Rosmalen 2010

GJ_

Moderator

Op 14 maart 2010 18:20:27 schreef Rd12tf: Ben blij (voor GJ) dat er niet zoveel jonge dames over de beurs gaan ...

ben maar blij voor die ontbrekende jongedames :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 14 maart 2010 18:26:27 (63%)

Nou, daar ben jij weer niet 'jong' genoeg voor vrind! :-)

Op 14 maart 2010 17:34:54 schreef Benadski:
Hee, ik sta ook op een foto van Piet elektro. :)

Welke foto is dat precies :)?

@Rd12tf, anders genoeg leuke dames gezien in de verkoopstands hoor :)
Voornamelijk beneden bij de weerstanden&elco stands.

[Bericht gewijzigd door Piet elektro op zondag 14 maart 2010 18:51:04 (26%)

zonder prutsen kom je nergens!

Nou ja de jonge dames liepen ofwel verveelt achter papa aan, en keken naar de grond zonder ook zich maar iets aan te trekken van wie of wat er rond liep.

of stonden achter een stand hun zakgeld te verdienen.

Op 14 maart 2010 18:10:23 schreef Rd12tf:
Sparky you missed the point ... Die doelgroep wil ik nu juist helpen. Alle moderne electronica.
Daarom wil ik ook geen 'Beurs' maar meer een soort 'meeting' tussen de diverse disciplines.
En wat ik schrijf is zeker geen waarde oordeel! Dus voel je niet aangesproken in negatieve zin.

Ik las het ook niet als een waardeoordeel hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat een beurs voor alleen digitale techniek een beetje kort door de bocht was; een beurs voor zo'n beetje alle denkbare gebieden binnen de elektronica lijkt me best een leuk idee.

Ik denk dat een kleine beurs een beetje gedoemd is om te floppen; als er maar weinig stands zijn, zullen er, denk ik, ook maar weinig mensen bereid zijn daar ver voor te reizen. Naarmate zo'n beurs groter wordt (tot de grens waar het onmogelijk wordt om alles op een dag te zien), zal het publiek waarschijnlijk exponentieel groeien.

Natuurlijk zouden dingen als kitjes (zoals die van KIF van vorig jaar, en waarschijnlijk die van dit jaar), die eventueel ter plaatse in elkaar gezet kunnen worden, en een soort van lezingen, workshops, etc. het ook voor veel mensen interessanter maken om een hele dag voor uit te trekken. Voor die lezingen kun je denken aan introducties in embedded design, FPGA's, etc. Van die dingen die veel mensen nog wel een keer willen gaan doen, maar waarvan de drempel wat hoog is om er aan te beginnen. Je zou ook het ontwerp van een kitje uit kunnen leggen en analyseren met beelden, zoals een motorregeling, en daarbij laten zien wat verschillende vormen van gate drivers voor invloed hebben. Voor de workshops lijkt een introductie in simulatie van schakelingen of zo me ook wel wat.

Wat ook wel een beetje lastig is, is het grote verschil in kennis en ervaring van de deelnemers, zoals je ook hier op CO toch wel duidelijk ziet. Het zal niet meevallen om een programma samen te stellen dat voor iedereen interessant is.

Zomaar even wat gedachten, schiet maar raak.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 maart 2010 16:53:02 schreef chuckie:

Ik heb hier al een aantal reacties gehoord van mensen die graag een beurs zouden willen wat meer elektra en electronica gerelateerd is.
Vorig jaar heb ik al eens met het idee lopen spelen om een echte electronica beurs te organiseren.
Heb in het verleden al eens iets dergelijks gedaan.
Alleen gaat daar heel veel tijd in zitten en zal daar toch een heel team omheen geformeerd moeten worden.

Maar ik zal eens wat onderzoek in die richting gaan doen, het moet wel een haalbare kaart zijn.

Er moet dan ook ruimte zijn voor workshops en demonstraties los van de verkoop activiteiten.
En dat vereist weer specifieke kenmerken voor de locatie.
Kortom, het is niet zo simpel als het lijkt en zeker het zoeken van sponsoren en achter overheidsgeld aangaan vereist een lange adem
(weet ik uit ervaring).
Maar wie weet....

dit klinkt dan weer erg intresant.
ik hoop binnenkort UsbSpot af te ronden dan kan die mooi volgend jaar mee naar de beurs als tentoonstelling. en eerder in het SYP topic verschijnen.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

misschien os zo'n CO-gathering niet zo'n slecht idee, i zou het wel erg leuk vinden zo.
in zo'n kantine zou toch wel aardig wat co-populatie passen...

ik heb de GJ_ hug can chuckie nog gezien +)
is-ie altijd zo blij?:)

@roel999
da die doosjes, zijn verrekt handig. maar ik heb er nu nog drie liggen en dat vind ik wel genoeg zo..
1) minivoeding
2)ferquentiegenetator
3) frequentietelller

en dan zie ik wel weer:)

~roel( ik dus, niet roel999)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

een aparte beurs is wellicht niet haalbaar maar een combinatie met een radiobeurs wel. Die mannen van de brac zullen toch ook wel nadenken over de toekomst. en als die radio mannen steeds ouder worden moeten ze iets.

een oom van mij zit bijvoorbeeld in de duiven. hij zei laatst dat er eigenlijk gene nieuwe leden bijkomen.... er zijn alleen leden die sterven. misschien is dat met radio amateurschap ook zoiets. Radio amateurs clubs zijn er bij gebaat dat jongeren (en anderen) zich interesseren in elektronica en vanuit daar misschien ook richting de radio gaan verdiepen. Jongeren vinden elektronica wel cool, maat met veel moeite verbinding maken met iemand in een naburig dorp....tja in hun broekzak hebben ze al een apparaat wat ze verbind met de wereld.

