Problemen met Sony STR-GX290 tuner/versterker

Hallo,

Mijn ouders hebben een Sony STR-GX290 tuner/versterker van een jaartje of 8 tot 10 oud. Dit ding heeft echter drie problemen.

1. Linker kanaal valt spontaan uit, als de balance naar links wordt gedraaid hoor je dus helemaal niets meer. Draai je de volume knop een stuk omhoog, dan ineens is het linkerkanaal er weer, zonder "tok" of andere bijgeluiden.
2. Rechter kanaal mist een deel in de lage tonen, er is wel bass aanwezig, maar een stuk minder als in het linkerkanaal (mits deze het doet uiteraard :)), en er bevindt zich een zachte doch duidelijke 50Hz brom op dit kanaal.
3. In de tunerstand (antenne hangt aan de CAI kabel), als de tuner stereo ontvangt en erkomen zware tonen voorbij dan zie je dat de "stereo" indicator mee knippert op het ritme, bij elke bass, gaat het de indicator uit of minder fel branden. Als dat nou het enige was, maar de hele radio springt ook in "mono" modus. Het is dus niet alleen maar de indicator in het display.

Mogelijke probleem plekken.
1. Ik zat te denken aan een rotte ELCO of slechte soldeerverbinding in de linker eindtrap
2. Voorversterker probleem ? Misschien losse ground ?
3. Waarschijnlijk de discriminator, echter ik heb niet veel verstand van radio's e.d.

Wat denken jullie hiervan ? Is het de moeite van het repaeren of wordt het het betere kliko (=vuilcontainer)werk ?

Het ligt iig niet aan de aangesloten apparaten (de ingebouwde tuner doet het ook dat wegvallen van die tonen), de selector is het ook dus ook niet. Echter wat wel ?

Wie heeft tips of een service manual van dit beestje ?

Groeten
Antoine

[edit]
De STR-GX290 (4x30W) is het lichtere broertje van de STR-GX390 (4x50W)
[/edit]

je zei iets van kliko. voordat je dat doet moet je er natuurlijk alle bruikbare onderdelen uithalen.

stefan.

of aan mij geven..:)

maar ff sereneus
waar sony af en toe wel vaker last van hebben zijn namelijk slechte transformatoren. even het hele voeding circuit nalopen dus.

[Bericht gewijzigd door alrik op dinsdag 4 mei 2004 22:24:44

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Op 4 mei 2004 22:21:08 schreef alrik:
of aan mij geven..:)

maar ff sereneus
waar sony af en toe wel vaker last van hebben zijn namelijk slechte transformatoren. even het hele voeding circuit nalopen dus.

Dit zou kunnen natuurlijk, gezien ingeval van slechte voeding bassen weg kunnen vallen, kan iets zeggen over de slechte weergave van rechts, en de vreemde stereo functie :). Maar, dit heeft dan denk ik meer met de ELCO's dan met de trafo toch ? Ik bedoel een trafo gaat of niet of helemaal kapot (in de zin van rook, kortsluiting en alsnog kliko).
En worden de eindtrappen beide voorzien van een aparte voeding ? Of zitten deze opdezelfde voedingslijnen ?

Overigens even er bij vertellende. Deze amp. heeft een kortsluiting en protectie indicator op het display zitten. Deze branden beide NIET. Dus het is niet de protector die inschakeld. Gezien ik het relais van de speaker niet af hoor vallen. Ik heb er zelf nog niet echt naar gekeken, gezien ik eerst eens wou polsen wat en waar er defect kan zijn.

Alvast bedankt voor de (toekomstige) replies

Groeten
Antoine

Niemand geen zinnige opmerkingen meer ?

Misschien contacten van luidspreker relais vies, valt je geluid ook soms weg en komt dan terug als je het volume wat opvoert.
Als het een gesloten relais is wordt het wat lastig zoeken.
kun je wel met een scoop kijken wat er in en uit je relais komt.
Heb het al een paar keer met een philips gehad, relais vervangen en klaar.