Op 7 april 2010 19:50:14 schreef Fire_IC:
[...]
Je hebt ook helemaal geen tijd meer om de deur uit te gaan. Je hebt het veels te druk met het aanpassen van Chinese dimmer
Op 8 april 2010 02:24:54 schreef Ben_:
Inclusief het kastje, opdruk, potmeter, knopje en de hele bups? Lijkt me zeer stug!
Zo is het!
Maar ik zou gewoon een weerstandje toevoegen om je gewenste idle current te laten lopen, en R5 te verlagen zodat je zeker weten helemaal tot nul% kunt terugregelen indien nodig.
Ik moet eigenlijk niet tot nul kunnen regelen maar wel tot de minimum lichtsterkte voor de nachtverlichting.
De vóórinstelling gebeurt dan met een 220R trimpotje in serie met R5 en P1 op minimum.
@Leonardo: Hahaha, ik ben reeds uit mijn bed sinds 4:00.
Een zener in serie met R3? Welke zenerspanning?
Kan je hier (mag later hoor ) even over uitweiden?
@proske: De bedoeling van dit kant-en-klaar dimmertje was om snel en goedkoop onze (mijn zoon en ik) LED nachtverlichting te kunnen in gebruik nemen (de 6 stuks IP67 LEDmodules liggen hier al een paar maanden).
De uiteindelijke bedoeling is om achteraf een compleet automatische LEDdimmer te ontwikkelen:
s' Avonds, na de dimcyclus van de T5-verlichting van 100% naar 1%, worden de T5 lampen uitgeschakeld. Op dat zelfde ogenblik zou de LEDverlichting op ca. 100% aangeschakeld moet worden.
Vervolgens moet er een dimcyclus van de LEDmodules volgen van 100% naar het instelbare minimumniveau voor de nachtverlichting.
's Morgens zou de nachtverlichting weer naar 100% gedimd moeten worden, de T5-verlichting ingeschakeld op 1%, LEDs uitgeschakeld, gevolgd door een dimcyclus van de T5-verlichting van 1% naar 100%.
Waarom deze ingewikkelde procedure?
Zoals ik o.a. reeds in andere topics aangehaald heb is 1% TL-verlichting nog best veel licht.
Ik hoop dus hierdoor de stap tussen minimum T5 verlichting en minimum nachtverlichting (en omgekeerd) geleidelijk te laten verlopen.
Actueel gebruiken we ieder een kant-en-klaar 1-10V dimmertje (op basis van een PIC 16F628 en een R2R DAC) van forumlid Klaas-Pieter Meinesz aka 'The Headhunter' (wééral om snel onze dimbare T5-armaturen te kunnen gebruiken).
Dit dimmertje wordt gestuurd met 2 digitale schakelklokken (lampen aan/uit en begin dimcycli).
(i.v.m. de backupaccuutjes in deze schakelklokken heb ik onlangs nog een topic geopend)
Een eenvoudige automatische LEDdimmer zou een derde schakelklok vereisen (die liefst ook nog gelijk zou moeten lopen met de andere). Drie schakelklokken, twee dimmermodules, een CO²-controller met PH-sonde, een CO²-reactor en een digitale thermometer/thermostaatcontroller begint toch veel modules/kastjes rond het aquarium te worden...
Reeds in 2002 ben ik begonnen met het ontwikkelen van een menugestuurde DCF77-klok/schakelklok/2-kanaals 1-10V dimmer en 230V-schakeluitgangen met instelbare dimcycli op basis van een PIC 16F876 en een 4x20 VFD-display.
Het project werkt actueel voor 95% in Proteus VSM (HW & SW).
Ondertussen zou er dus nog LEDdimmer HW en SW aan toegevoegd moeten worden (zucht...).
Omdat de 16F876 slechts twee hardware PWM kanalen heeft en om het project zo universeel mogelijk te houden (uitbreiden van het aantal dimkanalen) zou ik feitelijk liever overstappen naar DALI-EVSA's i.p.v. 1-10V EVSA's (re-zucht...).
Het voordeel van DALI is de simpele stuurbus (4-draads telefoonkabel met RJ11 connectoren), alle DALI-modules staan in parallel of daisy chain op deze bus.
Elke DALI-module kent een instelbaar uniek adres en een instelbaar groepadres (max. 64 controllers/bus).
Alle functies van een DALI-module worden aangesproken via SW-commando's.
Ook schakelt een DALI-EVSA schakelt zelf de 230V van de aangesloten TL's via een SW-commando (geen 230V-schakeluitgangen meer nodig).
Conclusie: Veel vragen/twijfels over de uiteindelijke uitwerking, zoals dikwijls zal het weer een 10-20 jaren project worden...
PS: Dit alles bestaat reeds commercieel (de via USB programmeerbare Profilux controllers van GHL) maar de prijs voor een complete set inclusief DCF77-module, 1-10V en/of DALI-modules, LEDdimmer-module loopt toch al gauw op tot 400-500€.