motor + sensor voeding

Hallo,

Dit is mijn eerste topic hier, alhoewel ik hier al een tijdje zo nu en dan eens kom rondneuzen.

Ik ben student Industriële Wetenschappen en heb dit jaar een eindwerk te maken.

In mijn eindwerk gebruik ik een motor (0-24DC) die ook uitgerust is met een optische sensor (9V) die de frequentie uitleest. De voeding die ik gebruik is een labovoeding zoals je er in elke school wel eentje vindt. Die voeding heeft echter maar één uitgang(regelbaar tss 0-30VDC).

Mijn probleem: Ik moet van éénzelfde uitgang twee verschillende voedingsspanningen halen, de ene moet een te allen tijde een constante 9V DC spanning zijn, terwijl de andere tussen 0 en 24VDC varieert. (De spanning wordt sowieso op de labovoeding veranderd, zodat de ingestelde spanning kan worden afgelezen.)

Hoe doe ik dat? Het liefst zou ik geen IC's, noch PCB's gebruiken. Gewoon componenten die ik met draden verbind naar connectoren.

Wat ik al heb: Voor de motor maakt de polariteit niet zo veel uit, maar voor de sensor wel, diens bedrading is dus voorzien van een diodebrugje zodat fout schakelen geen kwaad kan.

't is een hele boterham, maar beter teveel info dan te weinig hé. ;)

Alvast bedankt
stoosh

neen, hij kan ook voor 9V gebruikt worden (google), maar wat doet het allemaal?

Ik vond net nog iets over een Zenerdioden, zijn die toepasbaar voor zoiets als dit? De variatie van de spanning is nogal groot denk ik...
Neem ik dan beter zo'n 7809?

Of is er nog iets eenvoudigs dat dit kan doen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 25 februari 2010 21:16:20 (58%)

Boven de 11-12v is het mogelijk met een 7809, eronder niet. 0v opschroeven naar 9v wordt sowieso erg lastig. (Lees: onmogelijk)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

dan maar een simpele (aparte) 12VDC-adapter met erachter de 7809?

Nog een aparte adapter is geen optie.
Wat bedoelt Stijntje met '0v opschroeven naar 9V' ??

Googlen op 7809 gaf me wel dit: http://www.circuitstoday.com/9-v-regulator-using-7809

Je kan het ook direct aan mr.stijntje vragen ;)
Hij bedoelt, wanneer de labvoeding lager is ingesteld dan 9V, zal de spanning dus opgekrikt moeten worden naar 9V. En dat is bijna onmogelijk, vooral als de spanning van de labvoeding bijna 0V is (dat is wat mr.stijntje bedoelt met "0V")

ahzo... Ja, daar had ik niet aan gedacht. Heel logisch natuurlijk. =S

Hmm dan zal ik toch een Velleman kitje moeten kopen.. ok bedankt voor de hulp!

Dit zal dus niet zo goed werken..

Ik weet niet hoe lang dat project van jou moet werken, maar je zou ook bijvoorbeeld batterijen kunnen gebruiken (liever geen 9V blokjes, die zijn zo leeg). ;)

Ik heb aan batterijen gedacht, maar het probleem is dat het project eens per jaar uit de kast zal gehaald worden voor 2uurtjes les ivm staande golven en dan is het weer afgelopen en na een jaar zijn die batterijtjes natuurlijk leeg of uitgelopen en heeft de leraar geen batterijtjes... etc. Dat wil ik dus vermijden.

Dit is wel lastig zonder batterij dan.

Als je eenmaal onder de 11V komt zal je spanning niet op 9V blijven

Op 25 februari 2010 21:42:37 schreef zwembroek:
Ik zou 2 schakelingen maken en die voeden met je regelbare voeding. Die je dan constant op ca. 30V laat draaien.

