1.2 GHz FM ontvanger maken van oude sat. tuner

Ik heb nog een aantal oude analoge satellietontvangers liggen. Hierin zitten FM modulatoren. Hier niet ver vandaan (ca 17km) staat de 23cm voice repeater van Heerenveen. Ik kan hem op m'n scanner ontvangen maar zou het liefst een apart ontvangertje voor de 1.2 GHz band maken.
Dus een oude sat. ontvanger gebruiken voor ontvangst van deze repeater op de uitgangsfrequentie 1298.700 MHz.

Met een satellietontvanger kun je natuurlijk al breedband FM audio ontvangen maar dat gebeurt pas als er een videosignaal gedetecteerd is. En ik wil alleen de audio ontvangen zonder dat er een video draaggolf is. Vraag me af of dat mogelijk is.

Heeft iemand ideeën/suggesties voor ombouw of een link naar een website waar dat word beschreven? Bij voorbaat dank hiervoor.

joopv

Golden Member

Je zult in ieder geval een voorversterker nodig hebben voor 23cm.

De ingangsgevoeligheid van een analoge sat ontvanger is berekend op een aktieve SHF kop, en niet op directe antennesignalen.

echtepino

Golden Member

Met die voorversterker
bv deze:
http://www.vandijkenelektronica.nl/preview.php?table=images&index=2413
kun je wel prima breedband ATV ontvangen. Smalband via een SAT-tuner gaat slecht.

Word lid van de Benelux DX Club

Dank Joop en Echtepino!

Ja zo'n voorversterkertje heb ik zelf al eens gebouwd, voor ontvangst ATV op 23cm. Dat werkt perfect, daar kan ik een atv-station op ruim 20km mee ontvangen zonder spikes.
Maar als ik geen beeld heb is er ook geen geluid, en ook geen ruis. En inderdaad: de atv signalen zijn natuurlijk veel breder.
Bovendien gaan al die ontvangers zoeken totdat ze een videosignaal tegenkomen, pas dan wordt ook het audio gedeelte actief.

Misschien vanuit een compleet andere invalshoek: kan ik zelf een relatief eenvoudig 1.2 GHz FM audio ontvangertje bouwen?
Ik heb hier een oude Yupiteru scanner en als je die openschroeft zitten er verbazend weinig componenten in.
Je zou denken dat dat niet zo heel erg moeilijk kan zijn. Heb al even met Google gezocht maar kon helaas niks vinden.

Is het mss niet gemakkelijker om van 23cm naar 2m te gaan en dan met een 2m ontvangertje te luisteren?

Als het mogelijk is misschien naar 70cm: 1290/3 = 430 MHz.
Klink goed Robin, maar hoe doe ik dat dan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 april 2010 17:35:30 (50%)

1290MHz mengen met 860Mhz dan kom je op 430MHz uit.

code:


RF in -> preamp + filter -> mixer -> if versterker -> 70cm
                              |
                             860MHz osc

Der zullen wel mensen opzitten die dit beter kennen als mij.

[Bericht gewijzigd door robint91 op vrijdag 9 april 2010 14:56:58 (15%)

Een groot aantal, niet alle, blikjes hebben een middenfrequent op 480MHz. Dat is UHF kanaal 13, dus met een TV als 'achterzet', kan je prima ATV ontvangen.

De kunst is vaak de tuner afstembaar te maken.
Om alleen audio te ontvangen heb je dan weer middenfrequentversterker + detector nodig.
Wat dat betreft zijn de blikjes met IF=70MHz wat eenvoudiger.

/E
Of de TV modden, een filter + detector op het beeld-middenfrequent maken (39MHz). Blijft een (leuke) klus!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 9 april 2010 15:06:43 (14%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 april 2010 14:53:17 schreef Floyd702:
[...]
Als het mogelijk is misschien naar 70cm: 1290/3 = 430 MHz.

De som klopt, maar je kunt niet de ingangsfrequentie door drie delen. Je zult moeten mengen (mixen).

Op 9 april 2010 14:56:32 schreef robint91:
1290MHz mengen met 860Mhz dan kom je op 430MHz uit.

Je kunt beter niet zulke eenvoudige verhoudingen tussen de getallen hebben.
In dit geval zal de 3e harmonische van de 430 MHz de ingang kunnen storen.

Maar je gaat ook allerlei signalen door elkaar heen horen.
Voorbeeld: je luistert naar 1291, uitgangsfrequentie 1291 - 860 = 431.
Maar een signaal op 1289 hoor je dan ook: 2x860 - 1289 = 431.
Een signaal op 1290,33 hoor je ook: 3x1290,33 - 4x860 = 431. En er zijn nog meer zulke combinaties.

