Werking voeding

Hallo,

Voor school moet ik wat informatie zoeken over hoe een voeding werkt, nu ik heb overal al gezocht maar vind niets goed ( geen goede schema's etc. ) misschien weet iemand van jullie wel hoe het juist werkt ( met bruggelijkrichter enzo) en heeft iemand van jullie wel een goed schema.

Het is deze voeding als dit jullie kan helpen:
http://www.besturingen.com/contents/nl/d279_Legrand_voedingen.html
( De 2de )

Het hele internet staat vol met schema's van voedingen. Hier op het forum staan er ook diverse. Kijk eens links in het menuutje bij "Schakelingen".

Wat heb je zelf verder al gevonden? Of verwacht je dat wij je hele huiswerk doen?

edit: Ik zie dat je hier nieuw bent, welkom. Dit forum is uitzonderlijk behulpzaam en de gezamenlijke kennis is enorm groot. Echter, voor schoolvragen wordt wel verwacht dat je zelf ook wat doet. Heb je specifieke vragen dan is er altijd wel iemand die je kan helpen.

Dus, wat wil je precies weten? Een schema van een 24V, 1A voeding?
Kijk dan eens bij de 78xx voeding die bij de schakelingen hier links staat. Simpeler zul je het denk ik niet vinden.

[Bericht gewijzigd door 6502 op 21 februari 2010 11:15:10 (54%)

Ik vind wel schema's maar ik weet niet welke de goede zijn of welke verschille er zijn en dus weet ik niet welk schema ik moet nemen en welke goed voor mij is. ( Tis een 230AC - 24DC voeding trouwens )

[Bericht gewijzigd door Kisho op 21 februari 2010 11:15:58 (12%)

Wat goed voor jou is weten wij niet,maar €124.is wel erg duur voor een 2,5Avoeding,hij zit dan wel in een mooi kastje ,maar voor minder geld kun je er zelf ook een bouwen.

De prijs maakt mij niet uit. Ik heb al zo een voeding liggen op school dus daarmee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 21 februari 2010 16:41:17 (63%)

Had je al naar het schema dat ik hierboven aangaf gekeken?

Heb je Wikipedia al bekeken, met als trefwoord: Bruggelijkrichter en Gelijkrichter?

Wat heb je nu zelf al bedacht?

Ja ik weet wel dat voedingen met bruggelijkrichter werken maar ik weet niet juist welk schema voor mijn voeding van toepassing is, dat is juist mijn vraag. Hoe kan ik weten welk schema bij mijn voeding past?

GJ_

Moderator

Op 21 februari 2010 12:28:47 schreef columbo:
Wat goed voor jou is weten wij niet,maar €124.is wel erg duur voor een 2,5Avoeding,hij zit dan wel in een mooi kastje ,maar voor minder geld kun je er zelf ook een bouwen.

Die prijs is zeker te hoog. Die 5A voeding zal ongeveer 40 euro kosten normaal gezien. De 1A voeding kost 17 euro. Legrand maakt deze niet zelf, dus of de webshop vergist zich nogal of het is een erg dure sticker.

Op 21 februari 2010 18:57:45 schreef Kisho:
Ja ik weet wel dat voedingen met bruggelijkrichter werken maar ik weet niet juist welk schema voor mijn voeding van toepassing is, dat is juist mijn vraag. Hoe kan ik weten welk schema bij mijn voeding past?

Het is een schakelende voeding.

Henry S.

Moderator

Op 21 februari 2010 18:57:45 schreef Kisho:

Elke voeding is anders, maar je kan ze in twee groepen indelen, welke?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Kheb er nog niet over geleerd op school maar dit staat op Wikipedia ;)

Arlina

Golden Member

Op 21 februari 2010 10:47:39 schreef Kisho:
...nu ik heb overal al gezocht maar vind niets goed ( geen goede schema's etc. )

Niet overal gezocht....
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/
En scroll naar beneden :)

Dat kump er noe van....
Henry S.

Moderator

Op 21 februari 2010 23:37:43 schreef Kisho:
Kheb er nog niet over geleerd op school maar dit staat op Wikipedia ;)

Tja... houdt het op he? Ander onderwerp waar je wel wat van af weet kiezen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 februari 2010 00:41:02 (12%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Waar ik woon, toch ook geen wereldstad, staat in de openbare bibliotheek gewoon een rijtje technische boekjes en boeken die je daar, desgewenst de hele dag, gratis mag zitten lezen.
Er staat ook een kopiëermachine.

