert op het ritme, bij elke bass, gaat het de indicator uit of minder fel branden. Als dat nou het enige was, maar de hele radio springt ook in "mono" modus. Het is dus niet alleen maar de indicator in het display.
Mogelijke probleem plekken.
1. Ik zat te denken aan een rotte ELCO of slechte soldeerverbinding in de linker eindtrap
2. Voorversterker probleem ? Misschien losse ground ?
3. Waarschijnlijk de discriminator, echter ik heb niet veel verstand van radio's e.d.
Wat denken jullie hiervan ? Is het de moeite van het repaeren of wordt het het betere kliko (=vuilcontainer)werk ?
Het ligt iig niet aan de aangesloten apparaten (de ingebouwde tuner doet het ook dat wegvallen van die tonen), de selector is het ook dus ook niet. Echter wat wel ?
Wie heeft tips of een service manual van dit beestje ?
Groeten
Antoine
[edit]
De STR-GX290 (4x30W) is het lichtere broertje van de STR-GX390 (4x50W)
[/edit]