Stel dat de bovenring in rosmalen nu word ingericht voor elektronica.... alle radio beneden. (niet heel strikt, dus de wat breder georiënteerde aanbieders boven) Bijvoorbeeld: van dijken, die man met de lcd displays, freeduino.org, eleshop. enz aangevuld met wat meer aanbieders e.d. (hobbyclubs e.a. demonstraties)

Als je nu samen met deze winkels bouwpakketten of voordeel pakketten aanbied dus. CO verkoopt de printen (met winst), en shops de onderdelen in pakket vorm. geef de shops 1 topic om vanaf twee maanden vooraf reclame te maken (ook voor andere beurs aanbiedingen.

Volgens mij kom hiermee dicht op een win-win-win situatie:
-voor de brac(en landelijke radioclubs) bredere bekendheid en nieuwe doelgroepen
-voor electronica shops een goedkoop marketing middel
-voor CO gebruikers een meer electronica gerichte beurs

[edit] denk voor een co meeting ook aan (grotere) wijkcentra. deze hebben vaak heel aantrekkelijke mogelijkheden. Concreet voor dit soort dingen: 0,20 per m2 per uur....bij afname van meerdere ruimtes of meer uren kan dit lager.

voor de kosten denk ook aan fondswerving.... alleen dan moeten we wel een rechtspersoon worden[/edit]

GJ_

Moderator

Op 14 maart 2010 19:43:53 schreef TechnOoB12:
ik heb de GJ_ hug can chuckie nog gezien +)
is-ie altijd zo blij?:)

Heeey, je verwisselt me niet met HmH wel? :-(

Op 14 maart 2010 18:48:18 schreef Piet elektro:
[...]
Welke foto is dat precies :)?

@Rd12tf, anders genoeg leuke dames gezien in de verkoopstands hoor :)
Voornamelijk beneden bij de weerstanden&elco stands.

Foto DSC5601, kun je me het origineel eens mailen?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

over digitale beurs: is die dag van elektuur niet al zoiets? workshops e.d. en ik zie maar weinig analoge ontwerpen in het blad staan dus ik zou het wel byzonder vinden als ze daar opeens allemaal radiospul hebben.
Mogelijk is er wel iets met hun te regelen (maar wel op voorwaarde dat ze naar Utrecht gaan, beetje centraal houden ;) )

Fotoverzoeken kunnen misschien handiger per email, dan vult het hier minder en is voor de verzender ook eenvoudiger.

HmH heeft zijn handen al vol aan een chucky-hug ;) Daar past GJ_ niet meer bij, hoewel zijn postuur dat niet te verwijten is.

@technoob: heel wat leden zien elkaar regelmatig tijdens een beurs en discussiëren en overleggen dan real-live. Daarom denk ik dat de animo voor een dergelijke plek enkel als ontmoetingsplaats zal tegenvallen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Zelf een aardige buit binnen:

Vergrootglas/Loupe.
Labvoeding van eleshop
Paar printplaten en DIN stekkers voor commodore 64 floppy.
En een mooi sharp LCD display 320*240 monochroom.

Helaas heb ik het display door me eigen geklungel opgeblazen en is er een kolom kapot. Heeft iemand een idee hoe de stand tegenover van dijken electronica heet? Met al die VFD/LCD displays? Die heeft me dat display verkocht en vroeg me af of hij er nog meer had.

Achteraf toch spijt dat ik dat C64 moederbord van de CO stand niet heb meegenomen ;-).

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
klein is fijn

Moderator

Ik heb het timelapse spul ook eens aan elkaar geplakt:
http://www.youtube.com/watch?v=C_9Vddqy6aU

Tegen het eind heeft er iemand tegen m'n cam gestoten, maar gelukkig was dat vrij snel opgemerkt.
Als je naar de deuren (linkerkant) kijkt zie je goed wanneer het 9:00 is.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zondag 14 maart 2010 21:50:06 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

Zo, ook weer terug en bijgekomen.

Was een leuke dag, maar vemoeííííend! Bijna slapend teruggreden.

Aanvankelijk kon ik niets op de beurs vinden, maar later, toen je niet meer zo over de hoofden heen hoefde te lopen en dus wat kon zien, toch nog wat leuke dingetjes gescored (mede dankzij andere CO-leden) Ik had ook geen boodschappenlijkstje gemaakt.