Met de link hieronder maak je een voeding van 9V.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

Let op dat je dan een HOOP warmte moet dissiperen:
bij 30V staat er dus 21V (30-9) over de 7809.
als je optische sensor bijv. 50mA trekt moet de 7809:
P = U \cdot I
P = 21 \cdot 0,05
P = 1.05W
verstoken.
Nu is dat nog niet zoveel, maar dat zal snel stijgen wanneer je optische sensor meer stroom trekt. Dus let hier op!

//edit: zwembroek heeft het al weer weggehaald;)

je gaat een dc motor sturen met een spanning. Zou het niet handiger zijn om hier een pwm-regeling voor te gebruiken? Dan kan je op de ingang van je pulse-with-modulator gewoon 30V zetten en kan je dit ook gelijk gebruiken voor de productie van je 9Volt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Het spijt me, maar ik ken nog niet zo veel van elektronica en met dingen als die PWM-regeling afkomen verwart me en is sowieso al een beetje over de top vrees ik...
Ik ken nog niets van zaagtandspanningen en bloksignalen (ik weet juist dat mijn sensor een 5V bloksignaal uitgeeft, maar dat euvel is al opgelost). Mijn wereld beperkt zich momenteel tot gelijk (die horizontale rechte) en wissel (de sinus).

die voedingsschakeling van jullie heb ik trouwens al eerder bekeken, maar ik weet niet of ik dat zomaar kan maken en ik denk ook dat het teveel kost (vooral de transfo).. Ik heb al redelijk veel kosten met ander materialen. Het is echter een mogelijkheid die ik in gedachten houd (evenals die Velleman sets) mocht ik geen andere oplossing vinden.

*edit: Ik zie net dat er een prijs schatting bij het artikel staat en die valt wel mee vind ik. ;)

Stoosh, als je de labvoeding op 0.3V zet, en je "schakeling" moet daar 9V van maken, dan is dat niet makkelijk. Als je 100mA op 9V nodig hebt is daar bij 0.3V al 3A voor nodig, theoretisch, met verliezen vaak nog meer.

Omlaag met spannigen is veel makkelijker dan omhoog. Van 24V DC voor 100mA een schakelingetje maken die 9V maakt is een stuk of drie componenten.

Jij stelt voor alles met draden aan mekaar te maken, maar een stuk experimenteerprint zal echt wel makkelijker werken. Mischien zie je het nut er nu nog niet van in, maar de rest van de wereld wel.

Als je dan ipv met de labvoeding z'n knop van 0-24V gaat draaien, maar de labvoeding op 24V laat staan, en dan de motorsturing bij de schakelingen van deze site gaat maken, dan kan je daarmee de motor regelen, en is het 9V maken ineens makkelijk.

Met minder componenten je probleem oplossen gaat waarschijnlijk niet lukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 februari 2010 21:54:24 schreef loopycoaster:
//edit: zwembroek heeft het al weer weggehaald;)

Ja klopt, ik zag dat TS perse met de voedingspanning van de labvoeding wou regelen. Het is idd. een behoorlijke hittestoker wanneer de spanning over de regelaar groot zal worden. Maar het schema was tenminste simpel.

Maar nu sluit ik me geheel aan bij de PWM motor regeling van deze site. Deze is net zo makkelijk te maken en zal met het grootste gemak je motor kunnen regelen. Let dan wel op dat je de BUZ11 mosfet op 24V zet en de schakeling zou je dan op die 9v kunnen laten werken die je ook nodig hebt voor je sensor. Ik weet niet wat voor stroom er nodig is voor die 9v, anders zouden we daar nog iets voor moeten bedenken.

Dit klinkt allemaal erg ingewikkeld voor TS, maar als je de schema's zit dan zul je zien dat het weinig voorstelt ;-)

Op 25 februari 2010 22:19:49 schreef stoosh:
die voedingsschakeling van jullie heb ik trouwens al eerder bekeken, maar ik weet niet of ik dat zomaar kan maken en ik denk ook dat het teveel kost (vooral de transfo)..