Dat soort producten ontstaat nu eenmaal in een mixer.
Door nu de middenfrequentie géén makkelijk breukdeel van de ingangsfrequentie te maken, zullen die 'stoorfrequenties' ook niet in dezelfde ingangsband vallen, maar een eind verderop. Je kunt ze dan in de ingangskring wegfilteren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Interessant, ik loop zelf ook al een tijd met het idee eens wat te onvangen (eigenlijk dacht ik dat er alleen atv zat)op deze hoge banden maar weet eigenlijk niet waar te beginnen. Ja met de aanschaf van commercieel spul maar ik wil zelf iets bouwen. Ik weet ook niet precies wat er te horen/zien valt. OK er zijn bandplannen maar neem 70cm. Daar is al bijna geen interessante activiteit (buiten repeaters hoor je bijna nooit wat anders dan wat lpd of pmr)

Ik heb ook nog wat analoge sat-ontvangers. Maar sinds Rosmalen ook twee onbekende dozen met waterschade en opschrift 23cm atv ontvanger. Alleen heb ik geen zin om voor een experiment een hele schotel of enorme yagi op te hangen.

Ik ben dus ook wel benieuwd naar wat en hoe je dit gaat doen. Ik heb hier wel een stapel tijdschriften met de complete bouw van een atv station maar dat is geen experiment meer, dat is serieus bouwen. Ik wil een soort experiment zoals je op HF doet met een DCtje of 0V1, gewoon voor wat bouw-ervaring op deze frequenties (1,2GHz/23cm) . Mijn meetspul kan dat nog net aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 9 april 2010 15:02:53 schreef Rd12tf:
Een groot aantal, niet alle, blikjes hebben een middenfrequent op 480MHz. Dat is UHF kanaal 13, dus met een TV als 'achterzet', kan je prima ATV ontvangen.

De kunst is vaak de tuner afstembaar te maken.
Om alleen audio te ontvangen heb je dan weer middenfrequentversterker + detector nodig.
Wat dat betreft zijn de blikjes met IF=70MHz wat eenvoudiger.

/E
Of de TV modden, een filter + detector op het beeld-middenfrequent maken (39MHz). Blijft een (leuke) klus!

Hoe doe je dat dan met 23CM ATV FM video beeld naar TV AM video beeld? ;)

Flank detectie heet dat. Maar moderne TV's kunnen ook met FM overweg.

Ok? dat wist ik njet, intressant!..

Henry S.

Moderator

Op 9 april 2010 13:27:11 schreef echtepino:
Smalband via een SAT-tuner gaat slecht.

Indirekt gaat het wel goed, uit de SAT-tuner komt een baseband signaal, ruwweg 0-8MHz. Dit signaal kan je smalbandig filteren en detecteren, daarbij rekening houdend met de offset.

Dit is een veel voorkomende tuner, de SAT5601:

http://www.zendamateur.com/download/file.php?id=600&sid=9d08d18329a8c625fb1644aa7bcf20af
http://www.zendamateur.com/download/file.php?id=619

Ook geschikt voor ATV, er er zit ook 480MHz uitgang op, (pinnetje op de print, en dat is UHF kanaal 22 Eat ;)).

Op 9 april 2010 14:43:44 schreef Floyd702:
Misschien vanuit een compleet andere invalshoek: kan ik zelf een relatief eenvoudig 1.2 GHz FM audio ontvangertje bouwen?

Nou nee, dan moet je precies weten wat en hoe je moet bouwen. Ik heb die informatie wel liggen en kan je vertellen dat dat geen kattepis is.

Ik heb hier een oude Yupiteru scanner en als je die openschroeft zitten er verbazend weinig componenten in.

MVT7100? Dat is allemaal SMD, en speciale IC's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry, dank je voor de correctie! ;-)

echtepino

Golden Member

Op 9 april 2010 14:43:44 schreef Floyd702:
Maar als ik geen beeld heb is er ook geen geluid, en ook geen ruis. En inderdaad: de atv signalen zijn natuurlijk veel breder.
Bovendien gaan al die ontvangers zoeken totdat ze een videosignaal tegenkomen, pas dan wordt ook het audio gedeelte actief.

Die mute zou je toch moeten kunnen deactiveren, mijn oude STRONG500 doet dat gelukkig niet.

Word lid van de Benelux DX Club

Op 9 april 2010 17:50:59 schreef Henry S.:
MVT7100? Dat is allemaal SMD, en speciale IC's.

Nee de MVT-8000, plat staand model en vrij zeldzaam. Maar volgens mij in grote lijnen gelijk aan de 7000 en 7100. Inderdaad een paar flinke IC's en wat weerstandjes, dat is alles.