  • Een Fluke 1952A 80 MHz counter
  • Een 1kΩ 6kV veermogensweerstand (die helaas 56kΩ blijkt te zijn) Zou het misschien een VDR kunnen zijn??
  • Een wirewrap pistool, compleet met bits en hand-tools
  • Een paar platen ouderwets pertinax, die ik zocht
  • Een klos wax-garen om kabelbundels te maken
  • Een frame met relais en voetjes

Niet gevonden:

  • Draadsteuntjes
  • 1 en ½ Watt weerstanden
  • Een draaispoel unit uit een SWR meter (zo eentje met twee wijzers die kruisen).

Heeft iemand toevallig een manual/service doc van die FLUKE 1952A ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

voor mijn eerste rosmalen een kleine 100euro opgedaan
aan vannalles en nog wat.

kristallen
weerstanden en capa's
zak componenten voor 10 euro
genoeg onbestukte printen om op te leren frezen en projecten op te bouwen, voor het komende jaar en langer.
standaart lampen (12AU7, 6L6GC,...)
wat schermpjes
wat pic's.

meer als genoeg tot volgend jaar

het was me een aangename rookpartij met chuckie, gj_ en hugo(?)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

@Tidak Ada.
Ik hab wel de 1953A gevonden op de site van Fluke. Wellicht bruikbaar?

http://assets.fluke.com/manuals/1953A___imeng0400.pdf

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_3080.jpg
Dit was mijn verzameling, de krat met trafo's had heimwee en is weer stiekem de aanhanger van Chuckie ingeklommen.
De linkse bakjes zitten vol onderdeeltjes als schakelaars, stekkertjes, elco's enz. Daarnaast wat schakelaars, HP aan/uit schakelaars (dank aan Sine), Ledtester, twee elcotjes, Die groene dingen zijn oventjes, achterin wat meters al dan niet met kast. Dat blauwe ding wordt voor mijn AC calibrator, die groene komt mijn powermeter in. Daarnaast een stroboscoop (dank aan GJ) En daarnaast wat voedingen, oa een philips bouwpakket van HMH. helemaal rechts wat 23cm spul. Die gele doos zit vol germanium, powertorren en mega-Fets
In het midden liggen een paar hele mooie verzwakkers die ik van Mans heb gehad.

Vandaag de curvetracer op de bank naast me gezet en er de hele dag mee bezig geweest. Na eerst 3 torren te hebben gemold (2n2219's) had ik het idee dat er het een en ander niet klopte. Multimeter erbij en een weerstand en toen maar de knoppen er af gehaald en in de goede standen weer vast gezet. Toen klopte de metingen een stuk beter en ging er niets meer stuk.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_3087.jpg
De curvetracer kwam met twee accessoires ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 maart 2010 23:01:30 schreef Hugo Welther:
@Tidak Ada.
Ik hab wel de 1953A gevonden op de site van Fluke. Wellicht bruikbaar?

http://assets.fluke.com/manuals/1953A___imeng0400.pdf

@ Hugo
Bedankt, ik zal eens kijken of het overeen komt.
Helaas komen het schema en de printlay-out niet overeen.
Ik heb wel ergens een koop-manual gevonden voor €49, maar dat is veel meer dan ik voor de counter heb betaald :(

Ik wil eerst eens weten of er ergens een is te downloaden of te scannen.

@fred101
Kon je dat wel dragen ?? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Stond dit jaar voor het eerst op de beurs... en heb een ontzettend leuke (maar ook vermoeiende) dag gehad.

Stand trok veel bekijks en ook nog wel het een en ander verkocht... leukste was eigenlijk wel dat er mensen die blij waren dat er ook een stand was met wat moderner spul :)

http://www.freeduino.eu/images/20100313_beurs/1.jpg

Meer foto's op: http://www.samenkopen.net/action_topic/467674/228265/last#last

maartenbakker

Golden Member

Mijn aanwinsten:

- Partij (TV/monitor) halfgeleiders en elco's van watchout
- FET'jes en IC'jes van richardvelsen
- Circuitsonline T-shirt
- zakje TDA IC's van Henry S.
- Philips zwartwit inbouwcamera met c-mount 10* makrolens 35 euro
- ctv serv-o-mecum Philips 5 euro met als toegift: de 3 bekende muiderkring mappen (had ik al, maar dat komt wel were goed) en een Philips verkoop-o-mecum (ben even kwijt hoe dat echt heet) in betere staat dan wat ik al had liggen.
- incompleet Erres TV-zakboekje (met modellen en beeldfouten) voor 3 euro
- boek Philips 100 voor 10 euro

Verder ben ik benieuwd of iemand nog wat heeft gehad aan de JVC Surround-DVD-speler in onbekende staat die ik aan de stand gedoneerd heb, of dat deze gewoon gearchiveerd is voor een volgende gelegenheid.

Duidelijk is dat ik volgende keer vroeger ga komen, ik had nauwelijks de tijd om alle stands echt goed te bekijken en verder alleen even met Henry S. gekletst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

JVC is volgens mij niet verkocht, heeft de heledag voor mijn neus gestaan, was wel verbaast van het gewicht toen ik hem "even" wou verzetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.