De boeken die je zoekt staan bij Techniek (600), vanaf code 660.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Misschien is het handig te vermelden wat voor opleiding je doet en welk jaar.

Wat is nu de precieze opdracht? Vast niet "zoek het schema van deze voeding". Moet je in het algemeen de werking van een voeding verklaren? Heeft de school de opdracht gegeven om de werking van DEZE specifieke voeding van LeGrand te verklaren? Of heb je zelf deze voeding erbij gezocht?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja ik moet gewoon de werking vertellen van deze voeding want die gebruiken we in een projectje en we moeten daarin al het materiaal verklaren.

Op 21 februari 2010 23:47:07 schreef Periang:
[...]
Niet overal gezocht....
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/
En scroll naar beneden :)

Daar ben ik niets mee want ik weet niet welke bij mij van toepassing is

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 februari 2010 19:47:51 (50%)

Goede voeding is best wel belangrijk. Een schakelende voeding is net als goed kauwen, meer werk, maar het rendement is beter. Lineaire voedingen is meer zoals hap slik, snel klaar maar de helft gooi je zo weg.

Dan heb je nog shunt regelingen, dat is als te snel drinken, gooi je de helft ernaast, en serie regeling, dat is meer als beschuit eten.

Ik ben er klaar mee voor

Misschien heb je hier wat aan.
Een simpele basic voeding die je overal ziet. Een schoolvoorbeeld met rekenvoorbeelden erbij. En een uitleg wat waarvoor is.

http://www.vansteenbergen.be/ELC6Opdracht4.pdf

[Bericht gewijzigd door zwembroek op 22 februari 2010 19:40:43 (24%)

Henry S.

Moderator

Op 22 februari 2010 19:18:19 schreef Kisho:
Daar ben ik niets mee want ik weet niet welke bij mij van toepassing is

Een geschakelde voeding, nu jij weer.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 februari 2010 19:18:19 schreef Kisho:
Ja ik moet gewoon de werking vertellen van deze voeding want die gebruiken we in een projectje en we moeten daarin al het materiaal verklaren.

Oh, nou, dan hoef je alleen maar de fabrikant te bellen en zeggen dat ze even een schema moeten opsturen, met de verklaring van de werking.
Maar misschien is het tòch wel handig, gewoon in het algemeen, wat over voedingen te lezen. Desnoods in een boek.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 februari 2010 13:43:49 schreef Jochem:
Misschien is het handig te vermelden wat voor opleiding je doet en welk jaar.

Die vraag blijft staan. Laatst was er hier een vraag van iemand uit groep 8 van de basisschool. Dan is het verklaren van een voeding al uitgebreid als je zegt dat dat blokje van veel spanning een stuk minder spanning maakt, waardoor het niet zo gevaarlijk meer is.

Echter, als jij bijvoorbeeld je master in vermogenstechniek aan het halen bent, dan moet jouw verklaring veel verder gaan (en krijg je bovendien bij dezen geen hulp meer van me, want je moet het dan zelf wel kunnen ;)).

De werkelijke situatie zal ergens in het midden liggen, maar is wel handig voor (hulp bij) het beantwoorden van je vraag.

Ik ben Belg dus ik werk niet met 'groepen'. Ik ben 15 jaar.

Op 22 februari 2010 20:12:51 schreef Henry S.:
[...]
Een geschakelde voeding, nu jij weer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voeding_(elektronica)

Daar staat het van geschakelde voeding.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 februari 2010 20:22:59 (68%)

En wat wil je met die Wiki-link? Was dat jouw inbreng nu? Nou, ik zou zeggen: copy-paste en lever je verslag in.

En die groep 8 was een voorbeeld, ze hebben ook in Belgie gewoon een naam voor je opleiding. Maar als jij stug vol wilt houden en niet vertelt wat voor jaar van welke opleiding je doet.. ach, dan zoek het zelf maar uit.

Zeg een beetje kalm aan he..
Die jongen is 15 en bedoeld het niet verkeerd.

@TS
Wat is je kennis.
Weet je hoe een voeding met trafo, gelijkrichter", elco en spanningsregelaar werkt?

[Bericht gewijzigd door zwembroek op 24 februari 2010 12:44:49 (42%)