De situatie is hier als volgt. De Yupiteru scanner staat op 1298.700 MHz, de uitgang van de 23cm voice repeater Heerenveen. Ontvangst met m'n zelfgeknutselde dubbel-quad antenne gaat perfect, zo'n 13 - 14 dB gain.
Een 23cm FM setje kost je al gauw een 300 a 350 euro en dat was me wat te duur. Dus heb ik met flinke varicap diode een frequentie-tripler gemaakt voor een goedkope 70cm mobilofoon die al jaren stof ligt te vergaren.
In een metalen bakje: bij ingang dubbele afstemkring (2 trimmertjes met 2 spoelen) op 423.566,6 MHz. Hierachter een zuigkring (seriekring) op 847.133,3 MHz die de dubbelfrequentie onderdrukt. Daarachter de varicap met weerstand parallel en dan weer een dubbele kring op de harmonische 1270.700 MHz. Die optimaal afgeregeld naar de uitgang. Dit is de ingangsfrequentie van de repeater.

Zo kan ik de zendfrequentie dus ver-drievoudigen, van 423 naar 1270. Het rendement is maar zo'n 55 a 60% de rest gaat als warmte verloren in de varicap-diode. Van 5 Watt uit de 70cm transciever blijft er zo'n 2.5 a 3 Watt over om de repeater op 23cm te werken. Meer dan genoeg.
Frequentiezwaai/modulatiediepte wordt op 23cm natuurlijk ook 3x zo groot dus gevoeligheid van microfoon flink teruggeschroefd.
Volgende stap is een goed bandfilter: suggesties zijn welkom... ;)

Maar de scanner blijft nu de hele dag op één vaste frequentie staat en dat is eigenlijk wel jammer. Een scanner moet scannen en niet constant op één vaste frequentie blijven staan. Vandaar mij vraag op dit forum. Er moet toch een makkelijke en relatief eenvoudige methode zijn om ontvangst op die ene frequentie met zo'n blikje mogelijk te maken.
Maar inmiddels al veel suggesties: dank allemaal!

Ben er concreet nog niet helemaal uit. Je zou denken: er is op de wereld toch vast wel iemand die zoiets al eens zelf gemaakt heeft? Is denk ik ook wel zo: je moet het toevallig even ergens tegenkomen. :)

Op 9 april 2010 20:11:06 schreef echtepino:
Die mute zou je toch moeten kunnen deactiveren, mijn oude STRONG500 doet dat gelukkig niet.

Ja, de echte hele oude analoge tuners blijven gewoon ruis ontvangen, die van mij helaas niet...

@ Henry S: interessant schema, ik zie dat van Dijken Groningen die SAT5601 nog te koop heeft. Weet je misschien wat de waarden van de spoelen zijn? P1 en P2 zijn de grof en fijnafstemming neem ik aan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 april 2010 18:06:13 (10%)

die SAT5601-blikjes zijn zelfs aan te passen dat daar direkt 430 MHz uit komt, maar dat vergt wel wat ervaring en handvaardigheid. en niet te vergeten een goede meetzender en 70cm ontvanger.
Overigens zijn die blikjes net zo stokdoof als SAT-ontvangers, dus een voorversterker (2x MAR-6 of MAR-8) is wel aanbevolen.

Overigens, als je alleen 480 MHz wilt ontvagnen, kun je het IC (SL1452) uit het blikje solderen, dan heb je meer output op BP03.

Op 9 april 2010 15:41:18 schreef Frederick E. Terman:
Maar je gaat ook allerlei signalen door elkaar heen horen.
Voorbeeld: je luistert naar 1291, uitgangsfrequentie 1291 - 860 = 431.
Maar een signaal op 1289 hoor je dan ook: 2x860 - 1289 = 431.
Een signaal op 1290,33 hoor je ook: 3x1290,33 - 4x860 = 431. En er zijn nog meer zulke combinaties.

Dat soort producten ontstaat nu eenmaal in een mixer.

Hoe kom je hier aan? Als je oscillator een perfecte sinus is, heb je deze geen harmonischen van 860MHz.

Welke niet-idealiteit breng je hier in rekening?

Op 12 april 2010 21:57:51 schreef jommeke:
[...]
Welke niet-idealiteit breng je hier in rekening?

De mixer ;-)

Hoezo? :p

Ik ga akkoord met die spiegelfrequentie die moet onderdrukt worden, maar ben dan eventjes het noorden kwijt over die 2x860MHz + ... en 3x860MHz + ...

Als het je bedoeling is om met een blokgolf te vermenigvuldigen (mixen met een switch), kan ik het nog enigzins begrijpen, op voorwaarde dat enkel de oneven harmonischen van 860MHz dan overblijven.

Frederick E. Terman's redenering zou impliceren dat je een zeer scherp filter moet hebben om die 1291MHz eruit te halen voor het mixen, omdat ze anders onvermijdelijk worden verward met het signaal op 1290.33 en 1289??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 april 2010 18:07:30 (9%)

Henry S.

