Permeabiliteit gegalvaniseerde schroef

Ik ben bezig met het schrijven van een serie proefjes waarmee bepaald moet worden met welk soort materiaal je te maken hebt. Om eens wat anders te doen heb ik er ook een opdracht bij gemaakt over permeabiliteit, Het is de bedoeling dat bepaald wordt of de zelfinductie van een spoel groter of kleiner wordt als het materiaal als kern wordt gebruikt.

Ik heb de volgende metalen (schroeven):

  1. RVS
  2. Messing
  3. IJzer
  4. Vermessingd ijzer
  5. Gegalvinseerd ijzer

Nu zie ik bij de eerste twee dat de zelfinductie kleiner wordt (als verwacht). Bij ijzer en vermessingd ijzer gaat de zelfinductie omhoog, maar bij de gegalvaniseerde schroef (is magnetisch, dus een ferro-metaal) gaat de zelfinductie iets omlaag. Ik had verwacht dat deze omhoog zou gaan.

Ik ben op zoek naar een verklaring hiervoor. Alvast bedankt voor het meedenken.

De zelfinductie wordt lager/hoger ten opzichte van wat?

Op 2 maart 2010 14:37:09 schreef kipmans:
De zelfinductie wordt lager/hoger ten opzichte van wat?

T.o.v. lucht. Ik heb een spoelvormpje met wat windingen (ca 40 uH) en daar breng ik de schroef in.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Waarmee (volgens welke meetmethode) bepaal je de zelfinductie?

Misschien verhoog je wel de zelfinductie, maar breng je tegelijk zoveel verliezen in de spoel, dat de meting vervalst wordt.
Als je in een gewone LC oscillator steeds meer verlies gaat toevoegen (met een potmeter in serie met de spoel, bijvoorbeeld), gaat in bepaalde schakelingen vlak voor het afslaan de frequentie ook omhoog bij meer demping. Misschien gebeurt er zoiets.

Ik ben inderdaad verbaasd; ik had gedacht dat het ijzer in de schroef wel zou winnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 2 maart 2010 15:18:07 schreef Frederick E. Terman:
Waarmee (volgens welke meetmethode) bepaal je de zelfinductie?

Misschien verhoog je wel de zelfinductie, maar breng je tegelijk zoveel verliezen in de spoel, dat de meting vervalst wordt.
Als je in een gewone LC oscillator steeds meer verlies gaat toevoegen (met een potmeter in serie met de spoel, bijvoorbeeld), gaat in bepaalde schakelingen vlak voor het afslaan de frequentie ook omhoog bij meer demping. Misschien gebeurt er zoiets.

Dat vraag ik mij af. Hetzelfde effect zou dan ook bij 'gewoon' ijzer moeten optreden.

Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de schroef niet van ijzer, maar van (verzinkt) staal is gemaakt. Ik kan echter nauwelijks iets vinden over de permeabiliteit van staal.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 maart 2010 17:53:48 (12%)

GJ_

Moderator

Op 2 maart 2010 15:24:20 schreef Chris Dorna:...niet van ijzer, maar van (verzinkt) staal is....

Ijzer heb je nooit gezien, het is allemaal staal. Puur ijzer is te zacht om iets mee te beginnen dus gaat er koolstof bij en dan is het staal.
Ijzeren schroeven bestaan dus ook niet. Alleen onkundigen hebben het over ijzeren schroeven ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

@Chris, daar heb je een punt. Dan zou zink dus nog meer verliezen in de spoel moeten brengen.. hm..

e: ijzer (!) geleidt 6x zo slecht als koper; zink maar 3,5x zo slecht. Nu weet ik eigenlijk nog niks; een isolater geeft geen verlies, en een volmaakte geleider ook niet - al brengt die de zelfinductie flink naar beneden.
Er bestaat vast een soortelijke weerstand die maximaal verlies geeft. :)

Welke schroeven (bouten - nòg een mogelijke discussie :+) die je daar hebt laten zich door een magneet aantrekken?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 2 maart 2010 15:35:10 (41%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

IJzer heb je nooit gezien, het is allemaal staal. Puur ijzer is te zacht om iets mee te beginnen dus gaat er koolstof bij en dan is het staal.
Ijzeren schroeven bestaan dus ook niet. Alleen onkundigen hebben het over ijzeren schroeven ;-)

Dan zou dat in dit geval betekenen dat de invloed van de zinken coating groter is dan de invloed van het ijzer/staal...