Die trafo heb je helemaal niet nodig, want die zit al in je labvoeding. Het kost je volgens mij nog geen 10 euro om een motor regeling en een vaste 9V te maken.

Op 25 februari 2010 22:19:49 schreef stoosh:
Het spijt me, maar ik ken nog niet zo veel van elektronica en met dingen als die PWM-regeling afkomen verwart me en is sowieso al een beetje over de top vrees ik...

Hulp zit op het forum en de link hieronder ;)
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Dat kump er noe van....

Dat ik de spanning niet gemakkelijk omhoog kan brengen heb ik al begrepen.

Als ik het nu goed begrijp, dan zeggen jullie laat de labovoeding constant 24V en maak twee aftakkingen.
De eerste met PWM regeling en dan motor,
De tweede met een diodebrug en een zener/7809?

en dat alles op een printplaatje proberen te verwerken?

Vanavond ben ik er weer! ;)

(Weet je, mijn eindwerk wordt nu terug interessanter met al die elektronica. (Ik zou zoiets graag verder gaan studeren..) :D

Ingewikkelde worden vaak "top down" ontworpen. Je ontwerpt een blokje wat iets doet, en dan hoef je verder niet na te denken over hoe dat vanbinnen werkt.

Je gaat twee blokjes maken. De eerste heeft in: 24V out: 9V.

D'r is een blokje waar wij nog heel weinig vanaf weten: "sensor".

Laatste blockje is de motorregeling: in 9V, in: stand van de potmeter, uit: power-signaal voor de motor.

Teken het blokschema maar eens.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ REW: Ik versta niet geheel wat je bedoelt, kan je je uitleg nog wat verduidelijken? (het top-down model versta ik)

Ik heb een blokschema getekend in Paint zoals ik vermoed dat je bedoelt. (Hoe posten jullie foto's? via Imagehosting?)

http://i49.tinypic.com/j10jo7.png

De sensor en motor komen uit een ander apparaat dat niet meer gebruikt werd (gevonden in zo'n bak vol dingetjes die mss ooit nog van pas kunnen komen). De optische sensor zit op de motor gemonteerd, ik heb het doosje ervan opengemaakt en het sensormodel en alle IC's opgezocht op het net en heb zo gevonden dat de sensor 9V vraagt en een bloksignaal van 5V geeft als signaaluitgang waarvan de pulsen een frequentie hebben die overeenkomt met 400*draaisnelheid van de motor.

http://i45.tinypic.com/2i9qvs9.jpg

:)

Het blokschema is goed :-)
weet je hoeveel stroom die sensor nodig heeft?

Daar heb ik eigenlijkgeen idee van, ik had er een 9V batterijtje aangehangen om te kunnen testen en onderzoeken, maar de stroom heb ik toen niet gemeten... enkele mA's moeten toch volstaan denk ik.

Hoe kan ik die stroom volgens jou bepalen?

*Ik heb zitten lezen over Pulse Width Modulation en ik merk dat het steeds maar over een wisselspanning gaat.. Echter mijn motor is een DC-motor, op wisselspanning zal 'ie niet draaien.
Of snap ik iets niet helemaal?

[Bericht gewijzigd door stoosh op vrijdag 26 februari 2010 20:19:48 (32%)

Multimeter op Ampére en dan in serie met je stroombron en de sensor.

Edit:
Pulse with motion is vooral voor dc motoren. Kijk voor meer informatie bij de schakelingen van deze site(bij modelbouw).

[Bericht gewijzigd door r3dnax op vrijdag 26 februari 2010 20:24:41 (38%)

Als het enkele miliamperes zijn, dan is het niet zo'n probleem.
Je kan dan gewoon de voeding maken met een 7809. Let wel op dat een 7809 max. 24V op de ingang mag hebben.

Die PWM sturing is juist geschikt voor DC motoren.