(Chinese) LED dimmer werkt niet vanaf 0% zoals verwacht

Turbokeu

Golden Member

@Leo: Leo!, euh... Roger! Loud and clear!
Eens uittesten als ik de hand op een 3V3 zenertje kan leggen.
BTW, heb je 11 uur aan één stuk geslapen? (ik ben al ferm blij als ik 5-6 uur aan één stuk kan slapen)

@Akino: :):):)

Op 8 april 2010 16:13:15 schreef Ben_:
Ik bedoelde dus een weerstandje over de fet aan de uitgang, zodat er ook een kleine stroom loopt als de PWM dimmer helemaal op 0 staat. Die weerstand moet je selecteren op wat je aan nachtverlichting nodig hebt.

Dat had ik ook begrepen maar vermits ik de lichtsterkte in twee bereiken wil kunnen regelen met een (met een schakelaar) overbrugbare weerstand in serie met de LEDs lukt dat niet zo goed meer (je kan moeilijk de FET kortsluiten).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hallo Turbokeu,

Ik ben momenteel erg verkouden. Ben ziek thuis.
Slaap wat onregelmatige tijden nu. Maar het knapt alweer op.

Schemaatje rond de 555 ziet er zo uit:

http://www.ledtuning.nl/circuits_on_line/NE555_PWM_schematic.gif

Driehoekspanning van NE555 zonder modificatie:

http://www.ledtuning.nl/circuits_on_line/NE555_without_modification.jpg
Time/division: 0.2mS
Voltage/division: 0.5V
Without zenerdiode
C = 100nF

Driehoekspanning van NE555 met zenerdiode van 3V3 in serie met de 10k laadweerstand:

http://www.ledtuning.nl/circuits_on_line/NE555_with_3V3_zenerdiode.jpg
Time/division: 1.0mS
Voltage/division: 0.5V
With zenerdiode BZX79 3V3
C = 100nF (not yet modified)

Merk op dat de frequentie iets meer dan een factor 5 gedaald is, en de condensator nu beter een stukje kleiner gekozen kan worden.
Ik heb de 100nF van de timingcondensator C aangepast naar 22nF en dat werkt net zo goed.

Alvast goede nacht...
Maar voor julie natuurlijk goedemorgen...

Don't ever confuse an open mind with one that's vacant.
Turbokeu

Golden Member

Leo, beterschap!

Bedankt voor de uitleg en het schema, natuurlijk geen 3V3 zener te bespeuren in mijn voorraad...:(

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Wow, wat een prachtige scope heb je daar staan!

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 9 april 2010 08:34:06 schreef Turbokeu:
Leo, beterschap!

Bedankt voor de uitleg en het schema, natuurlijk geen 3V3 zener te bespeuren in mijn voorraad...:(

Ik kan wel een 3V3 zener opsturen.
Maar ik weet niet precies wat de forum regels toestaan voor communicatie...
Moet ik dan even mijn GSM nummer vemelden?

Don't ever confuse an open mind with one that's vacant.
Turbokeu

Golden Member

Leo, niet nodig maar toch bedankt.

Ik heb veel zeners liggen maar wel vanaf 4V7.
De dichtsbijgelegen shops zijn in het centrum van Brussel (vermijd ik liefst), of voor mij aan de andere kant van Brussel (veel kilometers voor een enkel zenertje).

Zal anders eens proberen met een 5-tal 1N4148 in serie/doorlaat (of met een blauwe of witte LED in doorlaat).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik weet niet of 4V7 al iets overdreven is...
De karakteristiek van een 3V3 blauwe LED ken ik niet zo goed, los van het feit dat daar soms ook heel verschillende eigenschappen in zitten.
Een heleboel 1N4148's serie wordt ook een hele spinnenkop...

Laat maar weten of ik een zenertje in een postzegel moet rollen en moet opsturen.

[Bericht gewijzigd door Leonardo2000 op vrijdag 9 april 2010 11:25:27 (41%)

Don't ever confuse an open mind with one that's vacant.