Welke schroeven (bouten - nòg een mogelijke discussie :+) die je daar hebt laten zich door een magneet aantrekken?

Alleen die van IJzer, vermessingd ijzer en gegalvaniseerd ijzer laten zich aantrekken.

Overigens heb ik zowel schroeven als bouten in het testassortiment (maar laten we die discussie maar even laten liggen)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 2 maart 2010 15:43:20 (0%)

GJ_

Moderator

Schroef/bout is een kwestie van afspraken. En die zijn gemaakt en als volgt vastgelegd:
-een schroef, volgens norm, heeft een "inwendige" bevestigings voorziening, zoals gleuf, binnenzeskant enz
-een bout "uitwendig" zoals zeskante kop.
Daar is dus geen discussie over mogelijk.

Meestal word bij houtdraad gesproken van schroef en bij schroefdraad waar bv een moer op kan over een bout. Dit is dus fout, de draad bepaald niet het onderscheid tussen schroef en bout.

Frederick E. Terman

Honourable Member

En dan heb je nog gewone bouten en tapbouten, waarvan bij de laatste de schroefdraad helemaal tot aan de kop loopt.

Maar alle onmogelijke discussies ten spijt, heeft toch vrijwel iedereen het over "inbusbouten". Probeer het maar eens met "inbusschroeven", de meesten zouden vreemd naar je kijken.

Maar goed, er zit dus wel degelijk ferrospul in de zinken buitenkant. Ik, eh.. ik weet het niet. Moet de proef ook maar eens doen, denk ik!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Bij welke frekwentie wordt deze meting gedaan?

Hmm, ik hanteerde altijd een bout, daar kan een moer op. Het andere is een schroef.
Maar dit zijn gangbare benamingen die ik zie.
Betonschroef (ringleutel kop)
http://stentor.flamco.nl/img/product/sc-concrete-screw.lh18512.png
Zelfde idee, maar dan houtdraadbout
http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/houtdraadbout%20rvs.jpg
En hoe zou dit moeten heten?
http://www.q-parts.nl/catalog/images/858300.jpg

Dat laatste is een bout met moer.

Maar dat kan de TS momenteel geen moer schelen.

[Bericht gewijzigd door stoosh op dinsdag 2 maart 2010 19:31:24 (13%)

Henry S.

Moderator

Op 2 maart 2010 19:03:08 schreef jojo:
En hoe zou dit moeten heten?
[afbeelding]

Een boer? ;)

Een flensbout met zaagsnede, dus ook meteen een flensschroef.

Overzicht: http://www.pimentel.nl/index.asp?menu_id=1 onder 'Assortiment'

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 maart 2010 19:51:50 (19%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Met welke meetmethode bepaal je de permeabiliteit? Bij materiaalonderzoek is het beter om de magnetisatie curve te meten bij diverse frequenties en veldsterktes.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 2 maart 2010 19:49:02 schreef Henry S.:
Een boer? ;)

Ik dacht ook aan "boef", maar met moer er bij kan die ook ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Omdat ik voor iets anders toch een proef moest optuigen, heb ik gelijk maar de zelfinductie gemeten met verschillende spullen als 'kern'.
Bij mij ging de zelfinductie altijd naar beneden! Bij koper en andere non-ferro uiteraard; bij verzinkt ijzer ook, en bij puur ijzer tenslotte ging de zelfinductie óók naar beneden.
De enige uitzondering was een doosje kleine ijzeren houtschroefjes, waarbij de zelfinductie wat steeg.
(Met een heel klein ferrietstaafje verdubbelde de zelfinductie, hoewel er nog heel wat meer lucht dan ferriet in de spoel was.)

Ik heb met de VNWA, waar Fred101 terecht zo bekend om is, gekeken tussen 50 kHz en 10 MHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

En als je deze test nou eens zou doen vanaf 50Hz, ipv 50kHz?

Bij 50kHz zit je allang in het gebied waar wervelstroomverliezen aanzienlijk zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, we hebben nog steeds geen antwoord op de vraag naar de meetfrequentie.
@Chris, bij welke frequentie meet je, en hoe?

Bij 50 Herz zou ik vast wel een inductievermeerdering moeten vaststellen bij al of niet verzinkt ijzer; maar de spoeltjes zijn maar klein (tussen 10 en 100 µH) dus daar zie ik niks.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org