motor + sensor voeding

Hallo,

Dit is mijn eerste topic hier, alhoewel ik hier al een tijdje zo nu en dan eens kom rondneuzen.

Ik ben student Industriële Wetenschappen en heb dit jaar een eindwerk te maken.

In mijn eindwerk gebruik ik een motor (0-24DC) die ook uitgerust is met een optische sensor (9V) die de frequentie uitleest. De voeding die ik gebruik is een labovoeding zoals je er in elke school wel eentje vindt. Die voeding heeft echter maar één uitgang(regelbaar tss 0-30VDC).

Mijn probleem: Ik moet van éénzelfde uitgang twee verschillende voedingsspanningen halen, de ene moet een te allen tijde een constante 9V DC spanning zijn, terwijl de andere tussen 0 en 24VDC varieert. (De spanning wordt sowieso op de labovoeding veranderd, zodat de ingestelde spanning kan worden afgelezen.)

Hoe doe ik dat? Het liefst zou ik geen IC's, noch PCB's gebruiken. Gewoon componenten die ik met draden verbind naar connectoren.

Wat ik al heb: Voor de motor maakt de polariteit niet zo veel uit, maar voor de sensor wel, diens bedrading is dus voorzien van een diodebrugje zodat fout schakelen geen kwaad kan.

't is een hele boterham, maar beter teveel info dan te weinig hé. ;)

Alvast bedankt
stoosh

neen, hij kan ook voor 9V gebruikt worden (google), maar wat doet het allemaal?

Ik vond net nog iets over een Zenerdioden, zijn die toepasbaar voor zoiets als dit? De variatie van de spanning is nogal groot denk ik...
Neem ik dan beter zo'n 7809?

Of is er nog iets eenvoudigs dat dit kan doen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 25 februari 2010 21:16:20 (58%)

Boven de 11-12v is het mogelijk met een 7809, eronder niet. 0v opschroeven naar 9v wordt sowieso erg lastig. (Lees: onmogelijk)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

dan maar een simpele (aparte) 12VDC-adapter met erachter de 7809?

Nog een aparte adapter is geen optie.
Wat bedoelt Stijntje met '0v opschroeven naar 9V' ??