[ot]
Turbokeu, al eens bij Multitronics geweest? Is in het centrum van Halle, niet zo ver voor u denk ik. Geen afperser en heel goede service!
[/ot]

True story bro!
Turbokeu

Golden Member

@Leo: Nogmaals bedankt maar de zegel en de omslag kosten meer als het zenertje zelf. ;)

Bij vorige testen met LEDs als zener heb ik vastgesteld dat de 'zener'spanning van een LED natuurlijk iets lager ligt dan de effectieve doorlaatspanning bij 20mA door de beperkte doorlaatstroom maar het werkt en het is bruikbaar.

@plantrekker: Ik ken Multitronics (onlangs eerste maal langsgeweest voor dringend benodigd loodvrij soldeer maar hij had er geen).
Voor de rest heb ik totaal geen idee wat hij allemaal in voorraad heeft.
t' Is wel plezant rijden met de moto tot bij Multitronics (Dilbeek-Ninoofse steenweg-Spanuit-Vlezenbeek-Brukom-Bergense steenweg tot centrum Halle).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Op 9 april 2010 10:09:37 schreef Leonardo2000:
Maar ik weet niet precies wat de forum regels toestaan voor communicatie...

Email? Keu's adres staat open in zijn profiel.

Moet ik dan even mijn GSM nummer vemelden?

Dat zou ik maar niet doen, we verwijderen ze wel, maar de Google bots zijn vaak eerder. En dan staat dat nummer voor 'eeuwig' openbaar.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Beste allemaal,

Ik kick even dit topic omhoog daar ik dezelfde chinese dimmer gekocht heb en problemen ervaar met het ding.
Ik heb hierop een goedkope chinese LED-strip van 5 meter op aangesloten

Ik werk in de elektrotechniek maar heb van kleinere elektronica alleen geen kaas gegeten.

De LED strip brand wel, maar ik kan met de pot-meter niet dimmen, dit werkt niet. Ik heb de elektronica uit de behuizing gehaald omdat ik niet zoveel ruimte had voor het kastje, ik heb de draden tussen de printplaat en de potmeter moeten verlengen. Ik dacht dat ik misschien niet goed opgelet had en de 3 draden had verwisseld maar dit maakt niets uit. Wanneer ik alle draden op de potmeter loskoppel brand hij nog steeds.

Iets is er niet goed, maar wat?
Wie kan deze leek verder helpen?

Een maand te laat, maar misschien heb je er nog wat aan, glofish:
Ik heb ongeveer dezelfde dimmer (zelfde fabrikant, maar schuifweerstand i.p.v. potmeter, PCB "KL-HDimmer-1CH-xV-V1.0" en 'rated' voor 4A) en had precies hetzelfde probleem.. Totdat ik de polariteit van de voeding omgooide; toen dimde die ineens wel.

Ik vond dit topic trouwens, omdat mijn dimmer best wel wat hoogfrequente hoorbare herrie produceert (als die dimt). Dat was met een goedkope 10A voeding en 4A aan ledstrip (het maximum van de dimmer). Hij zal uiteindelijk een veel korter stukje ledstrip moeten dimmen met een andere voeding, ik verwacht dat het probleem dan minder is (en al helemaal als die uiteindelijk ingebouwd is).

De onderste 15% (ongeveer) van de schuifweerstand is de LEDstrip trouwens compleet uit (en hoor ik ook geen herrie). Als het licht daarboven aangaat lijkt dat al minstens 25% van het maximale lichtopbrengst, en produceert de dimmer herrie. Bij ongeveer 85% zit die al op z'n maximum (daarboven ook geen herrie meer).

Ach, voor die €5,- ben ik er erg blij mee.

Ik heb hem nog steeds niet aan de praat. Heb er eigenlijk ook niet meer verder naar gekeken. Ik heb alle draden toen wel omgewisseld gehad wat niet mocht baten. Misschien dat ik voor die 5 euro er maar zo een als jou ga proberen.