Moderator

Op 9 april 2010 22:43:25 schreef Floyd702:
@ Henry S: interessant schema, ik zie dat van Dijken Groningen die SAT5601 nog te koop heeft. Weet je misschien wat de waarden van de spoelen zijn?

Daarvoor gebruik je de draadjes van de weerstanden, 3 windingen op 1-2mm, spatie tot 3 keer de draaddikte. Bron Elex maart 1993.

P1 en P2 zijn de grof en fijnafstemming neem ik aan?

Dat klopt. P1 is voor grofafstemming, gebruik 10-slagenpotmeters want 1V variatie komt overeen met 27MHz...

Op 12 april 2010 22:55:16 schreef jommeke:
Hoezo? :p

Ik ga akkoord met die spiegelfrequentie die moet onderdrukt worden, maar ben dan eventjes het noorden kwijt over die 2x860MHz + ... en 3x860MHz + ...

Een mixer is niet lineair, dus de rest krijg je er gratis bij.

Frederick E. Terman's redenering zou impliceren dat je een zeer scherp filter moet hebben om die 1291MHz eruit te halen voor het mixen, omdat ze anders onvermijdelijk worden verward met het signaal op 1290.33 en 1289??

Dat klopt, en praktisch niet haalbaar.

Daarom:

Op 9 april 2010 15:41:18 schreef Frederick E. Terman:
Door nu de middenfrequentie géén makkelijk breukdeel van de ingangsfrequentie te maken, zullen die 'stoorfrequenties' ook niet in dezelfde ingangsband vallen, maar een eind verderop. Je kunt ze dan in de ingangskring wegfilteren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Daar ga ik mee akkoord, dat een mixer niet-lineair is, maar toch denk ik dat het hier geen probleem is.

Stel dat Ω = 2*pi*860*10^6; v(t) = cos(Ωt) = 1/2*(exp(j*Ω*t) + exp(-jΩ*t)) het oscillatorsignaal is van de mixer en dat x(t) je ingangssignaal is (dat bandbreedtebeperkt is rond 1290MHz met vb. 100MHz bandbreedte).

De uitgang van de mixer geeft y(t)=v(t)*x(t)= 1/2*(exp(j*Ω*t) + exp(-jΩ*t)) * x(t).

In het frequentiedomein wordt een vermenigvuldiging een convolutie. De twee exponentiëlen worden Diracs op f=+/-860MHz die dan na convolutie met X(f) (De Fouriergetransformeerde van het signaal x(t)) leiden tot Y(f)=1/2*(X(f-860MHz)+X(f+860MHz)). Dit leidt tot een verschuiving van ons originele spectrum naar 1290MHz-860MHz=430MHz en 1290+860=2150MHz. Gezien we onze bandbreedte hier vb. 100MHz veronderstellen, interferen beide termen niet...

De enige frequenties in het ingangssignaal die roet in het eten kunnen gooien zijn de lage (positieve) frequenties rond 430MHz (spiegelfrequentie), omdat die worden afgebeeld op -430MHz (storend) en 1290MHz (niet echt storend aan de uitgang).

Je kan natuurlijk wel argumenteren dat de drie poorten nooit perfect geïsoleerd zijn en dat er dus inkoppeling kan zijn van de uitgang naar de ingang en je in je ingangssignaal toch freq. rond 430MHz vindt, maar dat lijkt mij hier toch een detail dat niet in een ideale mixer voorkomt?

Stel dat we zouden vermenigvuldigen met een blokgolf, dan doen we een convolutie van het spectrum van de blokgolf (Diracs op de oneven harmonieken (2k+1) waarvan de amplitude naar 0 gaat volgens 1/k) met X(f), wat zorgt voor een gewogen som van verschuivingen van het spectrum van x(t) naar links en rechts over frequenties van alle oneven harmonieken.

Ik hoop dat ik geen foutje heb gemaakt... :p

Henry S.

Moderator

Phoe doe even moeilijk.

Lees dit nog eens:

Op 9 april 2010 15:41:18 schreef Frederick E. Terman:
Je kunt beter niet zulke eenvoudige verhoudingen tussen de getallen hebben.
In dit geval zal de 3e harmonische van de 430 MHz de ingang kunnen storen.

Maar je gaat ook allerlei signalen door elkaar heen horen.
Voorbeeld: je luistert naar 1291, uitgangsfrequentie 1291 - 860 = 431.
Maar een signaal op 1289 hoor je dan ook: 2x860 - 1289 = 431.
Een signaal op 1290,33 hoor je ook: 3x1290,33 - 4x860 = 431. En er zijn nog meer zulke combinaties.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ok, dat had ik niet gezien :p

in feite zijn het dus gewoon de intermodulatieproducten die jullie bedoelen die resulteren uit een niet-ideale (realistische :)) mixer